Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- robbiedobbie
Ed, ik zou gewoon je geduld oefenen en netjes ge verspaningssnelheid niet te hoog opvoeren en de freesdiepte niet te groot kiezen. Volgens mij spaar je daar tijd mee uit bij de afwerking en kosten aan freesjes. De temperatuur zal namelijk oplopen en de frees zal sneller versleten zijn. Daarbij krijg je meer sleet op de lagering van je tafel. Ik denk dat geduld hier wel de moeite loont.
De lijnen aan elkaar verbinden, zodat je de omtrek in 1 beweging kan maken blijft natuurlijk wel nuttig.
De lijnen aan elkaar verbinden, zodat je de omtrek in 1 beweging kan maken blijft natuurlijk wel nuttig.
- audiomanics
- Contacteer:
Euh Rho...
Freesjes leven langer als je de voersnelheid hoog houdt... Bovendien kan Asterduc's bankje niet veel sneller dan een mm of 20 per seconde.. Dat betekent dat de frees op zijn spindle waarschijnlijk in stand 1 of twee draait.. Langzaam dus... (bij prof hout banken wordt 1,5x de diameter diep gestoken en ragt dat ding met zo'n 10-20 cm/sec door het hout..)
De afwerking van freeswerk heeft meer te maken met hoe een frees geslepen is en of ie nog wel scherp is..
Kees
Freesjes leven langer als je de voersnelheid hoog houdt... Bovendien kan Asterduc's bankje niet veel sneller dan een mm of 20 per seconde.. Dat betekent dat de frees op zijn spindle waarschijnlijk in stand 1 of twee draait.. Langzaam dus... (bij prof hout banken wordt 1,5x de diameter diep gestoken en ragt dat ding met zo'n 10-20 cm/sec door het hout..)
De afwerking van freeswerk heeft meer te maken met hoe een frees geslepen is en of ie nog wel scherp is..
Kees
Leven die dingen lager als je de voersnelheid hoog houdt?? Kan je dat verduidelijken?audiomanics schreef:Euh Rho...
Kees
Het is geen professionele freesbank, vandaar dat ik vrees dat je er niet mee moet overdrijven. (ik ben een heel voorzichtige
- audiomanics
- Contacteer:
Ja dat zal ik verklaren..
De grootste warmte haal je uit de frees met het verspaande materiaal.
Dus als je maar genoeg dikte "chips" hebt en de frees laat snijden (moet dus scherp zijn) gaat bijna alle warmte uit de frees met het chipje mee..
Dat kun je voelen door de chips met je hand op te vangen..
Het idee dat je net dunne laagjes je frees koel houdt is echt niet zo.
Dat gebruik ik alleen met bolkopfreesjes...
Aangezien de bank niet echt hard kan voeren moet je dus de spindlespeed reduceren..
Kees
De grootste warmte haal je uit de frees met het verspaande materiaal.
Dus als je maar genoeg dikte "chips" hebt en de frees laat snijden (moet dus scherp zijn) gaat bijna alle warmte uit de frees met het chipje mee..
Dat kun je voelen door de chips met je hand op te vangen..
Het idee dat je net dunne laagjes je frees koel houdt is echt niet zo.
Dat gebruik ik alleen met bolkopfreesjes...
Aangezien de bank niet echt hard kan voeren moet je dus de spindlespeed reduceren..
Kees
Dan reduceer je de verspaningssnelheid toch ipv van ze hoog te houden, zoals je daarnet aanraadde. Of bedoel je dat je dan lekker diep kan frezen?audiomanics schreef:Aangezien de bank niet echt hard kan voeren moet je dus de spindlespeed reduceren..
Dan heb je dus grote spanen (die veel warmte kunnen afvoeren) die traag worden weggesneden.
- audiomanics
- Contacteer:
Doordat de spindlespeed laag is (dit is de draaisnelheid van de frees) worden bij eenzelfde voersnelheid de chips dikker...
Als compromis tussen steekdiepte en torsiestijfheid van de bank houd ik voor hout ca 1x de freesdiameter aan.. een 1/8"-frees steekt bij mij 4 mm diep bij 25mm/sec en een spindlespeed van 8000rpm.. dan blijven de spanen nog koel... Langzamer kan ik niet draaien en sneller kan ik niet voeren dus....
