WIE DURFT ...

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Eergisteren nog overkomen.
Meten en filtertje in elkaar proberen te knutselen, tri-axiale speaker in een oud, standaard kastje van 14 liter netto, 3 kabels door het met Pritex dichtgemaakte poortgat naar buiten en maar niet begrijpen waarom de midrange steeds zo'n stomme curve gaf. Steeds maar weer een ander filter in elkaar knutselen maar het probleem bleef.
Testopstelling bijna een schop gegeven, software opnieuw geïnstalleerd, meetapparatuur opnieuw gecalibreerd. (binnekort maar weer eens naar Duitsland sturen voor een up-date)

Gisteravond laat er pas achtergekomen dat ik het merkteken op de draden van de tweeter en de midrange had omgedraaid.

Hoe blind kan je zijn. :? :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Een 2polige schakelaar dusdanig aansluiten dat de stop er gelijk uitvloog :D
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

asterduc schreef:
Iets minder gek maar toch grappig.
Deze flinke driver had eigenlijk in de kast moeten zitten maar daar is in de trapeziumvormige kast geen plaats voor. De achterzijde van de driver is gewoon te groot en daar had ik onvoldoende rekening mee gehouden..

Afbeelding
Hij is prachtig: wie houdt er nu rekening met de afmetingen van de woofer bij het maken van een kast.... :lol:
In welk land woonde u ook al weer? Is dan toch niet vreemd dat wij Nederlanders vaak grappen maken over Belgen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

eindelijk weer verder met de Needles met de W3-1285 (de titanium conus Tangband). de freessjabloon gepakt (t ding heeft niet een ronde korf), netjes 3.6mm diep uitgefreesd, gat voor woof gemaakt, inslagmoeren erin (1 wat afgezaagd omdat die tegen de aansluitdinges aanzat), beetje bij gevijld, zat weer erg mooi er in, weer naadloos passend. ikke trots en tevreden :D plankjes weer bij de rest gezet en nu alleen nog ff lijmen. kijk nog eens wat beter :shock: had ik het verkeerde plankje gepakt, zat t gat voor de driver in het tussenschot :oops: :oops: :lol: naja, morgen weer verder dus, goed kunnen oefenen 8)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
zat t gat voor de driver in het tussenschot :oops:
Dat noemen ze 'bandpass'!! :lol:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ok. In Nederland gaat soms ook wel eens wat fout...... :? :wink:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Een jaartje geleden o.i.d. was ik zo kwaad dat ik naar m'n kamer ging en de deur achter me dicht trapte. Maar die ging weer op een kier dus ik trapte nog harder. Toen zat ie wel dicht.

Alleen zat er nu een deuk in :roll: .
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

met een skischoen aan een deur dichttrappen is ook geen goed idee :D
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ook gedaan :lol: ?

Was bij mij met m'n blote voeten of met sokken aan. In ieder geval niet met schoenen.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

In de categorie bijna-blunder: een schroefje naar de magneten van je net aangeschafte Neo3PDR gooien. En dan constateren dat er gelukkig alleen een minuscuul deukje in het membraan zit :oops: .
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

eeen paar jaar geleden, ging ik nara de buurman en daar hingen 3 draadjes met 230 erop en toen sprong de kat van hun naar de draadjes toen en BZZZZZZZZZ. zeiden de draadjes de kast schrok heel erg en rende weg ( gelukkig wel overleefd) en toen wou ik de draadjes even wag werek d dus ik dacht wat zei papa nou altijd??/ oh ja als je met230 welr pak dan noit de blauwe en de geele tegelijkvast( dus ik dat niet doen dus ik pakte de blauwe en de bruime bzzz ik stond heel lang te shaken toen ineens de stop eruit vloog.


dee best wel zeer eigenlijk
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Backupbatterijtje van mijn oude GPS was leeg.. het ding vergat alle data etc. Dus het ding open geschroefd en het batterijtje uitgesoldeerd en een nieuwe er in... Ding weer dicht en klaar....
Dacht ik.... Kennelijk was dit zo'n apparaat waar je een spanning moet toevoeren als je de batterij uitneemt want nu is hij helemaal boekiezoek..
Bij het plaatsen van een volle batterij zegt hij doodleuk dat de batterij leeg is en gaat uit.. Pas als ik 9V aansluit ipv de gebruikelijke 6 vind hij het voldoende om bij te blijven staan... Hup op de schroothoop en een andere gehaald...

Kees
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Uitgeschoten met een kruiskopschroevendraaier ('t schroeven ging nogal zwaar). Dwars door de conus van een (gelukkig goedkoop) speakertje heen gegaan.

Druppeltje houtlijm erop en nu is ie weer heel.

