Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef: ma 30 okt 2023, 23:51
wat een stemmingsmakerij allemaal, welke feiten zijn er die dat "suboptimaal filter" onderbouwen?
Niet echt, een destillaat van bovenstaande opmerkingen. Maar wellicht handig om mee te nemen als je een bult geld uit gaat geven.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door jvenema »

Alleen het feit al dat de componenten van een filter meestal een spreiding van 10% hebben en de drivers ook hun spreiding hebben en dat de componenten niet individueel worden uitgezocht en afgestemd op elkaar maakt zelfs een “goed” ontworpen filter in de praktijk van fabricage sub optimaal.
Daarnaast heb ik ook wel eens filters van commerciële producten gezien en het eindresultaat gemeten, dat je je echt afvroeg, wat is hier gebeurd. Natuurlijk zeggen die paar ervaringen niets over het totale aanbod, maar andere forum leden hebben soortgelijke ervaringen met waarschijnlijk weer andere producten.
Dus er zullen ongetwijfeld goed ontworpen commerciële producten zijn maar gezien de ervaringen zijn er blijkbaar ook minder goede producten in omloop. Soms is het erg duidelijk al te merken al aan de kwaliteit van de “plankjes” van de behuizing. Dun licht hout dat de naam klankkast volledig eer aan doet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door ray5150 »

Sofa schreef: di 31 okt 2023, 3:44
Minder laag, meer laag of laten staan in de 'neutrale' positie waarin deze geleverd wordt. Dit omdat het laag, afhankelijk van de positie van de kasten, erg sterk (te sterk) kan zijn.

Lastig is natuurlijk dat het filter in de behuizing is gemonteerd maar voordat dit 'probleem' zich had aangemeld was de oplossing er al. Ik was namelijk van plan om zie wie zo het filter niet in de kast te monteren maar in een kastje van (transparent) acryl, bovenop de houten kast. Dat ziet er wel spanned uit en is daarmee makkelijk toegankelijk.
Is vrij simpel op te lossen door enkele extra draden en een schakelaar naar buiten te brengen.
Dit word wel vaker in fabrieksmodellen toegepast.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door markbakk »

Ik wil in elk geval adviseren om Boxsim te installeren en je eigen kastontwerp met het 253-filter te simuleren. Dat is het voordeel van Visaton, er hoeft geen meting aan te pas te komen. En zo lang je in de buurt van 16-17cm breed blijft voor de mid-behuizing, graag met schuine kanten, dan loopt het wel los, denk ik.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Feit blijft gewoon dat er bouwpaketten zijn die meer waar voor hun geld bieden...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Henkjan »

wat is dat toch voor Visaton bashing.... kijk alleen al naar de drivers, dat is echt de top wat je kan krijgen. waar baseer je het op dat andere pakketten waar alles anders aan is (drivers, soort kast) meer waar zouden bieden? iets met appels en peren
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Henkjan »

Douwe84 schreef: di 31 okt 2023, 6:39
Henkjan schreef: ma 30 okt 2023, 23:51
wat een stemmingsmakerij allemaal, welke feiten zijn er die dat "suboptimaal filter" onderbouwen?
Niet echt, een destillaat van bovenstaande opmerkingen. ..
dat bedoel ik met stemmingmakerij. feitenloos papagaaien zonder concreet te worden
(niet persoonlijk nemen, maar dit schiet nu echt ff verkeerd, weer wordt iemands enthousiasme enthousiast afgefakkeld)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Douwe84 »

Dat was iig geenzins mijn intentie, daarom zeg ik ook "zo lijkt het" gebaseerd op hetgeen ik daar boven lees. Daarnaast las ik de opmerking van TS over topmodel VOX serie als Duur dus goed, wat zeker niet zo hoeft te zijn. Misschien was mijn opmerking wat "lomp" geschreven.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef: di 31 okt 2023, 11:29
wat is dat toch voor Visaton bashing.... kijk alleen al naar de drivers, dat is echt de top wat je kan krijgen. waar baseer je het op dat andere pakketten waar alles anders aan is (drivers, soort kast) meer waar zouden bieden? iets met appels en peren
Ik heb de Vox201 hier thuis staan, leuke speaker maar het laag kleurt best wel, dat bouwpakket kost nu 2400 euro per paar, ex hout. Ik denk dat het beter kan voor dat geld. Dat is wat ik zeg, meer niet. Als je dan zoiets bouwt zou ik zeker de ladylike versie bouwen met een actieve gesloten sub. Die midhoog sectie hoeft zich nergens voor te schamen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door OWC »

Sofa schreef: ma 30 okt 2023, 21:54
Shadow maakt weliswaar een punt hier maar OWC gaat iets te ver denk ik.
Hoezo?

