[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
En daar is het begin van laagkast #2 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
paar kiekjes nog maar ff, laagkast #1 maar effe erbij gepakt, ga niet 2 x het wiel uit vinden natuurlijk
Makkelijker om ff na te meten en de inspiratie hoog te houden, hoewel zo'n dagje ZBAmeeting in Breda ook ernstig inspirerend en motiverend werkt
En de boel maar weer even strak uitmeten en afpassen, paar kleine correctie op de bracing nodig. de plank was nét ff te lang, freesje erlangs en een stukke schuurpapier deed wonderen.
gelukkig weer een hoophulp gehad vanavond met al dat zware werk morele steun 

Makkelijker om ff na te meten en de inspiratie hoog te houden, hoewel zo'n dagje ZBAmeeting in Breda ook ernstig inspirerend en motiverend werkt
En de boel maar weer even strak uitmeten en afpassen, paar kleine correctie op de bracing nodig. de plank was nét ff te lang, freesje erlangs en een stukke schuurpapier deed wonderen.
gelukkig weer een hoop
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Toffe hond
wat voor een is het??
Ow ennuh goed bezig met die speakurt ook, al enig idee wanneer je ze af denk te hebben?
Groet,
Harm.
wat voor een is het??
Ow ennuh goed bezig met die speakurt ook, al enig idee wanneer je ze af denk te hebben?
Groet,
Harm.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Jazekers!
Haggis is een Border-Terrier
Ik heb niet echt een planning Harm, ze zijn af als ze af zijn. Ik ben vorig jaar rond deze tijd begonnen en hoop in elk geval niet weer datzelfde klokje rond te hoeven
Als ik moet gokken dan hoop ik eind zomer de kasten spuitklaar gebouwd te hebben. Maar zelfs dan moet er nog een hele hoop gebeuren. De interlinks met SpeakON-connectoren tussen laagkast en topkasten maak ik ook allemaal zelf.
Ik hoop ze voor de winter te laten spelen
.
Haggis is een Border-Terrier
Ik heb niet echt een planning Harm, ze zijn af als ze af zijn. Ik ben vorig jaar rond deze tijd begonnen en hoop in elk geval niet weer datzelfde klokje rond te hoeven
Als ik moet gokken dan hoop ik eind zomer de kasten spuitklaar gebouwd te hebben. Maar zelfs dan moet er nog een hele hoop gebeuren. De interlinks met SpeakON-connectoren tussen laagkast en topkasten maak ik ook allemaal zelf.
Ik hoop ze voor de winter te laten spelen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
owjah, nog ff klagen
hartstikke fijne schroeven gekocht bij de ijzerwarenboer:
breken zowat al die koppen af bij het indraaien, gloeiendegloeiende aarrgghhh.
kl0te-RVS houtschroeven...
en ja, ik weet het.....boormachine...slipkoppeling, minder lomp doen etcetera etcetera.....maar ze moeten ook nog enigzins de boel kunnen klemmen (en ik had ook nog wel braaf alles voorgeboort voor ze).
Nu dus maar weer lekker raggen met gegalvaniseerde, die blijven lekker wel heel
hartstikke fijne schroeven gekocht bij de ijzerwarenboer:
breken zowat al die koppen af bij het indraaien, gloeiendegloeiende aarrgghhh.
kl0te-RVS houtschroeven...
en ja, ik weet het.....boormachine...slipkoppeling, minder lomp doen etcetera etcetera.....maar ze moeten ook nog enigzins de boel kunnen klemmen (en ik had ook nog wel braaf alles voorgeboort voor ze).
Nu dus maar weer lekker raggen met gegalvaniseerde, die blijven lekker wel heel
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Goh dat klinkt bekend, zogenaamde merk schroeven halen van spax bij de bouwmarkt voor 10+ euro. Deze compleet kapot draaien.MechanicalAnimal schreef:owjah, nog ff klagen![]()
hartstikke fijne schroeven gekocht bij de ijzerwarenboer:
breken zowat al die koppen af bij het indraaien, gloeiendegloeiende aarrgghhh.
kl0te-RVS houtschroeven...
en ja, ik weet het.....boormachine...slipkoppeling, minder lomp doen etcetera etcetera.....maar ze moeten ook nog enigzins de boel kunnen klemmen (en ik had ook nog wel braaf alles voorgeboort voor ze).
Nu dus maar weer lekker raggen met gegalvaniseerde, die blijven lekker wel heel
Dan een setje bij de Action van 1 euro, en totaal geen problemen.
Ach ergens zal dat ook wel aan mij gelegen hebben denk ik zo
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Rvs Tip van de week.
-Netjes groot genoeg boren.
-langzaam draaien.
-niet te heet laten worden of te veel laten torderen want dan word het rvs hard en knapt het.
groet,
Harm
ps No offence
-Netjes groot genoeg boren.
-langzaam draaien.
-niet te heet laten worden of te veel laten torderen want dan word het rvs hard en knapt het.
groet,
Harm
ps No offence
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Wat dacht je? Vochtwerend mdf, RVS schroeven, hotspray... Dan kunnen die monsters altijd nog in de tuin ten tijde van echtelijke ruzie? 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
goed bezig die arno!
er is vast wel iemand die `m wil ruilen voor een ipod!
er is vast wel iemand die `m wil ruilen voor een ipod!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Bedankt voor de tips, allen
Ik weet zelf wel waar de fout zit, ik gebruikte de schroeven een beetje als "lijmklem". Door om de 8 cm een houtschroef in de bracing te drukken verkreeg ik wat extra druk op de lijmverbinding op de plekken waar ik als hobbyist geen toereikende middelen had zoals een lijmpers (lijmklemmen kon ik daar niet gebruiken).
Ik weet dat er van significante kracht geen sprake is maar het was ook meer voor mijn gemoedsrust
Het afbreken kwam simpel door teveel kracht op de kop, de boormachine stond op boren en niet op een vooraf ingestelde slipkoppeling, puur luiigheid mijnerzijds
De gegalvaniseerde schroeven die ik nu heb, kunnen veel meer koppel aan, die trekken het MDF mooi tegen de houtverbinding aan en breken niet af voor het moment dat ik stop met indraaien.
3.0 voorboren met 2mm
3.5 voorboren met 3mm
4.0 voorboren met 3mm
4.5 voorboren met 4mm
etc.
De voorgeboorde gaten waren zelfs dieper dan de schroef ging.
Ik weet zelf wel waar de fout zit, ik gebruikte de schroeven een beetje als "lijmklem". Door om de 8 cm een houtschroef in de bracing te drukken verkreeg ik wat extra druk op de lijmverbinding op de plekken waar ik als hobbyist geen toereikende middelen had zoals een lijmpers (lijmklemmen kon ik daar niet gebruiken).
Ik weet dat er van significante kracht geen sprake is maar het was ook meer voor mijn gemoedsrust
Het afbreken kwam simpel door teveel kracht op de kop, de boormachine stond op boren en niet op een vooraf ingestelde slipkoppeling, puur luiigheid mijnerzijds
De gegalvaniseerde schroeven die ik nu heb, kunnen veel meer koppel aan, die trekken het MDF mooi tegen de houtverbinding aan en breken niet af voor het moment dat ik stop met indraaien.
voorboren was 't probleem niet, dat heb ik braaf gedaandre schreef:goed voorboren is het motto!
3.0 voorboren met 2mm
3.5 voorboren met 3mm
4.0 voorboren met 3mm
4.5 voorboren met 4mm
etc.
De voorgeboorde gaten waren zelfs dieper dan de schroef ging.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Jullie sporen niet 
was je al voor
Uit de specsheet van de PHLmid: Environmental withstanding: Outdoor✚

