goedkoop budget zelfbouwsetje
Moderator: Beheerdersteam
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Beuken panelen. Je moet wel goed opletten dat je een recht paneel hebt, dat laat bij de gamma nog al eens te wensen over. Je kunt ze in verschillende maten krijgen.
Waar je goed op moet letten is dat ze goed zagen bij de gamma (als je het daar laat doen) Deze panelen kun je in meerdere zaken krijgen.
Vooral alle delen van 134 mm breed moeten het liefst met één zaagsnede worden gemaakt.
Het is niet zo dat hout beter is hoor. In principe is MDF beter alhoewel ik bij deze wanddikte en geringe volume heel erg weinig verschil verwacht. Het is meer zo dat ik persoonlijk een hekel heb aan het afwerken van MDF
Wouter: je bedoelt dat dat blok nog leeg is?
Waar je goed op moet letten is dat ze goed zagen bij de gamma (als je het daar laat doen) Deze panelen kun je in meerdere zaken krijgen.
Vooral alle delen van 134 mm breed moeten het liefst met één zaagsnede worden gemaakt.
Het is niet zo dat hout beter is hoor. In principe is MDF beter alhoewel ik bij deze wanddikte en geringe volume heel erg weinig verschil verwacht. Het is meer zo dat ik persoonlijk een hekel heb aan het afwerken van MDF
Wouter: je bedoelt dat dat blok nog leeg is?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Casper, kun je mij eens die boxsim file sturen? Ik ben wel benieuwd waar die grote vershillen vandaan komen. Normaal zijn die niet zo groot.Casper schreef:Hoe ben je daarop gekomen? Bij mij past een poort van 14mm, dan houd ik nog 14mm over tot de achterwand. Met een poort van 9mm hoog krijg ik een te lage afstemfrequentieindoubt schreef:Een poort van 12 mm zou dan een lengte van de poort geven die groter is dan de diepte van de luidspreker. Je moet uit de buurt van de achterwand blijven anders gaat dat gedeelte meedoen als poortlengte.. (uitgeprobeerd met Boxsim)
Met 14 mm over tot aan de achterwand is dat gewoon een gedeelte van je poort maar dan om een hoekje
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Casper, ik heb boxsim even gedownload (had ik nog niet op deze PC) en de gegevens van de SPH135KEP er handmatig ingezet. Als ik de rest allemaal identiek hou dan kom ik op een Fb die net 2 Hz lager ligt.
Als je dezelfde gegevens gebruikt geven die programma's ongeveer dezelfde waarde.
Sander, het is ooit begonnen als een "kinderkamer" luidspreker. Gaat het project nog de kant op die je wilt?
Als je dezelfde gegevens gebruikt geven die programma's ongeveer dezelfde waarde.
Sander, het is ooit begonnen als een "kinderkamer" luidspreker. Gaat het project nog de kant op die je wilt?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
ja hoor 
ik vind het leuk om te doen, en ik doe het liever goed dan niet
dat hout, is dat massief beukenhout?
en vilt voor de binnenzijde waar haal ik dat?
ik vind het leuk om te doen, en ik doe het liever goed dan niet
dat hout, is dat massief beukenhout?
en vilt voor de binnenzijde waar haal ik dat?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Dat hout is massief beukenhout. De panelen zijn opgebouwd uit aan elkaar gelijmde latjes. Op de foto is dat goed te zien. Het is aan te raden even op te letten met het zagen voor de locaties van de "vingerlassen". Dat is waar het ene latje eindigt en de volgende begint. Je kunt het niet helemaal voorkomen dat er hier en daar door een vingerlas gezaagd wordt.
Vilt kun je natuurlijk op meerdere lokaties kriijgen zoals stoffenwinkels en op de markt maar de beste plek is misschien wel de tapijtwinkel. Hier kun je vaak redelijk dik vilt krijgen wat soms als ondertapijt wordt gebruikt. Dat echt hele dunne vilt helpt je niet zoveel. Vilt met een plaklaag is natuurlijk prachtig maar je kunt defilm vilt ook gewoon plakken met een andere lijm. Contactspray uit een spuitbus is handig maar er zijn een heleboel lijmen geschikt. Er komt geen belasting op.
