Topas Neo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hardstikke mooi zeg! Hoe heb je het front erin gezet? En heb je de kasten van Massief hout gemaakt?

Heb je nog foto's van de bouw?

Wowly
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Hoi,

Nee, geen massief hout. De kast is gewoon van 16 mm MDF zoals het ontwerp vraagt. Daarvan heb ik de voorkant geplamuurd en gegrond (allemaal een paar keer) en toen in twee lagen hoogglans geel gespoten. De rest van de kast was dus nog gewoon MDF. Daaromheen heb ik hout geplakt, van die strookjes parket van 6 mm en 90 mm breed. Eerst de achterkant plakken, dan de kantenfrees erlangs, dan de zijkanten (heel precies gelijk leggen aan het randje van de voorkant, frezen zou de lak beschadigen), weer de kantenfrees erlangs, dan de bovenkant. Het was een heel karwei, ik heb echt strookje voor strookje geplakt en geperst. Om te voorkomen dat de stroken zouden gaan schuiven tijdens het persen heb ik kleine koperen spijkertjes zonder kop in het MDF geslagen voor elk strookje. Dat houdt de boel net op z'n plaats. Aan het einde de vlakschuurmachine erover heen om alles glad te krijgen, daarna steeds fijner opschuren. En o ja, de randen afronden, dat vind ik nu eenmaal mooier. Nadat alles gedaan was vond ik dat de lak toch wat te lijden had gehad van alle gehannes, dus heel secuur afplakken en nog een keer overspuiten. Na drogen de hoogglans lak nog eens in de commandant en in de hoogglansturtlewas gezet. Nu de kasten binnenstaan voel ik dat de vezel van het hout een beetje opkomt op sommige plaatsen (te zien is het haast niet), dus over een weekje (terug van vakantie) ga ik de boel nog eens naschuren.
Ik heb geen foto's gemaakt toen ik het hout aan het plakken was, wel van de kasten daarvoor en het spuitwerk.
groeten,

Fritzzz
Bijlagen
P8150033.JPG
P8310071.JPG
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo hé! da´s nog eens een werkje geweest! Ik vind het uiterlijk geslaagd!

Wowly
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Vandaag voorlopig de laatste hand gelegd. Spikes eronder en de laatste laag beits erop. En ja hoor, bij het intikken van de moeren voor de spikes komt er een mooi barstje in de voorkant. Geen grote schade, stevig genoeg, maar ooit zal ik wel weer eens de voorkant over moeten spuiten. Ach, je blijft bezig.
De spikes op het stuk marmer ontkoppelen de speakers goed, ik heb veel minder last van het dreunen van de houten vloer.
Al met al ben ik erg tevreden over het project. Binnenkort laat ik ze meten bij speaker en co, dan ga ik nog wat aan het filter tweaken. Ik voel er nog wel wat voor om de filterfrequentie te verlagen en dan met een eerste ordefilter te gaan werken met supergoede componenten. Kijken of dat scheelt.
Fritzzz
Bijlagen
P9220021.JPG
P9220023.JPG
P9220027.JPG
sietse

Bericht door sietse »

Mooi geworden. Maar dat barstje, heb je die spikes te dicht op aan de rand geplaatst? Of niet goed voorgeboord?
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Toch wel, dacht ik. Center 15 mm van de rand af, voor te boren gat moest een centimeter zijn. Dus er zit nog een centimeter MDF tussen de moer en de voorkant. 't is meer een barstje in de lak. Je ziet het alleen als je er met je neus op staat. Vanaf mijn zitplek zien ze er erg strak uit (geniet geniet)
dove

Bericht door dove »

Fritzzz schreef:
Vanaf mijn zitplek zien ze er erg strak uit (geniet geniet)
Congrats: een werkelijk prachtige en originele afwerking ! Genieten zonder muziek ... klinken ze ook zoals ze er uitzien ?

Petter
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

ze klinken goed, hoor. Ik wil nog wat verder aan het filter knutselen maar ben absoluut tevreden,

Fritzzz
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Hoi Fritzzz!!

Supermooi en strak gebouwd!!

