Ik doe veel met car audio speakers (vooral in auto's... ). De woofers, ook die van Pioneer, zijn geschikt gemaakt voor ca. 30L behuizing met een flinke lek oftewel een gemiddelde autodeur.
Sommige car audio 16cm woofertjes zijn geschikt voor een gepoorte behuizing, andere weer niet. Dit hangt af van de T&S para's. Gewoon goed simuleren geeft veel duidelijkheid. Jouw afstem-methodiek is nogal dubieus, maar wellicht geeft het voor jou prima resultaten...
Rob.
Kijkend naar de hoge Qts dan zou ik ´m al helemaal niet in een gepoorte kast monteren. Wil je toch iets, bouw dan een gesloten kast van 20 liter en zet een condensator in serie van ongeveer 700µF.
Ik vind het raar dat je moeite hebt met mijn zinopbouw maar goed als je mij daar op aanvalt, kan ik jouw ook gaan aanvallen dat jij in iedere zin gemiddeld 3 opbouw fouten en tig spelfouten maakt. Maar dat terzijde, ik ga samen met Tok de deur uit en je mag hem zelf dicht doen
Deze antwoorden snijden al wat meer hout, toch dat ik even wat vuur voor de deur moest leggen.
Auto luidspreker of niet, het moetten heelle goeden zijn volgens somige bladen zoals ik las.
Dat hij wel of niet geschikt is voor een bass reflex maakt mij niks uit, als hij te weinig laag zal weergeven zal ik er een woofer bij aanschaffen zoals gezegt.
Een ander setje kopen voor dezelfde prijs zal ik zeker niet doen, het moetten dan al van die B&W speakers zijn anders begin ik er niet aan.
De weg bewandelen van de zekerheid bedoel ik, ik ga zeker geen merken kopen waarvan ik niet weet wat ik kan verwachten.
Toch dat mensen hier mij zeker wel kunnen vertellen welke speakers echt top zijn, maar dan gaat het vast een andere prijsklasse worden.
Bass reflex kasten kunnen ook best grootter zijn zoals gezegt, maar ik heb wel gelijk zoals ik dat bedoel met gangbaarre reflex kasten.
Een geslooten systheem zou eigenlijk een heel groot kast volume moetten hebben, alleen maar om de conus niet te belemmeren door de tegendruk die je dan krijgt vergeleken met een kleine kast.
De weg bewandelen van de zekerheid bedoel ik, ik ga zeker geen merken kopen waarvan ik niet weet wat ik kan verwachten.
Toch dat mensen hier mij zeker wel kunnen vertellen welke speakers echt top zijn, maar dan gaat het vast een andere prijsklasse worden.
Ik weet wel een topspeaker in de prijsklasse van jouw pioneer..
De weg bewandelen van de zekerheid bedoel ik, ik ga zeker geen merken kopen waarvan ik niet weet wat ik kan verwachten.
Toch dat mensen hier mij zeker wel kunnen vertellen welke speakers echt top zijn, maar dan gaat het vast een andere prijsklasse worden.
Ik weet wel een topspeaker in de prijsklasse van jouw pioneer..
Zou je dan iets anders willen?
ScanSpeak 15W . Dat is trouwens zo ongeveer de top in midwoofers .
LAngzaam aan worden hier toch echt heel grote onzin verhalen verteld....
* standaard kastgrootte ? Bestaat gewoon niet
* standaard basreflex lengten, bestaat ook niet.
* grote gesloten kasten om tegendruk te verminderen... Hmmm
Alles bij elkaar vind ik het een heel rare aanpak om een setje speakers te bouwen.
Voor het geld van jouw pioneers, kun je héél deftige units kopen!
Geheel los daarvan staat welke response je over houdt, als je een auto setje in een kast steekt. Bedenk goed dat je in de auto veel roomgain hebt, en ook dat je met je snufferd op de tweeters zit.
Alles dus totaal anders dan thuis in je living.
Deze antwoorden snijden al wat meer hout, toch dat ik even wat vuur voor de deur moest leggen.
Auto luidspreker of niet, het moetten heelle goeden zijn volgens somige bladen zoals ik las.
Dat hij wel of niet geschikt is voor een bass reflex maakt mij niks uit, als hij te weinig laag zal weergeven zal ik er een woofer bij aanschaffen zoals gezegt.
Een ander setje kopen voor dezelfde prijs zal ik zeker niet doen, het moetten dan al van die B&W speakers zijn anders begin ik er niet aan.
De weg bewandelen van de zekerheid bedoel ik, ik ga zeker geen merken kopen waarvan ik niet weet wat ik kan verwachten.
Toch dat mensen hier mij zeker wel kunnen vertellen welke speakers echt top zijn, maar dan gaat het vast een andere prijsklasse worden.
Bass reflex kasten kunnen ook best grootter zijn zoals gezegt, maar ik heb wel gelijk zoals ik dat bedoel met gangbaarre reflex kasten.
Een geslooten systheem zou eigenlijk een heel groot kast volume moetten hebben, alleen maar om de conus niet te belemmeren door de tegendruk die je dan krijgt vergeleken met een kleine kast.
Ik neem NU de beslissing het abonnement op dit topic te verwijderen. Ik hoop dat je ooit in zult zien dat het goed is om af en toe eens iets van iemand aan te nemen. Je wil vanalles, je wil het op jouw manier, slaat alle goede raad van anderen in de wind om het toch op jouw manier te gaan doen.
Doe maar, maar op mijn advies hoef je niet meer te rekenen, je doet er toch niks mee.
Groeten,
Mischa
O ja, ga eens op zoek naar een internetbrowser met spellingscontrole
Graag zou ik weten welke luidsprekers je bedoelt Montana.
Ik zal het even opschrijven wat jullie adviseren als top klasse luidsprekers, er zijn zoveel merken die allemaal weer claimen dat ze de toverformule hebben om de perfecte conus, driver te maken.
In de tussentijd heb ik de pioneers gekregen, de conus diameter klopte niet, ze zijn kleiner dan 17 cm, kwam goed uit want ze passen in mijn vlug getimmerde kast van de test pioneers.
Het is ook weer het goede kast volume, het werkt !
De conus ophanging is inderdaad wat te stijf zoals iemand geschreven had, maar zo oogden ze niet.
Toch geven ze goed laag weer, zonder er bas in te hoeven draaien, mijn hooft versterker heeft voldoende kracht om hem ook laag te laten weergeven.
Dat heeft de goedkopere denon versterker niet.
Ze klinken inderdaad perfect, maar ik moet nog steeds het filter upgraden, de kabels, en mijn D/A er nog op aansluitten, dus dat belooft nog wat.
Als iemand ook hetzelfde wil doen als ik zijn hier de kast maten.
De maten zijn de binnematen, de lengte van de bass reflexpijp is dus ook de binnenlengte zonder de plankdikte.
Hoogte 52.5 cm
diepte 19.6 cm
breedte 16.6 cm
Diameter reflex (pvc buis) 3.3 cm
Lengte buis 11.8 cm
Na een tijdtje te hebben geluisterd, wat andere kabel te hebben aangeslootten, andere condensators te hebben aangeslootten moet ik zeggen dat deze pioneers beter klinken dat mijn oude tannoys, of mijn nieuwe kef Q9 luidsprekers.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op vr 29 aug 2008, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ze toch gaat gebruiken ipv terug sturen heeft het ook geen zin om alternatieven te noemen he! ( ik zou voor dat geld de http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html bouwen )
Hey ik heb een tijdje geleden hetzelfde gedacht en gedaan maar dan met een Boston compo set. Speelt ondertussen nog steeds naar genoegen in de slaapkamer