Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Contacteer:
Deze vorm zou ik als middentoonbehuizing willen integreren in de Concave.
- Netto volume is 3 liter.
- De hoorn is een variant op de Sphere hoorn zoals hij hiervoor getest is geworden. Bij dit ontwerp is de hoorn echter in 2 hoorns opgedeeld. De twee delen hebben samen dezelfde oppervlakte als de enkele hoorn.
- De vorm van de binnenwanden zorgen ervoor dat er geen vaste afstand is tussen de wanden (met uitzondering van de vertikale afstand). Tevens is er getracht om het geluid te geleiden naar de hoorn.
- De plugvorm van de achterwand achter de speaker vervangt de kegel op de speaker zoals we die kennen in de Sphere hoorn.
- Tussen de 2 hoorns ontstaat er een mooie open ruimte die dienst doet als bovenste baskamer.
Ed.
- Netto volume is 3 liter.
- De hoorn is een variant op de Sphere hoorn zoals hij hiervoor getest is geworden. Bij dit ontwerp is de hoorn echter in 2 hoorns opgedeeld. De twee delen hebben samen dezelfde oppervlakte als de enkele hoorn.
- De vorm van de binnenwanden zorgen ervoor dat er geen vaste afstand is tussen de wanden (met uitzondering van de vertikale afstand). Tevens is er getracht om het geluid te geleiden naar de hoorn.
- De plugvorm van de achterwand achter de speaker vervangt de kegel op de speaker zoals we die kennen in de Sphere hoorn.
- Tussen de 2 hoorns ontstaat er een mooie open ruimte die dienst doet als bovenste baskamer.
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
Bedankt Jeroen.jeroen_d schreef:Ik vind dit verschrikkelijk mooi en hoop dat het werkt!
Heb je twijfels omtrent de werking?
Ik neem aan dat je doelt op de uitsplitsing naar 2 hoorns!
Van jou had ik eigenlijk ook de opmerking verwacht om gelijk de speakermagneet tegen de achterwand aan te trekken
By the way: ik ben erg gevoelig voor uitspraken zoals "verschrikkelijk mooi".
Verschrikkelijk, ellendig, afschuwelijk zijn voor mij woorden die eerder op een negatief gebeuren slaat!
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
Bingo!jeroen_d schreef:O, dan houd je zeker ook niet van de Engelse term "terrific".
Dat zou wel eens kunnen.jeroen_d schreef:Ik ben een beetje bang dat de akoestische impedantie van 2 gescheiden oppervlakken, hoewel in totaal hetzelfde oppervlak, toch anders is dan 1 oppervlak.
Nu ga ik toch nog eerst een proeffrezing maken om de constructie voor te bereiden. Dan doe ik dat gelijk met de 8 schijven van deze middentoner en gebruik hem als proefkast. Dan zien we het gelijk of het werkt!
Ed.
Hoezo. twee hoorns, ik zie dit als een ronde kamer met de vorm van een hoorn.
Ed, waarom maar naar twee kanten gaan (Li Re) als je de mogelijkheid hebt om 3 dimensionaal te gaan (lire/bovenonder/vooorachter)
Buiten dat zie het er wel heel erg stoer uit. Mocht je ooit commercieel gaan en je laat dit plaatje zien dan wil iedereen zon kamer hebben, ook al zien ze hem niet
Jan
Ed, waarom maar naar twee kanten gaan (Li Re) als je de mogelijkheid hebt om 3 dimensionaal te gaan (lire/bovenonder/vooorachter)
Buiten dat zie het er wel heel erg stoer uit. Mocht je ooit commercieel gaan en je laat dit plaatje zien dan wil iedereen zon kamer hebben, ook al zien ze hem niet
Jan
- robbiedobbie
vanavond gewerkt aan de tekening en de overzetting naar winnc pc.
Het lijkt dat de optie verschmelzen wel lijkt te werken. Dit zouden we nog eens kunnen testen in de praktijk.
