Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
ha, ik zie weer een hele mooie versie.
als je wilt mag ie ook wel mijn kant op, dan kan ik hem er ook es in flashen
als je wilt mag ie ook wel mijn kant op, dan kan ik hem er ook es in flashen
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Wat ik wel soms merk, is dat hij z'n eeprom instellingen kwijt is.
Ik moet bv. voor m'n Sonos de DPLL bandwidth handmatig instellen, maar soms staat ie vanzelf gewoon terug op auto.
Ik zal er eens wat meer op letten wanneer het juist gebeurt. Sowieso is het altijd na het programmeren, maar dan zet ik het weer goed.
Ik moet bv. voor m'n Sonos de DPLL bandwidth handmatig instellen, maar soms staat ie vanzelf gewoon terug op auto.
Ik zal er eens wat meer op letten wanneer het juist gebeurt. Sowieso is het altijd na het programmeren, maar dan zet ik het weer goed.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Na het programmeren is het normaal dat de instellingen worden gereset. Verder heb ik het nog nooit meegemaakt dat de eeprom was gewist. 
De dpll bandwidth kan voor iedere bron apart worden ingesteld. Misschien heb je een andere ingang gebruikt?
De dpll bandwidth kan voor iedere bron apart worden ingesteld. Misschien heb je een andere ingang gebruikt?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
jah .. search no more !knuisje schreef:De dpll bandwidth kan voor iedere bron apart worden ingesteld. Misschien heb je een andere ingang gebruikt?
Daar was ik me niet van bewust, dacht dat het een algemene instelling was
Ik wissel af en toe wel eens tussen optisch 1 en 2 als ik 'em opnieuw aansluit
danke
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Nog een piepklein schoonheidsfoutje... Ik had hem op -71dB staan toen hij in standby ging. Bij wakker worden sprong hij van -70 naar -71. Heb het bij andere standen ook gezien. Zal wel een afrondingdsfoutje zijn in de formule om het volume te berekenen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb een nieuwe versie van de dac-print ontwikkeld. Naast de aanpassing van wat kleine schoonheidsfoutjes zijn de wijzigingen:
- Integratie isolatorprint op de dacprint, dus de 2 pulstrafootjes en de IL715 I2S isolator zitten nu op de dacprint.
- Mogelijkheid naast I2S ook DSD te gebruiken. Hiervoor was het noodzakelijk de 8 kanaalsuitbreidingmogelijkheid te schrappen vanwege een andere digitale inputconfiguratie. DSD kan worden afgetapt uit een SACD-speler of uit een Amanero worden verkregen. Afspelen van DSD kan via bijv. Foobar.
- Mogelijkheid extern een masterclock aan te bieden voor synchroon gebruik. De XO op de print is met een jumper inactief te maken.
Verder geen aanpassingen dus de geluidskwaliteit blijft hetzelfde.
- Integratie isolatorprint op de dacprint, dus de 2 pulstrafootjes en de IL715 I2S isolator zitten nu op de dacprint.
- Mogelijkheid naast I2S ook DSD te gebruiken. Hiervoor was het noodzakelijk de 8 kanaalsuitbreidingmogelijkheid te schrappen vanwege een andere digitale inputconfiguratie. DSD kan worden afgetapt uit een SACD-speler of uit een Amanero worden verkregen. Afspelen van DSD kan via bijv. Foobar.
- Mogelijkheid extern een masterclock aan te bieden voor synchroon gebruik. De XO op de print is met een jumper inactief te maken.
Verder geen aanpassingen dus de geluidskwaliteit blijft hetzelfde.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Komt ie nu mee!knuisje schreef:Integratie isolatorprint op de dacprint, dus de 2 pulstrafootjes en de IL715 I2S isolator zitten nu op de dacprint.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
komtie nu meeknuisje schreef:.... DSD kan worden afgetapt uit een SACD-speler
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Voortschrijdend inzicht en nieuwe ontwikkelingen. 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
netjes dat je het nog kunnen implementeren hebt op dezelfde print
Tis dat ik er al één heb ....
Tis dat ik er al één heb ....
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik kom via de Vortexbox er achter dat MPD (Music Player Deamon)ook de DSD formaten ondersteund.
http://blog.gmane.org/gmane.comp.audio. ... h=20120201
Moeten we binnenkort maar eens uitproberen met de Amanero en AF-DAC 2.
Hier is wel wat te vinden.
http://dsd-guide.com/where-can-you-find ... -downloads
http://blog.gmane.org/gmane.comp.audio. ... h=20120201
Moeten we binnenkort maar eens uitproberen met de Amanero en AF-DAC 2.
