zelfbouw ESL hybrid... maar welke (sub)woofer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

als het nou een 5.1 setje wordt. kun je dan af met 2 dipool bas subjes? of moet je dan voor alle speakers weer een bouwen?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Je kan dan gewoon met 2 subs spelen (als de ESL's wel een beetje tot 100Hz kunnen weergeven). Als je principieel en puristisch wilt doen, dan heb je 5 subs nodig. :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

justice strike schreef:
mischa72 schreef:
Vleer schreef:
Wat ik probeer te zeggen dat dit geen invloed heeft op de weergave van lage tonen omdat daar die versnelling helemaal niet nodig is.
zie mijn aanvulling :wink:
ik moet me hier toch wel bij aansluiten. Er is wel degelijk een verschil in hoe "snel" een sub is. Of je alle klappen apart hoort of niet is dan het eind resultaat.
Volgens mij halen jullie een en ander door elkaar. Vleer zegt het goed.. Een woofer wordt geoptimaliseerd voor een bepaald frequentiebereik. Een woofer die tot 3kHz moet lopen zonnder output te verliezen heeft een andere motor/membraanafstemming dan een woofer die geoptimaliseerd is om goed te presteren tot bijv 500Hz. Hoe "snel"een woofer is kan je zo aflezen uit de frequentierespons, maar heeft ook weer met het vermogen te maken dat je erin stopt. Dit heeft echter nada met de kwaliteit van de woofer te maken. Een woofer die het goed doet tot ver in het middengebied doet het over het algemeen slecht in het sublaag. Definitie in het laaggeluid komt ook niet van de (sub)woofer!!

Wat telt is frequentierespons en vervorming.

Als je een dipoolsub wil bouwen naar eigen ontwerp moet je wel een en ander afweten van de eigenschappen van een dipool en hoe die te manipuleren zijn.
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

laat ik het wat anders uitleggen.

Het gaat allemaal over massa. Zet een auto en een motor tegenover elkaar. De motor heeft minder massa en is daarom ook makkelijker te versnellen. Een auto kan uiteindelijk wel de snelheid bereiken van de motor maar is in het versnellen en vertragen gewoon een stuk langzamer.

zet dit nu eens om naar een sub. Een sub met een zwaar membraam zal een fractie langzamer op gang komen dan een met een lichte membraam. De bas komt dus ook een fractie later bij een zwaar membraam.

ik hoop dat ik dit een beetje helder uitleg :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

er is een beetje taalkundige verwarring nu, er is snel (als in TGV, eenheid m/s) en er is snel (als in snelle woofer, eenheid gevoel)

als een speaker een bepaalde toon ZUIVER kan weergeven dan is die dus snel genoeg volgens de 1e definitie.

snel volgens de 2e definitie heeft te maken met het gevoel dat een bepaalde laagweergave oproept wat weer verklaard kan worden uit bepaalde andere eigenschappen van t ding zoals transient response, groepslooptijd, en wat voor jargon we allemaal nog meer hebben.

EN DAN GAAN WE HET NU WEER HEBBEN OVER WAT VOOR WOOFER ER HET BESTE ONDER EEN ESL KAN EN NIET MEER OVER WAT NOU EEN SNELLE WOOFER IS.
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

ja, dat lijkt me goed. :) en dan denk ik dat de beste woofer die er onder past eentje is volgens de snelle definitie die ik hierboven heb beschreven :) maar welke sub zou hier aan voldoen?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

justice strike schreef:
laat ik het wat anders uitleggen.

Het gaat allemaal over massa. Zet een auto en een motor tegenover elkaar. De motor heeft minder massa en is daarom ook makkelijker te versnellen. Een auto kan uiteindelijk wel de snelheid bereiken van de motor maar is in het versnellen en vertragen gewoon een stuk langzamer.

zet dit nu eens om naar een sub. Een sub met een zwaar membraam zal een fractie langzamer op gang komen dan een met een lichte membraam. De bas komt dus ook een fractie later bij een zwaar membraam.

ik hoop dat ik dit een beetje helder uitleg :)
Je legt het leuk uit, maar het klopt niet..

