Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Ik kreeg van o.a. Vinculum de vraag of het volume groter in beeld kan worden gebracht vanwege de (on)leesbaarheid op afstand.

Ik heb dit verwerkt in (alweer) een nieuwe versie van de firmware. Het volumebalkje is dus weg, evenals het minteken voor de getallen. Maar daar is wel mee te leven denk ik. Bij een mute verschijnt nu --

Feel free to shoot op deze indeling, ik kan nu nog dingen aanpassen. :mrgreen:
Bijlagen
DSC02422.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door BertDB »

Ik vind het ook wel een verbetering nu je het ziet !
doet me denken aan de ESS Sabre dac op http://hifiduino.wordpress.com/
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Ik word hier heel blij van! Dat is tenminste leesbaar op een afstand!

Ik persoonlijk zou denk ik alleen iets extra's toevoegen. Als ik eenmaal aan het luisteren ben is de ingang niet meer boeiend. Waarom niet deze view als je wisselt van ingang en als de klok veranderd en dan na een paar seconden (5 ofzo) naar een fullscreen volume weergave. Zoiets als in de bijlage. Bij weergave van 3 digits in het volume zou het minnetje 2 posities naar rechts moeten en het geheel 2 naar links zodat het mooi gecentreerd blijft op het scherm.
Bijlagen
display.jpg
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door BertDB »

:-$
Ik moet Peter al achter genoeg softwarerevisies vragen :rofl:

Zoals Peter me ook net zei, het geheugen van de µC kan wel een beperkende factor zijn.. :sure:
Maar het ziet er inderdaad super uit !
Enige is wel, zonder de dB indicatie nu, kan het verwarrend zijn aangezien bij stijgend volume het getal meer naar 0 gaat
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Ik heb nog maar 190 bytes aan flashgeheugen over. Dat lukt echt niet meer om alles te implementeren zonder over te stappen naar een grotere controller. Verder vind ik het zelf beter om de bronkeuze permanent in beeld te hebben.

Met de ontbrekende dB aanduiding zit ik ook een beetje. Is het beter om het volume te laten oplopen van 0 naar 99?

@Vinculum: kun je nog kijken naar de 9? Die vind ik niet zo mooi. En de 0 valt kwa style een beetje uit de toon.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Ik kreeg van o.a. Vinculum de vraag of het volume groter in beeld kan worden gebracht vanwege de (on)leesbaarheid op afstand.

Ik heb dit verwerkt in (alweer) een nieuwe versie van de firmware. Het volumebalkje is dus weg, evenals het minteken voor de getallen. Maar daar is wel mee te leven denk ik. Bij een mute verschijnt nu --

Feel free to shoot op deze indeling, ik kan nu nog dingen aanpassen. :mrgreen:
Ik heb er voorlopig helemaal geen behoeft aan, dat grotere scherm. :mrgreen:

Wat mij eventueel wel logisch lijkt voor het gebruik hier, dat de volume aanduiding inderdaad van zacht naar hard evenredig word weergegeven, meer volume, en is een groter getal voor mijn vrouw logisch.
Eerlijk gezegd voor mij ook. :lol:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door BertDB »

knuisje schreef:
Met de ontbrekende dB aanduiding zit ik ook een beetje. Is het beter om het volume te laten oplopen van 0 naar 99?
Zonder de dB aanduiding zou ik het wel logischer vinden dat het oploopt bij stijgend volume.
Ik vind de bronindicatie er ook zeker best ok bij, en volgens mij is een dB met - teken er nu nog bijfoefelen iets teveel van't goeie.
Gewoon oplopend dan maar in V1.5 ? :mrgreen: :hide:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Oplopend van 0 naar 99 is ook goed. Dempen onder de 100dB is ook nutteloos. Onder de 60 valt het meeste al weg.

Ik zal idd kijken naar de 9. De 0 kan wel maar dan komen er meer custom karakters bij en dat gaat niet. Max 8 toch?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Ja, max 8.

Als ik het volume laat oplopen dan is 99 dus -0dB. 0 wordt dan -99dB. Dus bij normaal luistervolume zit je dan op stand 60 a 70, is dat wenselijk?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

Ik heb hier bij die RelaiXed 64 als max., lijkt het ook mogelijk stappen te nemen?
Ik ben niet zo vertrouwd met deze elementen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

De Sabre dac heeft een regelbereik van 127dB. De halve dB stapjes gebruik ik al niet. En dan te bedenken dat de dac elke 0.5dB verandering weer in 64 logaritmische stapjes doorvoert. :-&
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
Ik heb er voorlopig helemaal geen behoeft aan, dat grotere scherm. :mrgreen:
Dat wordt nu Hoek van Holland in plaats van Zwijndrecht Hans. :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Een regelbereik van 100 db lijkt me meereden voldoende.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Fokko »