Bij metalen ligt dat anders natuurlijk.. Wel draait de frees langzaam maar dan met zo'n 10mm/sec en 1-1,5mm diep.
Kees
Als compromis tussen steekdiepte en torsiestijfheid van de bank houd ik voor hout ca 1x de freesdiameter aan.. een 1/8"-frees steekt bij mij 4 mm diep bij 25mm/sec en een spindlespeed van 8000rpm.. dan blijven de spanen nog koel... Langzamer kan ik niet draaien en sneller kan ik niet voeren dus....
Bij metalen ligt dat anders natuurlijk.. Wel draait de frees langzaam maar dan met zo'n 10mm/sec en 1-1,5mm diep.
Kees
- asterduc
- Contacteer:
da's een goede vuistregel Kees en die volg ik nu ook.audiomanics schreef:Als compromis tussen steekdiepte en torsiestijfheid van de bank houd ik voor hout ca 1x de freesdiameter aan.. een 1/8"-frees steekt bij mij 4 mm diep bij 25mm/sec en een spindlespeed van 8000rpm.. dan blijven de spanen nog koel... Langzamer kan ik niet draaien en sneller kan ik niet voeren dus....
Kees
Bij de laatste frezingen was mijn freessnelheid te hoog (dat zie je ook aan het werkstuk).
Ik ga met 6mm frezen werken en zal dus de schijven in 3 lagen uitfrezen.
Daarbij probeer ik de voersnelheid zo hoog mogelijk te zetten. Ben nog aan het uitzoeken hoe ik dit kan opdrijven. En de spindelsnelheid zal dan van de vorige parameters afhangen.
Robert-Jan komt donderdagavond mee de tekeningen op punt zetten. Dan kunnen we nog een test doen om de snelheden te optimaliseren.
Groeten,
Ed.
- audiomanics
- Contacteer:
Als je de datasheet van je steppermotors opvraagt kun je zien welke stroom je maximaal door elke spoel mag jagen.. Hoe hoger je die stroom neemt hoe krachtiger ze worden en hoe sneller je stap-zeker kan voeren(ik neem aan dat je er geen optische terugkoppeling op hebt zitten)
Wat is de spoed van je schroefspindels?
Kun je de stroom in je stepperdrivers regelen?
Veel sneller dan 25mm/sec zul je vermoedelijk niet halen met schroefspindels onder belasting..
Stappenmotoren mogen rustig een graad of 80 worden.. heet dus..
Desnoods met een fannetje er op als je +24 uur jobs gaat doen..
Bovendien zul je in je nieuwe programma zien dat je dat keurig per frees kunt instellen
Kees
Wat is de spoed van je schroefspindels?
Kun je de stroom in je stepperdrivers regelen?
Veel sneller dan 25mm/sec zul je vermoedelijk niet halen met schroefspindels onder belasting..
Stappenmotoren mogen rustig een graad of 80 worden.. heet dus..
Desnoods met een fannetje er op als je +24 uur jobs gaat doen..
Bovendien zul je in je nieuwe programma zien dat je dat keurig per frees kunt instellen
Kees
OK, gesnapt.audiomanics schreef:Doordat de spindlespeed laag is (dit is de draaisnelheid van de frees) worden bij eenzelfde voersnelheid de chips dikker...
Kees
- robbiedobbie
Weer verder gewerkt aan de tekening.
Nu de voorkant zo gemaakt dat er gelijk een opening is voor de frontplaat in te zetten. De lijn is nu zo gemaakt dat de frees in één keer 't rondje kan freesen, dus zowel de buitenkant als de binnenvorm worden in één keer gefreest (als 't goed is...)
Dat de tekening door Corel als gesloten wordt gezien blijkt dat de tekening nu ook ingekleurd kan worden (kon eerst niet).
Nu alleen nog een 3-tal boorgaten voorzien. maar dat zal voor morgen zijn.
