Pagina 3 van 4
Geplaatst: do 21 feb 2008, 22:29
door Dirk
heb jij die set ook????
Yannik zou deze dan op die samen gestelde set kunnen
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=1931
Geplaatst: do 21 feb 2008, 22:36
door Yannick
Ja hoor! Gaat prima, alleen moet je hem dan 10,3 cm maken!
Geplaatst: do 21 feb 2008, 22:50
door Dirk
moet ik er dan ook nog 1 versterker bij kopen
heb wel een Home Cinema Set van: JVC RX-E51 denk dat ze daar wel op kunnen
maar wil ze ook graag op mijn computer aansluiten
hoe doe ik dat?
Geplaatst: do 21 feb 2008, 22:54
door Henkjan
het makkelijkste gewoon de line-out van je computer naar een vrije ingang van de HT set. of, als de HT set dat ondersteund, met spdif
Geplaatst: do 21 feb 2008, 22:58
door Yannick
Je haalt de melkpakjes uit je versterker, en je stopt je nieuwe boxen erin. Kan je leuk de rest van dat surround setje gebruiken voor films!
En wat henkjan zegt inderdaad. Als je geen Spdif hebt (Digitaal glasvezel spulletje) kan je ook gewoon een kabel van mini-jack naar 2xtulp kopen. En deze op de 'AUX' van je versterker aansluiten. Neem aan dat die er toch wel op zit.
Geplaatst: do 21 feb 2008, 23:11
door Dirk
er zit helaas geen AUX ingang op mij set en spdif heb ik ook niet:(
hoe zou je het dan voor elkaar krijgen die speakers op je computer aan te sluiten
Geplaatst: do 21 feb 2008, 23:16
door Yannick
Hhhm... lastig...
Zou je eventjes een fototje kunnen maken van je Reciever?
En anders zijn er ook zat goedkope 5.1 versterkers, of stereoversterkers in omloop.
Ik heb zelf nog een leuk sony 5.1 5x100 watt versterker staan. Erg leuk apparaat. Maar ik denk dat deze wat te duur is voor jou. Ik zou daar nog zo'n 100 euro voor terug willen zien namelijk.
Geplaatst: do 21 feb 2008, 23:18
door Dirk
http://www.jvc.nl/files/instruction_man ... 1-016a.pdf
dit is de gebruiks aanwijzing staat denk alle info in die nodig heb
Geplaatst: do 21 feb 2008, 23:24
door Yannick
Als je even kijkt op pagina 5...
- Bij vakje 2 in het achterpaneel plaatje. Zitten er dan in alle aansluitingen kabels?
- Heb je een aansluiting als bij vakje 6 -> '2 (Video)' (Dit is Spdif) op je computer zitten?
- Je nieuwe speakers sluit je gewoon aan op Speakers L+R
Geplaatst: do 21 feb 2008, 23:30
door Dirk
vakje 2 is helemaal leeg
in vakje 6 naast de digitalen uitgang zit kabel naar mijn dvd speler
Geplaatst: do 21 feb 2008, 23:34
door Yannick
Als je dan een kabel koopt van 1 keer mini-jack, naar 2 x tulp (kost geen knoop) dan kan je vannuit je computer met die mini-jack, naar de VR/DVD IN. Als je dan je versterker op VR/DVD zet, dan krijg je het geluid van je computer!

Geplaatst: do 21 feb 2008, 23:44
door Dirk
k thanks dat ga ik ckr doen
Geplaatst: do 21 feb 2008, 23:45
door b_force
draadje snel even door gelezen en ik sluit me bij Interficior aan. (wat hij in het begin zei).
Begin eerst met een setje.
Ik zie allemaal losse units voorbij vliegen, allemaal leuk en aardig, maar je kan er weinig mee zonder meetapparatuur.
Of iemand moet hem daarmee helpen.
Wil je in jou budget iets maken, dan kom je OF op een heel goedkoop 2 wegje uit, OF op een leuk breedbandertje OF op de mivoc zuil.
(budget was 60 euro zonder hout, maar wel met filter + rest , heb ik begrepen)
Geplaatst: do 21 feb 2008, 23:56
door Dirk
per speaker rond 90 euro ong. (zonder hout)
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 0:00
door Yannick
Ja, het setje wat ik net heb aangegeven met speakers e.d. was ook meer als uitgangspunt hoor b_force. Iets wat in de toekomt altijd nog wat getweaked kan worden e.d.
En ik denk dat het ook nog niet heel verschrikkelijk zal klinken. Maar het is gebasseerd op alleen maar theorie, en dan zelfs nog verschillende factoren uitgesloten. Dus het kan zeker beter!
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 0:02
door b_force
Wat ik heb begrepen is er wel een aantal mooie drivers gevonden (dat zeker), maar is er nog geen bestaand ontwerp bij.
Dat betekent dat je zelf een filter zou moeten maken en dat kan NIET zomaar eventjes geschat worden.
helaas, pindakaas, maar anders zou het allemaal een stuk makkelijker worden.
zomaar een filter verzinnen kan zelfs de beste drivers de nek om draaien.
maargoed, aangezien het budget flink omhoog is gegaan (90 euro), is daar zeker wel iets voor te vinden wat wel al bestaat.

