dan kan jeroen ook z`n rondstralers combineren met de sub
dre Vifa XT
Moderator: Beheerdersteam
Zou leuk zijn als de OB3W er dan ook bij kan: dan hebben we een dipool, een omnipool en een conventionele speaker met een goed afstraalgedrag. Als de kleinere speakers een nette sub hebben voor in het laag, lijkt dit me een leuk vergelijk. Mijn Sheffields maak ik vanavond ook nog even speelklaar. Misschien kunnen die er ook nog bij.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Zo, ik heb hem gezien en gehoord op de ZBA dag. Eerste indruk tussen het TL, Dipool en Scanspeakgeweld: Wat een schatjes!
Tweede indruk was helaas minder goed door de ruimte vrees ik. De dipool van Martijn vond ik ook niet goed klinken (ik heb al lang naar dipool laag geluister van Jag, zo klink het niet). Allemaal hadden de speakers problemen in het laag (een bult bij 150hz ofzo) en door de grote ruimte en vrije opstelling wat minder sublaag bij de Vifa's ook (dat is niet zo heel gek natuurlijk
).
Het mid/hoog vond ik wel erg mooi. Lekker ruimtelijk, lekker los. Maar ik vond het moeilijk om in die ruimte een echt goed oordeel te vellen (ik heb al wat moeite dit te tikken, omdat het toch niet echt heel positief is).
Ik ga alles nog eens goed overwegen. Doordat een speaker die in een andere ruimte zo goed klinkt, zoveel minder was in die ruimte, ben ik wel weer enthousiaster gemaakt voor het gebruik van een DSP en actieve speakers. Ik houd dit ontwerp in m'n achterhoofd, want ik vond het er fantastisch uitzien (mooie kleine zuiltjes, echt mooi).
Tweede indruk was helaas minder goed door de ruimte vrees ik. De dipool van Martijn vond ik ook niet goed klinken (ik heb al lang naar dipool laag geluister van Jag, zo klink het niet). Allemaal hadden de speakers problemen in het laag (een bult bij 150hz ofzo) en door de grote ruimte en vrije opstelling wat minder sublaag bij de Vifa's ook (dat is niet zo heel gek natuurlijk
Het mid/hoog vond ik wel erg mooi. Lekker ruimtelijk, lekker los. Maar ik vond het moeilijk om in die ruimte een echt goed oordeel te vellen (ik heb al wat moeite dit te tikken, omdat het toch niet echt heel positief is).
Ik ga alles nog eens goed overwegen. Doordat een speaker die in een andere ruimte zo goed klinkt, zoveel minder was in die ruimte, ben ik wel weer enthousiaster gemaakt voor het gebruik van een DSP en actieve speakers. Ik houd dit ontwerp in m'n achterhoofd, want ik vond het er fantastisch uitzien (mooie kleine zuiltjes, echt mooi).
Wat alle speakers deden in de grote ruimte 2 was een bepaalde boost in het laag aanslaan. Dat ligt gewoon aan de ruimte. In mijn veel kleinere goed gedempte betonnen kamer klinkt het bijv wel goed. Alle andere speakers zullen het daar waarschijnlijk ook gewoon goed doen, terwijl ze in breda wat vet klonken. Daar moet je dan gewoon doorheen luisteren.
Ik ben het geheel met je eens, ookal ben ik niet eens van de partij geweest.Montana schreef:Wat alle speakers deden in de grote ruimte 2 was een bepaalde boost in het laag aanslaan. Dat ligt gewoon aan de ruimte. In mijn veel kleinere goed gedempte betonnen kamer klinkt het bijv wel goed. Alle andere speakers zullen het daar waarschijnlijk ook gewoon goed doen, terwijl ze in breda wat vet klonken. Daar moet je dan gewoon doorheen luisteren.
