(en nog een) UcD400 - (kast)layout

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
Ik zou nog wat schuiven met m'n gelijkricht diodes, liefst wil je de lus van de diodes naar de condensatoren zo klein mogelijk hebben, ik zie nu twee lange printsporen helemaal buitenom lopen.
http://www.hardwareanalysis.com
Die lus zat me ook niet lekker.

Maar, op een enkelzijdige print, krijg ik het niet veel beter dan dit. Dan zit de AC connector in het midden, tussen de 4 diodes in.

Zo dus:

Afbeelding
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

Àadjo schreef:
Ik geloof dat er hier wel iets bijzonders zich afspeelt.
2 professionals aan het werk in real-time haast. :idea:
Thx. Ik begin echter net hiermee en leun dus heel sterk op de ervaringen en adviezen van Sander... zo heb ik nog nooit gemeten naar een UcD voeding met T-Nets, Sander wel...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Kan nog compacter: condensatren naar binnen en de connector draaien..
Leuk programma wel dat ExpressPCB.. Jammer alleen dat je niet zelf vormen van soldeereilanden kunt definieeren. Zo mis ik de ovaaltje voor IC's

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lennert,
Maar, op een enkelzijdige print, krijg ik het niet veel beter dan dit. Dan zit de AC connector in het midden, tussen de 4 diodes in.
Connector 90-graden draaien en je bent d'r. Ik zou overigens geen schroefconnector gebruiken maar gewoon twee fastons, recht, niet 90-graden, want dan past 't niet. Schroefconnectoren hebben een veel hogere overgangsweerstand dan de fastons.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

audiomanics schreef:
Kan nog compacter: condensatren naar binnen en de connector draaien..
SSassen schreef:
Connector 90-graden draaien en je bent d'r. Ik zou overigens geen schroefconnector gebruiken maar gewoon twee fastons, recht, niet 90-graden, want dan past 't niet. Schroefconnectoren hebben een veel hogere overgangsweerstand dan de fastons.
Hele erg bedankt voor jullie tips. Soms zie je een simpele oplossing niet meer. Nu is het zo geworden:

Afbeelding

Een stuk beter, als zeg ik het zelf... :lol:

Ik zal inderdaad fastons gebruiken!
Nog meer tips?


Update: Oeps, die ene 1n4001 voor het AMP-ON signaal zit verkeerd...
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

audiomanics schreef:
Leuk programma wel dat ExpressPCB.. Jammer alleen dat je niet zelf vormen van soldeereilanden kunt definieeren. Zo mis ik de ovaaltje voor IC's
Kees
Inderdaad een grappig programma. Leuk is ook (maar daarom is het er, geniaal business plan) dat je direct vanuit het programma kunt bekijken hoeveel een setje printjes kost.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dday_one schreef:
Ik zal inderdaad fastons gebruiken!
Nog meer tips?
Fastonstekertjes hebben vaak een isolatiehoedje.. Check even of dat zo wel tussen je diodes gaat passen.. Ook zou ik (maar wie ben ik) de diodes en condensatoren van plaats wisselen, of in ieder geval de buitenste of de binnenste.. De diodes hebben dan nog weer een beetje meer ruimte om te ademen... Ze hebben toch al geen koellichaam (ook niet echt nodig hoop ik.. Ik weet niet hoeveel die Hexfreds consumeren.. Ik dacht dat juist die diodes een redelijk hoge drempelspanning hadden van 3V ofzo. (of gooi ik nu weer iets door elkaar??). Maal de stroom geeft warmte die je wel kwijt moet kunnen..

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Diodes hoeven niet gekoeld te worden, zo te zien heeft hij de BYV79E te pakken, da's een Schottky diode. Door 't hoge rendement van klasse-D is de ruststroom erg laag en mits je niet continue op vol vermogen speelt worden de diodes ook niet meer dan handwarm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

SSassen schreef:
Diodes hoeven niet gekoeld te worden, zo te zien heeft hij de BYV79E te pakken, da's een Schottky diode. Door 't hoge rendement van klasse-D is de ruststroom erg laag en mits je niet continue op vol vermogen speelt worden de diodes ook niet meer dan handwarm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik heb de HFA15TB60 van International Rectifier gekocht. Bij Conrad voor €2 per stuk en goede referenties op diyaudio en pinkfish-huppeldepup forums.
Ik was toen ik de diodes kocht, nl nog niet van plan om bij farnell te bestellen, vooral vanwege hun moeilijke bestelprocedure voor particulieren... na al je links naar Farnell-componenten (waarvoor nog hartelijke dank trouwens!) hou ik mijn 'niet-bij-Farnell-bestellen' standpunt denk ik niet vol.