Weer een stapje richting de heilige graal der audiofielen...
trouwens, Ed en ik hebben meteen een patent aangevraagd voor dit logo!
Nu de voorkant zo gemaakt dat er gelijk een opening is voor de frontplaat in te zetten. De lijn is nu zo gemaakt dat de frees in één keer 't rondje kan freesen, dus zowel de buitenkant als de binnenvorm worden in één keer gefreest (als 't goed is...)
Dat de tekening door Corel als gesloten wordt gezien blijkt dat de tekening nu ook ingekleurd kan worden (kon eerst niet).
Nu alleen nog een 3-tal boorgaten voorzien. maar dat zal voor morgen zijn.
Weer een stapje richting de heilige graal der audiofielen...
trouwens, Ed en ik hebben meteen een patent aangevraagd voor dit logo!
- Bijlagen
-
- red devil voorkant open WEL verschmeltzt (Medium).jpg (16.93 KiB) 2787 keer bekeken
- robbiedobbie
Herinneren jullie je trouwens nog hoe groot de middentoner is?
De totale 'diepte-afmeting' van de middentoner is 76,5
De totale diepte vanaf de frontplaat tot aan het 'bultje' is 76,22mm.
't ziet er naar uit dat dat niet precies zal gaan passen. We zouden dat waar de magneet 't bultje raakt, wat ruimte kunnen maken zodat de magneet daar een extra steunpunt heeft.
Of kan ik die afstand beter een beter groten maken, zodat de magneet gewoon 'zweeft'?
zie bijgaande tekening ter illustratie.
(SHIT! zie je? Weer een onaangekondigde bult!!!)
De totale 'diepte-afmeting' van de middentoner is 76,5
De totale diepte vanaf de frontplaat tot aan het 'bultje' is 76,22mm.
't ziet er naar uit dat dat niet precies zal gaan passen. We zouden dat waar de magneet 't bultje raakt, wat ruimte kunnen maken zodat de magneet daar een extra steunpunt heeft.
Of kan ik die afstand beter een beter groten maken, zodat de magneet gewoon 'zweeft'?
zie bijgaande tekening ter illustratie.
(SHIT! zie je? Weer een onaangekondigde bult!!!)
- asterduc
- Contacteer:
toch niet RobertJan,
vertrek van de tekening zoals ik had opgegeven.
Dan merk je dat de driver een diepte heeft van 71 mm.
De beschikbare diepte in de kamer is 78 mm + 3 mm freesdikte. Voldoende ruimte dus, ook voor de verluchting van de open spreekspoel achteraan de unit.
Groeten,
Ed.
vertrek van de tekening zoals ik had opgegeven.
Dan merk je dat de driver een diepte heeft van 71 mm.
De beschikbare diepte in de kamer is 78 mm + 3 mm freesdikte. Voldoende ruimte dus, ook voor de verluchting van de open spreekspoel achteraan de unit.
Groeten,
Ed.
- Bijlagen
-
- diepte M15.jpg (27.66 KiB) 2747 keer bekeken
- robbiedobbie
Nog even over de voersnelheid: ik las net in een boekje over MDF dat de ideale spaangrootte 0,2mm is. Hierbij kreeg je een mooi oppervlak én is de slijtage van de frees het laagst. Met een toerental van 8000omw/min en een frees met 2 snijkanten komt dit op 50mm/s. Lekker hoog dus
. Maar jouw freesbank heeft een maximum van 25mm/s? Kun je dan niet je toerental verlagen? Met zoveel te frezen meters is het natuurlijk wel handig om optimaal om te gaan met je freesjes...
In ieder geval ziet het er supergoed uit tot nu toe!
In ieder geval ziet het er supergoed uit tot nu toe!
- audiomanics
- Contacteer:
De gebruikte Kress spindle is te regelen van 8000-26000 rpm.. Dit gebeurt zonder al te veel vermogen te verliezen... dus helaas, langzamer draaien gaat niet... sneller voeren ook niet (anders worden er stappen over geslagen en je wil na een paar uur frezen gewoon weer op 0,0 terugkomen.. Wat misschien nog wel kan is het gebruik van een single-flute frees (een snijkant) Voordeel dat het materiaal heel makkelijk afvoert. Nadeel: dit type frezen heeft een hele dunne ziel en is dus niet zo sterk.. Ze worden dus hoofdzakelijk gebruikt bij zachte kunsstoffen.
