Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Bericht door Pjotr »

GerardJ schreef:
Jeroen, dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen, maar het is al eens onderzocht met aangegeven resultaat. Verder valt mij op dat de meeste CFB opamps zeer snel zijn, maar nogal veel vervorming hebben.
Dat klopt en is ook mijn ervaring er mee. Die opa's zijn bedoeld als videoversterker en daarbij is weinig of geen overshoot en differeniële fase belangrijker dan vervorming. Ze hebben ook een niet al te hoge loopgain.

Op zich zegt dat nog niet zoveel want de Hiraga Le Monstre is ook CFB en dat is een erg mooie eindversterker met niet zo erg veel loopgain.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Daarom gaan we ook de AD811 testen, die heeft een lage ingangsimpedantie op de inverterende ingang en blijkbaar dus ingesteld met voldoende hoge ruststroom. De vervormingsspecs zijn verder uitstekend in vergelijking met bekende audio opamps, ok die VFB MAX opamp van pjotr belooft veel meer dan de beste audio opamps en zou de prestaties van de AD811 kunnen evenaren.

Uiteraard krijgt de AD811 niet voor elkaar wat de simulatie van jacco belooft. Maar dat is simulatie.

Ik vertrouw op mijn veelbelovende meetresultaten in de audioband en de circuit topologie. Gelukkig hoef ik niet onder de -120 dB te zitten, dit wordt door de PCM 16-bit CD toch niet gehaald. Onze discrete schakeling is vanuit dat standpunt redelijk compromisloos, voor SACD ligt het anders maar dat is mijn probleem niet gelukkig :lol: . Hopelijk leveren mij de toonfiets en scoop straks nog wat meer info op.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jacco, aangezien ik deze http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11956.gif versie nu heb gebouwd, zou jij net zo'n mooie analyse hiervan kunnen maken als dat je voor jouw topper hebt gedaan? Ik wil graag weten hoeveel winst ik nog zou kunnen behalen door naar jouw schema van maar liefst 32 torren per kanaal te gaan.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Maar jeroen, hoe klinkt ie nu eigenlijk?

Zou leuk zijn als er voor 2007 nog een definitieve versie zou komen :lol:

Mooiste zou zijn dat er dan wat rekensommetjes bij zouden zitten zodat je hem universeel kan aanpassen aan verschillende DAC's!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kan het nog niet goed beoordelen, omdat ik nog steeds slechts een kanaal heb opgebouwd. Ook moet ik de buffers nog bouwen en die ook in mijn actieve hoogdoorlaatfilter zetten voor de UcD180AD die de ultieme monitor aanstuurt. Alles achter de IV-omzetter moet compromisloos zijn voor een eerlijk vergelijk. De bedoeling is dat ik straks alleen nog naar de bron en de UcD luister. En dan eens kijken of dat echt zo is en wat de CFB gehoormatig doet ivm mijn open loop versie 1. Even geduld dus graag, ik ben momenteel 's avonds te moe om met transistors te priegelen.

Straks maakt Sander vast een mooie PCB ervoor, maar dat zal wel 2007 worden inderdaad.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Jacco, aangezien ik deze http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11956.gif versie nu heb gebouwd, zou jij net zo'n mooie analyse hiervan kunnen maken als dat je voor jouw topper hebt gedaan? Ik wil graag weten hoeveel winst ik nog zou kunnen behalen door naar jouw schema van maar liefst 32 torren per kanaal te gaan.
Die schakeling heb ik nog wel ergens staan en ik had die vraag ook een beetje verwacht. Ik zal kijken of me dat vrijdag lukt, anders volgende week.

Groet,
Jacco
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

GerardJ schreef:
Jacco,

Een fraai stuk werk. Wat denk je van een Walt Yung regelaar als voeding?

[...]
Zou kunnen, het liefst heb ik echter een schakeling die niet onder de indruk raakt van een mindere voeding. De topologie is er immers naar, alleen de referentiestroom is nog een probleem. Maar het zit achter in mijn hoofd en laat het daar maar even rijzen.

