Onze artikelen en op en aan merkingen daar over.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

sietse schreef:
Hallo allemaal,

Nou zou het leuk zijn als iemand de nodige info heeft over dat Linkwitz-Riley gebeuren. Liefst als word.doc. Samen met wat hier aan post is binnengebracht kan het een waardevolle aanvulling zijn voor het filterverhaal.
Best mogelijk dat ik erdoor uit mijn "veilige, beschutte, stoffige" zolderkamer kom, om het grijze stof tussen mijn oren te laten wegblazen. Alhoewel het eigenlijk helemaal niet opvalt onder die grijze bedekking op m'n kop. :D
Heb je nog info over LR nodig? Niet dat er zoveel over te zeggen valt, maar toch...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Diy_Freek

Wat is LR ook al weer? Ben ik even kwijt.
Overigens is alles dat de hobby knutselaar kan helpen met verder te knutselen welkom. Als word.doc mailen naar een van de moderators. Eerst even informeren of er belangstelling voor kan zijn.
Maar spijker mij even bij over LR.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Oh sorry, ik bedoelde Linkwitz Riley. Kenmerken 4de orde LR:
- is gelijk aan twee Butterworth 2de orde filters achter elkaar ('cascaded')
- symetrische afstraling, dus geen lobing onder een bepaalde hoek zoals butterworth 3de orde
- piekje in de powerresponse op de wisselfrequentie
- fasedraaiing van 180 graden, de fase van de afzonderlijke flanken loopt gelijk
- levert een rechte curve (net als vele andere filtertopologieen)
- redelijk lage Q, ofwel een bescheiden initiele daling tot de filterfrequentie (die is op -6dB), met een veel steilere daling buiten de bandpass
- minimale naslingering (bijna zo goed als Bessel, nl geen naslingering)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoera Diy_Freak,

Een paar posten terug in dit itum heb ik er om gevraagd naar aanleiding van Jeroen z'n uitleg over een voorbeeld filtertje en boxje.
Als je daar iets van hebt om het artikel over filters aan te vullen dan graag.

Sietse
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
Oh sorry, ik bedoelde Linkwitz Riley. Kenmerken 4de orde LR:
- piekje in de powerresponse op de wisselfrequentie
- fasedraaiing van 180 graden, de fase van de afzonderlijke flanken loopt gelijk
- geen piekje maar een dipje, slip of the pen denk ik zo :wink:
- fasedraaiing van 0 tot -360 graden, -180 graden op de wisselfrequentie. -360 graden komt overeen met 0 graden, tweeter in fase aangesloten dus.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
- geen piekje maar een dipje, slip of the pen denk ik zo :wink:
details, details .... :oops:


:wink:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

sietse schreef:
Hoera Diy_Freak,

Een paar posten terug in dit itum heb ik er om gevraagd naar aanleiding van Jeroen z'n uitleg over een voorbeeld filtertje en boxje.
Als je daar iets van hebt om het artikel over filters aan te vullen dan graag.

Sietse
Hoi Sietse,

veel verder dan dit gaat het niet. Misschien dat plaatjes nog wat toevoegen? Maar dan begint het geloof ik erg op de Loudspeaker Design Cookbook van Dickason te lijken.

Groet,
Hans.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Welkom terug Jeroen. Ik hoop dat je een goeie vakantie hebt gehad.

Maar Hans, er zit toch wel een achtergrondverhaal of theorie aan het doen en denken van Linkwitz-Riley ?
Raar genoeg schijn ik er niks van te hebben.

Overigens even terzijde, ik dacht steeds dat die serie filters iets nieuws was, maar ik kom het ook al tegen in een boekje uit de jaren 60.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

sietse schreef:
Welkom terug Jeroen. Ik hoop dat je een goeie vakantie hebt gehad.

Maar Hans, er zit toch wel een achtergrondverhaal of theorie aan het doen en denken van Linkwitz-Riley ?
Raar genoeg schijn ik er niks van te hebben.

Overigens even terzijde, ik dacht steeds dat die serie filters iets nieuws was, maar ik kom het ook al tegen in een boekje uit de jaren 60.
De basis van de Linkwitz Riley xo staat beschreven in "ACTIVE CROSSOVER NETWORKS FOR NONCOINCIDENT DRIVERS", JAES, Jan./Feb. 1976, Vol. 24, No.1.

En wie kan het beter toelichten dan Linkwitz:
http://www.linkwitzlab.com/publications ... %20Drivers

Ik dacht dat het artikel zelf ook op de website stond, maar kan het niet zo snel vinden... waarschijnlijk voert het artikel te ver voor ons doel, dus je kunt mbv het commentaar van Linkwitz ook uit de voeten denk ik.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

En hier staat ook nog een interessant artikel, wel wat generieker van aard:
http://www.linkwitzlab.com/x-sb80-3wy.htm
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik denk dat ik eerst maar eens de tijd neem om jou aanwijzing en de diverse discussies op dit en de andere forums eens na te lezen. Kijken of ik er iets van ga snappen want anders is het moeilijk er een verhaal uit te distileren.
Vooropgesteld dat ik dat zal kunnen. :roll:
We zien wel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
En hier staat ook nog een interessant artikel, wel wat generieker van aard:
http://www.linkwitzlab.com/x-sb80-3wy.htm
Hoi sietse,

Als je dit artikel leest, vooral deel 1, dan kom je al heel veel te weten over de ideeën van linkwitz en ook het Linkwitz-Riley filter.

