Sony TA N7B Vfet versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Stofman

Bericht door Stofman »

En, al enig schot in de zaak ondertussen ? Ben je nog aan de transistors geraakt ?
buisje

Bericht door buisje »

Je bent me 1 stap voor Stoffie. Ik ga net een mail sturen naar dld :) Hij zal wel intussen gekeken hebben of ie nog fets heeft.
buisje

Good news.

Bericht door buisje »

:D Mirko heeft 3 fets voor me!!! :D En vast ook wel de 2 drivertransistoren. 8) Prijs alleszins schappelijk ook nog!

We gaan 1 helft Vfets vervangen, ik stuur 2 met andere ranking naar hem terug.

Hij was vergeten me terug te mailen, vandaar dat het iets langer duurde. Ik heb geduld.

Kan ik via iemand ook de spullen gaan bestellen, zoals fusible weerstanden, potjes, C's ed. en dan kan de soldeerbout aan !!

Waar heb je de fusibles besteld Stofman?
Stofman

Bericht door Stofman »

Da's fijn om te horen. Beste gozer die Mirko, maar heeft een erg druk leven, en daar kan de communicatie soms wel onder lijden...

Mirko heeft indertijd een volledige kit voor mij bijeengezocht, dus ik heb zelf geen moeite moeten doen :)

Als ik Sander aka KT88 zo hoor, vervangt die de (toch wel onbetrouwbare fusibles) met metaalfilm weerstanden... moet je hem misschien maar eens naar vragen.
buisje

Bericht door buisje »

Mirko gaf aan die fusibles kun je bij Digikey bestellen. :)
Stofman

Bericht door Stofman »

Zo da's mooi :)

Ik moet ook maar eens wat gaan bestellen om de poweramp sectie van m'n TA-F7B te gaan reviseren (de pots en switches zijn ondertussen al allemaal schoongemaakt). Maar tijd is een probleem...

Ik verwacht alleszins een fotoverslag van je werkzaamheden ;)
buisje

Bericht door buisje »

Mirko is de torren aan het doormeten als het goed is... Over 2 week of zo gaan de werkzaamheden + fotoos van start. Als je met mij wat mee wil bestellen? Kan evt. Ik heb al iemand die voor me wil bestellen (werkt in electronica)
Stofman

Bericht door Stofman »

Dat zou nog interessant zijn. Zal eens moeten kijken wat ik nodig heb :)
buisje

Bericht door buisje »

Het duurt wel lang voordat ik wat weer hoor van onze Vfet leverancier :(
Stofman

Bericht door Stofman »

Drukbezette man, moet je aan wennen. Hoor je soms maanden niks van, en dan weer een paar keer per week. Erg vervelend, maar niks aan te doen helaas... hij is alleszins wel te betrouwen hoor :)
buisje

Bericht door buisje »

Ok dan wacht ik nog geduldig af. Inderdaad eerst paar keer per week, dan maanden niks :wink:
buisje

Wat verder

Bericht door buisje »

Vandaag 1 en ander verbeterd in de versterker. Diverse condensatoren, bias diodes, zenerdiodes, paar tantaaltjes, 4 potjes en zo meer vervangen. Belangrijke C's zijn van goede merken, de relaissturing ed hoeft geen bijzonder spul.

Tzt ga ik de dikke elco's, torren en nog wat spul bijbestellen (digikey denk ik)

Ben nog steeds in afwachting vd fets trouwens.
Bijlagen
De TA-N7B onder behandeling
De TA-N7B onder behandeling
Stofman

Bericht door Stofman »

Leuk om zien dat je er toch al aan begonnen bent :)

Hopelijk hoef je niet te lang meer te wachten op je Vfiets...

Dit hebben wij er uitgehaald:

Afbeelding
buisje

Bericht door buisje »

Die dingen zijn er bij mij ook uit :wink:

De potjes en (heel erg 8) ) dikke elco's moet ik nog bestellen. Een aanvraag voor fusibles loopt, en de silver/mica caps weet ik te vinden vlakbij. De speciale transistoren moeten ook nog besteld.
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Begint er goed uit te zien :)

Yamaha heeft ook een tijd v-fet achtigen gemaakt voor in de B1 versterker meen ik. Ik heb eigenlijk nooit goed uitgezocht hoe compatible die torren zijn met die van Sony toen ik mijn TA-5650 opknapte. Wellicht de moeite om uit te zoeken of dat uberhaupt mogelijk is.
buisje

Bericht door buisje »

Geen idee of yamaha fets ook evt te gebruiken zijn.

Ik ben zeer benieuwd wat voor geluid ik kan verwachten. Elke keer als ik het schema zie dan denk ik van die jongens bij Sony waren niet gek!

Vraagje aan Stofman: welke nichicon caps heb je besteld?
Ben aan het kijken op hun site en ben nu aanbeland bij de NR series, 51mm diameter en 80 mm lang, 22000uF LNR1K223MSE
Stofman

Bericht door Stofman »

Yamaha VFETs zijn niet te gebruiken bij mijn weten. B-1 gebruikt trouwens geen complementaire transistors maar enkel de 2SK77 (er is trouwens een matchende C-1 VFET preamp...).