Kees
Kees
- audiomanics
- Contacteer:
Dit type frezen snijdt niet echt maar voor hout is dat prima geschikt. Wel heb je weer dat de spanen niet goed afgevoerd worden.. Het blijft experimenteren. Als je frees niet te duur is kun je het natuurlijk altijd eens een kans geven..
Die upcut-single-fluts hebben vaak een enorme scherpe insteek hoek. Als je een goede (Onsrud en Hartlauer bijv) hebt is ie zo scherp dat als je 'm aanraakt dat je meteen een pleister kunt gaan zoeken.. Maar ja.. 80 euro voor een enkel freesje...
Kees
Die upcut-single-fluts hebben vaak een enorme scherpe insteek hoek. Als je een goede (Onsrud en Hartlauer bijv) hebt is ie zo scherp dat als je 'm aanraakt dat je meteen een pleister kunt gaan zoeken.. Maar ja.. 80 euro voor een enkel freesje...
Kees
- robbiedobbie
vandaag het deel voor de middensectie verder afgewerkt, de bracing en het deel voor de basskast getekend.
Er is wel iets misgegaan met de plaats van de boorgaten in de drie tekeningen. dit moet ik later oplossen.
Er is wel iets misgegaan met de plaats van de boorgaten in de drie tekeningen. dit moet ik later oplossen.
- Bijlagen
-
- red_devil_voorkant_open_WEL_verschmeltzt4 (Medium).jpg (19.67 KiB) 2599 keer bekeken
- robbiedobbie
- robbiedobbie
- asterduc
- Contacteer:
Gisteren de eerste plaat gefreesd en alles loopt nu mooi in één beweging.
Gemiddelde tijd per frezing is 4 minuten. Bij een 18 mm plaat zijn 3 gangen nodig, dus 12 minuten per schijf.
Onderstaand zijn 2 mogelijke scenario om een 244 x 122 plaat te frezen.
Aangezien de freesmachine slechts een freesbaar bereik heeft van 100 x 60 cm zal de plaat dus in delen moeten gefreesd worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar het scenario waar de plaat in de lengte wordt gebruikt omdat op die wijze 14 schijven uit één plaat kunnen worden gehaald.
Gemiddelde tijd per frezing is 4 minuten. Bij een 18 mm plaat zijn 3 gangen nodig, dus 12 minuten per schijf.
Onderstaand zijn 2 mogelijke scenario om een 244 x 122 plaat te frezen.
Aangezien de freesmachine slechts een freesbaar bereik heeft van 100 x 60 cm zal de plaat dus in delen moeten gefreesd worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar het scenario waar de plaat in de lengte wordt gebruikt omdat op die wijze 14 schijven uit één plaat kunnen worden gehaald.
- asterduc
- Contacteer:
en dat voor een nederlander! ik dacht dat jullie altijd wel wat aan te merken haddenjeroen_d schreef:Tjongejonge, ik weet niet wat ik hierop moet zeggen.
Uiteindelijk is allemaal heel eenvoudig, alleen moet je bij deze manier van werken net iets anders denken.
Het grootste werk is nu elke aparte vorm van schijf zo te tekenen dat het één vloeiende freeslijn is.
De buitenvorm staat vast en moet bij elke schijf gelijk zijn.
De binnenvorm daarentegen zal verschillen afhankelijk van welke functie dat ie heeft en dus waar dat ie komt. Op zich is dit geen probleem. De grootste klus is echter om die binnenvorm met de buitenvorm te versmelten dat het één doorgaande freesbeweging is. Doe je dat niet dan kan de freestijd van die schijf enkele malen vermeerderd worden. Dat lijkt niet zo een probleem, maar als je de totale freestijd berekend dan maakt dat toch wel enkele dagen verschil uit.
Komop RJ, laat die file met de definitieve middentonervorm maar komen. Ik ben er klaar voor.
Ed.