Verder is het heel simpel. Het is net als een 2de en 4de orde Butterworth filter een even orde filter. Daarbij zijn de woofer en tweeter over het hele frequentiegebied in fase. Niet dat er geen fasedraaiing optreedt, maar die is precies hetzelfde voor het laag- en hoogdoorlaat filter. Daarvoor moet je wel bij 2de orde het hoogdoorlaatfilter in tegenfase gebruiken.

Het grote verschil met Butterworth is dat de amplitude bij LR niet -3 dB is op het overnamepunt maar -6 dB. De resulterende amplitudekarakteristiek is volledig vlak. Bij even orde Butterworth filters ontstaat er een 3dB bult en daarom zijn die op een gegeven moment uit de gratie geraakt. Voordat het LR filter was uitgevonden is men daarom overgestapt op 3de orde Butterworth filters die wel met hun -3 dB punten een vlak resultaat vormen omdat het faseverschil 90 graden is voor alle frequenties tussen hoog en laagdoorlaatfilter. Dat geeft wel assymetrische vertical lobing. Dit vind je in het Linkwitz artikel, bovengenoemd, terug. Linkwitz maakt nogal een punt van die assymetrische lobing. Hij beweert dat het kleuring veroorzaakt. Dit heeft hij echter nooit wetenschappelijk aangetoond als ook daadwerkelijk hoorbaar een probleem. DIY_Freak en ik hebben tijdens onze filterexperimenten niet het gelijk van Linkwitz kunnen aantonen, integendeel zelfs.

Pfoe, wellicht alweer wat te veel info. Veel leesplezier!

Groetjes, Jeroen


Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bedankt Jeroen en Hans.

Ik zal er es voor gaan zitten, maar ga nu eerst maar even schaatsen kijken.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zo, dit maar weer even activeren.
Edo heeft mail.
Michiel heeft mail.
Met behulp van Sark is het gelukt het artikel over hoorns zo te vervormen dat het in word staat en dus binnenkort op de frontpage.
Er wordt in dit artikel verwezen naar een ander artikel en dat zit er ook aan te komen.

Sietse
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het artikel over hoorns staat dus nu op de home page.
Dit dankzij Sark en Edo. Was een heel karwei maar het is gelukt.

=D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat kun je wel zeggen, toch zeker paar nachtjes gekocht...haha..
Maar het is weer gelukt. Bijna dan, op wat kleine dingen na. (word aan gewerkt)...
Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Er komt waarschijnlijk nog een deel twee waar Michiel nog mee bezig zal gaan. Was ik even vergeten er bij te zetten.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik moest even zoeken, maar heb dit terug gevonden.
Het hoezo komt deze week nog wel.
Ik heeft nu sin in een BIERTJE ?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja, de reden dat ik dit naar boven haalde heeft zich inmiddels min of meer opgelost. Was zelf nogal bezig met ja of nee van tekst.

Overigens, voor wie dit draadje heeft gelezen, en ideen heeft om nog iets ergens aan toe te voegen en ook de tekst weet aan te leveren, laat dat dan even weten. We hebben nu een klein team, in de form van:
een script-man, een scan- man en twee translaters.
De laatste twee hebben het nu druk. Dus als er meer mensen zijn die ook tekst naar HMTL kunnen omzetten, graag.
En de script- man is zo'n beetje uitgepoept met tekst.:roll:

Sietse
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

sietse schreef:
We hebben nu een klein team, in de form van:
een script-man, een scan- man en twee translaters.
Schrijf je het in het Fries? :D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

:D

Er zijn friese woorden die op het engels lijken. :twisted:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

sietse schreef:
:D

Er zijn friese woorden die op het engels lijken. :twisted:
Welke dan :?
It Frysk is in Germaanske taal, dy't foar in soad minsken yn de provinsje Fryslân de fiertaal is. Oant yn de sechtjinde ieu wie it Frysk de offisjele taal fan bestjoer en rjochtspraak. Mei it teloargean fan de Fryske frijheid om 1500 hinne en de ynfloed fan machthawwers en oerheidsamtners om utens wei, waard de posysje fan it Frysk oantaast. Yntusken is it Frysk yn Nederlân erkend as twadde rykstaal.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Cheese, olde chees, nije chees, :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nergens om hoor, maar deze weer even opgezocht. Puur om reklame te maken voor het artikel over filters, dat nu is aangepast en uitgebreid. Vooral wel even gaan lezen.
:wink:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”