Bovendien moet ik ook nog een mooie volumeknop uitzoeken, en zij hebben een mooie voorraad aluminium knoppen... (ik ben er dus mee bezig Kees 8) moet tussendoor alleen ook nog een beetje werken)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dday_one schreef:
Heeft me 2 Hexfred's gekost... :roll:
Of Schottky's nu??

Kees

edit: ik was te langzaam snel.. :roll: toch goed gelezen..
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb de HFA15TB60 van International Rectifier gekocht.
Lijkt me prima, zo op 't eerste gezicht nog beter dan de good-old BYV79E.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Lennert,

Misschien kun je beter de beide diode 1N4001 naar de andere kant brengen, scheelt weer een stuk printbaan. Als ik het goed zie heb je er nu ook een na een diode geplaatst ipv. direct op de aansluiting van de wisselspannining van de trafo.

Groeten, Co
alcoholic
Berichten: 15
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 0:24

Bericht door alcoholic »

Ziet er netjes uit. Als ik een tip mag geven, als je de ruimte hebt maak dan je printbanen wat dikker. Met name bij de soldeereilanden, kan ook met bijvoorbeeld teardrops. Dit scheelt aanzienlijk als je in de toekomst componenten wilt vervangen voor bijvoorbeeld testen. Het is echt een klotewerk als een soldeereilandje loslaat van de print door het desolderen of wat dan ook. Een dikkere printbaan of teardrop geeft aanzienlijk meer kracht. Better safe then sorry in dit geval.

Mocht je de print laten maken vergeet dan niet dat het makkelijk is om de componentbeschrijving van de silkscreen consequent boven, onder of naast de componenten te zetten. Ook erg handig als je achteraf een probleem met het ontwerp hebt of iets wilt vervangen. Het zal met dit ontwerp wel meevallen omdat het een relatief simpele opzet is, maar het is handig om het jezelf vroeg aan te leren voor als je eens met complexere printen aan de gang gaat. Mocht je hem niet laten maken dan is het handig om een simpele beschrijving van de in/uitgangen in koperbanen aan te brengen. Scheelt zeker als je na een tijd weer met de print aan de gang gaat.

Als laatste: Je maakt netjes bochten van 45 graden, maar hebt er wel een paar T splitsingen in zitten. Je kunt beter de 90 graden hoeken "afronden" met een stukje 45 graden aan beide zijden.

No offence voor je ontwerp natuurlijk, maar ik werk met veel meer componenten per print in een industriele omgeving waar deze zaken van veel groter belang zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

alcoholic schreef:
Als ik een tip mag geven,.
Zit allemaal niet echt in dit printontwerpprogrammatje..
Verder wel een leuk programmatje..

Ik weet dat ik destijds op de Amiga een programmatje had waar je zelf een klein bibliotheekje kon tekenen en ook keurig alle draden onder een hoek van 45 graden kon tekenen en editten. Nooit meer zo'n fijn proggie gezien.. Dus nu nog steed op de hand tekenen in Cad6

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

kan die print niet gewoon gefreesd worden? in plaats van etsen!

Een print met een dikkere koper laag bijvoorbeeld en dan alle onderbrekingen wegfrezen.

Ed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja, dat kan... Wij wel..