My Compliments.

marcus
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Ik ben nu nog een beetje aan het tweaken met het filter. Moest een andere waarde condensator hebben voor het hoog, heb gelijk DTAC's besteld, omdat deze zo geweldig uit de tests komen. Met Vishay 1837's als bypass. Maar nu weet ik eigenlijk niet hoe ik de DTAC's het beste kan monteren. Er zitten metalen uiteinden aan met een M8 schoefdraad erin. Solderen lukt niet, de soldeer hecht zich niet. Ik wil er morgen maar M8 boutjes indraaien en daar de draad tussenklemmen. Of is er een betere optie? Graag tips. Misschien is dit iets wat iedereen hier weet, maar ja, ik ben nu eenmaal een leek op electronicagebied. Ik leer alles gaandeweg, en dat is er nu precies zo leuk aan....

Overigens geprobeerd ook voor het laag een eerste orde filter toe te passen, maar dat klinkt echt vreselijk. De vervormingen van de ti 100 boven de vijfduizend hz zijn echt afschuwelijk. Ook als ik de weerstand uit de zuigkring haal, zijn ze niet goed weg te drukken. Dus voor het laag ga ik maar terug naar het oorspronkelijke derde orde filter. Maar dan met foliespoelen (als ik nou toch bezig ben).
Fritzzz
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Inmiddels van Roland een duidelijk antwoord gevonden op de vraag hoe ik de dtac het beste kan monteren. Ik voeg zijn uitleg bij, als het lukt.

Nu op zoek naar koperen schroeven en platen. Roland hoopt ze te kunnen gaan leveren met een bevestigingssysteem.

Fritzzz
Bijlagen
Dtac mounting.pdf
(15.78 KiB) 202 keer gedownload
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Vandaag een paar stapjes gemaakt in het filter. Wel een paar dingen tegelijk gedaan, dus helaas weet ik niet waar het effect nou precies in zit. In eerste instantie vond ik het hoog wat te veel, daarom heb ik de 10 ohm weerstand voor de tweeter vervangen door een 12 ohm. Nu rekende ik dit nogeens na en kwam ik erachter dat ik daardoor de filterfrequentie toch wel flink had verschoven. Om weer op de oorspronkelijke frequentie van 3500 uit te komen, moest ik terug naar 10 ohm en de condensator van 3,9 naar 3,3 brengen. Aldus gedaan. Dan had ik natuurlijk nog steeds dat iets te luide hoog, dat heb ik opgelost door een weerstand van 27 ohm parallel aan de tweeter te zetten. Dus eigenlijk een verzwakkingsnetwerkje in combinatie met een serieweerstand. Eigenlijk zouden de waarden 0,5 ohm en 30 ohm moeten zijn, maar dit kwam redelijk in de buurt.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de condensator te vervangen door een DTAC met VIshay bypass. De tweede spoel voor de woofer vervangen door een foliespoel, de eerste komt nog. Ik dacht even ook voor het laag een eerste orde filter te kunnen gaan gebruiken, maar dat klonk voor geen meter.
Het resultaat van het geheel is erg goed, zo op het eerste gehoor en nog niet goed ingespeeld. Alles is veel meer in balans, er zit veel meer ruimte in het geluidsbeeld, het is soepeler en natuurlijker. De bas is er gewoon, zonder te dreunen of te resoneren. Plaatsing vind ik nog wat moeilijk, misschien kan ik de tweeters nog in tegenfase proberen.
De Topas Neo klinkt nu in elk geval zoals de bedoeling was. Het zal te maken hebben met het beter kloppen van de waarden van het hoogfilter, maar voor deze paar tientjes kan ik deze componenten aan iedereen aanbevelen.
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Al tweakend merk ik dat ik over één aspect van de topas neo niet heel erg tevreden ben; het stereobeeld. Het geluid is open en ruimtelijk, maar eerder diffuus dan dat je zeg maar de artiesten voor je ziet staan. Ik heb een CD van Marantz; high end audiophile test cd of zoiets, die opnamen zijn wel wat duidelijker qua beeld, instrumenten nemen dan meer een eigen plaats in. Maar bijvoorbeeld dat nieuwste album van Katie Melua dat mijn vrouw zo graag draait; ik kan Katie niet aanwijzen in de kamer (daar zou ik zowiezo geen bezwaar tegen hebben, maar mijn vrouw misschien wel :D ). Nu staan de speakers voor een wand met veel glas; ze naar voren schuiven en de gordijnen erachter dicht doet helpt wel iets, maar niet echt veel. Ik heb de tweeters in tegenfase staan tov de woofertjes, dat verbetert ook wel iets. Is er nog een gouden tip; moet ik het zoeken in de akoestiek of de speaker(filtering)?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Het zijn vooral de reflecties van de muren die veel kwaad doen. Dempen helpt dus het meeste. Als je niet helemaal tevreden bent met de ruimtelijkheid zou je ook kunnen experimenteren met een weerstandje voor de tweeter. Dat hielp bij mij om het beeld wat rustiger te krijgen. Maare, Katie Malugua is niet een referentie cd als het gaat om fijntunen van je systeem! :wink:
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Ik moet het hoog nog wat verder dempen, heb me niet gerealiseerd dat dit verbetering in de plaatsing zou geven. Wat je in eerste instantie lekker helder vindt, gaat na een paar dagen irriteren. Goeie tip dus, ga ik gauw uitvoeren morgen. (ik had er een weerstand van 35 ohm voorberekend maar nog niet erin gezet)
En misschien heb je gelijk, misschien worden dit soort CD's wel zo geproduceerd dat die stem overal vandaan lijkt te komen. Ik heb ook wel een paar 'audiofielere' opnamen, daarbij is de plaatsing een stuk beter.
Tweeter dempen dus en de gordijnen een beetje uithangen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Fritzzz schreef:
Ik moet het hoog nog wat verder dempen, heb me niet gerealiseerd dat dit verbetering in de plaatsing zou geven. Wat je in eerste instantie lekker helder vindt, gaat na een paar dagen irriteren. Goeie tip dus, ga ik gauw uitvoeren morgen. (ik had er een weerstand van 35 ohm voorberekend maar nog niet erin gezet)
En misschien heb je gelijk, misschien worden dit soort CD's wel zo geproduceerd dat die stem overal vandaan lijkt te komen. Ik heb ook wel een paar 'audiofielere' opnamen, daarbij is de plaatsing een stuk beter.
Tweeter dempen dus en de gordijnen een beetje uithangen.
haha, naja ik denk niet dat het de bedoeling was om een zwevende Katie op de cd te zetten, maar ik vind het niet een goede testcd. De tweeter wat dempen zorgt niet persé voor een betere plaatsing, maar kan wel voor extra diepte zorgen. Om de plaatsing op orde te krijgen moet je vooral dempen en reflecties breken.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Fritzzz, ik zie dat je aardig wat aanpassingen hebt gedaan aan het filter. Heb je misschien ook een schema of overzicht waar alles instaat zoals je het nu hebt ?