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Even geduld dus graag, ik ben momenteel 's avonds te moe om met transistors te priegelen.
Doe rustig aan joh :) Wij wachten wel hoor. Die moeheid ken ik. Ben de laatste weken iedere avond tot laat bezig geweest met werk :( Maar gelukkig volgende week op vakantie :D
Straks maakt Sander vast een mooie PCB ervoor, maar dat zal wel 2007 worden inderdaad.
Ja, met adaptertje om standaard opamp te vervangen ofzo :P
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Af en toe is het ook wel eens goed om afstand te nemen en daarna met frisse moed weer verder te gaan. Althans, bij mij werkt dat zo.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Da's inderdaad geen probleem, het idee wat ik had is om de print compleet te maken met voeding. Wat dat betreft, ik neem aan dat iedereen een exemplaar van de Elektuur Audio Special ín z'n bezit heeft? Blader even door naar het ExtremA artikel, en zie daar de voeding voor de voortrap. Deze heeft 90dB rimpel- en ruisonderdrukking vanaf DC tot vele MHz-en, prima kandidaat voor de I/V omzetter dus, is namelijk eenvoudig te schalen naar een ander voltage. Ook kan ik d'r zonder veel moeite 120 of 150dB rimpel/ruisonderdrukking uit vandaan toveren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Belofte maakt schuld, hieronder de voeding, geschaald naar + en - 15V, deze schakeling is overigens ontsproten uit 't brein van Bruno, nadat we samen een tijd lang met zenerdiode voorzien van emitter volger schakelingen aan 't stoeien zijn geweest in de simulator. Deze schakeling voldoet beter, oa. doordat hij regelt vanaf DC, maar met een standaard emittervolger schakeling is natuurlijk op zich ook niks mis.

Voeding I/V omzetter, versie 1
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11959.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Leuke schakeling, als ik het goed begrijp moet de stroom voor de belasting komen van T3 cq T9? Hij smaakt bovendien naar een shuntregelaar. Straks eens kijken of ik hem begrijp.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,
Leuke schakeling, als ik het goed begrijp moet de stroom voor de belasting komen van T3 cq T9? Hij smaakt bovendien naar een shuntregelaar. Straks eens kijken of ik hem begrijp.
Klopt, T3 cq. T9 doen 't zware werk. Het is feitelijk een transconductantie versterker gebruikt als voeding, R13/D8 zorgen dat hij netjes opstart.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik zit met een scheef oog (tussen het scheren door) te kijken naar T2 en T8, duw je die niet in verzadiging: Ik bedoel, de collectorspanning wordt gedicteert door T3 en T9 en is 0,7 V. Het zou kunnen werken als er niet te veel spanning staat over de 100 Ohm degeneratieweerstanden.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Ziet er goed uit. Is redelijk standaard met wat verbeterende toevoegingen: D6 en D8 zijn erg luxe maar wel elegant. R13 werkt parallel aan T3 meestal ook goed om hem op te starten (en er komt verder geen noemenswaardige rommel doorheen ;) ) Maar het is verder niet de moeite waard om op door te gaan, just my 2 Cents.

Voor D1 en D2 zou ik gewoon een weerstands-spanningsdeler nemen. Je verliest dan iets aan loopgain maar dat is erg minimaal. Het is goedkoper en je creëert een mogelijheid voor frequentiecompensatie mocht dat nodig zijn. Voor D5 zou ik een 12V zener nemen dan. Op DiyAudio.com is uit testen gebleken dat die het minste ruisten van alle referenties bij elkaar. D1 zou dan een weerstand van 3K kunnen worden en D2 een weerstand van 12K. Die weerstanden zijn dan tevens een minimale belasting voor de voeding. Het kan zijn dat over D5 een ceramisch C'tje nodig is om capacitieve meekoppeling over D4 af te dekken.

Voor de negatieve kant natuurlijk idem dito. Afijn, Het zijn zo wat eerste sugesties/opmekingen, zie maar ;)
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Jeroen,

Bij deze een pakketje simulatieresultaten:

http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... A11956.pdf

Ik zie dat ik vergeten ben om de Zin en Zuit in de vorm van een marker te plaatsen. Dit is respectievelijk 18 en 32 milliOhm bij 10 kHz.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hartstikke bedankt Jacco!!!

Ik zie dat het voor mij niet echt zin heeft om jouw ultieme versie te bouwen, gegeven de specs van de TDA1541A-S1. Ik zal hem wel bewaren, wellicht voor later.

Wat me wel opvalt, is dat jouw ultieme versie wat meer problemen heeft in het hoogfrequent, terwijl de versie die ik van Sander heb overgenomen een zeer gelijkmatig spectrum laat zien. Zie plaatje, boven versie 11 van Sander (met 1500 ohm en C1=22pF) en onder jouw ultieme.

Afbeelding

P.S. ik weet inmiddels waarom ik zo moe was. Had al dagenlang last van mijn rechteroog en gisteravond begon het helemaal op te zwellen. Traanbuis onstoken, hele ooglid dik en vanochtend liep de pus eruit, zit nu aan de antibiotica :cry: . Vroeg naar bedje toe maar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Jeroen,

Dat is knap vervelend. Dat wordt beslist een paar dagen goed rust houden en het beeldscherm laten voor wat het is. Veel sterkte ermee.

