Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mischa72 schreef:
ray5150 schreef:
soms heb ik 3 of 4 posts achter elkaar zonder enige reaktie. dan krijg ik het idee dat ik een soort monoloog aan het houden ben, vandaar.
Misschien moet je de Edit-functie dan eens gebruiken
dan ziet niemand dattie wat er bij geschreven heeft jôh, heeftie helemaal geen publiek meer :wink:

maaruh: let ff op het aantal keren dat je draad gelezen is, en je zult zien dat je best wel publiek hebt, het is alleen wat stil 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
dan ziet niemand dattie wat er bij geschreven heeft jôh, heeftie helemaal geen publiek meer :wink:
Jij bent echt erg, henk jan :roll: :oops: :wink:

[edit. toch bedankt Henkjan, je hebt de derde pagina geopend...].
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

3,2,1 And We Have Ignition !!

Afbeelding

Na een paar uur schroeven,boren,schuren, schuimtape plakken en een beetje solderen draaien ze eindelijk. ik kan en wil nog niet veel zeggen over het geluid. ze staan in de schuur op een oud midisetje met alleen radio, aangesloten met hele dunne kabel. Niet ingespeeld en ook nog dicht bij elkaar zoals je ziet. niet echt een plaats om een objektief luisterooordeel te kunnen vormen dus.

maar ik was aangenaam verrast, moet ik zeggen...
Als ik morgenochtend tijd heb ga ik ze even in de huiskamer proberen op de "echte" set.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Yess, feels good niet???

Mooi hoor, zo'n project.......

Jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik ben benieuwd wat je ervan vind morgen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ziet er al goed uit ! Ik wou dat ik me al in die fase bevond....

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zo, de eerste luisterervaring in de huiskamer is achter de rug, en die is niet verkeerd moet ik zeggen....

In aanmerking genomen dat:
ze nog niet op spikes staan maar op een paar multiplex blokjes.
(ik had zo niks anders voorhanden).
Dat er nog geen BAF in is geplaatst, En dat ze nog niet zijn "uitgericht" maar op het oog zijn neer gezet.

Ook moet ik even vermelden wat mijn huidige luidsprekers zijn :
een set Wharfedale Mach3 luidsprekers uit 1986. niet echt modern dus.
ik heb ook niet zo veel luisterervaring naar de "betere" luidspreker dus ik kan niet echt vergelijken

Een helder en duidelijk geluid is wat ik hoor, bij normaal luisternivo geen massieve bas maar dat was ook niet te verwachten gezien het formaat drivers.
in de Wharfedales zitten 200 mm laag-mid drivers en hierin 130 mm. dus die klinken wat "bassiger".
op wat hoger nivo wordt het laag wat steviger. Ik denk dat "droog" het beste woord is

beluisterd : ABBA gold 8) : niet alles klinkt even goed, komt ook doordat er een aantal jaren tussen de verschillende opnames zitten.
In sommige nummers vullen Agneta en Annifrid de hele kamer.
de drums zijn behoorlijk droog maar dat was toendertijd de stijl van opnemen.


Pink Floyd - The wall - Disc 1 Een heel ander geluid dan ABBA, meer diepte, er zitten veel effekten in de muziek verwerkt, Vliegtuigen,Helicopters,spreekstemmen, echo's, en die zijn behoorlijk gedetialleerd weergegeven , Gilmours gitaar staat er ook echt in de solo's.
vooral Brick in The wall pt1, (zangstem met gitaar met veel delay) had ik nog nooit zo goed gehoord.

Ben benieuwd hoe ze klinken met recenter opgenomen CD's.

Ik denk dat ik nog veel plezier van de speakers ga hebben.

Als ze klaar zijn ga ik nog een langer stuk schrijven met meer muziek.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ehhr, de wall deel 1 is ERG mooi opgenomen. Wel vet gemixed, maar een van de beste mixes ooit naar mijn mening.

jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Weinig tijd de laatste weken om aan de luidsprekers te werken, helaas
Maar vanmiddag had ik een paar uur voor mezelf dus ik ben eens flink tekeer gegaan.