Prijs van de speaker: €3,75 (tweedehandswinkel).
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Lekker bezig met het "low-budget" systeem en alles qua filter op een testbordje gemaakt. Dus van de week het printje gemaatk voor het filter.
In de kast gezet en luisteren maar...mmm...klonk toch wel erg...ehm vreemd. Maar misschien eens een nactje laten spelen...gaat het vast beter. Volgende dag nog ruk.
Mmmm, maar eens meten...WOHHHH...dat zien er leuk uit...pieken en dalen van 10 dB en meer. Oke, is iets niet goed gegaan ergens.

Kast weer open, filter eruit en testfilter maar weer eens neergezet.
Mmm, ja, dat meet wel weer goed. Oke, conclusie: het filter zit ergens niet goed in elkaar. Na wat turen naar de printplaat bleek dat de koude kant van de spoel niet aan massa zat, maar aan de directe plus van de tweeter.... :oops:
Even een koperbaantje teveel naar links gezet.

Na dit opgelost te hebben klinken ze weer zoals getest was... :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sommige dingen verzin je niet: bij het indraaien van een boutje om de speaker mee vast te zetten in de kast merk ik dat t steeds zwaarder gaat. daardoor ga je ongemerkt wat harder duwen, dus de inslagmoer komt nog los ook. na flink wat trekken en draaien t allemaal weer los gekregen.. bleek dat er net een haar van t BAF in de schroefdraad was gekomen, waardoor de halve demping van de kast uiteindelijk om t boutje heen zat gedraaid....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Punt is dus niet dat inslag moeren slecht zijn, maar dat je gewoon niet de bol moet forceren :wink: :lol:

(ik heb echt nog nooit problemen gehad met inslag moeren, behalve de goedkope rotzooi van de gamma enzo)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

asterduc schreef:
Deze flinke driver had eigenlijk in de kast moeten zitten maar daar is in de trapeziumvormige kast geen plaats voor. De achterzijde van de driver is gewoon te groot en daar had ik onvoldoende rekening mee gehouden..

Afbeelding
Heb ik ook eens gehad. Een mooie subwoofer gebouwd voor bij een vriend in de auto. De woofer voor de eerste keer in de kist laten zakken en KLONK, de magneet tegen de schuine achterkant. Gelukkig was een ring van 10mm hoog voldoende om het geheel passend te maken :D.

Voor de rest nog te weinig gebouwd om echt blunders te maken.

Groeten,
Mischa
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ik ook, met de Visaton bandpass subwoofer :roll: . Maar gelukkig kon ik een stukje uit de achterwand frezen.
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Behoorlijke blunder van mij. Ik ging mijn tweede RelaiXed testen. Komt er een onzettende herrie uit uit de trafo's. en het werkte niet naar behoren.


:? een diode er verkeerd om in gesoldeerd en niet gezien bij het checken :? Gelukkig geen blijvende schade
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Dat heb ik ook een keer gedaan, bij mij ging het licht zwakker branden :lol: .

Edit: ik weet nu waarom mijn bandpass subwoofer het niet goed deed: ik had de poort afgestemd op de frequentie die het zou moeten zijn bij een BR :oops: .
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Lang geleden speaker gebouwd, in de grond, in de kleur, aflakken (dacht ik). Had ik, hoe en WAAROM ik het gedaan heb weet ik nog niet, kwastontharder/thinner/whatever in een lak bus gedaan... Die geopend en geroerd, blijkbaar stonk de schuur al zo erg van het schilderen, dat ik het niet rook ofzo.

Ik dus kwasten :cry:

Heb toen die bus over de speaker gegooid. Kwam een paar uur later terug en dacht: artistiek! Andere speaker ook zo'n behandeling gegeven en ze hebben nog lang en gelukkig, MET druip effect, gespeeld :lol: (daar moet ik nog foto's van hebben)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je wat freest, is het aante raden om het werkstuk wel goed vast te zetten :oops:
Bijlagen
oeps.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Henkjan schreef:
als je wat freest, is het aante raden om het werkstuk wel goed vast te zetten :oops:
Ja.... en niet over je klemmen heen frezen... :oops:

Kees
Bijlagen
oeps.JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Henkjan schreef:
als je wat freest, is het aante raden om het werkstuk wel goed vast te zetten :oops:
Ja.... en niet over je klemmen heen frezen... :oops:
dat is mij nog nooit overkomen :^o
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
als je wat freest, is het aante raden om het werkstuk wel goed vast te zetten :oops:
Aiai, een lopend werkstuk :shock: heeft mij bijna een vingertopje gekost :!: Ben er met de schrik en een miniscuul schaafwondje vanaf gekomen (voor de duidelijkheid: Frees zat vast gemonteerd in een tafel en het werkstuk wordt dan over de frees bewogen)
Plaats reactie