Plaatjes van huidig project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

De afstand tussen onder en bovenkant was te groot om de brace die deze verbind, in een keer te printen. De maximale afstand die er met de gebruikte 3D printer geprint kan worden is iets van 30 cm, dus boven en onder blijft iets van 3 cm over die overbrugt moet worden. Hier zijn een soort van U vormige houders voor geprint die met de brede kant steunen op het hout en iets om de aanwezige te korte brace heen valen. De bodem van de U loopt vanaf de zijkant naar het midden toe op. Hierin komen wiggen om de ruimte te vullen en die kunnen van twee kanten aangedrukt worden. Na het inlijmen van het hele geprinte brace gebeuren, is de daadwerkelijke afstand gemeten tussen deze brace en de onder en bovenkant en dit is zowel links als rechts gedaan. Tussen links en rechts zat een verschil van 0.3mm. De wiggen zijn op maat gemaat en zijn ook gemarkeerd, zodat ze op de juiste plek gebruikt worden. En ze dragen ook over de volle lengte. Ze lopen niet helemaal door tot het middenpiunt, daar blijft wat ruimte over, waar de overtollige lijm heen kan. Hieronder wat foto's van de U en de wiggen, om een idee te geven. Na het aanbrengen van wat lijm zijn de wiggen eenvoudig aan te drukken met een lijmklem.
De U met oplopende bodem naar midden en de wiggen.
De U met oplopende bodem naar midden en de wiggen.
De afstand die overbrugt moet worden.
De afstand die overbrugt moet worden.
Het aanbrengen van een wig.
Het aanbrengen van een wig.
De wig aangedrukt. Met de 2mm dikke plastig opvulstukjes, kan de wig nog extra worden aangedrukt met een lijm klem.
De wig aangedrukt. Met de 2mm dikke plastig opvulstukjes, kan de wig nog extra worden aangedrukt met een lijm klem.
Met lijmklem worden de wiggen via opvul plaatjes aan beide kanten aangedrukt.
Met lijmklem worden de wiggen via opvul plaatjes aan beide kanten aangedrukt.
Overzicht van het geheel, zowel de opvulling onder als boven worden aangedrukt.
Overzicht van het geheel, zowel de opvulling onder als boven worden aangedrukt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door richard »

Mooi bedacht en gebouwd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Ivo »

Interessant zeg! Wat een vrijheid in vorm.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Heb het project eindelijk afgemaakt, hierbij wat plaatjes van het verven, het is black wash geworden. Mijn zoon en zijn vriendin vonden dat het beste bij hun interieur paste. Het zwarte van de black wash is donkerbruin geworden en ik vind het niet verkeerd kleuren, past ook bij het rode accent. Ondertussen zijn ze hier weer weg en onderweg naar het huis van mijn zoon.
Na twee lagen Black Wash het zijn er drie geworden uiteindelijk.
Na twee lagen Black Wash het zijn er drie geworden uiteindelijk.
Na Pakket lak
Na Pakket lak
Inserts aan de onderkant om spikes erin te schroeven
Inserts aan de onderkant om spikes erin te schroeven
De spikes, met rode voetje om bij het rode accent te blijven
De spikes, met rode voetje om bij het rode accent te blijven
Thuis even in tijdelijke test opstelling.
Thuis even in tijdelijke test opstelling.
De frequentie responses Links en recht even uit elkaar geplaatst voor het aflezen. En een Nearfield meting is gecombineerd met een meting op 1 meter afstand
De frequentie responses Links en recht even uit elkaar geplaatst voor het aflezen. En een Nearfield meting is gecombineerd met een meting op 1 meter afstand
Bijlagen
Even een meting van de directiviteit van een exemplaar. Mischien wat rare hoeken, maar ging tot 45 graden, die hoek in tweeen gedeeld en dat vervolgens nog een keer. Even een pragmatische aanpak met wat spijkertjes in een plankje om uit te lijnen.
Even een meting van de directiviteit van een exemplaar. Mischien wat rare hoeken, maar ging tot 45 graden, die hoek in tweeen gedeeld en dat vervolgens nog een keer. Even een pragmatische aanpak met wat spijkertjes in een plankje om uit te lijnen.
En wat vervormings metingen, heb geen gecalibreerde SPL meter, dus zegt niet veel, maar is meer dat er geen rare dingen gebeuren bij de crossover.
En wat vervormings metingen, heb geen gecalibreerde SPL meter, dus zegt niet veel, maar is meer dat er geen rare dingen gebeuren bij de crossover.
Zie boven.
Zie boven.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door Shadow »