Dit bedoel ik met vingerlassen:
edit: film = vilt
Vilt kun je natuurlijk op meerdere lokaties kriijgen zoals stoffenwinkels en op de markt maar de beste plek is misschien wel de tapijtwinkel. Hier kun je vaak redelijk dik vilt krijgen wat soms als ondertapijt wordt gebruikt. Dat echt hele dunne vilt helpt je niet zoveel. Vilt met een plaklaag is natuurlijk prachtig maar je kunt de
Dit bedoel ik met vingerlassen:
edit: film = vilt
Laatst gewijzigd door indoubt op zo 08 nov 2009, 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
inmiddels heb ik het hout laten zagen, met de gammapas gratis ook nog 
wel prima op maat, behalve boven en onderkant 1mm t elang, maar dat schuur ik wel bij, fotos volgen
Alleen de zaagkanten hebben wel wat donkere stukken, is dat nog weg te schuren?
en de ronde gaten voor de speakers, wat is de handigste manier?
wel prima op maat, behalve boven en onderkant 1mm t elang, maar dat schuur ik wel bij, fotos volgen
Alleen de zaagkanten hebben wel wat donkere stukken, is dat nog weg te schuren?
en de ronde gaten voor de speakers, wat is de handigste manier?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Donkere plekken komen vanwege een botte zaag. Dit komt bij de gamma veelvuldig voor helaas Je kunt het wel wegschuren maar het wordt wel flink schuren.sander815 schreef:inmiddels heb ik het hout laten zagen, met de gammapas gratis ook nog
wel prima op maat, behalve boven en onderkant 1mm t elang, maar dat schuur ik wel bij, fotos volgen
Alleen de zaagkanten hebben wel wat donkere stukken, is dat nog weg te schuren?
en de ronde gaten voor de speakers, wat is de handigste manier?
De gaten worden het beste gemaakt met een bovenfrees met cirkelgeleider
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
hmm, dan houd ik dat zoveel mogelijk aan de achterkant..
bovenfrees wordt alleen lastig, die heb ik geen
bovenfrees wordt alleen lastig, die heb ik geen
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
De SPH135KEP is sowieso lastig in te frezen omdat deze geen rond frame heeft. Gelukkig is het frame van deze unit relatief dun. ik zou deze gewoon op de baffe monteren en het gat met een decoupeerzaag uitzagen. Wel even meten aan de unit hoe groot het gat moet zijn en voorzichtig zagen.sander815 schreef:hmm, dan houd ik dat zoveel mogelijk aan de achterkant..
bovenfrees wordt alleen lastig, die heb ik geen
Met betrekking tot infrezen/verzinken van de units. Het is wel het beste, met name voor de tweeter. Het verschil tussen en niet ingefreesde tweeter en een wel ingefreesde tweeter is meetbaar en soms ook hoorbaar. In de frequentiecurve zie je dan een kleine rimpel. Bovendien oogt het mooier (en het oog wil ook wat).
Er is een mogelijkheid dat er een diy-er met een bovenfrees bij jouw in de buurt woont die je misschien wil helpen.
Wel is het een kwestie van hoe perfect je het wilt hebben. Natuurlijk kan je ook alleen het gat voor de magneet (met uitsparingen voor de aansluitpunten) uitzagen met een decoupeerzaag en de tweeter gewoon op de baffle schroeven. Voor een ongeoefende luisteraar is het toch al niet gemakkelijk te horen en het treed bovendien niet altijd op.
Als olie gebruik ik een 50/50 mengsel van lijnolie met terpentijn (geen terpentine) maar inmiddels zijn er misschien betere producten (deze ruikt ook heel sterk). Als ik me niet vergis zijn er oliesoorten die je met een doek opbrengt en na opdrogen een soort laklaag achterlaten. Het resultaat is dan veel blijvender. Ik kom hier nog even op terug.
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Boxsim slaat de maten van de poort niet op dus dat gaat niet lukken. Maar ik denk dat het hierdoor komt:indoubt schreef:Casper, kun je mij eens die boxsim file sturen? Ik ben wel benieuwd waar die grote vershillen vandaan komen. Normaal zijn die niet zo groot.
