Ik heb hierboven gesteld dat voor elk type box het niet gunstig is om hem dicht bij de wand te plaatsen, vooral wat betreft imaging. Kleuring heb ik in het verleden wel gemerkt bij open baffle, te dicht bij de wand, maar dat was bij een open baffle systeem dat niet goed symmetrisch was. Toen zat ik nog in het stadium dat de backwave van de middentoner te sterk afweek van het naar voren afgestraalde geluid.b_force schreef:Dat lijkt tegenstrijdig. In de uitleg op mijn vragen stel je dat onder die 6ms kleuring krijgt.
Vervolgens stel je dat er een dunne baffle is gemaakt om een heel klein verschil (tienden van mseconden) te creëren.
Hangt het dus dan af van het freq gebied wat dan van belang is ?
(begrijp ik uit deze tekst)
En zo ja, moet ik dat verband me dan lineair voorstellen ?
(om die twee pulsen nog sneller te krijgen, lijkt het me uiterst cruciaal om de baffle dan dus WEL af te ronden)
Volgens mij is het niet tegenstrijdig wat ik stel. Aan de ene kant wil je een zo zuiver mogelijke bron creeren. Je wilt niet een versmeerd geluid van de bron zelf hebben. Je wilt vervolgens dit zuivere geluid zoveel mogelijk intact houden. Daarvoor zorg je dat de eerste reflectie via de achterwand voldoende vertraagd en verzwakt is, zodat je gehoor direct en indirect geluid van elkaar kan onderscheiden.
Verder heb ik het over een smalle baffle, niet perse over een dunne. De smalle baffle is er om niet teveel tijdvertraging tussen front en backwave te hebben. De dunne baffle is vooral handig om het geluid voor en achter goed symmetrisch te krijgen. Verder zorgt een dunne baffle dat diffractie geen rol meer speelt. Je hebt dan namelijk 2 diffractiebronnen aan de rand van de baffle, in tegengestelde fase, die elkaar vrijwel volledig opheffen doordat ze op slecht 1 of 2 cm van elkaar zitten. Afronden van de rand van de baffle is daarom niet erg relevant bij een dunne baffle.
Het verband voor de breedte van de baffle en het frequentiegebied kan je je inderdaad lineair voorstellen, waarbij ik ervan uitga dat je in periodes moet denken. De start van de geluidsgolf moet gevormd worden binnen de periode van de frequentie en de golflengte die daarbij hoort is een maat voor hoeveel invloed de baffle dan heeft. Dus 2 x zo hoge frequentie betekent 2 x zo smalle baffle. Pas zodra je in het gebied van bundeling van de driver zelf komt kan je deze eis langzamerhand laten vallen. Dan komt de backwave niet meer, of sterk verzwakt, om de baffle heen.