Hieronder de vektoren uit win nc pc in de NIET verschmelzte versie:
(edit co-ordinaten verwijderd)
En hieronder de vektoren uit win nc pc in Verschmelzte versie
(edit: co-ordinaten verwijderd)
de niet versmolten versie heeft 2875(!)vektor instructies tegenover 545 instructies voor de versmolten versie. Niet dat ik vektoren kan lezen maar dit lijkt me toch een aardige besparing op het aantal beweging dat de freeskop maakt.
De praktijk zal het moeten bewijzen.
Het lijkt dat de optie verschmelzen wel lijkt te werken. Dit zouden we nog eens kunnen testen in de praktijk.
Hieronder de vektoren uit win nc pc in de NIET verschmelzte versie:
(edit co-ordinaten verwijderd)
En hieronder de vektoren uit win nc pc in Verschmelzte versie
(edit: co-ordinaten verwijderd)
de niet versmolten versie heeft 2875(!)vektor instructies tegenover 545 instructies voor de versmolten versie. Niet dat ik vektoren kan lezen maar dit lijkt me toch een aardige besparing op het aantal beweging dat de freeskop maakt.
De praktijk zal het moeten bewijzen.
Laatst gewijzigd door robbiedobbie op ma 11 dec 2006, 0:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Pfff... Robbie, het was prettiger geweest als je die 83(!) pagina's met coördinaten even in een afzonderlijk bestandje had geplakt. 
@Ed: het is inderdaad te hopen dat die gescheiden hoorns hetzelfde resultaat opleveren als een enkelvoudige hoorn recht achter de driver, want zoals ook anderen al zeiden: het ziet er gewoon schitterend uit.
@Ed: het is inderdaad te hopen dat die gescheiden hoorns hetzelfde resultaat opleveren als een enkelvoudige hoorn recht achter de driver, want zoals ook anderen al zeiden: het ziet er gewoon schitterend uit.
- asterduc
- Contacteer:
Toch niet Jan,Wowly schreef:Hoezo. twee hoorns, ik zie dit als een ronde kamer met de vorm van een hoorn.
als je naar de eerste besprekingen van de Sphere hoorn gaat in dit topic, daar spreekt Jeroen van een schrikeffect. Het is nu net dat denk ik dat de Sphere hoorn zo speciaal maakt. Een tegenimpedantie geven aan de speaker.
Kijk nu goed naar mijn laatste ontwerp en je zult merken dat de overgang kamer/hoorn plots overgaat. Bij het TL ontwerp was dit een geleidelijke overgang, daar kon je niet zeggen waar nu juist de hoorn begon.
Heb ik ook overwogen.Wowly schreef:waarom maar naar twee kanten gaan (Li Re) als je de mogelijkheid hebt om 3 dimensionaal te gaan (lire/bovenonder/vooorachter)
Als het echt 3D zou zijn dan kon je er iets zeer mooi van maken, Sky is the limit toestanden. Die 3D frezing zie ik op dit moment niet zitten. Ik ben al blij dat ik het 2D in orde krijg.
Ik vermoed echter dat je bedoeld om enkele schijven met links een hoorn en enkele schijven met rechts een hoorn. Zoals op onderstaande tekening. De reden dat ik niet die weg ben opgegaan is dat ik probeer om de hoeveelheid staande golven en reflecties in balans te houden. Een zigzag van schijven zou een verhoging van de refecties betekenen. Dat paste niet echt in de gedachtengang om een eerder laterale flow te krigen naar de hoorn.
ach die jeugd van tegenwoordig. 12 uur op en het is 2 uur snachts!!! Dat wil zeggen dat je tot 2 uur smiddags in je bed hebt gelegen, shame on you. Niet te verwonderen dat dit het mooiste is wat je gezien hebtlepain schreef:Vind ik ook. Is gewoon het mooiste wat ik vandaag gezien heb. En ik zie een hoop! Ben nu al weer 12 uur op!
Mijn gemiddelde slaaptijd is 5 tot 6 uur per dag. Daarmee heb ik dan 50% meer kans als jij om mooie dingen te zien en te maken !
Toch bedankt voor het compliment Lepain
Groeten,
Ed.
