3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
2 kastjes vind ik goed,maar mooi niet! 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ook prima, jij maakt 2 niet mooie 20 liter kastjes voor mij en in ruil daarvoor een setje Eton 11-580 woofers
Er staat trouwens ook een mooie Sunfire sub pianolak te koop op htforum, helaas beetje aan prijzige kant, wel een mooi ding.
Groetjes Walter
Er staat trouwens ook een mooie Sunfire sub pianolak te koop op htforum, helaas beetje aan prijzige kant, wel een mooi ding.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
weet je `t zeker?
vind je die dayton kastjes niets?
vind je die dayton kastjes niets?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Dre,
Een subwoofer zou ik toch een beetje uit het zicht plaatsen, een MDF kast zwart gerold lijkt mij prima eigenlijk. 1 kast met daarin 2x een eton woofer zou ook wel leuk zijn, die dan op de zijwanden tegenover elkaar zodat de impulsen elkaar compenseren.
Ik zal zo nog eens berekenen hoeveel liter gesloten dan nodig is, uitgaande van een concept met high pass condensator.
Qua versterking zou ik denk ik toch voor een DS4.0 kiezen, lekker simpel, al dat DSP geweld gaat boven mijn pet.
Groetjes Walter
Een subwoofer zou ik toch een beetje uit het zicht plaatsen, een MDF kast zwart gerold lijkt mij prima eigenlijk. 1 kast met daarin 2x een eton woofer zou ook wel leuk zijn, die dan op de zijwanden tegenover elkaar zodat de impulsen elkaar compenseren.
Ik zal zo nog eens berekenen hoeveel liter gesloten dan nodig is, uitgaande van een concept met high pass condensator.
Qua versterking zou ik denk ik toch voor een DS4.0 kiezen, lekker simpel, al dat DSP geweld gaat boven mijn pet.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Een kast met 2x een Eton woofer aan de zijkanten wordt te groot.
De kleinste kast is te krijgen met een compound opstelling en dan een dikke serie condensator. Een kastje van netto 12 liter zou dan genoeg zijn. Het -3dB punt ligt dan echter op 60Hz, lijkt me te hoog voor toepassing als sub, hoewel je met een Hypex DS4.0 natuurlijk aardig kan corrigeren.
Groetjes Walter
De kleinste kast is te krijgen met een compound opstelling en dan een dikke serie condensator. Een kastje van netto 12 liter zou dan genoeg zijn. Het -3dB punt ligt dan echter op 60Hz, lijkt me te hoog voor toepassing als sub, hoewel je met een Hypex DS4.0 natuurlijk aardig kan corrigeren.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
niet zo ouderwets! 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
psies, gewoon DSP-en die hap. met bv die Hypex die Jeroen noemde.dre schreef:niet zo ouderwets!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Heeft ie ook nog eens een meetsysteem erbij. Maar ja, Walt zal er wel weer te eigenwijs voor zijn. subs hoor je te corrigeren anders wordt het niets.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
jeroen_d schreef:Heeft ie ook nog eens een meetsysteem erbij. Maar ja, Walt zal er wel weer te eigenwijs voor zijn. subs hoor je te corrigeren anders wordt het niets.
eigenwijs?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik sta open voor voorstellen voor geschikte subwoofers... Ik heb hier trouwens nog een joekel van een 18 inch liggen, kan ik daar iets mee?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... hilit=void
De toenmalige kast is natuurlijk veel te groot, maar wellicht met DSP kan ik hem in een mini kastje stoppen en mega boosten?
Groetjes Walter
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... hilit=void
De toenmalige kast is natuurlijk veel te groot, maar wellicht met DSP kan ik hem in een mini kastje stoppen en mega boosten?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Voor de experts, hier de T/S parameters van de grote 18 inch Void woofer:
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=VODV181000
Groetjes Walter
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=VODV181000
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Vandaag sinds 10.00 de muziek aangehad, de units hebben dus lekker wat kunnen spelen. Ik moet zeggen Diana Krall klinkt niet slecht nu... kwalitatief zeker in de buurt van de Accuton/Eton set zo niet wellicht gewoon even 'goed'.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zou zeker nog spelen met de waarden van de componenten, zoals spelen met de spoel voor de woofer net zoals ik voor de AL130/NEO3PDR monitor heb gedaan. Het kan veel uitmaken. Voor de tweeter is het natuurlijk gemakkelijker om het overnamepunt te verleggen door te variëren met de weerstanden.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Heb jij het vermoeden dat de 1.0mH spoel te klein is? Voor een test, zou ik dan 1.2mH pakken of maar beter gelijk een 1.5mH?
Groetjes Walter
Heb jij het vermoeden dat de 1.0mH spoel te klein is? Voor een test, zou ik dan 1.2mH pakken of maar beter gelijk een 1.5mH?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dit is de huidige gesimuleerde responsie op 15 graden:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik weet niet of die spoel te klein is, gewoon proberen en dat kan heel gemakkelijk met zo'n eerste orde filter. Dit soort zaken zijn niet te meten, pas achteraf kun je in de simulatie weer bekijken wat blijkbaar gehoormatig het beste klinkt, dat geeft dan weer een stukje ervaring.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Heb jij het vermoeden dat de 1.0mH spoel te klein is? Voor een test, zou ik dan 1.2mH pakken of maar beter gelijk een 1.5mH?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Voorlopig eerst maar eens langer inspelen, als het karakter van de units nog veranderd dan blijf ik bezig met het filter. Ik zie trouwens dat het wat hogere niveau tussen 1000-2000Hz ook terugkomt in de simulatie van de Accuton/Eton set, dus wellicht hoor ik het graag zo.