De B-2 (en wellicht ook B-3) gebruiken 2SK76 / 2SJ26 paartjes, maar die zijn bij mijn weten niet compatibel met Sony's 2SJ18/2SK60 VFETs.

Buisje: bij mij zit er 80V 27000uF in van Nippon Chemicon. 51mm diameter en 100mm lang dacht ik. Hebben die indertijd samen met een vijftal andere N7 eigenaars (all over the world, hehe) besteld. Waren iets van een 25€ per stuk.

Wat betreft het geluid, is mijn ervaring een sprankelend maar ook zijdezacht hoog, een sprekende midrange, en een joekel van een basfundament. Kan zacht, kan hard, lijkt nooit buiten adem te geraken, gewoon altijd een erg aangenaam geluid waar niks van luistervermoeidheid bij optreedt.

Alleen best geen superlastige speakers aanhangen (als die bipolaire transistors vervangen zijn, is het al minder een probleem), ding is er niet echt voor gemaakt schijnt. De versterker in originele conditie, is ook maar geschikt voor 8ohm speakers, of meer.

Dit was Mirko's uitleg:
The TA-N7B is specified only at or above 8 Ohms and this for a good reason.
On significantly lower impedances you would drive the hybrid bipolar output transistors into a current/power region, were they tend to deteriorate and destroy themselves much faster than on 8 Ohms.
The V-Fets are easily able to push that power and the power supply too, but if these bipolar transistors die, they are able to take the valuable V-Fets with them.
This would mean that a crappy 2 EUR part would kill let´s say five healthy 30 EUR parts ...
If you upgrade to the more modern transistors, the problem should be finally solved and the use of uncomplicated 4 Ohm speakers (no Electrostats or Infinitys ...) should be allowed.
My modified TA-N7B gave me impressive 150 W into 5.5 Ohms on a bench test (after mod). On 4 Ohms the output power should be almost the same.
This is a lot for a Class AB amplifier which plays sound wise in the same league like the finest Class A amplifiers ever built.
buisje

Bericht door buisje »

Mooi bedankt Stofman. Zal op zoek naar de Nippon's

Weet je zeker dat het 27000uF caps zijn? Die zijn namelijk 120 mm lang, 22000 is 100mm
22k is de ESME800LGC223MCA0M
27k is ESME800LGC273MCA0M

120 mm krijg je wel weg in de behuizing, maar dan wordt het wat krapper voor de MKT condensator er bovenop. (Ik heb een kap over de condensatoren)

Ook een berichtje van Mirko: Hij was het straal vergeten, de fets lagen klaar om verzonden te worden. 8) Misschien heb ik ze volgende week :D

Ik ga nu verder met de mods, de D44 en D45 transistoren bijbestellen, pads, pots, fusibles, en op het laatst bestel ik de dure nippons.
Stofman

Bericht door Stofman »

Ik heb er absoluut 27000uF ingeduwd, dat lukte zonder problemen, met de oude condensators op de bekerelco's. Er was volgens mij zelfs nog wat speelruimte. De oude caps vullen die kap eigenlijk niet helemaal dacht ik.

Spanringen zal je wel goed moeten aanspannen, want de oude bekerelco's bleken miniem dikker te zijn dan de nieuwe.

Fijn te horen dat je misschien binnenkort aan je VFETs geraakt!

Eenmaal alles er in zit, is het genieten, dat verzeker ik je! 8)
buisje

Bericht door buisje »

Heb ik zin in ja 8)

Ben aan het meten geweest 120mm moet lukken. Maar dan ga ik vergelijken en kijken of zelfs de 33000uF Nichicon er ook in kan, die is 51mm diameter/120mm lang, 6mm voor schroefterminals en 4 mm voor de boutkoppen.

Voor een Quad eindtrap heb ik ook eens dikke lytics besteld, diameter van de clamps opgevuld met fiberstrookjes.
Stofman

Bericht door Stofman »

33000uF lijkt me wel overkill eigenlijk.

Hou er rekening mee dat de schroefterminals van de huidige caps 5mm zijn, en je dus het een en ander zal moeten uitboren en vergroten :wink:
buisje

Bericht door buisje »

Ja eigenlijk hou ik niet van te grote caps. Kan het wat muf van gaan klinken, minder dynamisch. Die koperen plaatjes moeten toch onder handen genomen, mooi oxidevrij getrommeld ed.

Wordt het 27000 :)
Stofman

Bericht door Stofman »

En is er al wat toegekomen uit Germany ?

Wij willen foto's :P
buisje

Bericht door buisje »

nee :( Geduld is een schone zaak

En heb diodes besteld, kreeg verkeerde binnen.
buisje

Bericht door buisje »

Van de week de D44/45 torren binnen, silicon isoplaatjes en bourns potjes.
Vandaag silver mica caps binnengekregen en Alan Bradley tegenkoppel weerstanden.
Fusibles worden besteld door iemand die vaker besteld bij farnell/digikey.
Fets: nog steeds niet
Plaats reactie