Wat maakt een driver detailrijk?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

voodooless schreef:
Komen we dan niet gewoon op de waterval plot uit als meetlat voor de snelheid van een unit?
Voor wat de subjectieve klankbeoordeling betreft, lijkt me dat niet zo'n gekke veronderstelling. Resonanties zorgen voor een traag klinkend geluid.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

jeroen_d schreef:
In een gefilterd systeem kun je van jouw NEO8 alleen het snelheidsvoordeel volledig handhaven als je filtert in het gebied waar hij nog optimaal werkt en de filterhelling van het systeem (dus van driver inclusief filter) niet groter dan 6 dB is. Tenzij je een van de speciale transient perfect filters van John Kreskovsky gebruikt, dan kun je hogere orde filterhellingen gebruiken. Zijn technische studies zijn heel interessant leesvoer wat dat betreft: http://www.musicanddesign.com/tech.html
Die -6db vind ik interessant, want dat wil ik bereiken in mijn ontwerp met de Neo8 en Neo3. Samen met hun uniforme afstraalgedrag zou dat een mooi resultaat moeten geven!

Ik zal de link eens goed lezen. Thanks!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
Komen we dan niet gewoon op de waterval plot uit als meetlat voor de snelheid van een unit?
Niet helemaal. De waterval geeft voornamelijk de daaltijd, niet de stijgtijd. Je kunt er wel weer traag op gang komende resonanties in terugzien (vaak door dippen veroorzaakt). Maar goed, zoals ik al zei, de stijgtijd is direkt af te leiden uit hoe breedbandig de unit is en wat je nodig hebt hangt ook van het filter af. Als je affiltert met 12dB/oct op 3000 Hz heb je niets aan een supersnelle driver tot 20kHz. Dan heb je meer aan een echte middentoner die veel uitslag kan maken zonder vervorming (goed voor dynamiek en subjectief ervaren snelheid) en inderdaad ook een probleemloze waterval.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Volgens mij zijn dit de belangrijkste factoren die een luidspreker goed/detailrijk/neutraal etc. laten klinken (maar ik vergeet er vast een paar):

- Membraan met hoge stijfheid, laag gewicht, voor goede impulsrespons en zo hoog mogelijke break-up frequentie;
- Lineaire aandrijving, geen extreme xmax (dit geeft vervormingen)
- Geen extreem kleine behuizingen of hoge vermogens; dit geeft hoge compressies en veranderingen in de mechanische en elektrische eigenschappen
- Constante (liefst brede) afstraling zodat de totale energieafstraling over het hele bereik zo vlak mogelijk is. Dit geeft minder kleuring door reflecties van wanden.
- Vlakke frequentierespons
- Geen exotische behuizingen die het basbereik te ver pushen; dit gaat vaak sterk ten koste van impulsrespons.
Plaats reactie