Maar een 18" woofer is wel een stuk zwaarder natuurlijk,zeker als ie 1.5 meter boven de grond zweeft op een plank geschroeft. Zonder een stevig ontwerp zwiept dat alle kanten op.Montana schreef:Ik denk dat mijn woofer heel geschikt is voor een groote luchtverplaatsing, maar dan moet je niet boven de 200 Hz gaan en op dat punt héél steil filteren.. Of je nou 12 of 18"gaat maakt toch niks uit voor de kast? Een 12"moet meer bewegen en zal zo even veel kastbewegingen geven als een 18"..
Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik denk zelf wel dat het op de een of andere manier wel moet kunnen ja. Heb nog tijd zat om erover na te denken 
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Dat had ik natuurlijk al gezienGeenius schreef:Als je nog perfecte 15" di-pole woofers zoekt, ik heb nog 4 stuks Ciare 15.75Ndw2 te koop!
Edit, zie net dat het de .2 is, met 38 Hz en 4.5 mm Xmax. Dat is al wat beter, maar toch nog steeds krap.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het project ligt dan wel zo goed als in de ijskast, natuurlijk wordt er wel verder nagedacht 
Op mijn zoek naar mooie woofers kwam ik deze tegen bij speakerstore.nl:
B&C.Speakers 15NDL76


Gezien de zachte prijs is deze op het moment favoriet
En de looks tellen ook mee, want het ziet er wel zeer mooi uit, en het is voor een dipool opstellen ook nog eens handig. Verder hebben ze een sterke aandrijving, kunnen ze veel hebben, en de slag is ook nog best groot. Curve lijkt ook best aardig en zelfinductie is ook redelijk laag. Wat wil je nog meer 
In de tussentijd wordt er gewerkt aan een pre-amp met eventueel de mogelijkheid om het een en ander actief te filteren. De eerste stappen hoop ik hiervoor binnen een week te kunnen zetten.
Gelukkig komt de verhuizing dichterbij, en dus ook het moment dat ik het geheel tegen een plank aan kan schroeven om mijn eerste metingen te doen
Kan niet wachten 
Op mijn zoek naar mooie woofers kwam ik deze tegen bij speakerstore.nl:
B&C.Speakers 15NDL76


Gezien de zachte prijs is deze op het moment favoriet
In de tussentijd wordt er gewerkt aan een pre-amp met eventueel de mogelijkheid om het een en ander actief te filteren. De eerste stappen hoop ik hiervoor binnen een week te kunnen zetten.
Gelukkig komt de verhuizing dichterbij, en dus ook het moment dat ik het geheel tegen een plank aan kan schroeven om mijn eerste metingen te doen
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ondertussen lijkt het erop dat de langverwachte Peerless SLS400 eindelijk het levenslicht heeft gezien 
Deze en de eerder getoonde B&C zijn de overgebleven keuzes. De Peerless heeft als voordeel de lage fs, de B&C heeft de betere aandrijving en hoger rendement. Ik heb nog wat bedenktijd, want voorlopig heb ik toch nog geen plek:


Deze en de eerder getoonde B&C zijn de overgebleven keuzes. De Peerless heeft als voordeel de lage fs, de B&C heeft de betere aandrijving en hoger rendement. Ik heb nog wat bedenktijd, want voorlopig heb ik toch nog geen plek:

- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik wil graag binnenkort de rest van de benodigde spullen bestellen. Alleen het budget is vrees ik wat ingekort door de verhuizing, en ook omdat er nog een rear-tweeter bij moet. De SLS400 of B&C vallen dus helaas voorlopig toch buiten beschouwing
Toch maar weer op zoek naar alternatieven
Ik realiseer me dat ik misschien kwa performance wat moet gaan inleveren. Dat moet ik maar voor lief nemen.
Nu zag ik bij BMM deze: http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5051 Helaas niet al teveel info, en hij staat niet eens op de website van Sica. ik had graag een echte foto van het ding gezien. Al met al wekt het niet erg veel vertrouwen...
Natuurlijk komt ook de SLS 12 weer in beeld
Een maatje kleiner moet eigenlijk wel kunnen denk ik, zeker gezien de ervaringen van JeroenD en anderen. Misschien is dat gewoon de beste oplossing voor de portemonnee en ook kwalitatief nog steeds een prima oplossing.
Toch maar weer op zoek naar alternatieven
Nu zag ik bij BMM deze: http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5051 Helaas niet al teveel info, en hij staat niet eens op de website van Sica. ik had graag een echte foto van het ding gezien. Al met al wekt het niet erg veel vertrouwen...
Natuurlijk komt ook de SLS 12 weer in beeld
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Voorlopig nog maar ff nadenken en eventueel wat sparen. Ik ga straks wel de 2x HDS tweeter en Seas H1212 ophalen. De 1212 ga ik als back tweeter gebruiken. Het is wel een alu model, maar ik denk niet dat dat de pret zal drukken.
Eens kijken of ik snel een baffletje kan maken om het spul in te zetten
Eens kijken of ik snel een baffletje kan maken om het spul in te zetten
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ja hoor, ik heb de HDS tweeter en seas H1212 thuis liggen, incl een aantal filtercomponentjes om wat mee te testen.
Speakerland Ruud heeft me ook even de sls400 laten zien. Hij bestaat echt! Ik denk dat het waard is om door te sparen. De unit ziet er weer een stuk degelijker uit dan de sls 12. Een echt juweeltje. Ik wacht dus weer rustig af tot er weer wat meer centen zijn
Speakerland Ruud heeft me ook even de sls400 laten zien. Hij bestaat echt! Ik denk dat het waard is om door te sparen. De unit ziet er weer een stuk degelijker uit dan de sls 12. Een echt juweeltje. Ik wacht dus weer rustig af tot er weer wat meer centen zijn
Even doorsparen zal zeker zo zijn voordelen hebben
Ik vraag me toch af of die dubbele tweeter echt zo gewenst is op de lange duur. Logisch is het wel bij volledig dipool..
De SLS400 zal wel iets lager gaan dan de http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... 5NDL76.pdf maar ik denk dat de afstraling van de 15NDL76 iets beter is naar achteren toe..
Heb je al een ontwerp in gedachte? WWMT?
Ik vraag me toch af of die dubbele tweeter echt zo gewenst is op de lange duur. Logisch is het wel bij volledig dipool..
De SLS400 zal wel iets lager gaan dan de http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... 5NDL76.pdf maar ik denk dat de afstraling van de 15NDL76 iets beter is naar achteren toe..
Heb je al een ontwerp in gedachte? WWMT?
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 03 apr 2007, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zo, speakers en amp zijn ook verhuisd en staan nu te spelen. Ik heb ook maar ff mijn g25-ffl's vervangen voor de seas h1212's. Gewoon drop-in om eens te testen. Klinkt een stuk detailrijker en opener.
Als er dit weekeind ook wat bankstellen staan zal de ruimte nog wat prettiger klinken denk ik. 't is nog een beetje hol
maar eigenlijk vind ik het nog wel meevallen.
Als alles hier zijn normale gangetje gaat ga ik wat baffles halen voor de dipools. Meteen met plek voor de woofers, dan kan ik meteen het effect zien van een dergelijke breede baffle.
Als er dit weekeind ook wat bankstellen staan zal de ruimte nog wat prettiger klinken denk ik. 't is nog een beetje hol
Als alles hier zijn normale gangetje gaat ga ik wat baffles halen voor de dipools. Meteen met plek voor de woofers, dan kan ik meteen het effect zien van een dergelijke breede baffle.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik ben weer wat bezig geweest
Ik heb het stukje software Basta! gekocht. Hiermee kun je prima woofers in een openbaffle simuleren. Ik heb de twee kandidaten erin gegooid om eens te vergelijken.

Groen de B&C en zwart is de peerless unit. Beiden in de zelfde baffle van 40x110 cm, twee units.
Duidelijk is dat de B&C flink meer rendement heeft. Belastbaarheid is echter onder de 70Hz iets slechter (rode lijn) vanwege de lagere Xmax.
Wat ook duidelijk is, is dat de hogere fs van de B&G niet zoveel invloed heeft op de response in het laag vanwege het hogere rendement.
Vanavond ga ik eens met wat compensatie filtertjes
Ik heb het stukje software Basta! gekocht. Hiermee kun je prima woofers in een openbaffle simuleren. Ik heb de twee kandidaten erin gegooid om eens te vergelijken.

Groen de B&C en zwart is de peerless unit. Beiden in de zelfde baffle van 40x110 cm, twee units.
Duidelijk is dat de B&C flink meer rendement heeft. Belastbaarheid is echter onder de 70Hz iets slechter (rode lijn) vanwege de lagere Xmax.
Wat ook duidelijk is, is dat de hogere fs van de B&G niet zoveel invloed heeft op de response in het laag vanwege het hogere rendement.
Vanavond ga ik eens met wat compensatie filtertjes
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nee, het is redelijk beperkt tot simulaties aan de hand van woofer parameters. Heel irritant is dat je float getallen met een comma moet schrijven i.p.v punt, en dat ie geen foutmelding geeft als je dat niet doet (het werkt dan gewoon niet juist). Het duurde even voordat ik dat doorhadb_force schreef:(kan je ook frd en imp files exporteren oid ?)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Als je niet weet dat het bestaat kun je het ook niet kopenjeroen_d schreef:Waarom koop je niet A,B,C dipole van John Kreskovsky? Kost je incl verzendkosten nog geen 10 euro. En is veel completer.
Maareh.. verzenden... What about downloaden
En dan is er nog een probleem: excel... hoogstwaarschijnlijk zal dat geintje niet werken met openoffice.
Toch wel interessant! Eens kijken of ze het ook kunnen mailen, scheeld weer een week wachten op post
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Heb een beetje zitten spelen met Basta!
Heb even zitten knutselen voor de passieve dipool compensatie voor de SLS 400:

En dan kom ik op een whopping 83.5 dB rendement uit
Filter bestaat uit een zobel (RC) van 3.5 Ohm en 3000 uF, en een LR in serie van 8 mH en 9 Ohm en een C parallel van 400 uF.
Kan vast beter, tips zijn dus welkom. Ik zag ook dat boxsim met wat tweaks dipool gedrag kan simuleren. Ik ga het filter daar ook nog een keer ingooien om e.a. te testen.
Heb even zitten knutselen voor de passieve dipool compensatie voor de SLS 400:

En dan kom ik op een whopping 83.5 dB rendement uit
Filter bestaat uit een zobel (RC) van 3.5 Ohm en 3000 uF, en een LR in serie van 8 mH en 9 Ohm en een C parallel van 400 uF.
Kan vast beter, tips zijn dus welkom. Ik zag ook dat boxsim met wat tweaks dipool gedrag kan simuleren. Ik ga het filter daar ook nog een keer ingooien om e.a. te testen.