Moooi! Komen die nog mee naar een luisterdag?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Nee die zijn al ontvoerd door mijn zoon. Was project voor hem, tijd stil gelegen, maar zijn vriendin is 3 Juni jarig en hij heeft een platenspeler voor haar gekocht en ik kreeg de hint dat ze vlot afmoesten. Ze zijn vandaag opgehaald en onderweg naar schagen.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door jvenema »

Wat extra dingen waar mensen misschien iets aan hebben. Ik doe vaak de optimalisatie in VituixCAD en breng de filters die ik daar bepaal dan over naar SigmaStudio. Dus een meting die ik met REW doe, daarvan exporteer ik de response, importeer die dan als driver response in VituixCAD en probeer die dan met wat filter blokken op een target curve te krijgen met de optimalisatie daar.

Ik begin dan meestal met "standaard" peaking filters shelves, linkwitz transform, high pass, low pass blok etc. En optimaliseer dan hun parameters. Als dat redelijk is, ga ik soms nog een stapje verder, ik vraag dan van een 'standaard' IIR block, zijn biquad coefficienten op en zet die dan in een biquad blok die je daar ook hebt. Niet vergeten bij options, het van analoog naar digitaal te zetten en dan generic te kiezen en dan sample rate 48000.

Kies niet generic -a12, want hoewel intern de ADAU1701 deze coeficienten in hun negatieve vorm gebruikt, inverteerd SigmaStudio de a1 en a2 coeficient voor je. Dit is anders dan b.v. miniDSP, die ook de ADAU1701 in sommige van hun producten gebruikt, daar moeten die twee wel in de geinverteerde vorm worden ingevuld.

Als de filter blokken in biquad vorm zijn, dan kunnen de coeficienten geoptimaliseerd worden. De error kan dan kleiner worden en meer complexe vormen kunnen gecorrigeerd worden. Stel dat je een curve met 4 standard blokken richting de target krijgt, maar er niet echt goed op, om dat voor elkaar te krijgen zou je 2-3 extra "standaard" IIR blokken nodig hebben. Dan is er een redelijke kans dat het wel lukt als je de vier blokken naar biquads omzet en dan die gaat optimaliseren. Je kan dan een hoogwaardige fit van de gewenste target curve bereiken met minder blokken, dan je anders nodig zou hebben.

Er is ook een gevaar, je kan dan ook biquads genereren op die manier, die niet stabiel zijn en als je die dan gebruikt in SigmaStudio, dan krijg je dus stilte. SigmaStudio slikt gewoon de biquad vermeld niets en je hebt silte of een zacht piepje.

Bijgevoegd een document, met daarin wat regels om zelf snel een sanity check uit te voeren, of je niet met een te ver doorgeschoten biquad aan het werk bent.
biquad_stability_reference.zip
Het quick check document als zip file
(9.79 KiB) 1 keer gedownload
Verder wat python scripts. Het ene voerd een check uit of de biquads issues hebben en geeft wat hints om te proberen om toch tot een stabiele versie te komen. Het andere zet de biquads coeficienten om naar een bin formaat, zodat je rechtstreeks een block met meerdere biquads kan laden in SigmaStudio.
Python_scripts.zip
Het zip bestand met de python scriprs.
(13.47 KiB) 2 keer gedownload
De cell in SigmaStudio waarin je de bin file kan laden is het Parametric EQ block, zie afbeelding welke cell en waar je die kan vinden. Ik gebruik voor de zekerheid, altijd een double precision cell, voor hogere frequenties zal een single precision waarschijnlijk ook wel voldoen, maar ik heb nooit zin om daarover na te denken en pak altijd double precision.
Voor welke cell de bin file werkt.
Voor welke cell de bin file werkt.
Hou er rekening mee dat het script niet is getest in elke voorkomende situatie. Wellicht gaat het niet goed als je een bin file laad in een al bestaand block waar 8 filters in zitten en je een nieuwe laad met 6 blokken. Ik pak voor de zekerheid altijd een nieuw "vers" blok plak het daarin en gebruik dat blok en gooi de vorige "oude" weg.

