Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Bij mij staat de installatie de hele dag muziek te spelen. Dan is een buizenbak wel mooi om naar te kijken (en luisteren) maar niet praktisch. Dat kost me veel buizen en een hoge energierekening.
Ook de opwarmtijd is voor mij een issue. Vooral mijn vrouw stoort zich daar enorm aan. Aangezien er voor het laag geen buizenbak staat zul je de eerste minuut alleen maar laag gebrom horen en verder niets.

Nog een reden is dat ik het aantal kasten wil verminderen, mede voor de WAF. Luidsprekers vind ze vreemd genoeg niet erg maar apparatuur heeft ze een hekel aan. Dus minder kasten en meer eenheid in de looks.
En als laatste gaan hete buizen niet goed samen met kleine vingertjes...

Zeker spijtig maar het is niet anders. Wie weet in de toekomst?
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door klusser »

Jammer dat je hem verkoopt! Je was echt goed bezig !
Maar wellicht dan Henkjan er ook iets moois van gaat maken :D

Maar even een paar fabeltjes te wereld uit helpen:

Ik gebruik al een tijdje een buizenbak regelmatig de hele dag, wat prima werkt (6v6 pp). Heeft er ondertussen zeker 3000 uur opzitten sinds 2 jaar terug en speelt nog top!

De opwarmtijd is een fabeltje, na +/- 10-15 seconden is er goed geluid en na circa een paar minuten is hij ook meetbaar geheel stabiel.
Buizen vervangen komt ook veel minder voor dan men denkt. Vele ervaringen zijn gebasseerd op gitaarversterkers, waar buizen constant over de max heen gedreven worden voor hét specifieke gitaar geluid. Daar gaan buizen amper een paar duizend uur mee. Veel buizen in Hifi versterkers gaan rustig een uurtje of 10000 mee, ook eindbuizen al zal er wel verschil zitten tussen een 6v6 en een kt88. Zie ook maar de vele oude radio's en versterkers die na 40 jaar nog altijd spelen met de buizen van weleer.

Qua veiligheid, ik ben het met je eens dat als je kleine kinderen hebt, de buizen onafgeschermd laten spelen een absolute no-go is, inderdaad.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Vinculum schreef:
Bij mij staat de installatie de hele dag muziek te spelen. Dan is een buizenbak wel mooi om naar te kijken (en luisteren) maar niet praktisch. Dat kost me veel buizen en een hoge energierekening.
Ook de opwarmtijd is voor mij een issue. Vooral mijn vrouw stoort zich daar enorm aan. Aangezien er voor het laag geen buizenbak staat zul je de eerste minuut alleen maar laag gebrom horen en verder niets.

Nog een reden is dat ik het aantal kasten wil verminderen, mede voor de WAF. Luidsprekers vind ze vreemd genoeg niet erg maar apparatuur heeft ze een hekel aan. Dus minder kasten en meer eenheid in de looks.
En als laatste gaan hete buizen niet goed samen met kleine vingertjes...

Zeker spijtig maar het is niet anders. Wie weet in de toekomst?
Energieverbruik ok. De 'laag' versterker kun je natuurlijk ook achter je inschakelvertraging zetten, en m'n vriendin reageerde ook van "elke keer 90 sec wachten voor ik muziek heb?" maar inmiddels weten we niet anders, de KT88 PP staat nu een maand of 7-8 in de woonkamer. Voordeel is ook weer dat 'ie bewust wordt aangezet, als er muziek geluisterd gaat worden. De levensduur van de buizen krijg je niet echt vat op, heb er wel eens naar gezocht maar ook de meest uiteenlopende getallen gehoord. Gewoon proberen dan maar. For the record, heb nu na 3 mnd denk ik ongeveer weer eens de bias gemeten, hoefde 'm niet te veranderen. Tegen de kindervingertjes kun je de boel beschermen, en teveel kastjes, tsja, dat is een feit. Heb er zelf in elk geval nog geen moment spijt van gehad, qua geluid overtreft 'ie alles wat ik hiervoor heb gehad. Laag blijft bij mij een aandachtspunt, maar denk dit in de weergever te kunnen oplossen (momenteel te mooi weer steeds en dan gebeurd er weinig).