Ik kan mij wel een toepassing voorstellen. Wanneer je de volumeknop "snel" draait dat hij dan grote stappen neemt, en wanneer je hem langzaam draait, dat hij dan kleine stapjes neemt. Ideaal om Barry White op het perfecte volume te krijgen ;) Ik heb een volume control uit China die 12 relais gebruikt. Omgerekend is dit 2^12 = 4096 stappen. Ik heb dit ook teruggebracht naar een interval van 0-99 stappen, meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

En hoe moet dat gaan werken met IR? Ik gebruik 99,9% van de tijd de remote.
Dit vind ik persoonlijk geen handige toevoeging. Het maakt het gedrag ook onvoorspelbaar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Het maakt het gedrag ook onvoorspelbaar.
Van wat en wie........? :lol:

Als je de knop langer vast houd, zou het mooi zijn als hij dat opmerkt, b.v. meer als 5 stappen in 1 keer dan naar de volgende versnelling, :D , en anders kleine stappen. :idea:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door BertDB »

knuisje schreef:
Ja, max 8.

Als ik het volume laat oplopen dan is 99 dus -0dB. 0 wordt dan -99dB. Dus bij normaal luistervolume zit je dan op stand 60 a 70, is dat wenselijk?
Eersteklas :rock:
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door bert003 »

Voor mij is het ook logisch als de '-' en het dB teken ontbreken dat het dan een ouderwetse weergave van 00 naar 99 gebruikt wordt waarbij 00 stilte is.

Eigenlijk is het voor mij ook niet belangrijk dat bij de input ook de naam van de gebruikte aansluiting genoemd wordt. Als alles aangesloten is doet het er ook niet echt meer toe voor mij. "Input 1-5" of "INP. 1-5" zou voor mij ook voldoende zijn.

Ik hecht dan zelf meer waarde aan de weergave van de bitrate en freq van het inkomende signaal. Maar dat mag ook zo kort mogelijk (16/44 of 24/96). De grotere volume weergave is netjes, hoewel het font van Peter misschien niet de schoonheidsprijs gaat winnen :-) Maar ja het moet allemaal wel te realiseren zijn. Het was allemaal al goed, en het wordt alleen maar mooier!

Van acceleratie bij een volume regeling ben ik niet zo een fan, tenzij hij echt goed werkt. En dat is bij mijn Denon receiver bijvoorbeeld niet het geval. Als je de volume + knop op de a.b. indrukt neemt het volume eerst veel te langzaam toe maar op een gegeven moment gaat ie als een gek versnellen waardoor hij dan weer te hard staat en dan druk je weer op zachter wat dan weer niet snel genoeg gaat omdat de versnelling veel te laat op gang komt.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Als ik jullie reacties samenvat dan wordt het dus:

1. Volume loopt van 0 tot 99. 0 is stilte
2. Geen volumeaccelaratie
3. Het font van Vinculum gebruiken

De bronbenamingen laat ik zo. De samplerate wordt al getoond, de bitrate ook als deze info door de bron wordt meegestuurd in de spdif statusbits.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Ik heb het font nog even bekeken en miss is dit wat beter:
display.jpg
Dit bestaat uit 8 custom karakters dus moet kunnen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Thnx! :rock:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door fluppie »

Is het mogelijk om de mega88 door een mega328 (32kB)te vervangen. Dan kan ik daar een Arduino bootloader in programmeren en zodoende makkelijk de firmware aanpassen naar eigen wens. Of is de firmware best wel complex dat ik dat niet zomaar even kan nabouwen of pruts ik er gewoon beter niet aan?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Ja, de mega328 is pincompatible met de mega88. Dat is slechts een kwestie van opnieuw compileren en dan werkt het. Je kunt van mij de sourcecode krijgen. Het is in C geschreven en zelfdocumenterend. Zaken aanpassen is vrij makkelijk te realiseren. De ontwikkelomgeving is gratis van de Atmel site te downloaden.

De hele code nabouwen in Arduino code lijkt mij een hele kluif, je hebt het over ongeveer 100kB aan source. 8-[
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Vinculum schreef:
Ik heb het font nog even bekeken en miss is dit wat beter:
Je hebt nu 5x7 gebruikt, maar er is ook nog een cursorregel. Kun je nog een 5x8 versie maken?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Dat vind ik dus ook al raar idd! Mijn display zou volgens de specs 5x8 zijn maar ik telde maar 5x7. Dit verklaart een hoop. Ik maak de onderkant wel wat dikker ofzo.
Plaats reactie