Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dus 470nF op de ingang en gnd van de stabbies, en op de ingang en uitgang de 100nF keramisch laten zitten? Dus alleen 100nF keramisch op de uitgang?

*zucht* het werkt nog steeds niet :(.

Ik had nu op de input 470nF//100nF //1000uF25V
en op de output 330nF//100nF //22uF63V

Ik vind het zowiezo super vreemd dat het ligt aan het moment van inschakelen of hij het doet of niet.
Dat die elco op de uitgang 63Volt is maakt toch niks uit, toch?!
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Oooh, nee dat met die elco maakt niet uit.

Juul, zelfde spanningen, of toch net niet hetzelfde.

Zeg, jij voed dit toch gewoon direkt met je secundaire van je trafo's he, die totaal gescheiden zijn ? , dus 4 draaden, geen 3.

Had je nou die stabbie al vervangen of niet ?

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Oooh, nee dat met die elco maakt niet uit.

Juul, zelfde spanningen, of toch net niet hetzelfde.

Zeg, jij voed dit toch gewoon direkt met je secundaire van je trafo's he, die totaal gescheiden zijn ? , dus 4 draaden, geen 3.

Groetjes
Rudy
Ja idd:
/filter2.JPG die gekleurde draden linksboven, de zwarte heb ik niet aangesloten.
Zo ziet ie er nu niet helemaal uit overigens.

Ja stabbie is vervangen. Ook -0,7 Volt nu. Ik had ook gehoopt dat ik hem nog niet had vervangen...

De 2 opampjes zitten er trouwens nog in, 1x OPA134 en 1x TL072. Voor de duidelijkheid.

Oke doen we.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Pleur die 134 daar nou is uit voor de lol, naja niet egt voor de lol maar goed.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Stomme vraag, heb je toevallig een zenerdiode van 10 a 15V in huis die stuk mag ? Dan kunnen we de BURN techniek toepassen :twisted:

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik weet niet wat de burn techniek is maar klinkt wel goed :lol:

Ik wist wel dat een hele zooi aan componentjes van pas zou komen ;) Ik heb d'r 5 ofzo.

FF testen zonder die OPA134 nu:
Werkt weer niet... :roll:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Als ie nou nog raar doet, dan gaan we eens lijken wie het probleem veroorzaakt, de stabie of de opamp, je verwijderd de stabie, en je plaats de zener in plaats van de stabbie, de kathode aan de ingang en de anode aan de uitgang, dit geeft bij een ingangsspanning van 20 a 23V een spannign van 10 tot 12 V bij een zener van 10V, dit maakt opzich niet veel uit wat waarde dat ie heeft zolang de spanning op de opamp maar minder is dan 15V ( geen zener kleinder dan 8.2V dus ) , wat doe je dan, je zet de boel op, word de zener enorm warm en laat ons zeggen begint ie te roken, dat weten we dat je opamp ergens kortsluiting veroorzaakt, is dit niet het geval en werkt die handel iets of wat, dat is de stabbie de schuldige.

Maar goed dit na je opamp verwijderingsmaneuver.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

opampverwijderingsmanoevre al gedaan hoor ;) Het haalde niks uit.

Trouwens wat backup opgeroepen ;) Hoe meer zielen hoe meer vreugde. uhum.

http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... 030#234030

Wat vind je van dat diode id? Ik heb 22uF dus volgens de datasheet issie nodig! :o

"En laat ons zeggen begint ie te roken" LOL :D
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

je kan het proberen, op zich is dat nooit een verloren moeite, maar het probleem is wel als die situatie voorkomt ( uitgang hoger dan ingang ) dan kan dit enkel ten gevolgen van oscilatie, want je load hangt zuiver aan de uitgang van je stabbie, en niet aan je ingang, want enkel als er ook een load is aan de ingang ga je die situatie creeeren, of het moet via oscilatie zijn maar dan zijn we er nog niet vrees ik.

/stomme vraag, is dat nen belg dien in Westel woont ?

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Er is wel een situatie waarbij dat kan voorkomen, maar dan ben je wel goed om die situatie te kiezen, en dat kan je zelfs oplossen door die twee weerstanden die ik je ooit heb voorgeschreven te verlagen, want dit kan als je stabbie meer verbruikt dan je schakeling, en dit moet je dan omkeren, wat normaal wel het geval is.

Als je ziet dat je min 10mA verbruikt, dan kan deze situatie op zich nooit voorkomen.

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op ma 02 mei 2005, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Volgens mij werkt het!

Als ik nu bij "het slechte geval" kijk, dan blijft hij heeeel ff 0 volt en springt dan naar +15 Volt.

Dus TOCH oscillaties??


Enne wie is een belg? Wie bedoel je?