Maar wie weet in de toekomst nog eens, als je misschien toch net dat stukje 'beleving' in de muziek mist :mrgreen: tenminste, dat deed het voor mij.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Wat levensduur van buizen betreft heb ik m'n twijfels. De SE TT22 staat nu een maand of drie te spelen, elke dag wel een paar uur en de twee buizen hebben het in hun vorige - maritieme - leven beslist niet makkelijk gehad. Ze dateren uit ongeveer half jaren zeventig, hebben dus circa dertig jaar dienst gedaan op een slingerend schip met een 24-uurs standby tijd waarna ze 'afgedankt' in een doosje werden gepropt. Tot er iemand op het idee kwam om er een buizenversterker mee te bouwen. Wanneer ze op een buizentester gezet worden zullen ze wel niet meer 100% zijn, maar hier doen ze het uitstekend. Dus levensduur? :mrgreen:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TheoK »

Heb hier ook nog een setje EL84 uit de jaren 70.
Doen het nog steeds. Dus ze gaan best lang mee hoor.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Kijk, die opbeurende berichten worden we blij van :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Levensduur van buizen was niet een doorslaggevend iets voor mij. Ik heb nu gewoon een praktishe keus gemaakt.
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door klusser »

Vinculum schreef:
Ah!buis schreef:
Hoezo simuleren met 140+8mA ?
Met één KT88 heb je toch genoeg aan 100mA,alles bij elkaar.
Misschien een trafo van Tubetown, 374BX voor 90€
Anne
Ik zie het nu ook. Dit was nog uit de tijd dat het een stereo bak zou worden. Maar die Hammond lijkt perfect! Is hij kwalitatief te vergelijken met de AE-versie?

En de beloofde foto van de UGT's. Het zijn echte monsters hoor!

Ligt het nu aan mij of zijn dit push pull trafo's? Ik zie namelijk de vA en de vG2 dubbel wat standaard is voor PP
Ik dacht dat jij een SE ging bouwen.
Bijlagen
DSCF0100 Resized.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Nee hoor, het is echt besteld als een SE. Ze hebben het zelfs nog een keer extra gevraagd.
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door klusser »

Apart dat er dan twee vG en vA aansluitingen aanzitten en er een scheiding zit tussen de helften doet me ook vermoeden aan een balans trafo.
ik heb ook trafo's SE besteld waar dat niet is. (zie eventueel foto's in m'n topic)
Afijn, misschien zit er helemaal naast ;)
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door VT4C »

PA4URK schreef:
Wat levensduur van buizen betreft heb ik m'n twijfels. :
Hobby al meer dan 30 jaar met buizen, en ze gaan heel lang mee. Maar wel merk afhankelijk. Dus geen RFT, Pope, jaren 70 Haltron en laatste produkties EH. Buizen kunnen heel wat incasseren.
En natuurlijk buis niet 'overklokken', cq. dissipatie in de gaten houden (W/Ub).
Voorbuizen gaan wel langer mee dan eindbuizen.
En 100% meting op buizentester zegt niet alles; een 85% metende buis kan ook nog goed klinken; misschien moet potmeter in de praktijk iets verder open, so what.
Microfonie is ander verhaal; daar kunnen ook nieuwe buizen onder lijden.

Maar buizenversterkers hebben doorgaans wel een lage WAF: veel vrouwen storen zich aan opwarmtijd. (quote: transistors are made for women... :|)
Alleen DHT's toepassen kan dan weer een oplossing zijn.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Tsja... geduld hè....


Wat betreft die UGT's, Vinculum liet mij op de ZBA dag in Breda deze foto's zien. Ik denk dat er twee wikkelingen parallel gezet moeten worden. Dat zal wel met verzadigingsstromen te maken hebben ofzo.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Tsja... geduld hè....
Ze schijnen ook meerdere dingen tegelijk te kunnen doen... Multitasking noemen ze dat of zo :-#
WAF? :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Ze doen alleen maar twee of meer dingen tegelijk omdat ze niet willen wachten tot het eerste klaar is....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Henkjan »

{waarschuwing aan de buizenexperts: de blonde vragen beginnen weer}

zo, ik heb de status van waar we nu zijn met de versterker maar eens op de foto gezet, na al die blz jargon was ik het overzicht een beetje kwijt...