- Bijlagen
-
- 15M voorbeeld LR.jpg (32.16 KiB) 2311 keer bekeken
-
- Concave enclosure.jpg (34.93 KiB) 2301 keer bekeken
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Misschien kan je daarin ook nog meenemen dat bij B&W de inhoud van sphere en horn gelijk is. Het kan zijn dat dit voor een bepaalde balans zorgt. Als je de driver van de inhoud aftrekt, denk ik dat je daar nu toch al niet zo ver vanaf zit.asterduc schreef:Het is nu net dat denk ik dat de Sphere hoorn zo speciaal maakt. Een tegenimpedantie geven aan de speaker.
Echter weer wel als je die extra vlakken zoveel mogelijk achter de driver weet te plaatsen.asterduc schreef:De reden dat ik niet die weg ben opgegaan is dat ik probeer om de hoeveelheid staande golven en reflecties in balans te houden. Een zigzag van schijven zou een verhoging van de refecties betekenen. Dat paste niet echt in de gedachtengang om een eerder laterale flow te krigen naar de hoorn.Wowly schreef:waarom maar naar twee kanten gaan (Li Re) als je de mogelijkheid hebt om 3 dimensionaal te gaan (lire/bovenonder/vooorachter)
Het is jammer dat ik afgelopen week wat andere zaken thuis aan mijn hoofd had, want hetgeen ik nog voor je op tekening had willen zetten, was daarop gebaseerd. Daarbij had ik in geachte om in de middelste plank minder uitsparingen te maken, waardoor achter de driver een zwevend draagvlak ontstaat waarop je een vorm kan bouwen om zowel flow als reflecties te beheersen. Een alternatief dus voor de kegel op de driver. Daar waar dit draagvlak de hoogte van de kast tot minder dan de helft terugbrengt, verleg je bovendien de langste staande golven tot boven de 5 kHz.
- asterduc
- Contacteer:
Goede opmerking Mario,Marp schreef:Misschien kan je daarin ook nog meenemen dat bij B&W de inhoud van sphere en horn gelijk is. Het kan zijn dat dit voor een bepaalde balans zorgt. Als je de driver van de inhoud aftrekt, denk ik dat je daar nu toch al niet zo ver vanaf zit.
Ik merk net dat Robbiedobbie uit zijn zomerslaap is ontwaakt.
Zodra hij de vorm in Sketchup geimporteerd heeft kan hij het volume aflezen en kunnen we wat kleine aanpassingen doorvoeren om één en ander in balans te trekken.
Of dat veel aan het totaalresultaat gaat doen betwijfel ik, want de meetverschillen tussen de hoornvormen onderling vond ik wel ontzettend klein.
Ik zie het dan eerder als een manier om een theoretische perfectie door te voeren.
Met die gedachtengang zit ik ook te spelen. Ik zou dan niet de middenste schijf nemen maar eerder een 60/40 verhouding. Dus de derde (van een totaal van 8 ).Marp schreef:Daarbij had ik in geachte om in de middelste plank minder uitsparingen te maken, waardoor achter de driver een zwevend draagvlak ontstaat waarop je een vorm kan bouwen om zowel flow als reflecties te beheersen.
Of 2 schijven (de derde en de zesde) waarvan de gaten niet recht tegenover elkaar staan.
Daarbij is het dan wel belangrijk denk ik, dat de zijkanten zeer goed afgeschuind worden om niet voor onnodige reflexies te gaan zorgen.
In de hoorn zou ik deze gewoon open laten. Anders is het te moeilijk om de wol daar in te integreren. Daarbij komt dat deze wol de staande vertikale golf genoeg zal aanpakken.
Ed.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ook ik geloof niet dat die volumeverhouding een groot impact heeft, maar waarschijnlijk zit je er toch al dicht bij, en wellicht levert een evenwichtigere balans een net iets mooiere overgang op tussen de lage en hoge middentonen.
Op beide zijden een schuin aflopend (wigvormig) plaatje lijmen, een hoeklatje van 45 gr. op de kopse kant, en klaar is Ed. Die schuin aflopende platen zijn waarschijnlijk nog het bewerkelijkste, maar ook dat zal wel meevallen.asterduc schreef:Met die gedachtengang zit ik ook te spelen. Daarbij is het dan wel belangrijk denk ik, dat de zijkanten zeer goed afgeschuind worden om niet voor onnodige reflexies te gaan zorgen.