Hier is wel wat te vinden.
http://dsd-guide.com/where-can-you-find ... -downloads
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
nee,die heeft een ess sabre32 9018 chip per kanaal.knuisje schreef:Ik dacht zelf aan AFDAC2 2013.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
dre schreef:nee,die heeft een ess sabre32 9018 chip per kanaal.knuisje schreef:Ik dacht zelf aan AFDAC2 2013.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
stom van me inderdaad!
het moeten er 2 per kanaal zijn!
het moeten er 2 per kanaal zijn!
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Wees niet bang, bordjes met de ES9018 zijn er al ruimschoots. Ik hou het lekker bij de even goed klinkende ES9016. 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De ES9016 zit in een 48 pins behuizing, de ES9018 in een 64 pins behuizing. De ES9018 heeft daardoor ruimte voor meer voedings- en massapinnen. De die (dus de eigenlijke chip) is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
toch maar eens zo`n ding beluisteren......
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
m.a.w. voor de die-hard-SMD-lover, want die mag 16 pinnen extra doen !knuisje schreef:De ES9016 zit in een 48 pins behuizing, de ES9018 in een 64 pins behuizing. De ES9018 heeft daardoor ruimte voor meer voedings- en massapinnen. De die (dus de eigenlijke chip) is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde.
Ieder z'n hobby natuurlijk
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Op deze plaats wil ik graag de volgende personen bedanken van wiens werk ik dankbaar gebruik heb gemaakt bij de ontwikkeling van de AF-DAC-2
:
1. Salas voor de Salas shunt regulator. Deze ruisarme voeding met een zeer lage uitgangsimpedantie heb ik toegepast voor de AVCC-voeding van de ES9016. Dit is de meest kritische voeding van de ES9016.
2. Forumlid Pjotr voor de 12V-Zener gebaseerde symmetrische opamp voeding. Dit ontwerp heb ik ook al toegepast voor de eerste generatie AF-DAC.
3. Twisted Pear Audio. De uitgangssecties zijn gebaseerd op hun ontwerp van de IVY-III, een IV-converter en LP-filter gebaseerd op de symmetrische opamp OPA1632.
4. Glt voor het uitzoekwerk naar de geheimen van de Sabre Dac-registers en de toepassing van digital isolators voor de galvanische scheiding van I2S-signalen tussen de USB-interface/PC en de dac.
5. Peter Dannegger voor de C-routines voor het betrouwbaar en interrupt gestuurd uitlezen van de rotary encoder, IR-sensor en push button.
6. Peter Fleury voor de C-routines voor het aansturen van het display en de I2C bus voor de communicatie tussen de controller en de ES9016.
7. Forumlid Vinculum voor het ontwerp van het grote lettertype voor het volume.
1. Salas voor de Salas shunt regulator. Deze ruisarme voeding met een zeer lage uitgangsimpedantie heb ik toegepast voor de AVCC-voeding van de ES9016. Dit is de meest kritische voeding van de ES9016.
2. Forumlid Pjotr voor de 12V-Zener gebaseerde symmetrische opamp voeding. Dit ontwerp heb ik ook al toegepast voor de eerste generatie AF-DAC.
3. Twisted Pear Audio. De uitgangssecties zijn gebaseerd op hun ontwerp van de IVY-III, een IV-converter en LP-filter gebaseerd op de symmetrische opamp OPA1632.
4. Glt voor het uitzoekwerk naar de geheimen van de Sabre Dac-registers en de toepassing van digital isolators voor de galvanische scheiding van I2S-signalen tussen de USB-interface/PC en de dac.
5. Peter Dannegger voor de C-routines voor het betrouwbaar en interrupt gestuurd uitlezen van de rotary encoder, IR-sensor en push button.
6. Peter Fleury voor de C-routines voor het aansturen van het display en de I2C bus voor de communicatie tussen de controller en de ES9016.
7. Forumlid Vinculum voor het ontwerp van het grote lettertype voor het volume.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De AF-DAC 2 2013 heb ik opgebouwd en alles werkt zoals het moet. Op de foto zie je de pulstrafootjes, het I2S isolator ic, de ontbrekende multichannel uitbreidingsheaders en de microcoax aansluiting voor een externe masterclock. Nu is ook DSD64 en DSD128 af te spelen via de Amanero.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Holy Moses...............
, dat is gaaf, heb je dat nu al voor elkaar?
En de rest van de onderdelen zijn dan gelijk gebleven, voeding e.d.
En de rest van de onderdelen zijn dan gelijk gebleven, voeding e.d.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ja de voeding en alle andere printen zijn hetzelfde, net als de geluidskwaliteit. 