het gaat dus over dit schema:
KT88 SE Triode - Schema.gif
en zo ziet het project er nu uit:
KT88 SE - status 2011-06-05 - versterker bovenaanzicht.jpg
KT88 SE - status 2011-06-05 - versterker onderaanzicht.jpg
KT88 SE - status 2011-06-05 - voeding onderaanzicht.jpg

hoewel ik het topic nu al meerdere malen heb gelezen, zit ik toch met een aantal vragen:
KT88 SE schema met blonde vragen 2011-06-05.jpg
  • wat gebeurt er al ik een 4Ω speaker aansluit?
  • waarom 2 aftakkingen voor 6.3V?
  • gaat de veiligheidsaarde idd samen met de massa aan het chassis?
  • ik mis 2 waarden van C's in het schema
  • heb ik goed gegokt met wat de aansluitingen van de heaters van de buizen zijn?
KT88 SE - blonde vragen over trafos .jpg
  • er zitten dubbele aansluitingen op de trafo, waarom is dat en hoe sluit ik die aan?
  • ik zie (naast de 2 aansluitingen voor de luidsprekers) 3 aansluitingen op de trafo, maar ik zie er maar 2 op het schema?
  • wat betekenen die misterieuze symbolen, en waar sluit ik die op aan?
KT88 SE - blonde vragen over versterker onderaanzicht.jpg
  • @Ardon: waar moesten die loshangende weerstandjes nou ook al weer aan vast?
  • ik vind alles (ook de 400V delen) wel erg dicht op het chassis zitten, hoort dat niet op 6mm afstand te zitten? kan ik niet beter een isolatielaag (bv wat dik plastic) tussen het chassis en de onderdelen doen?
  • hoe sluit ik die ontbrompots aan? ze staan niet in het schema
sorry als ik dingen vraag die al eens aan bod zijn geweest, maar het is een nogal steile leercurve voor me....
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door VT4C »

Voor de pin-aansluitingen andere gegevens mbt buizen zou ik (altijd) de Buizendatabank raadplegen. :idea:

Voorbeeld: 6550/KT88.

Voor andere buizendata kennis o.a. dit boek.

********************
edit

Wanneer een op een UGT met 8R sec. 4R wordt aangesloten, halveert ook de primaire kant der UGT; bijvoorbeeld bij een Ra van 5K2 dus Ra 2K6; dus wordt de eindbuis anders belast.

Elke buis zijn eigen trafowikkeling voor de gloeidraden/heathers is mooie luxe; alleen echt nodig, wanneer ook direct verhitte buizen worden toegepast. Elke aftakkin kan vermoedelijk maar beperkte stroom levereren; raadpleeg daarvoor data voed. trafo.
Laatst gewijzigd door VT4C op zo 05 jun 2011, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door audioot »

hallo henkjan,
ik zou toch nog eens informeren bij AE naar de outputtrafo's-ben er niet gerust in
voor de heaters zal het wel met de maximum stroom van de trafo te zien hebben
niet vergeten van minimum één kant van de heaters aan massa te leggen-beter nog:twee weerstandjes van 47 ohm/1w van elk heaterpunt naar massa
voor de twee c's zou ik 10nf/1000v gebruiken
mvg
audioot
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door audioot »

o ja voor de massa
ik zou alle massa's op één punt samen brengen en dat punt via een 22-47ohm weerstand aan het shassis leggen tezamen met de veiligheidsaarde
mvg
audioot
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TheoK »

Het buizenvirus heeft HJ aangevallen. :lol: :lol: :lol: :wink:

Succes ermee. Zal het blijven volgen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

niet vergeten van minimum één kant van de heaters aan massa te leggen-beter nog:twee weerstandjes van 47 ohm/1w van elk heaterpunt naar massa
Daar zijn de ontbrompotmeters toch voor Audioot? Ik heb het tenminste zo gedaan bij de TT22 versterker. De heaters op de buitenste aansluitingen van de potmeters en de middelste aan de steraarde. Misschien dat je het gemist hebt Henkjan, maar ik heb hetzelfde schema nagebouwd met dit verschil dat ik in plaats van de KT88 de TT22 heb gebruikt. De twee C'tjes in de voeding heb ik op advies van het forum achterwege gelaten. Zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=11821 Misschien dat je daar nog wat info kunt vinden.
Wat betreft de 400 volt leidingen: ik gebruik voor de veiligheid altijd een extra stukje slang of ommanteling van dunne 50 ohm coaxkabel om de HS door te voeren. Groeten Rein.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Zo te zien was Vinculum al aardig op weg met de bouw.

De heaters heb je inderdaad goed aangeduid.
Waar die weerstanden heen moeten is afhankelijk van waar het andere eind is aangesloten. Waarschijnlijk moeten ze naar het gemeenschappelijke sterpunt.