Ben ervan overtuigd dat een goed gedempte ruimte (zoals vloerbedekking en lekker veel spulletjes, granol of jute behang) met een niet al te grote inhoud wellicht nog wel het belangrijkste is voor een mooi schoon en strak geluid....
de vifa`s klinken hier erg rustig met een strak en niet eens heel diep laag
\
maar dan in breda had ik de sub niet eens nodig
hij kwam totaal niet tot z`n recht,hij klonk gewoonweg slecht
dit was met de dipool idem,die heb ik hier ook gehoord en die klonk ook subliem.....
jammer dat er zo`n verkeerde indruk is gewekt.
maar dan in breda had ik de sub niet eens nodig
hij kwam totaal niet tot z`n recht,hij klonk gewoonweg slecht
dit was met de dipool idem,die heb ik hier ook gehoord en die klonk ook subliem.....
jammer dat er zo`n verkeerde indruk is gewekt.
midhoog klonk van alle speakers in die ruimte wel oké toch. Allemaal hadden ze ook een net afstraalgedrag en frequentieverloop, wat dat mogelijk maakte.
Omdat je zoveel naar de reflecties luistert is het spl-niveau van de speaker alleen niet zo hoog tov wat je hoort. Hierdoor ga je veel (micro)dynamiek inleveren.
Omdat je zoveel naar de reflecties luistert is het spl-niveau van de speaker alleen niet zo hoog tov wat je hoort. Hierdoor ga je veel (micro)dynamiek inleveren.
Ik heb nu 5 jaren luisterervaring met die ruimte en elk jaar overvalt me weer de slechte akoestiek daar. Je moet eerst een half uur luisteren en praten met elkaar en dan raak je een beetje gewend, zodat je er 'doorheen' kan gaan luisteren. Maar dan nog... Ik denk dat het komt door de lengte/breedte verhouding en het puntdak. Asterduc heeft zijn Concave 2 jaar geleden express schuin opgesteld, om de ergste staande golven in de lengte te vermijden en ook om de imaging beter te krijgen. Maar het blijft behelpen daar. Het heeft enorm de neiging om schreeuwerig te klinken. Dan maken we ook vaak de fout om daar hard te willen spelen en kom je erachter dat deze ruimte zeer snel 'vol' loopt.JvS schreef:Zo, ik heb hem gezien en gehoord op de ZBA dag. Eerste indruk tussen het TL, Dipool en Scanspeakgeweld: Wat een schatjes!
Tweede indruk was helaas minder goed door de ruimte vrees ik. De dipool van Martijn vond ik ook niet goed klinken (ik heb al lang naar dipool laag geluister van Jag, zo klink het niet). Allemaal hadden de speakers problemen in het laag (een bult bij 150hz ofzo) en door de grote ruimte en vrije opstelling wat minder sublaag bij de Vifa's ook (dat is niet zo heel gek natuurlijk).
Het mid/hoog vond ik wel erg mooi. Lekker ruimtelijk, lekker los. Maar ik vond het moeilijk om in die ruimte een echt goed oordeel te vellen (ik heb al wat moeite dit te tikken, omdat het toch niet echt heel positief is).
Ik ga alles nog eens goed overwegen. Doordat een speaker die in een andere ruimte zo goed klinkt, zoveel minder was in die ruimte, ben ik wel weer enthousiaster gemaakt voor het gebruik van een DSP en actieve speakers. Ik houd dit ontwerp in m'n achterhoofd, want ik vond het er fantastisch uitzien (mooie kleine zuiltjes, echt mooi).
Wat ook nog speelt met de box van dre, eigenlijk is het beter om hem op een verhoging te zetten zodat de tweeter op oorhoogte komt. Je hebt dan ook minder laagboost, bij de huidige hoogte kan het zo uitvallen dat de woofers teveel koppelen aan de vloer. Toen we de boxen bij mij thuis luisterden bleek deze verhoging heel goed uit te pakken. Bij dre op zolder is dit blijkbaar niet nodig, maar hij heeft daar natuurlijk ook rustig kunnen experimenteren met de opstelling. Je zou het ontwerp zo na kunnen bouwen, maar maak dan de box hoger en gebruik het extra compartiment aan de onderkant dan om het filter in op te bergen en/of de box te verzwaren. Ga gewoon eens bij dre luisteren om te horen hoe de speaker kan klinken.
In ruimte 2 moet je niet al te ver van de speakers af gaan zitten. Maar idd, de ruimte is groot en loopt lastig vol, maar als ie vol loopt is het niet meer om aan te horen. De reflectie zijn inderdaad erg lastig. Toch vond ik de OB3W ERG goed klinken, het potentieel spatte ervan af. Tenminste: als je op de eerste rij zat. Toen ik later op de 3e ging zitten was het VEEL minder.