Dit is echt niet zo hoor, de hoorn heeft een veel kleinere inhoud dan de sphere. Ook bij B&W.Marp schreef:Misschien kan je daarin ook nog meenemen dat bij B&W de inhoud van sphere en horn gelijk is. Het kan zijn dat dit voor een bepaalde balans zorgt. Als je de driver van de inhoud aftrekt, denk ik dat je daar nu toch al niet zo ver vanaf zit.
Nee, ze hebben geexperimenteerd met hoeveel korter de hoorn kan worden tov een normale tapered tube. Bij een opening van 15 cm bleek dat het niet korter moest worden dan 30 cm. Maar een hoorn met opening 15 cm en 30 cm lang heeft een veel kleinere inhoud dan een bol met bijna 30 cm diameter. Je hoeft de paper niet te lezen, je kunt het zo aan het plaatje zien als je gevoel voor volumes hebt die bij bepaalde afmetingen horen. Uitrekenen kan ook natuurlijk, de hoorn in mijn monitor met een opening van 10.5cm en lengte ca 30cm is ongeveer 1 liter .
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Je hebt gelijk, de verhouding wordt inderdaad niet genoemd. Geen idee waar ik het dan vandaan heb, maar ik zal me wel hiermee hebben vergist:
Enfin: voor Ed in elk geval een factor minder om rekening mee te houden.
Op zich lijkt het inderdaad goed zichtbaar te zijn dat beide volumes verschillen, maar aangezien de accoustische overgang tussen sphere en horn zich in de sphere bevindt, kon dat ook gezichtsbedrog zijn. Logisch dat ik dus niet zo snel redenen zag om te weerleggen wat ik meende te hebben gelezen.To a reasonable degree of approximation a sphere can be modelled internally by a pipe of length and diameter equal to the diameter of the sphere and having the same volume
Enfin: voor Ed in elk geval een factor minder om rekening mee te houden.
- asterduc
- Contacteer:
Nope dus!robbiedobbie schreef:
CNC is mooi, als het naar behoren werkt.
Tot het zover is, is het één brok ellende!
Hoe zeg je tegen die machine welke lijn hij eerst moet frezen en ook in welke richting.
Jaja, zo en zo en zo, maar neem van mij aan dat het niet zo relevant is.
Hieronder de freesvolgorde van de aparte vectoren. Vooraleer die allemaal in de juiste richting staan ben je een dag verder!
- Bijlagen
-
- Concave enclosure freesrichting.jpg (47.36 KiB) 2371 keer bekeken
- SSassen
- Contacteer:
Niet zo zeuren Ed, als je er de goesting niet voor hebt heb ik nog wel een figuurzaag liggen, en een pak met 50-stuks reserve-zaagjes, ruilen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- asterduc
- Contacteer:
RJ heeft het model in Corel Draw proberen verder verwerken.
Even ter informatie. RJ is geen tekenaar maar heeft zichzelf aangeboden om de Concave mee te bouwen.
Eén van de taken die hij ter harte neemt is het finaal uittekenen in Corel Draw en het opstellen van de 3D illustratie tekening in Sketchup.
Van de 3D tekening hebben we reeds een staaltje mogen zien.
De Corel Draw tekening heeft hij nu verder bestudeerd met als doelstelling een ononderbroken freeslijn te bekomen voor de CNC machinesoftware.
Onderstaand is zijn eerste poging.
Daarbij zijn toch nog enkele onverwachte problemen opgedoken.
1. dit is wel de meest problematische waar we nog steeds geen oplossing voor hebben. De lijn is een spiegelbeeld van de linkse lijn, maar zou eigenlijk in de andere richting moeten lopen (de pijlen geven de freesrichting aan). Op de getekende manier gaat de frees terug moeten lopen waardoor onnodig tijd wordt verloren.