-andere eindcorrectie (de lucht kan alleen naar boven)
-de poort heb ik iets langer gemaakt omdat de dikte van het MDF de poort iets langer maakt (want de poort komt vlakbij de achterwand)
-ik ben ervan uitgegaan dat die 6,1L zonder dempingsmateriaal is en dat er wel dempingsmateriaal wordt gebruikt, ongeveer zoals op de eerste tekening van Sander
Waarschijnlijk komt het grote verschil door het laatste punt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Die 135KEP is idd een verhaal apart om in te frezen. Ik heb zelf de KEF B110 in gefreesd en die zijn nog iets lastiger.
Kwestie van aftekenen en uit de losse hand frezen = veel concentratie.
Maar de optie van Marp is eigenlijk zo slecht nog niet. Gewoon een stuk MDF pakken van ongeveer die dikte. De woofer kun je altijd nog wel met iets verhogen mocht het niet helemaal passen.
Kwestie van aftekenen en uit de losse hand frezen = veel concentratie.
Maar de optie van Marp is eigenlijk zo slecht nog niet. Gewoon een stuk MDF pakken van ongeveer die dikte. De woofer kun je altijd nog wel met iets verhogen mocht het niet helemaal passen.
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
wat bedoel je hiermee? optie van Marpb_force schreef:
Maar de optie van Marp is eigenlijk zo slecht nog niet. Gewoon een stuk MDF pakken van ongeveer die dikte. De woofer kun je altijd nog wel met iets verhogen mocht het niet helemaal passen.
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Dat heeft hier geen zin want dan zie je niets meer van het houtsander815 schreef:wat bedoel je hiermee? optie van Marpb_force schreef:
Maar de optie van Marp is eigenlijk zo slecht nog niet. Gewoon een stuk MDF pakken van ongeveer die dikte. De woofer kun je altijd nog wel met iets verhogen mocht het niet helemaal passen.
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Sander, er zijn nog twee alternatieven voor olie die ik onder da aandacht wil brengen en die mogelijk een langduriger effect hebben dan olie (ie langer mooi blijven zonder dat je het hoeft te herhalen)
De eerste is een soort hard wax die Osmo wax wordt genoemd. In de link staat een topic met resultaat
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... p#p1434777
De ander wordt Danisch oil genoemd en deze geeft na inwrijven ook een soort laklaag. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee
Ik plan zelf om de osmo wax te gaan proberen voor mijn volgende set luidsprekers.
Uiteraard kan olie natuurlijk ook, zelfs de snijplanken olie van de ikea geeft al een mooi resultaat (en stinkt minder dan lijnolie met terpentijn)
Verder kan ik je nog twee bypascaps Vishay MKP 1837 0.01 uF aanbieden (gratis, ik heb een stripje van 20 stuks nl.) Deze zet je parallel met je condensator. Hier een review (scrollen naar de MPK 1837: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
De eerste is een soort hard wax die Osmo wax wordt genoemd. In de link staat een topic met resultaat
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... p#p1434777
De ander wordt Danisch oil genoemd en deze geeft na inwrijven ook een soort laklaag. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee
Ik plan zelf om de osmo wax te gaan proberen voor mijn volgende set luidsprekers.
Uiteraard kan olie natuurlijk ook, zelfs de snijplanken olie van de ikea geeft al een mooi resultaat (en stinkt minder dan lijnolie met terpentijn)
Verder kan ik je nog twee bypascaps Vishay MKP 1837 0.01 uF aanbieden (gratis, ik heb een stripje van 20 stuks nl.) Deze zet je parallel met je condensator. Hier een review (scrollen naar de MPK 1837: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
vele malen dank wederom
Ik heb inmiddels ook een frees gekocht, een Ferm kloon van de Aldi, dus we kunnen weer een stap verder
Waar hebben zie die wax? Ik zie wel dat dat een flinke bus is
en die bypasscaps, waar dienen die voor?
Ik heb inmiddels ook een frees gekocht, een Ferm kloon van de Aldi, dus we kunnen weer een stap verder
Waar hebben zie die wax? Ik zie wel dat dat een flinke bus is
en die bypasscaps, waar dienen die voor?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Dat moet ook in kleine potjes te krijgen zijn. De matte uitvoering heb ik al in potjes van 0,125 liter gezien en de normale in potjes van 0.375 l.