I denk dat de VifaXT veel beter af was geweest in ruimte 4, maar ja, wie wilde er ook al weer met de vifa in ruimte 2??
Je had hem altijd in overleg met Jeroen kunnen verplaatsen overigens..
Ik heb hem overigens niet goed kunnen beluisteren, en baal daar flink van.
Over ruimte 2, we kunnen hem inleveren en de héle grote ruimte aan het einde van de gang gebruiken?
Jan
I denk dat de VifaXT veel beter af was geweest in ruimte 4, maar ja, wie wilde er ook al weer met de vifa in ruimte 2??
Ik heb hem overigens niet goed kunnen beluisteren, en baal daar flink van.
Over ruimte 2, we kunnen hem inleveren en de héle grote ruimte aan het einde van de gang gebruiken?
Jan
Kunnen we proberen. Hoeven we ook veel minder spul moeilijk de trap op naar boven te sjouwen. Heel groot hoeft geen probleem te zijn. Je kunt de wand achter de speakers goed dempen en de speakers mooi vrij opstellen voor die wand. Flink wat dekens op de vloer, speakers ver verwijderd van zijwanden en wand achter de luisteraars, en dan kan dat toch erg goed uitpakken. Het is het proberen waard.Wowly schreef:Over ruimte 2, we kunnen hem inleveren en de héle grote ruimte aan het einde van de gang gebruiken?
Jan
Re: dre Vifa XT
Even dit topic opnieuw leven inblazen! Ik heb al contact gehad met Andre, op papier lijkt me dit gewoon een erg mooie speaker. Ik heb zelf de Vifa Premium 11 en Scan Speak Vertigo. Nu heb ik via dit forum een stel PL18's gekocht (bedankt mikekiwi) , en zit ik te denken aan een speaker te bouwen op basis van de dre Vifa XT, alleen zal de speakerbezetting dan bestaan uit XT300 , PL14 en PL18. Deze units heb ik al (op de PL18's na komen deze week) , alternatief is XT300 en 2 x PL18. Maar dan moet ik er een setje PL18 bij kopen.
Zou dit wat kunnen worden of zou ik met bovenstaande speakerbezetting helemaal de mist in gaan? Ik vind de Premium 11's echt een geweldige speaker, maar mis een beetje het fundament wat een vloerstaander kan geven.
Zou dit wat kunnen worden of zou ik met bovenstaande speakerbezetting helemaal de mist in gaan? Ik vind de Premium 11's echt een geweldige speaker, maar mis een beetje het fundament wat een vloerstaander kan geven.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: dre Vifa XT
Dit kan natuurlijk wat worden, maar met andere speakers ga je echt zelf vanaf 'scratch' een speaker maken, vooral omdat je een wisselfilter gaat maken. Dat is dus niet hetzelfde als een premium 22 maken.
Re: dre Vifa XT
Klopt! Vandaar dat ik ook hulp heb gevraagd bij jeroen_d , het ziet er nu naar uit dat ik de premium 11 intact houd, en dat ik een nieuwe ga maken op basis van 1 x XT300 en 2 x PL18 in een d'appolito opstelling.
Re: dre Vifa XT
Even wat uitleg: het idee is om de bovenste woofer als midrange te gebruiken. NIET d'Appolito gefilterd dus, maar 2 1/2 weg. De bovenste woofer ziet nauwelijks baffle, dit voorkomt de bekende diffractiebult van 800-1000Hz die je vaak ziet. Dat is gemakkelijker filteren, bovendien staat dan het hele middengebied op een mooie hoogte in de ruimte. Ditzelfde effect is bereikt in de tri-nextel van anonamemouse.
Filteren zal eerste of tweede orde worden, met relatief hoog overnamepunt, gebruikmakend van het rustige verloop van de PL18 woofers.
therapy, tijd om je eigen topic te openen!!!
Filteren zal eerste of tweede orde worden, met relatief hoog overnamepunt, gebruikmakend van het rustige verloop van de PL18 woofers.
therapy, tijd om je eigen topic te openen!!!