Kees
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

asterduc schreef:
kan die print niet gewoon gefreesd worden? in plaats van etsen! Ed.
Ja Ed, jij en Kees wel ja... =P~
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dday_one schreef:
asterduc schreef:
kan die print niet gewoon gefreesd worden? in plaats van etsen! Ed.
Ja Ed, jij en Kees wel ja... =P~
Lennert,

je weet hoe je de tekening moet klaarmaken voor mijn machine. Je hebt trouwens zelf je Ref Mon frontplaat opgetekend in Corel Draw.
Doe datzelfde voor het filter, bezorg mij de plaat en ik frees het met plezier voor je uit. Als je rekening houdt met een freesje van 3mm, die heb ik standaard liggen.
Tekening in HPGL en rekening houdend met freesdikte, is voorlopig het eenvoudigste voor mij (ben nog aan het leren om met andere formaten te werken :oops: )

Dan kun je gelijk ook een print nemen met extreem dikke koperlaag. Moet wel electrolytisch koper zijn dacht ik, omwille van de betere geleiding.


Groeten,
Ed.
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

asterduc schreef:
dday_one schreef:
asterduc schreef:
kan die print niet gewoon gefreesd worden? in plaats van etsen! Ed.
Ja Ed, jij en Kees wel ja... =P~
Lennert,

je weet hoe je de tekening moet klaarmaken voor mijn machine. Je hebt trouwens zelf je Ref Mon frontplaat opgetekend in Corel Draw.
Doe datzelfde voor het filter, bezorg mij de plaat en ik frees het met plezier voor je uit. Als je rekening houdt met een freesje van 3mm, die heb ik standaard liggen.
Tekening in HPGL en rekening houdend met freesdikte, is voorlopig het eenvoudigste voor mij (ben nog aan het leren om met andere formaten te werken :oops: )

Dan kun je gelijk ook een print nemen met extreem dikke koperlaag. Moet wel electrolytisch koper zijn dacht ik, omwille van de betere geleiding.


Groeten,
Ed.
Ik weet dat er conversie progjes zijn van bv Eagle naar een cnc-frees coördinaten file. Daar zal ik 's mee spelen. Rekening houdend met een printbaan-clearance van 3mm, moet er toch iets moois mogelijk zijn!

Als ik dan toch electrolytisch koper neem, dan kunnen die dure T-Nets er ook weer uit... :D

Ik zal straks trouwens even foto's posten van het back- en frontplaat freeswerk van Kees. Jammer dat 'ie naar het buitenland gaat... :cry:
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

audiomanics schreef:
Ja, dat kan... Wij wel..

Kees
Nou Kees, frezen kan je... en hoe:

Voorkant (dat gat rechts, daar komt de volumeknop, die als je hem indrukt werkt als ingangskeuzeschakelaar):
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

Op die twee 220v uitgangen worden de voedingkabels van de 2 mono eindversterkers aangesloten. Aan de andere kant van wat je hier op het plaatje ziet, zit één softstart van Hypex. Deze wordt centraal bedient, door de 'voorversterker', waardoor de beide eindtrappen aan en weer uit geschakeld worden.


/edit: pff wat een typos...
Laatst gewijzigd door dday_one op ma 26 feb 2007, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

cve schreef:
Lennert,

Misschien kun je beter de beide diode 1N4001 naar de andere kant brengen, scheelt weer een stuk printbaan. Als ik het goed zie heb je er nu ook een na een diode geplaatst ipv. direct op de aansluiting van de wisselspannining van de trafo.

Groeten, Co
Thx. Deze had ik zelf ook al opgemerkt. Hij zit nu zo*:

Afbeelding

* Voor de oplettende lezer... dit is dus de variant die ik getekend heb voor mijn UcD180 achterkanalen van de toekomst. Bovendien hebben mijn schoonouders mijn geknutsel opgemerkt en die waren net toevallig toe aan een nieuwe versterker. Hun B&O van een jaartje of 25 is op...
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

GENIAAL Lennert.

wat jij hier brengt is toch wel een aardige entrée.
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

alcoholic schreef:
Ziet er netjes uit. Als ik een tip mag geven, als je de ruimte hebt maak dan je printbanen wat dikker. Met name bij de soldeereilanden, kan ook met bijvoorbeeld teardrops. Dit scheelt aanzienlijk als je in de toekomst componenten wilt vervangen voor bijvoorbeeld testen. Het is echt een klotewerk als een soldeereilandje loslaat van de print door het desolderen of wat dan ook. Een dikkere printbaan of teardrop geeft aanzienlijk meer kracht. Better safe then sorry in dit geval.

