Open baffle midhoog - take 2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mischa schreef:
ik moet nog steeds een beetje wennen dat je met dipole de ruimte gebruik inplaats van zoveel mogelijk ruimte invloeden te neutralizeren . Dank u voor de tip .
Ik moet er ook aan wennen. Linkwitz ook. Het proces van hoe we geluid verwerken, direct en gereflecteerd geluid, en dat dat onder bepaalde omstandigheden veel realistischer gaat klinken, is een nog steeds niet volledig begrepen fenomeen. Als je de site van Linkwitz bekijkt geeft hij een aantal referenties naar recent onderzoek op dit gebied. Aangezien de wetenschappers hier al decennia mee bezig zijn zal het volle begrip nog wel even op zich laten wachten.

Ondertussen staat mijn project in de pauze stand. Ik heb zojuist een CD-box binnengekregen van Maxim Vengerov, paar weken geleden besteld. De ene schitterende CD na de andere gaat momenteel in mijn speler. Tip: The Best of Maxim Vengerov [BOX SET]
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ha, Maxim Vengerov! Die box heeft mijn vriendin ook sinds een paar maanden en die staat hier eindeloos op. Inderdaad fascinerend muzikaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hier staat deze nog wel eens op
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die zit er dus ook bij, als een van de 11 CD's :lol: . Zelf vind ik vooral de vioolconcerten en de viool/pianosonates helemaal het einde.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben weer verder gegaan en heb op basis van de experimenten een nieuwe baffle gemaakt. Ik vind dit tevens visueel aantrekkelijk genoeg en hoop dat het meettechnisch ok gaat zijn. Zo ja dan ga ik deze week de tweede bouwen.
Bijlagen
take2_12.jpg
take2_13.jpg
take2_14.jpg
take2_15.jpg
take2_16.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat ziet er strak uit Jeroen. Vooral die laatste foto.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had hem voor de mooi nog een beetje rond gemaakt aan de boven kant (ziet er wat minder lomp uit)

Ik weet niet of dit (geluids) technisch dan wel praktisch mogelijk is.

voor de rest is het top ! :)

Ben zeer benieuwd hoe zoiets nu gaat klinken eigenlijk .. :)


(om trouwens fftjes terug te vallen, ik kan je verklappen dat zelfs een verzonken B110 geweldige klank heeft voor zang :P , dus dat ze hem vaak achter de baffle monteren is mij een raadsel. Zal wel praktischer zijn denk ik. )
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Edo schreef:
Dat ziet er strak uit Jeroen. Vooral die laatste foto.
Agree
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Verwacht je geen nadelige effecten van die ronde bogen aan de zijkanten? Doorgaans probeert men toch de baffle vrij te houden van uitsteeksels etc. ?

Groeten Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de tweeter zou het een probleem zijn, maar voor de middentoner valt zoiets reuze mee.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ziet er gelikt uit 8)
zometeen met 2 stuks hds tweeters?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Knap werk Jeroen! =D>
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank voor de complimenten, maar Marieke vindt het er niet uit zien :cry: En ikzelf eigenlijk ook niet. De verdikking door de tweeters en de naar achteren vallende midwoofer (achterop gemonteerd) zijn het grootste probleem. Daardoor sluit het visueel niet mooi aan op de dipoolbas. In bovenstaande foto's zonder de drivers valt dit niet op, met de drivers erin valt het tegen.

Ik heb nog niet kunnen meten, maar het oude filter aangesloten. Zo te horen is het goed symmetrisch geworden. Op zich lijkt het experiment dus goed geslaagd, maar ik moet nog eens goed nadenken of ik een tweede exemplaar bouw.
Bijlagen
take2_17.jpg
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Ik heb t!
Ondersteboven....
De tweeter onder, de woofer boven. Heeft vast ook z'n nadelen, maar zorgt ervoor dat de baffle z'n dikste punt nu onder heeft...

(Photoshop is niet m'n sterkste punt...)
Bijlagen
t_take2_17_184_ondersteboven.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jeroen, is het misschien te verhelpen met (zoals ik al eerder zei), de boven kant iets af te ronden of scheef te laten lopen ?

Zo loopt ook je dipool (en tevens je oude model), en ik denk dat dat visueel veel mooier is.

Dan krijg je een soort piramide vorm.

(het is nu een lomp vierkant geval op een mooi elegant lopende dipool kast)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Hoeveel van het huidige oppervlak van de baffle heb je nodig voor het funtioneren ervan?

dikte rond de tweeter is noodzakelijk om twee tweeters te herbergen, maar die grote rechthoek eronheen ook?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Doekje er voor :?:
Bijlagen
doekje.jpg
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Dat idee van Boppe doet me een beetje denken aan de pendule vroeger bij ons thuis! :) Misschien daarom nog niet eens zo gek.
Ook de oplossing van Sark vind ik best stijlvol. Misschien kun je dan aan de verdikking van de tweet links en rechts een schuin vlakje maken zodat het qua vorm wat meer overeen komt met de dipoolbass?...

Ik bedoel eigenlijk zoiets:
Bijlagen
doekje.jpg
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op zo 20 mei 2007, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik vind het steeds mooier worden.. =D> =D>
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Helemaal niet verkeerd toch :)

Gaat die opstaande rand aan de zijkant niet voor problemen zorgen eigenlijk? Alles netjes afgevlakt, behalve die twee randjes. Misschien valt daar nog wel wat winst te halen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

voodooless schreef:
Gaat die opstaande rand aan de zijkant niet voor problemen zorgen eigenlijk?
Welke randjes bedoel je :?:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had meer het idee om de lijn van de dipole kast door te trekken naar boven.
Maar misschien wordt hij dan weer te smal.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier een reaktie van Marieke in hoogst eigen persoon. Ik ben aangenaam verrast door jullie leuke en creatieve oplossingen! En dat is maar goed ook, want echt, ik vind dat ik al heel veel toesta, maar deze openbaffle midhoog gaat een veto opleveren.
De box op zijn kop (met die leuke afgeronde bovenkant) vind ik een goeie, maar Jeroen wil dat niet, want dan zit de tweeter beneden oorhoogte. Misschien eerst een luisterexperimentje mee doen Jeroen? Ik daag je uit.
Het doek ervoor is echt een slim idee. Mooi getekend, en al grijs gemaakt ook, dat helpt voor de beeldvorming!
Dan nog iets doen met die hoekige bovenkant. De getekende box met schuine zijden onder ongeveer 45° is iets te schuin denk ik. Misschien een kleinere hoek, en ook afschuinen in het voor en/af achtervlak? Gezien de rechte lijnen van de basbox lijkt het me niet mooi om flink af te ronden.
Ik zou zo zeggen: dank voor jullie ideeën, en hoe meer hoe beter.
Marieke
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

U vraagt, wij draaien!

Dag Marieke,

Je bedoelt zoiets? Als ik Jeroen een beetje ken lijkt het me geen optie om het vlak waar de tweeter in zit ook nog eens meer achterover te hellen dan de rest...
Bijlagen
doekje.jpg
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op zo 20 mei 2007, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik meen trouwens dat B-force meer dit idee bedoelde:
Bijlagen
doekje2.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”