Als je trouwens meer info over dipool wil hebben: www.linkwitzlab.com

Keuze woofer is afhankelijk van toepassing dus een ontwerpkeuze zal eerst gemaakt moeten worden. (heb je de tijd en wil om je te verdiepen in dipool of toch maar gesloten, br of liever een bestaand ontwerp?).
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

je kunt veel vertellen maar je kunt mij niet vertellen dat natuurkunde niet van toepassing is op een speaker.

En de sub die bovenaan deze pagina staat is wel interessant. Ik denk dat ik zo een wil gaan bouwen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik zou die dan gewoon nabouwen. Links en rechts zo een sub met de door edo gebruikte 315 sls. Is de perfecte woofer voor deze toepassing! Makkelijk is om twee plate amps te gebruiken met xo, zodat je niet passief hoeft te filteren. (of als je mono wil 1tje, maar dipool blijft beperkt wb maxSpl: natuurkunde enzo ;) )

Je kan niet zomaar andere woofers gebruiken in een ripole. Het komt vrij nauw aan met de T/S parameters.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als we het toch over natuurkunde aan hebben.

F=m*a

Dus om een grotere massa de zelfde versnelling te geven heb je simpelweg meer kracht nodig om dat te bewerkstelligen. Wat dat betreft hoeft er geen verschil te zijn. Echter is de vraag of je die kracht wel kunt leveren. Soms wordt een motor om het geheel aan te drijven gewoon onpraktisch groot oid.

Maargoed helaas werkt een speaker niet zo lineair en ideaal als we zouden willen. We hebben te maken met een leuk lastig complex geheel dat ook nog een gedempt wordt, resonanties heeft enzovoort. Zo hebben we bv steeds een extra "massa-veersysteem" en voor je het weet zit je aan een 2e orde systeem of een 3e orde systeem. Nouja zo kunnen we nog wel even doorgaan. We krijgen op deze manier een aantal formules, integralen en regelsystemen waar we niet blij van worden.

Je kunt wel uitspraken doen over wat "sneller" zou zijn, de vraag blijft wat waarneembaar is en misschien ook wel wat jij (psychisch) mooier vindt.

Buiten dit alles is gewoon afstraalgedrag ook nog heel belangrijk. Zoals ik al eerder zei past een dipool wat dat betreft gewoon net wat beter dan een gesloten kast. Echter heeft een dipool een heel erg groot nadeel, nmlk dat het rendement heel erg laag is. Dit kun je wel oplossen door een U-frame, of beter nog een H-frame te bouwen, maar het zal altijd nog wel veel minder zijn dan een gesloten box.

De vraag is dus hoe hard je zelf muziek draait.
Tevens denk ik dat het wijs is om dergelijke systemen eens zelf te gaan luisteren en (ver)oordelen. Dat geeft vaak een heel andere kijk op de situatie.
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

de bas hoeft niet zo heel hard van mij. Maar voor zo'n oplossing als gepresenteerd. Zijn er niet andere woofers die ik zou kunnen gebruiken? 4 keer 100 euro voor de driver alleen is wel erg prijzig... zeker als je dan nog niet eens het hardhout hebt gekocht.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zie prijzen van 80 euro voor de Peerless SLS12. (typisch hij was eerst goedkoper). zowel bij BMM-electronics (heet nu trouwens europe audio) en Speaker en CO.

Wat is je totale budget eigenlijk (incl subwoofer versterkers)?

Je kunt trouwens met een excel sheet, genaamd spl_max (volgens mij te vinden op de website van Linkwitz) een schatting maken wat je max SPL bij een bepaalde frequentie. Kwestie van totale SD invullen van de drivers en de xmax (die blijft hetzelfde natuurlijk).
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

geen hard budget. Feit dat ik tropisch hardhout wil gebruiken geeft wel aan dat ik er best wel wat geld in wil steken. Maar ik wil eerst een goedkoop proof of concept ontwerpje maken. Vandaar dat ik me even afvraag of dat nu met deze "dure" speakers moet. jammer genoeg zijn de maten ook net voor elke speaker anders, dus je kunt ook niet heel makkelijk drivers wisselen en testen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Bijlagen
Beyma 21"
Beyma 21"
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

gaat dus om proof of concept. ;) Ik wil eerst een goedkope versie van de sub maken. Daarna koop ik tropisch hardhout en ga ik met een stel goede speakers aan de gang.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”