Afbeelding
2 plaatjes voor de voetplaat en 2 plaatjes voor de frontjes
materiaal is 12 mm MDF dat op elkaar gelijmd is dus 24 mm in totaal.

Afbeelding
voetplaatjes met afgeronde bovenzijde, grondverf erop en dan matzwarte spuitlak erover.

Afbeelding
beetje freeswerk.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een hoop werk maar het is precies geworden wat ik hebben wil.
er lag wel 3 cm freestof in de tuin. ik heb namelijk geen verloopstuk voor tussen freesmachine en stofzuiger :(
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mooi gedaan zeg !

En ik doe eigenlijk nooit een stofzuiger slang aan mijn frees.
Ik ben van mening dat dat de beweegbaarheid bepaald niet ten goede komt.

Stof achja, zeker buiten, waait et ooit wel weer eens weg :P
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ja, Waaien deed het wel. Voornamelijk mijn kant uit !! :P
Ik heb weleens geexperimenteerd met een stukje 19 mm flex elektro buis en grijze tape maar dat is niet je van het....
Gaat ook gigantisch fluiten door de ribbeltjes erin.
Ik ga maar eens op zoek bij een paar gereedschaps zaken.
De beweegbaarheid, Tja je moet wel wat over hebben om schoon te werken. Als je op kleine oppervlaktes werkt heb je er niet zo'n last van, zo'n extra slang

Vraagje voor B-force : Die foto's van die oude knarren die je als avatar gebruikt, wie zijn dat?
Ik vermoed iets van klassieke componisten of natuurkundigen maar ik kom er niet uit.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik blijf het geklooi vinden met die slangen, ik vind het niks




En ehm, het was eerst Galilei, toen meneertje Oersted en nu onze Nederlandse trots meneer Lorentz.

googleze :) :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Niks te google. effe uit mijn hoofd:

Gallilei : italiaan,16de eeuw.sterrenkundige, beweerde dat de aarde om de zon draaide ipv omgekeerd en werd daarom verketterd door de kerk.

Oersted: Zweed?, 19de eeuw, natuurkundige,ontdekker van het magnetisme? iets met reminantie en coerciviteit geloof ik, of was dat meneer Gauss?.

Lorentz: ooefff, ehm, uitvinder van de "leidsche fles"? (de eerste elco).

Wikipedia is trouwens veel beter in dat soort zaken dan google. ga morgen kijken of ik het goed heb. 8)
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Oef! Mooi mooi mooi!

Ben echt heel erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien als het allemaal in elkaar wordt gezet!

Vraagje: Worden het frontjes met doek erover gespannen, die er ook weer af kunnen? Of echt nog een stuk 'kast' ervoor zodat de units netjes weggewerkt zijn en je alleen nog de conus van de woofer ziet, en een net randje naar de tweet toe?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Hmmm. Gallilei was goed,Oersted zat ik in de buurt, en Lorentz zat ik er behoorlijk naast.

Mag ik nu door naar de ijskast?

Goed, de frontjes, die worden zwart gespoten (spuitbus) en met zwart doek bespannen.
bevestiging wordt gedaan volgens de magneetjes methode van Edo :
Edo schreef:
Die magneetjes methode is vrij makkelijk. Even punt voor punt:

- kast afmaken ZONDER te fineren
- frontje maken (zonder doek)
- frontje op kast plaatsen (los) en 4 (of meer) gaatjes boren door het front de kast in. Nu heb je de referentie waar de magneetjes moeten komen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit doe je met 1 kast. dus nog niet die tweede kast en front
Zodra je kast 1 gedaan hebt ga je verder met kast twee.

- neem front 1 en leg die op front 2
- boor gaatje uit front 1 door in front 2, zodoende zijn beide frontje gelijk.
-front 2 op kast twee en gaatjes daar ook in boren.