De bypass caps zijn hele kleine condensatortjes van een hele goede kwaliteit. In de waarde die je nodig hebt zouden ze onbetaalbaar/niet produceerbaar zijn. Het idee is dat je met een kleine waarde parallel aan een "normale"" condensator de kwaliteit van het geheel signifcant verhoogt.
Voor je poort dikte moet je echt even een plankje van de juiste dikte hebben anders krijg je je poort nooit gelijkmatig van dikte
De bypass caps zijn hele kleine condensatortjes van een hele goede kwaliteit. In de waarde die je nodig hebt zouden ze onbetaalbaar/niet produceerbaar zijn. Het idee is dat je met een kleine waarde parallel aan een "normale"" condensator de kwaliteit van het geheel signifcant verhoogt.
Voor je poort dikte moet je echt even een plankje van de juiste dikte hebben anders krijg je je poort nooit gelijkmatig van dikte
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
12mm toch voor die poort?
houtsoort is niet van belang neem ik aan
houtsoort is niet van belang neem ik aan
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
De super kleine waarde maakt dat alleen het allerhoogste hoog door die Cap loopt, dus een echt merkbaar kwaliteitsverschil zal wel mee vallen. Gezien de investering is het meer; baadt het niet dan schaad het niet... maar daarover zijn de meningen ook verdeeld. Waarschijnlijk zullen de impulsen iets 'schoner' zijn aangezien er wel 'iets' door de vishay loopt, de boventonen of aanzetjes van percussie wellicht. Sommigen zijn van mening dat het geluid wat korrelig wordt, misschien door dat hoogfrequente details 'sneller' zijn door de vishay. Zonder een hele discussie uit te lokken;De bypass caps zijn hele kleine condensatortjes van een hele goede kwaliteit. In de waarde die je nodig hebt zouden ze onbetaalbaar/niet produceerbaar zijn. Het idee is dat je met een kleine waarde parallel aan een "normale"" condensator de kwaliteit van het geheel signifcant verhoogt.
bij goedkope condensatoren is het wellicht slim, bij kostbare exemplaren zou ik een uitgebreide test doen.
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Even goed opletten op de tekening. De poort is gereduceerd naar 9 mm. Hout is inderdaad niet van belang het is alleen om de juiste afstand te houden tijdens het in elkaar zetten. Je trekt het stukje er weer uit voordat de lijm droog is natuurlijk.
Wouter, de kosten van de vishay's zijn nihil, in ieder geval voor Sander. Ik ga die 20 stuks toch niet gebruiken. De ene keer zal het weinig uitmaken en een andere keer misschien iets meer. Ik verwacht ook geen grote verschillen hier
Wouter, de kosten van de vishay's zijn nihil, in ieder geval voor Sander. Ik ga die 20 stuks toch niet gebruiken. De ene keer zal het weinig uitmaken en een andere keer misschien iets meer. Ik verwacht ook geen grote verschillen hier
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
ja die 9mm weet ik, maar het stuk wat de poort maakt is 12, ipv 18 waarvan de kast gemaakt is
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Oh bedoel je dat. Dat maakt niet zo uit. Elk enigzins redelijk stukkie hout of MDF is goed. Gezien de afmetingen kan het een "afval" stukje zijn. Het mag ook iets dunner of dikker zijn. Ik had alleen 12 gemomen i.p.v 18 om extra wanddikte/volume te sparen. De afmetingen van de poort zijn wel belangrijk.
Ik was er overigens vanuit gegaan dat de openingen van de poort zouden worden afgerond. Nu je een bovenfrees hebt moet dat ook makkelijk kunnen. Die Ferm freesmachines (en vaak ook de direkte kopien daarvan) doen het nog heel behoorlijk, zeker als je niet veel hoeft te frezen
Ik was er overigens vanuit gegaan dat de openingen van de poort zouden worden afgerond. Nu je een bovenfrees hebt moet dat ook makkelijk kunnen. Die Ferm freesmachines (en vaak ook de direkte kopien daarvan) doen het nog heel behoorlijk, zeker als je niet veel hoeft te frezen

