Bouw KT88 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Re: Bouw KT88 PP versterker

Bericht door TubeHead »

och stom... had het aan de dop van de spuitbussen kunnen zien welke kleur die word... ](*,)

Gaat helemaal goedkomen zie ik al :D
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De 2 lagen primer erop ging goed, een mooi strak resultaat. Maar bij de eerste kleur laag kwamen er enkele druppels mee met dit resultaat:

Afbeelding

En dat is niet de bedoeling. Weet iemand waardoor dit komt? Heb ik toch misschien niet voldoende geschud? Lijkt wel of het erin gebeten is ofzo. Ben bang dat ik dit met grondverf niet meer goed krijg, zal afschuren worden.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Je richtte de spuitbus op de plaat, toen je het spuitventiel indrukte?

De eerste vloeistof die de spuitmond verlaat vormt nooit een mooie, gelijkmatige spuitnevel. Daarom is het van belang dat je altijd de spuitbus naast het te spuiten object richt op het moment dat je het ventiel indrukt (of loslaat). De 1e keer kan je dat ook beter een fractie langer doen, zodat het inwendige slangetje/pijpje weer gevuld is met "verse" verf. Mogelijk was dit laatste hier de boosdoener. En waarschijnlijk ten overvloede: vergewis je ervan dat de spuitopening niet verstopt geraakt, hou het omringende gedeelte van het ventiel vrij van druppels, en probeer niet het laatste restje leeg te spuiten als het drijfgas duidelijk op begint te raken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Misschien was dat het Marp, ik ga hier extra op letten. Het vreemde is wel dat het halverwege de plaat gebeurde en ik wel naast de plaat begon, maar even goed kan wat jij zegt de oorzaak zijn, misschien wat langer laten doorspuiten naast de plaat. Juist omdat het wel lijkt inegbeten ofzo dacht ik zelf aan onvoldoende schudden van de bus... Inmiddels zit er een nieuwe grondlaag (2x) op, ik ga beide zaken beter doen, en eens kieken of dit mooier wordt.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Had je de plaat goed ontvet ?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Jazeker, goed ontvet. Er kwam gewoon met de spuitbus iets mee naar buiten wat niet hoort... Ben opnieuw begonnen, dit keer is het beter gelukt. Nou schilder ik wel eens vaker wat in huis, maar dit stinkt wel heel hard zeg. Ik wilde het ook niet in de schuur doen ivm stof en misschien ook wel een te lage temperatuur. Maar goed, de stank is weggetrokken, de verf is droog, ik heb alle lossen delen gemonteerd en kan met bedraden beginnen. Een paar picjes van de tussenstand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Heeeel netjes bezig al !! mooi idee om de bias regeling op een printje te maken. :D
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Mooie versterker zo .... nu nog bedraden. kijk je goed uit voor aardlussen?
Gezien hoe je het opbouwd zal je dat wel weten 8)
En dat je 1 massa hebt met 2 kanalen L-R.
Daarom heb ik ze in 2x mono gebouwd :-$
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
Heeeel netjes bezig al !! mooi idee om de bias regeling op een printje te maken. :D
Achterliggende idee is dat er nog eens een autobias in kan, op een gelijksoortig printje, als 'ie verder naar behoren werkt wil ik daar nog eens wat mee experimenteren.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op di 08 dec 2009, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Penguin schreef:
Mooie versterker zo .... nu nog bedraden. kijk je goed uit voor aardlussen?
Gezien hoe je het opbouwd zal je dat wel weten 8)
En dat je 1 massa hebt met 2 kanalen L-R.
Daarom heb ik ze in 2x mono gebouwd :-$
Ja, komt een sterpunt (1 massapunt) in, is op de foto nog niet te zien. Maar een gescheiden massa voor L en R, heb je de rest van je setup ook allemaal gescheiden?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

het eigenlijke sterpunt zit in de pre-amp door de interlinks creeer dit zichzelf daar.
Van DAC naar pre-amp heb ik ook met 1 - aangesloten aarde is algemeen op de print zowel L als R.

Nog iets:

Die eventuele auto bias heeft een keer bij mij nadat er 1 buis defect raakte de andere ook opgestookt.

Buizen verlopen toch niet zo snel? vaste weerstanden en zo nu en dan 2x per jaar nameten.
Kan toch ook?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Penguin schreef:
het eigenlijke sterpunt zit in de pre-amp door de interlinks creeer dit zichzelf daar.
Van DAC naar pre-amp heb ik ook met 1 - aangesloten aarde is algemeen op de print zowel L als R.

Nog iets:

Die eventuele auto bias heeft een keer bij mij nadat er 1 buis defect raakte de andere ook opgestookt.