Geplaatst: vr 22 feb 2008, 0:07
door Dirk
k ja ik ben nog niet helemaal bekend met zelf speakers bouwen ben me vooral aan het orienteren
maar stel maar set bij elkaar die jij denkt goed te zijn
ken trouwens wel iemand die ook zelf speakers bouw en die kan mij wel helpen
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 0:09
door Yannick
Haha!
'Stel jij maar een set samen wat jij denkt dat goed is'
Het idee van zelfbouwen, is natuurlijk, dat je het zelf bouwt! Dat ik net wat spulletjes voor je bij elkaar heb gezocht is een gunst, geen verplichting of iets dergelijks hè! Laten we het een beetje sportief en netjes houden. Je zou hem kunnen vragen wat hij denkt dat een goed idee is.
Als je dan een vriend hebt die je kan helpen, zou het mooi uitkomen als die meetapparatuur heeft. Dan koop je alleen de 2 drivers uit de vorige post, je maakt daarna een kastje, en je laat ze dan daar meten. Dan heb je genoeg informatie voor een filtertje.
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 0:13
door b_force
Om nu direct te beginnen met een totaal eigen ontwerp......
Dirk zegt zelf er net in te stappen. Het is dan veel gemakkelijker en fijner om een bepaald ontwerp na te bouwen.
Dit ontwerp kun je vervolgens nog naar hartenlust zelf aan kleden (kijk bv naar de excels van marcus).
Zo kan je mooi alle technieken je eigen maken en leer je goed hoe alles werkt.
Wil je van skretch beignnen, dan moet je gelijk al een hoop kennis in huis hebben.
Welke drivers ga je uitkiezen ?
In wat voor kast komen ze (CB, BR, TL etc)
Wat wordt je cross freq (belangrijk voor drivers keuze)
wat wordt de kast vorm
enz enz enz
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 9:18
door Dirk
ik kan hier geen post van (marcus) vinden of bedoelde je iets anders
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 9:38
door mischa72
indoubt schreef:Waarom niet eenvoudig beginnen met iets als een Mivoc SB25JM voor 36€ inclusief filter etc.
http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm
Dan hou je nog wat over voor een versterker die je blijkbaar ook nog nodig hebt
Er zijn diverse topics hier op het forum over de bouw ervan
Damn, te laat. Ik was al aan het kijken of ie al voorbij was gekomen. Hier maar de rechtstreekse link:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_mivo.htm
Ik zie dat Roland hem ook al heeft aanbevolen. Dat rechtstreeks linken naar Strassacker gaat prima hoor!
Hierbij nog even een link naar de bouwtekening. Hier zijn zelf 2 varianten beschreven.
http://www.speakertrade.de/mivoc/PDF/SB ... al_Web.pdf
Is wel in het Duits, maar als je vragen hebt, weet je waar je ze kwijt kunt.
Het is dat ik net een hoop geld heb uitgegeven aan speakers en filterdelen, anders zou ik deze set zeker eens gaan bouwen en luisteren. De testresultaten in de HobbyHifi zijn zeer positief en zeg nou zelf: voor € 36,- per kant kun je toch eigenlijk geen buil vallen

. Ja, ik weet het, komt nog hout en alles bij, maar ook dat valt uiteindelijk wel mee. Hiermee moet je voor 150 euro een complete set kunnen bouwen, je hoeft ook niet alleen maar high-end onderdelen te gebruiken als je beint met luidsprekerbouw? Zelfbouwaudio is een virus, als je er eenmaal mee begint, wil je altijd een keer meer, het is een kwestie van tijd voor het virus de kop weer opsteekt.
Groeten,
Mischa
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 9:42
door Dirk
maar die mivoc he
heb je dan ook wel beetje kwaliteit geluid omdat het maar 36 euro kost
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 9:55
door mischa72
Denk je zelf het verschil te horen tussen een speaker die kwa units 36 euro kost en eentje die het dubbele aan materiaal kost?
Je zult een kosten-baten analyse voor jezelf moeten maken. Welke muziek ga je luisteren? Als je alleen maar hardcore luistert, heeft het geen zin om deze speakers te gaan bouwen, want dan zpeel je ze zo aan gort. Luister je naar echte muziek, dan zul je hier een erg leuke start met zelfbouw aan hebben. Zoals ik zeg, ik heb ze zelf niet gebouwd, maar als ik niet al had geïnvesteerd, zou ik dat zeker wel gaan doen, dus deze speaker bouwen. Je leert het meeste van het bouwen zelf. Misschien heeft iemand hier deze speakers al eens gebouwd en kun je eens gaan luisteren of in elk geval vragen hoe ze bevallen.
Kijk hier eens:
viewtopic.php?t=2655&postdays=0&postord ... jm&start=0
Mischa
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 10:00
door Dirk
ja ik luister gewoon muziek ik ben zoiezo niet van al dat hak en stamp werk
deze speakers zijn dan wel goedkoop en als eerste zelf bouw project zou dit wel kunnen ja
en dan die set die yannick had samengesteld komt dan later:)
Geplaatst: vr 22 feb 2008, 10:02
door mischa72
Lees de link die ik net nog even gepost heb maar eens door. Totaalprijs voor de set: € 144,-
Groeten,
Mischa