Hehe, bijna klaar.
Nu heb je dus twee frontjes en twee kasten met een paar kleine gaatjes erin (in doe meestal 1.5mm boortje)

Nu kun je de gaten gaan maken voor de magneetjes. Neem daarvoor zeer sterke (kleine) magneetjes.
Maak m.b.v. schuurpapier de magneetjes wat ruw en verlijm ze met montage kit in de zojuist gemaakte gaatjes.
24 uur laten drogen en vast. Eventueel wat afkitten dat alles mooi vlak is en je kan beginnen met de kast te fineren. Frame kun je spuiten en bespannen met doek. Als alles klaar is kun je het front er zo opklikken (en afhalen) zonder dat je wat ziet.
(Weet niet hoe te linken naar die reply, dus ik heb het hele bericht hier maar gequote.)

De magneetjes zijn dus deze : http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=185106
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

En zijn de speakers al ingespeeld? Al verschil gehoord? Mijn speakers schieten door mijn studie helemaal niet op, maar ik ben wel heel benieuwd hoe ze klinken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ingespeeld? ik heb geen idee waneer ze ingespeeld zouden moeten zijn.
ik heb nog niet zoveel geluisterd als ik zou willen. af en toe de radio of een stukje van een CD. dat is alles voor het moment.

Ze klinken trouwens ook wel lekker met een DVD film heb ik van de week gemerkt. 8)

Als het aan mij lag zouden ze af zijn maar ik heb ook zo mijn verplichtingen. ik heb ook nog een baan en een gezin en een electronica-hobby :shock:

Van de week hoop ik de magneetjes te gaan bevestigen, beetje schuren nog en daarna kan ik gaan lakken en spuiten.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Heb je nog iets van afdichtspul nodig voor onder je speakerranden?
Ik zal vanavond even kijken of ik nog wat over heb.
Dan kan je dat wellicht overnemen, voor een goede fles wijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

bedankt voor het aanbod, maar ik ben al voorzien : http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=4883
dit heb ik destijds gelijk met de drivers meebesteld.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Weer een stukje opgeschoten, met dank aan het fijne weekendweer. :wink:

Magneetjes erin geboord. de fronten 3 keer zwart gespoten, de voetplaten gegrond, en de frontjes van stof voorzien.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Even nog wat harder trekken aan het doek. :)

Of heb je het vastgeniet?

+ Groeten van Jasper Joppe Geers aan iedereen op het forum hier.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Interficior schreef:
Of heb je het vastgeniet?
Yep, ik moet er nog wat nietjes bijschieten, ik zag pas op de PC dat er een paar hoekjes waren los gekomen.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Of alle nietjes eruittrekken en het met hotglue doen. Dan heb je het zelf in de hand om wat fouten te corrigeren. :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Jij bedoelt zo'n elektrisch lijmpistooltje? die heb ik. helemaal niet zo'n gek idee.
eigenlijk wordt het niet veroorzaakt door de nietjes maar door het op de juiste plaats inknippen bij de hoekjes. maar ik zal het proberen. 8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Interficior schreef:
Even nog wat harder trekken aan het doek. :)

Of heb je het vastgeniet?
Idd nog effe er wat harder aan trekken Ray, zet het desnoods met heel veel nietjes vast voordat je gaat lijmen.
Ik zou niet lijmen, althans ik heb daar geen ervaring mee en lijkt me een geklieder.
Overmaats uitknippen en eerst de tegenoverelkaar liggende kanten vastgezet, mooi strak.
Zet het dan ook dubbelomgeslagen vast, maar dit hoeft niet persee, aangezien speakerdoek niet rafelt.
De ronde hoeken kun je dan ook mooi aanspannen in een latere fase.
Ik weet niet wat voor stof je gebruikt maar dat spul dat kon je uitstekend spannen om de gekste hoeken en afrondingen.
Heb ik toen ook bij vorige projecten gedaan.
Voor de rest een mooi project.
Bijlagen
Joined2.jpg
Gesloten