Zo te zien is de gloei nog niet bedraad, dat is eigenlijk not-done! Je moet altijd beginnen met de gloeibedrading, deze dient zo dicht mogelijk op het chassis te zitten ivm brom.

Dat er meerdere gloeiwikkelingen zijn zal met de stroom te maken hebben die deze wikkelingen moeten leveren. Een KT88 trekt aardig wat stroom voor de gloei, dus is twee wikkelingen niet zo gek.
De gloei moet ergens gerefereerd worden aan massa. Met een ontbrompotmeter gaat dat het beste. Bij gebruik van twee gloeiwikkelingen heb je ook twee ontbrompots nodig.

De aansluitingen op de UGT:

CT en CT moeten aan elkaar gekoppeld worden
Vg2 en Vg2 ook
Va en Va ook.

Hetzelfde voor de luidspreker terminals:
0 moet aan 0 vast
8 Ohm aan 8 Ohm.

De trafo is vast bifilair gewikkeld of hoe dat ook mag heten.

De luidspreker wordt straks aangesloten op 0 en 8 Ohm ( lijkt me duidelijk ).

Op CT sluit je de voedingsspanning aan. ( Niet per sé Center Tap, kan ook Common Terminal betekenen ofzo. )

Vg2 is voor een Ultra-Lineaire instelling van de eindbuis. In het getoonde schema wordt deze aansluiting niet toegepast. Het kan zo zijn dat je wat meer power wilt, dan kun R8 aan de bovenkant losmaken en aan Vg2 aansluiten.

Va komt op de Anode van de eindbuis.

Wanneer je de boel in elkaar hebt gesoldeerd wil ik best een blik in jouw versterker werpen voordat je de netspanning erop zet. Zo ver wonen we niet van elkaar vandaan.

Moet je de voedingstrafo nog laten maken?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Hoe staat het hier inmiddels mee?

Ik ga vanmiddag een paar UGT's ophalen (en misschien ook nog wel een voedingstransformator) dan komt er toch weer een single ended versterker bij mij bij. ( Er liggen al tijden twee EL34's in de la, en die kan ik dan tzt vervangen door KT88's.)

Is er iemand die deze versterker al eens heeft gebouwd?
Hoe is de klank?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
Hoe staat het hier inmiddels mee?

Ik ga vanmiddag een paar UGT's ophalen (en misschien ook nog wel een voedingstransformator) dan komt er toch weer een single ended versterker bij mij bij. ( Er liggen al tijden twee EL34's in de la, en die kan ik dan tzt vervangen door KT88's.)

Is er iemand die deze versterker al eens heeft gebouwd?
Hoe is de klank?
Je bent echt een SE purist he :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
Hoe staat het hier inmiddels mee?
op de plank :mrgreen: eerst wat andere zaken afmaken, dan start ik wel hiermee.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Ah!buis »

Even alles ordelijk op een rijtje,voelt Henkjan zich blijkbaar ook beter bij :lol:

* wat gebeurt er al ik een 4Ω speaker aansluit?
wat kleiner vermogen
* waarom 2 aftakkingen voor 6.3V?
voor de twee KT88 is al ruim 3A nodig,die ene wikkeling mag waarschijnlijk niet meer
* gaat de veiligheidsaarde idd samen met de massa aan het chassis?
veiligheidsaarde aan chassis waar ie binnenkomt,massa van schakeling ALLEEN bij de ingang aan chassis
* ik mis 2 waarden van C's in het schema
laat maar vallen
* heb ik goed gegokt met wat de aansluitingen van de heaters van de buizen zijn?
ja
* er zitten dubbele aansluitingen op de trafo, waarom is dat en hoe sluit ik die aan?
trafo-doc.??
* ik zie (naast de 2 aansluitingen voor de luidsprekers) 3 aansluitingen op de trafo, * maar ik zie er maar 2 op het schema?
idem
* wat betekenen die misterieuze symbolen, en waar sluit ik die op aan?
idem
* ik vind alles (ook de 400V delen) wel erg dicht op het chassis zitten, hoort dat niet op 6mm afstand te zitten? kan ik niet beter een isolatielaag (bv wat dik plastic) tussen het chassis en de onderdelen doen?
lijkt me een goed idee
* hoe sluit ik die ontbrompots aan? ze staan niet in het schema
buitenste oren alsof het een gloeidraad is en de middelste aan massa.

Anne
Plaats reactie