Mocht je de print laten maken vergeet dan niet dat het makkelijk is om de componentbeschrijving van de silkscreen consequent boven, onder of naast de componenten te zetten. Ook erg handig als je achteraf een probleem met het ontwerp hebt of iets wilt vervangen. Het zal met dit ontwerp wel meevallen omdat het een relatief simpele opzet is, maar het is handig om het jezelf vroeg aan te leren voor als je eens met complexere printen aan de gang gaat. Mocht je hem niet laten maken dan is het handig om een simpele beschrijving van de in/uitgangen in koperbanen aan te brengen. Scheelt zeker als je na een tijd weer met de print aan de gang gaat.

Als laatste: Je maakt netjes bochten van 45 graden, maar hebt er wel een paar T splitsingen in zitten. Je kunt beter de 90 graden hoeken "afronden" met een stukje 45 graden aan beide zijden.

No offence voor je ontwerp natuurlijk, maar ik werk met veel meer componenten per print in een industriele omgeving waar deze zaken van veel groter belang zijn.
Thx voor je adviezen. Dit zijn na 14 jaar weer de eerste printjes die ik teken, dus ieder advies is welkom.

Een aantal van je tips heb ik gebruikt cq. al gemerkt toen ik wat componenten lossoldeerde... :cry:

Het vervangen van die t-splitsingen, bedoel je dan door een soort van open-driehoeken?

Het programmatje is echt heel beperkt maar is wel erg makkelijk mee te werken. Denkwerk moet je zelf doen, evenals routeren en uitlijnen. Dus al die mooie 45graden hoekjes, heb ik er zelf ingetekend. Bij verschuiven van een component --> opnieuw alle hoekjes rechtzetten :-# . Maar goed, in Eagle kreeg ik het niet voor elkaar om custom components een beetje makkelijk te ontwerpen. Daarnaast was enkelzijdig werken ook een klus en werd ik gek van de meldingen van zaken die in het gratis pakket niet mogelijk waren... al met al geen plezierig huwelijk tussen eagle en mij.

Vervolgens gegoogled op "design pcd" of zoiets, en toen rolde deze uit de bus. Wat ik het meet jammer vind, is dat je het ontwerp niet kunt exporteren naar iets generieks. Als ik dus eens in een 'echt' programma aan de gang wil, dan moet ik opnieuw beginnen. Vandaar ook dat ik steeds schermprints post. Een export-to-jpg ontbreekt...
Laatst gewijzigd door dday_one op ma 26 feb 2007, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Lennert,

Hij wordt met elke versie mooier en beter. Denk je niet dat je versie voor de UcD180 goed genoeg is voor de UcD400? Die T-network is flink aan de prijs en met 4 per kanaal ben je al gauw zo'n 280 euro armer. Belangrijker is de vraag of het gehoormatig veel uitmaakt en daar heb ik een beetje mijn twijfels over.
Die 2K2 in het amp-on circuit heeft geen functie en mag je weglaten (ergens gelezen in een post van Sander Sassen)

Groeten, Co
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

cve schreef:
Hij wordt met elke versie mooier en beter.
Thx! Dat vind ik zelf ook :lol: .
cve schreef:
Denk je niet dat je versie voor de UcD180 goed genoeg is voor de UcD400? Die T-network is flink aan de prijs en met 4 per kanaal ben je al gauw zo'n 280 euro armer. Belangrijker is de vraag of het gehoormatig veel uitmaakt en daar heb ik een beetje mijn twijfels over.
Dat weet ik ook niet, en ben ik misschien zelfs wel met je eens. Maar, als je hier

Afbeelding

eenmaal bent, is de gedachte aan "weer die keuken in om nieuwe plaatjes te etsen" voldoende om in ieder geval een placebo effect op te wekken... :D
cve schreef:
Die 2K2 in het amp-on circuit heeft geen functie en mag je weglaten (ergens gelezen in een post van Sander Sassen)Groeten, Co
Nou, dan bespaar ik daar in ieder geval weer wat... grin... :D
Plaats reactie