Buizen verlopen toch niet zo snel? vaste weerstanden en zo nu en dan 2x per jaar nameten.
Kan toch ook?
In het begin schijnt het afregelen wat vaker nodig te zijn, dit is m'n eerste stap op het buizenpad na alleen torrenbakken te hebben gebouwd, nog geen ervaring mee. Misschien is het wat overdreven hoor, een autobias. Lijkt zo op het eerste gezicht wat luxer dan de (nu al!) 25kg om te keren, en zorgen dat je de buizen niet beschadigd. Maar goed, mezelf kennende zal er later zowiezo nog wel wat in geknoeid worden, misschien is iets van een "mal" maken waar 'ie op de kop in kan wel een idee.

Wat gebruik je voor interlinks, met massa doorverbonden dan ofzo?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

misschien een tip zet de potmetertjes zo op dat je door de behuizing de buizen kan inregelen.
En geloof me als je goede pitten hebt stel je hem 1x per jaar af.
Buizen verlopen niet zo makkelijk hoor valt reuze mee.

Interlinks nee die hebben gewoon de normale aansluitingen.
Alleen heb ik van alle bronnen aangesloten op de pre-amp 1x aarde aangeboden.
Dus van de cd speler b.v. naar pre-amp alles aangesloten maar van de linker of rechter kanaal maar 1x massa aangeboden in de pre-amp.
Want de meeste bronnen die je aansluit hebben al een dubbele aarding die dan ook dubbel weer aansluit op je pre-amp.
Dit verhaal is goed merkbaar wanneer je lange interlinks hebt.
Korte verbindingen zal het wel goed gaan.
Dus zendende zijde 2 aarden aansluiten maar waar hij aangesloten word 1x niet aansluiten.

Interlinks gebruik ik van monster cable 550I

Een hels karwei dat solderen elk adertje is ingewikkeld dat eerst verwijderd moet worden.
Dan ben je al een hele avond bezich 1 connector te monteren.
Ik heb ze laten maken , diegene doet niets anders en is er erg goed in.
Doe je het niet op de goede manier dan komt er niets van die kabel terecht.
Afbeelding
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Die autobias vind ik ook een gevalletje 'behoefte creëren'..
Okee, voor compleet a-technische en wellicht anders beperkte mensen is het handig, maar zo vaak hoef je dat niet aan te passen. En ik zelf vind het juist leuk om te doen. Bouw een meter in je versterker!
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

meters in highend audio ehhhh nee toch, ziet er wel flitsend uit.
Zie vele chinese fabrikaten die dat ook zo doen.
10 slags potmetertje van bourns geweldig eenvoudig instellen
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Penguin schreef:
misschien een tip zet de potmetertjes zo op dat je door de behuizing de buizen kan inregelen.
En geloof me als je goede pitten hebt stel je hem 1x per jaar af.
Buizen verlopen niet zo makkelijk hoor valt reuze mee.

Interlinks nee die hebben gewoon de normale aansluitingen.
Alleen heb ik van alle bronnen aangesloten op de pre-amp 1x aarde aangeboden.
Dus van de cd speler b.v. naar pre-amp alles aangesloten maar van de linker of rechter kanaal maar 1x massa aangeboden in de pre-amp.
Want de meeste bronnen die je aansluit hebben al een dubbele aarding die dan ook dubbel weer aansluit op je pre-amp.
Dit verhaal is goed merkbaar wanneer je lange interlinks hebt.
Korte verbindingen zal het wel goed gaan.
Dus zendende zijde 2 aarden aansluiten maar waar hij aangesloten word 1x niet aansluiten.

Interlinks gebruik ik van monster cable 550I

Een hels karwei dat solderen elk adertje is ingewikkeld dat eerst verwijderd moet worden.
Dan ben je al een hele avond bezich 1 connector te monteren.
Ik heb ze laten maken , diegene doet niets anders en is er erg goed in.
Doe je het niet op de goede manier dan komt er niets van die kabel terecht.
Afbeelding
Ik bedoelde eigenlijk van pre-amp naar power-amp, heb je die 2 x met massa uitgevoerd?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Penguin schreef:
meters in highend audio ehhhh nee toch, ziet er wel flitsend uit.
Zie vele chinese fabrikaten die dat ook zo doen.
10 slags potmetertje van bourns geweldig eenvoudig instellen
Nee, meters houd ik ook niet van, komen er niet op. Kijk wel even hoe het gaat, er zit nu een 1 slags potmetertje op.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Een 25-slags instelpot vind ik nog niet precies genoeg :shock: -maar dat kan ook aan mijn DMM liggen.. 8-[
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dan leg je het regelbereik toch enkel daar waar je het denkt nodig te hebben, zodat je binnen dat bereik meer resolutie krijgt? Of moet je de weerstand volledig kunnen instellen van nul tot de maximale waarde?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Marp schreef:
Dan leg je het regelbereik toch enkel daar waar je het denkt nodig te hebben, zodat je binnen dat bereik meer resolutie krijgt? Of moet je de weerstand volledig kunnen instellen van nul tot de maximale waarde?
Je gebruikt inderdaad niet de gehele waarde maar 1 slaags is gewoon veel te grof.
je zit zo over de max.stroom,Vandaar minimaal 10 slaags en 25 is wat overdreven(vindt ik), 0,5 mA verschil hoor je echt niet.