Arno schreef:Misschien zijn dit wel leuke alternatieve drivers voor je.
was je al voor
Uit de specsheet van de PHLmid: Environmental withstanding: Outdoor✚
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Dat verklaart het wel, jouw machine zal waarschijnlijk rond de 40Nm trekken in de boorstand. Als je de slipkoppeling gebruikt zakt dat meestal in tot max. 7-9 Nm. Bovendien is RVS wel sterk, maar niet erg taai. Het breekt dus relatief snel af.Het afbreken kwam simpel door teveel kracht op de kop, de boormachine stond op boren
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Dat klopt,
en ik weet van 't werken met gegalvaniseerde houtschroeven dat ze gewoon eerst torderen en pas afknappen bij wel erg veel geweld. Doordat ze een stuk taaier zijn dan RVS kun je het faalmoment veel beter vermijden, RVS zegt gewoon "doei".
Maar omdat de schroeven enigzins moesten aandrukken koos ik niet voor mijn slipkoppeling maar daardoor stond er teveel koppel op de RVSschroeven. Zal nu dus wel een stuk beter gaan
en ik weet van 't werken met gegalvaniseerde houtschroeven dat ze gewoon eerst torderen en pas afknappen bij wel erg veel geweld. Doordat ze een stuk taaier zijn dan RVS kun je het faalmoment veel beter vermijden, RVS zegt gewoon "doei".
Maar omdat de schroeven enigzins moesten aandrukken koos ik niet voor mijn slipkoppeling maar daardoor stond er teveel koppel op de RVSschroeven. Zal nu dus wel een stuk beter gaan
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Als je schroeven iets moeten aantrekken dan moet je de eerste plank groter voorboren dan het draad van de schroeven. De schroef pakt dan alleen in de tweede plank, en trekt deze vast tegen de eerste. Als je enkele schroeven zo gedaan hebt kun je gewoon verder werken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
zo, en daar zit de verticale bracing, voorgeboordtdtddt en wel, zomaar ineens op z'n plekkie in laagkast #2

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
nou het schiet nogal op of niet?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Het gaat gestaag Gert-Jan
Het bouwen van de laagkasten is in elk geval een welkome afwisseling van de plakjes-kubus 
wat kan jij trouwens goed met Sketch-Up overweg zeg.
wat kan jij trouwens goed met Sketch-Up overweg zeg.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ik kan het me voorstellen, het is toch een hele andere manier van bouwen. al blijf ik het alle twee een prachtprestatie vinden zo secuur als je het doet.MechanicalAnimal schreef:Het gaat gestaag Gert-JanHet bouwen van de laagkasten is in elk geval een welkome afwisseling van de plakjes-kubus
wat kan jij trouwens goed met Sketch-Up overweg zeg.
qua tekenen, ik gebruik Solidworks en persoonlijk vind ik het een ontzettend simpel programma. (ik heb zelfs best veel moeite met sketch-up xD)
Zo soepel als ik tussen haakjes kan tekenen zo stroef gaat het als ik ook daadwerkelijk iets moet maken, ik mis gewoon de praktische ervaring
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Thanks
die ervaring krijg je vanzelf door 't gewoon te doen. Ik had hiervoor nog nooit een bovenfrees in mijn handen gehad, laat staan iets meer dan 4 planken aan elkaar geknoeid
die ervaring krijg je vanzelf door 't gewoon te doen. Ik had hiervoor nog nooit een bovenfrees in mijn handen gehad, laat staan iets meer dan 4 planken aan elkaar geknoeid
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Dit is voor MechanicalAnimal zeker een leerzaam project tot nu toe. Aan het begin benaderde hij me nog wel eens met echte beginnersvragen, maar inmiddels gaat hij als een trein. 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