Qua sub, die Void 18 inch woofer in een zeer kleine gesloten kast zeg 50x50x25cm, en dan met een DSP versterker aangestuurd, zou dat gaan werken? Welke versterker zou dan het beste geschikt zijn? De woofer heeft een 127mm spreekspoel dus kan met gemak 1000W aan mocht het nodig zijn.
Nu hoeft het van mij niet hard te gaan, ik zou vooral lekker laag komen... zou toch moeten kunnen met 1200cm2 konus oppervlak en voldoende vermogen.
Groetjes Walter
Qua sub, die Void 18 inch woofer in een zeer kleine gesloten kast zeg 50x50x25cm, en dan met een DSP versterker aangestuurd, zou dat gaan werken? Welke versterker zou dan het beste geschikt zijn? De woofer heeft een 127mm spreekspoel dus kan met gemak 1000W aan mocht het nodig zijn.
Nu hoeft het van mij niet hard te gaan, ik zou vooral lekker laag komen... zou toch moeten kunnen met 1200cm2 konus oppervlak en voldoende vermogen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Heel irritant, 4 Etons en een vette 18 inch tot je beschikking en toch totaal geen idee wat hiermee te maken... Wie komt er met een goede suggestie...?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij deze een ontwerpje met de Etons 11-581.
Per kast 2 stuks in een compound opstelling. Het effectieve volume voor 1 unit is in dit geval 8 liter (niet compound deel) + 2 x 8 liter (compound deel)= 24 liter.
Dan met een extra high pass condensator om het laag wat verder naar beneden door te trekken en als aansturing een Hypex 4.0 in zijn eigen gesloten compartiment.
Buitenmaten 33.6 x 33.6 x 30 cm, erg compact dus. De voorste baffle zal gemonteerd moeten worden op latjes rondom, anders is de interne woofer niet te bereiken.
Groetjes Walter
Per kast 2 stuks in een compound opstelling. Het effectieve volume voor 1 unit is in dit geval 8 liter (niet compound deel) + 2 x 8 liter (compound deel)= 24 liter.
Dan met een extra high pass condensator om het laag wat verder naar beneden door te trekken en als aansturing een Hypex 4.0 in zijn eigen gesloten compartiment.
Buitenmaten 33.6 x 33.6 x 30 cm, erg compact dus. De voorste baffle zal gemonteerd moeten worden op latjes rondom, anders is de interne woofer niet te bereiken.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
schiet je dus niet zo veel mee op lijkt me, kan je toch net zo goed 1 kastje van 16 liter doen?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
24 liter is al erg klein, bovendien heb ik al 4 stuks liggen, dus compound kost geen extra geld meer. Bij deze een AJ-horn simulatie voor 1 unit in 24 liter gesloten met een 550uF serie condensator.
Voor de compound opstelling is de Rdc natuurlijk de helft, ik neem aan dat ik de condensator daar dan nog voor moet aanpassen.
Met -3dB op circa 40 Hz en daarna een vrij stijle afval is dit echter niet echt een basmonster maar wel zeer compact.
Groetjes Walter
Voor de compound opstelling is de Rdc natuurlijk de helft, ik neem aan dat ik de condensator daar dan nog voor moet aanpassen.
Met -3dB op circa 40 Hz en daarna een vrij stijle afval is dit echter niet echt een basmonster maar wel zeer compact.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Eventueel kan ik de diepte met 10cm vergroten, het effectieve volume is dan 8 liter + 2x 17 liter = 42 liter, dan pak ik dus veel meer winst door het compound principe. Het kastje zou dan tot circa 30Hz gaan:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De belastbaarheid is trouwens wel belabberd met dit GHP principe, ik denk dat een Hypex 2.0 al meer dan genoeg is om de woofers ver over hun x-max te jagen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
gooi er nou gewoon een DSP tegenaan.. dan pas je makkelijk een LT toe. desnoods doe je dat om te testen wat je wil, en maak je op basis daarvan een analoog acties filtertje als je gevoelsmatig liever geen dsp toepast.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Kun je 4 cornerwoofers plaatsen? Dan zou ik dat doen, dsp'en natuurlijk.
Ik heb zelf 3 subwoofers, muziek komt uit de computer en met een dsp-plugin voor Foobar haal ik de pieken uit het laag. Je weet niet wat je hoort, een vlak diep, strak laag is een heel wezenlijke aanvulling voor de muziek en eigenlijk redelijk simpel te bereiken.
Ik heb zelf 3 subwoofers, muziek komt uit de computer en met een dsp-plugin voor Foobar haal ik de pieken uit het laag. Je weet niet wat je hoort, een vlak diep, strak laag is een heel wezenlijke aanvulling voor de muziek en eigenlijk redelijk simpel te bereiken.