had vroeger een el34 ul bal. met een neg.spanning waarmee ik de buis ingeregeld had gewoon met 10 slaags bourns.
25 is luxe hihihi

Heb nog eens gekeken het zijn inderdaad ook 20 laags potmeters dus wel goed
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Penguin schreef:
Marp schreef:
Je gebruikt inderdaad niet de gehele waarde maar 1 slaags is gewoon veel te grof.
je zit zo over de max.stroom,Vandaar minimaal 10 slaags en 25 is wat overdreven(vindt ik), 0,5 mA verschil hoor je echt niet.

had vroeger een el34 ul bal. met een neg.spanning waarmee ik de buis ingeregeld had gewoon met 10 slaags bourns.
25 is luxe hihihi

Heb nog eens gekeken het zijn inderdaad ook 20 laags potmeters dus wel goed
Hangt er natuurlijk maar net vanaf (wat Marp ook bedoelt) over welk bereik je instelpots kunnen regelen. Heb Triode Dick z'n setting aangehouden, 47k regelpot met 33k aan beide kanten (naar - en +80V) zodat je niet over de max stroom kunt gaan zitten. Maar goed, nogmaals, heb de ervaring niet, als het niet goed genoeg mocht zijn moet er 10 slaags in, maar het lijkt me gewoon niet nodig.

Was nog wel even benieuwd naar je interlink tussen voor- en eindversterker Penguin, heb je hier naar beide monoblokken de massa doorverbonden?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Was nog wel even benieuwd naar je interlink tussen voor- en eindversterker Penguin, heb je hier naar beide monoblokken de massa doorverbonden?
Nee de mono buizenbakken hebben maar 1x aarde van de pre-amp

Als je een eindbak in een kast hebt, dan heb je 2x aarde aangeboden en op lange lengtes (+1meter en langer)
Dan heb je een aardlus over je interlinks.
Allle randapparatuur heeft 2x massa meet maar aan je tulp uitgangen.
Dus heb ik in de pre-amp 1 van de 2 los gelaten zodat interlinks nogwel afschermen.

Als het nog niet echt duidelijk is kun je mij beter een pbtje geven want het is total offtopic :d
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Barry2001 schreef:
Hangt er natuurlijk maar net vanaf (wat Marp ook bedoelt) over welk bereik je instelpots kunnen regelen. Heb Triode Dick z'n setting aangehouden, 47k regelpot met 33k aan beide kanten (naar - en +80V) zodat je niet over de max stroom kunt gaan zitten. Maar goed, nogmaals, heb de ervaring niet, als het niet goed genoeg mocht zijn moet er 10 slaags in, maar het lijkt me gewoon niet nodig.
Je bedoelt toch hopelijk wel 0 en -80V ?
Let erop dat je de plus van het instelcircuit aan massa legt zodat je een negatieve spanning creëert waar je de ruststroom mee regelt.

Zelf heb ik ooit een Bill gebouwd met EL34 als eindbuizen. Ik had gewone eenslags potmeters, dat lukte prima met een beetje gevoel en geduld.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

als je 80v negatief hebt is je spanning met deze opstelling regelbaar tussen 23 en 57 volt dus moet kloppen volgens mij
mvg
audioot :wink:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Penguin schreef:
Nee de mono buizenbakken hebben maar 1x aarde van de pre-amp

Als je een eindbak in een kast hebt, dan heb je 2x aarde aangeboden en op lange lengtes (+1meter en langer)
Dan heb je een aardlus over je interlinks.
Allle randapparatuur heeft 2x massa meet maar aan je tulp uitgangen.
Dus heb ik in de pre-amp 1 van de 2 los gelaten zodat interlinks nogwel afschermen.

Als het nog niet echt duidelijk is kun je mij beter een pbtje geven want het is total offtopic :d
Het is me helemaal duidelijk wat je bedoelt, alleen ontgaat het nut hiervan mij :D In een van je eerdere mails had je het over het om die reden bouwen van 2 monoblokken, vandaar de vraag.
Plaats reactie