@Jacco

Mooi werk. Misschien kun je de waarde van de ingangsimpedantie op eem logschaal plotten. Dan is beter te zien wat het verloop tov de frequentei is bij die lage waarden.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Hartstikke bedankt Jacco!!!

Ik zie dat het voor mij niet echt zin heeft om jouw ultieme versie te bouwen, gegeven de specs van de TDA1541A-S1. Ik zal hem wel bewaren, wellicht voor later.

Wat me wel opvalt, is dat jouw ultieme versie wat meer problemen heeft in het hoogfrequent, terwijl de versie die ik van Sander heb overgenomen een zeer gelijkmatig spectrum laat zien. Zie plaatje, boven versie 11 van Sander (met 1500 ohm en C1=22pF) en onder jouw ultieme.

[...]

P.S. ik weet inmiddels waarom ik zo moe was. Had al dagenlang last van mijn rechteroog en gisteravond begon het helemaal op te zwellen. Traanbuis onstoken, hele ooglid dik en vanochtend liep de pus eruit, zit nu aan de antibiotica :cry: . Vroeg naar bedje toe maar.
Beterschap Jeroen,

Het is een beetje patat vergelijken met pannenkoeken wat betreft de twee versies. Mijn "monster" heb ik specifiek op IMD geoptimaliseerd en dat blijkt ook uit het vervormingsoverzicht. Ook de bandbreedtebeperking is terug te voeren op de 100 pF danwel 22 pF (C1), als ik in "mijn" versie C1 vervang door 22 pF dan heb ik een vergelijkbare lineair gedrag. Maar je hebt gelijk, het is op HF rustiger met de versie die jij gemaakt hebt. Qua IMD voldoet ie niet aan de 120 dB eis die ik graag heb, dus ik denk dat ik het hou op "mijn" versie (ook met het oog op stabiliteit). Ze hebben allebei aantrekkingskracht in mijn ogen.

@Pjotr,
Je hebt gelijk en stom dat ik dat zelf niet bedacht heb:
Afbeelding
Te zien is zowel de absolute waarde van de in- als de uitgangsimpedantie voor de versie van Sander.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij moet ik rekening houden met pre-emphasis van het digitale filter. Ik heb namelijk de volgende link gevonden:

http://www.analog.com/UploadedFiles/App ... 3AN207.pdf

Wie weet wat dit filter nu precies doet qua filtering, pre-emphasis bij de verschillende type oversampling (geen, 4x en 8x)???
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het gaat weer wat beter met het oog, getuige onderstaand prutswerk voor het tweede kanaal. Nu weer even uitrusten.

Afbeelding

Afbeelding
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Heh, optimale EMC condities :mrgreen:

Ik ga me dit weekend ook eens buigen over de I/V converter (tussen de sociale plichtplegingen door).
rho

Bericht door rho »

Ik heb gisteren m'n CD723 eens uit elkaar gehaald. De DA conversie + analoge gedeelte zien er niet zo schitterend uit. Ik denk dat ik hier wel heel wat aan kan gaan knutselen. Achter een mooie IV-converter zal ik alvast niet ver hoeven te zoeken. :mrgreen:

Sander had hier ook ergens een linkje naar mooie spannings-regulator voor het ding gezet. Een extra trafo'tje en we zijn vertrokken voor een heel mooie tweak denk ik.

Later mogen jullie nog eens een nette discrete DAC ontwerpen. :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Wie weet wat dit filter nu precies doet qua filtering, pre-emphasis bij de verschillende type oversampling (geen, 4x en 8x)???
Hoi Jeroen,

Heb de datasheet van die SAA7220 er eens op nageslagen maar daar wordt je ook niet wijzer van. Wel dat ze een 3e orde bessel aanbevelen. Dus het zou kunnen kloppen wat in die app note van AD staat.

Misschien toch maar een test CD'tje met een sweep of vaste frequenties door je speler halen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Aangezien het originele analoge filter van Marantz een 3de orde Bessel op net iets boven 30kHz is met bijna 1 dB verlies op 20kHz (afgezien van de spoel die erin zit om een notch op 156 kHz te maken), denk ik dat het dat inderdaad moet zijn. Het digitale filter houdt dus al rekening met de afval van het analoge filter, dat was ik nog nergens eerder tegengekomen.
Gesloten