2. Ik heb de indruk dat zich op deze plaats een 'knik' bevind.
3. Deze punt moet tegen elkaar aansluiten omdat de hoorn gesimuleerd is met een zo klein mogelijk uiteinde. De minimum maat zal echter nog steeds 6mm zijn omdat dit de freesdikte is.
4. Deze kromme heeft geen exponentieel verloop.
5. Er moeten 3 centergaten worden voorzien. In deze gaten zal een 6mm aluminiumstaaf komen. Daardoor zullen alle schijven perfect op elkaar aansluiten. RJ maakte een goede opmerking om deze staven gelijk als fundament voor de spikes te gebruiken.
Ed.
Even ter informatie. RJ is geen tekenaar maar heeft zichzelf aangeboden om de Concave mee te bouwen.
Eén van de taken die hij ter harte neemt is het finaal uittekenen in Corel Draw en het opstellen van de 3D illustratie tekening in Sketchup.
Van de 3D tekening hebben we reeds een staaltje mogen zien.
De Corel Draw tekening heeft hij nu verder bestudeerd met als doelstelling een ononderbroken freeslijn te bekomen voor de CNC machinesoftware.
Onderstaand is zijn eerste poging.
Daarbij zijn toch nog enkele onverwachte problemen opgedoken.
1. dit is wel de meest problematische waar we nog steeds geen oplossing voor hebben. De lijn is een spiegelbeeld van de linkse lijn, maar zou eigenlijk in de andere richting moeten lopen (de pijlen geven de freesrichting aan). Op de getekende manier gaat de frees terug moeten lopen waardoor onnodig tijd wordt verloren.
2. Ik heb de indruk dat zich op deze plaats een 'knik' bevind.
3. Deze punt moet tegen elkaar aansluiten omdat de hoorn gesimuleerd is met een zo klein mogelijk uiteinde. De minimum maat zal echter nog steeds 6mm zijn omdat dit de freesdikte is.
4. Deze kromme heeft geen exponentieel verloop.
5. Er moeten 3 centergaten worden voorzien. In deze gaten zal een 6mm aluminiumstaaf komen. Daardoor zullen alle schijven perfect op elkaar aansluiten. RJ maakte een goede opmerking om deze staven gelijk als fundament voor de spikes te gebruiken.
Ed.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ben (zoals velen denk ik) al enige tijd topic aan het volgen.
Om toch maar iets te posten:
Punt 2 lijkt gezicht bedrog.
Misschien als je ver inzoomt kan je het beter zien, maar als ik met mijn hand de rest afdek, lijkt hij goed te zijn. (komt vooral door die groene lijn)
Niet om de maat van je af te wijzen (in tegendeel, goed werk
)
Is zoiets niet makkelijker in autocad/catia oid ?
Dan is dit zo gedaan volgens mij ? (ik ben helemaal niet echt bezig met die programma's, maar ik vraag het me gewoon af, that's all
)
Om toch maar iets te posten:
Punt 2 lijkt gezicht bedrog.
Misschien als je ver inzoomt kan je het beter zien, maar als ik met mijn hand de rest afdek, lijkt hij goed te zijn. (komt vooral door die groene lijn)
Niet om de maat van je af te wijzen (in tegendeel, goed werk
Is zoiets niet makkelijker in autocad/catia oid ?
Dan is dit zo gedaan volgens mij ? (ik ben helemaal niet echt bezig met die programma's, maar ik vraag het me gewoon af, that's all
- Leeuwarden
Als graficus ben ik van mening dat punt twee inderdaad niet lekker loopt. Ik ken Coral Draw niet maar neem aan dat het een vectorgeorienteerd programma is. Misschien een ankerpuntje teveel?
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op wo 13 dec 2006, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Contacteer:
Ik vind ook dat het niet klopt. Lijkt wel of het twee lijnen zijn die op elkaar aansluiten ofzo. Hoeken zullen wel niet 100% kloppen ofzo.Leeuwarden schreef:Als graficus ben ik van mening dat punt twee inderdaad niet lekker loopt. Ik ken Coral Draw niet maar neem aan dat het een vectorgeorienteerd programma is. Misschien een ankerpuntje teveel?