/edit
Als ik nu eens 2x 1kOhm erover zet? Ze worden zo toch niet lauw. Zal ik dat es proberen?
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 02 mei 2005, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Die Tom v.H.

wat bedoel je met heel effe ?
Millisecondes of kan je het zien ?

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dit is best moeilijk timen, ik kon het ff zien, dus geen millisec (waar zou ik dat mee moeten meten hiero ;) ben al blij dat ik een scope heb)

Woonplaats Lochristi, staat er.

OPA134/TL071? 71 maar om het ons niet meteen te moeilijk te maken?
Vandaag al tientallen keren opampjes losgesoldeert :P Takkewerk....
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 02 mei 2005, 23:34, 4 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Zeg, plaats nou die eerste opamp is eerst terug want nu liggen eigenlijk de pinnen van die tweede los, en dat opzich is ook al niet leuk.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, je bent toch zeker dat je die weerstanden op de UITGANG zet he ?

Anders heb je deze miserie absoluut.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

jaja :P. Had er net trouwens geen weerstandjes in. Ik zal er nu 1kOhm inzetten en erin laten.
En ik monteer de TL071.

en dan hopen dat het werkt!!! :o

/edit
Met het opampje erbij werkt het weer niet :twisted:
Nu eens 2x 1kOhm proberen...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

omg man, en dat om een stabilisator, lolly
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
omg man, en dat om een stabilisator, lolly
Ja idd :? Volgens mij werkte het filter perfect ;)

710 Ohm meet ik aan de uitgang :P FF stoken met dat beestje :D

Wordt wel moeilijk timen zo 8)
Tis me nog niet gelukt om m fout te krijgen.

/edit
Volgensmij doet ie het hoor. De voeding valt wel snel af nu zeg :lol:
Kijken hoe heet die stabbies worden ;)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Als dit niet werkt, dan moet je is proberen met een diode over beide voedingen tussen de grond en het uitgang van de stabilisatoren, die in normale situatie sperren wel te verstaan. ( dus kathode aan de positieve uitgang, van dezelde diode de anode aan de massa, en dan van de volgende diode de kathode aan de massa en de anode aan de negatieve uitgangsspanning. )

Dit om hetvolgende, als jij zegt dat de positieve precies later begint, dan kan het zijn dat op de plusingang wanneer die moet beginnen al een negatieve spanning staat, en daat gaat ie niet mee lachen.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

btw over dat belichten en ontwikkelen, weten die gasten al dat je kan ontwikkelen met WC ontstopper ? , namelijk het produkt caligene ( 1 euro de liter bij je zelfbouwzaak in de buurd ) , en het leuke is dat je dit gewoon mag weggieten, het is tenslotte ontstopper :lol:

Je hebt er 1 koffielepel per halve liter voor nodig, niets dus :)

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hehe jah dat is daar bekend :D

En belichten met gezichtsbruiners ;) Heb ik hier ook. Miss is dat forum ook wel wat voor jou!

LOL! Je mag het gewoon weggieten onder het mom van: Ik ben mijn afvoer aan het onstoppen :lol: :lol:

Ik heb zo'n klein potje bij reichelt gekocht, koste ook weinig. 10 gram per liter heb ik daarvan van nodig :shock: . Kom ik liever niet met mijn vingertjes aan!

/ontopic
Het zooitje is nog koud, en volgensmij werkt het zo wel hoor! Tis me nog niet gelukt om m verkeerd te krijgen :lol:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jaja volgensmij werkt ie nu goed hoor (met LDF filter erbij getest)! :D:D

Beetje laat om feestje te bouwen ;)

Moet m nog wat grondiger testen maar ik denk dat hij nu goed is 8)

FF opa134 en opa234 terug poten.

Ik heb er een beetje een rommeltje van, ik ga de boel ff netjes op de print zetten.
Als ik de condensatortjes (330nF) erbij zet, moet ik de 100nF keramisch erin laten zitten? Dat is wel beter he?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

naaah, doe die 100n's maar weg als je wil.

Groetjes en slaapwel :wink:
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dit meen je niet :(
Opampjes (OPAxxx) gemonteerd en het probleem is er weer/nog steeds....
Ik heb alleen niet zo'n diode bij de LM7915 gestopt.

Dankje Rudy! Ook een goedenacht :).
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb met die OPA's :roll:

Werk effe gewoon verder met die TL071 of NE5534 reeks.

Wat kan zijn, en dit kan je snel proberen is dat je stabies zo gevoelig zijn voor die 100n's over je opamps, dat die elkaar beinvloeden bij de start. Maar dan kan je wel met het probleem komen dat die opamps op zichzelf oscileren, maar dat kan je eventueel snel proberen. Probleem zit hem een beetje in die lange banen en bruggen van je, maargoed laat je dat niet tegenhouden, en zijn nog andere dingen waar je door moet.

Probeer ook effe die diodes die ik voorstelde in wat posts terug naar boven.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”