Even een voorbeeldje met plaatje van VituixCAD, hoe je de biquad coeficienten kan exporteren van in dit geval 8 biquad blocken.
Voor het aanmaken van een bestand, klik op de export knop en geef het een file naam in de gewenste folder.
Voor het aanmaken van een bestand, klik op de export knop en geef het een file naam in de gewenste folder.
Ook van de "standaard" IIR blokken kun je de biquad coeficienten exporteren. Als het een enkele biquad blok is, dan kan je ook met de copy knop het in het copy en paste buffer zetten en de coefiienten pasten in een biquad blok.
Export van biquad coeficienten van de "standaard" IIR bloken
Export van biquad coeficienten van de "standaard" IIR bloken
Even wat screenshots van hoe de python scripts te gebruiken, om ze te gebruiken, moet pyton op je PC geinstalleerd zijn. Mocht dat (nog) niet het geval zijn, google is je vriend.
Gebruik van script om te controleren of biquad stabiel is. De laatste melding heeft betreking op het feit of de biquad eventueel gemakelijk is om te zetten naar een 96kHrz sample rate.
Gebruik van script om te controleren of biquad stabiel is. De laatste melding heeft betreking op het feit of de biquad eventueel gemakelijk is om te zetten naar een 96kHrz sample rate.
Hoe je de biquads geexporteerd uit VituixCAD omzet naar de bij vorm van SigmaStudio
Hoe je de biquads geexporteerd uit VituixCAD omzet naar de bij vorm van SigmaStudio
Hoe vervolgens de bin file in SigmaStudio te laden.
Hoe vervolgens de bin file in SigmaStudio te laden.
Als laatste even een waarschuwing de ene shelve functie is de andere niet. De shelve van vituixCAD komt niet overeen met die van SigmaStudio, dus als je die parameters netjes over neemd, dan heb je toch wat anders. Beide shelves gebruiken 3 parameters: Frequentie, Q en Boost. Je kan denken zelfde naam, zelfde parameters, zelfde gedrag maar nee dus. REW heeft meerdere Shelve functies en de HS Q an LS Q komen overeen met die van vituixCAD.
Voorbeeld, van hoe de twee shelve functies, met dezelfde parameters verschillende responses geven. Boven de vituixCAD versie die via the biquad coeficienten route is omgezet naar SigmaStudio.
Voorbeeld, van hoe de twee shelve functies, met dezelfde parameters verschillende responses geven. Boven de vituixCAD versie die via the biquad coeficienten route is omgezet naar SigmaStudio.
Hieronder de formule voor de baffle step correctie, in mijn geval is de breedte 25,8 cm. In vituixCAD pak je daarvoor gewoon een shelve functie, zet die in 2nd order and geef de center frequentie op die je met de formule vind. De boost of de verzwakking, afhankelijk of je de Low of High Shelve pak, zet je op 6 dB voor de meting. In de tuin buiten en met window van 7ms komt er weinig laag terug en is de boel vlak met 6 dB. In de luisteruimte zal een deel van het laag terugkomen en kan je de 6dB naar 4-5 dB zetten. Omdat het een enkel blok vooraan is en de baffle step niet verweven is met allerlei andere EQ, is dit gemakkelijk aan te passen.

Fc = c / (π × W) = 343 / (π × 0.258) = 423 Hz
Voorbeeld van de baffle step correctie in vituixCAD
Voorbeeld van de baffle step correctie in vituixCAD
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Plaatjes van huidig project

Bericht door MechanicalAnimal »

Wat ontzettend gaaf bedacht, die bracing uit de 3D-printer :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”