Een tijdje geleden zat ik eraan te denken om deze speakers te bouwen, toch maar voor een kant en klaar setje gegaan. Zit er nu toch nog aan te denken om deze alsnog te bouwen. Dan ook met de Neo3 of de Fountek NeoCD3.0M (Hier lees ik goede verhalen over).
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Dag Fokko,

Hoe tekenen ze hier op het forum altijd zulke mooie schema's? Ik doe het altijd met de hand. Ik heb geen getekend schemaatje meer paraat, maar het schema komt nog erg overeen met het schema op bladzijde 1 van dit topic, waarbij de weerstand parallel met de tweeter uiteindelijk 39 Ohm is geworden (op het gehoor gedaan). De condensator voor het hoog is 3,3uF geworden. Ik heb hier een DTAC toegepast met Vishay bypass. Weerstand R2 is 10 Ohm gebleven. De tweeter is in tegenfase aangesloten, ook op het gehoor gedaan. In het laaggedeelte is uiteindelijk niets gewijzigd. Ik heb geexperimenteerd met een eerste ordefilter, maar dat liet de vervormingen van de Ti 100 teveel de ruimte. Klonk erg blikkerig. De spoel van 0.47 mH is vervangen door een foliespoel van Jantzen, voor de eerste spoel staat dat nog op het programma. Voor de condensator C1 komt ook nog weleens een DTAC, daar zit nu nog gewoon een goede MKP in. Aan de zuigkring voor het laag ga ik niks veranderen, ik geloof niet dat daar veel winst te halen is.
Afstemming en tweaken is natuurlijk gedaan op hoe het hier in de woonkamer klinkt.
Ik ben erg tevreden, had wel het idee dat de luchtspoel en DTAC even tijd nodig hadden (of misschien ik wel, om eraan te wennen), nu klinken de speakers erg naturel en soepel. Het lastige van de Neo3PDR's is dat ze zo lekker klinken dat het niet gauw stoort als ze te hard staan. Nu ik ze wat heb teruggedempt is het geheel toch veel meer in balans.
Succes!
Gesloten