alcoholic schreef:Ziet er netjes uit. Als ik een tip mag geven, als je de ruimte hebt maak dan je printbanen wat dikker. Met name bij de soldeereilanden, kan ook met bijvoorbeeld teardrops. Dit scheelt aanzienlijk als je in de toekomst componenten wilt vervangen voor bijvoorbeeld testen. Het is echt een klotewerk als een soldeereilandje loslaat van de print door het desolderen of wat dan ook. Een dikkere printbaan of teardrop geeft aanzienlijk meer kracht. Better safe then sorry in dit geval.
Mocht je de print laten maken vergeet dan niet dat het makkelijk is om de componentbeschrijving van de silkscreen consequent boven, onder of naast de componenten te zetten. Ook erg handig als je achteraf een probleem met het ontwerp hebt of iets wilt vervangen. Het zal met dit ontwerp wel meevallen omdat het een relatief simpele opzet is, maar het is handig om het jezelf vroeg aan te leren voor als je eens met complexere printen aan de gang gaat. Mocht je hem niet laten maken dan is het handig om een simpele beschrijving van de in/uitgangen in koperbanen aan te brengen. Scheelt zeker als je na een tijd weer met de print aan de gang gaat.
Als laatste: Je maakt netjes bochten van 45 graden, maar hebt er wel een paar T splitsingen in zitten. Je kunt beter de 90 graden hoeken "afronden" met een stukje 45 graden aan beide zijden.
No offence voor je ontwerp natuurlijk, maar ik werk met veel meer componenten per print in een industriele omgeving waar deze zaken van veel groter belang zijn.
Thx voor je adviezen. Dit zijn na 14 jaar weer de eerste printjes die ik teken, dus ieder advies is welkom.
Een aantal van je tips heb ik gebruikt cq. al gemerkt toen ik wat componenten lossoldeerde...
Het vervangen van die t-splitsingen, bedoel je dan door een soort van open-driehoeken?
Het programmatje is echt heel beperkt maar is wel erg makkelijk mee te werken. Denkwerk moet je zelf doen, evenals routeren en uitlijnen. Dus al die mooie 45graden hoekjes, heb ik er zelf ingetekend. Bij verschuiven van een component --> opnieuw alle hoekjes rechtzetten

. Maar goed, in Eagle kreeg ik het niet voor elkaar om custom components een beetje makkelijk te ontwerpen. Daarnaast was enkelzijdig werken ook een klus en werd ik gek van de meldingen van zaken die in het gratis pakket niet mogelijk waren... al met al geen plezierig huwelijk tussen eagle en mij.
Vervolgens gegoogled op "design pcd" of zoiets, en toen rolde deze uit de bus. Wat ik het meet jammer vind, is dat je het ontwerp niet kunt exporteren naar iets generieks. Als ik dus eens in een 'echt' programma aan de gang wil, dan moet ik opnieuw beginnen. Vandaar ook dat ik steeds schermprints post. Een export-to-jpg ontbreekt...