Ik deel toch gewoon een mening?
Dat uiteindelijk gebaseerd is op jaren persoonlijke en professionele ervaring?

Begrijp de rest van alle persoonlijke commotie absoluut niet om heel eerlijk te zijn?
Daar mogen anderen het best mee oneens zijn, of een andere smaak in hebben, heb ik totaal geen moeite mee hoor :) :)
Het zal mij persoonlijk weinig uitmaken, zolang iemand vind dat bepaalde speakers in zijn oren goed klinken, dan is dat toch ook gewoon totaal prima?

Zoals al eerder is gezegd, als het je aanspreek, er gewoon lekker voor gaan.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: ma 30 okt 2023, 23:51
wat een stemmingsmakerij allemaal, welke feiten zijn er die dat "suboptimaal filter" onderbouwen?
Welke feiten zijn er dat het filter wel goed is?

Wat is er mis dat men gewoon een mening ergens over deelt?
Er zijn mensen die rotsvast zeggen dat een Class-D gewoon helemaal ruk is.
Of iets zonder een Van Den Hul kabel niet goed klinkt.
Dat is toch hetzelfde laken een pak?

Ik deel gewoon een mening gebaseerd op ervaring die ik heb opgedaan door de jaren heen.
Daar mag je het best mee oneens zijn. Daar heb ik totaal geen moeite mee.

Hoe dan ook, ik wilde zeer zeker niet zo serieus deze kant op gaan, ik was mij letterlijk geen kwaad of slechte intentie bewust. :proost:
Ik denk dat je wat teveel in het "bashen" inleest. Ik denk dat niemand hier aan het bashen is, (ik niet iig) maar gewoon zijn ervaringen deelt.
Niets meer, niks minder :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door OWC »

jvenema schreef: di 31 okt 2023, 7:47
Dus er zullen ongetwijfeld goed ontworpen commerciële producten zijn maar gezien de ervaringen zijn er blijkbaar ook minder goede producten in omloop.
Goede ontwerpen zijn er zeer zeker en dus ook ontwerpen die gewoon echt niet goed zijn.

Om maar een beetje een kijkje te nemen, zie;
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

ray5110

-Is vrij simpel op te lossen door enkele extra draden en een schakelaar naar buiten te brengen-

Dank maar dat hoeft niet. Zoals gezegd, ik had zo wie zo het plan om een acrylaat kastje van 1 cm dik bovenop de kast te plaatsen. Door de pootjes kan de bedrading. Ik vind al die spoelen en draden in zo’n kastje er best wel gaaf uitzien.


markbakk

De platen bestaan uit gelijmte strookjes van 4 cm breed. Als je zo’n plaat zaagt moet je ervoor zorgen dat er geen stukjes strook half gezaagd worden, het moet symetrisch zijn. Dat betekend dus 5 strookes of 20 cm breed. Precies tussen de MTI 253 en MRI Ladylike in.

Shadow

-Feit blijft gewoon dat er bouwpaketten zijn die meer waar voor hun geld bieden...-

Dat kan maar zoals je weet wil ik een uiterst smalle kast met een bol erin en daarvoor heb ik dus echt kleine midjes voor nodig. Veel ontwerpen, ik zou zeggen de meeste (heb erg veel pagina’s bekeken) zijn ontwerpen met grotere midtoners of woofers welke nauwelijks groter zijn dan de midtoners. Juist een paar kleine drivers met een duidelijk veel grotere woffer )of woofers) is wat ik wil. Daarnaast, en dat is een belangrijk argument: ik heb 2 KEF Calinda’s welke zo’n 40 jaar oud zijn. Heb deze in bezit gekregen na het overlijden van mijn moeder. Dat waren prima speakers en zijn nog steeds prima speakers. De speakers die ik nu ga bouwen zijn voor de rest van mijn leven en de kosten per jaar zijn dus verwaarloosbaar. 10 jaar geleden heb ik een nieuwe auto gekocht voor € 7500 dus tot nu toe heeft deze auto aan afschrijving € 750 gekost. Aangezien deze zeker nog 10 jaar meekan zijn de afschrijvingskosten verwaarloosbaar. Bij speakers is dat net zo.

Henkjan

-wat is dat toch voor Visaton bashing.... kijk alleen al naar de drivers, dat is echt de top wat je kan krijgen-

Laten we vaststellen dat Henkjan de bovenmeester is en ik een 5 jarig kind qua kennis. Feit. Niettemin kan ik wel lezen en heb toch wel de indruk dat ze bij Visaton hun best doen.

Douwe84

-weer wordt iemands enthousiasme enthousiast afgefakkeld-

Dat vind ik eerlijk gezegd ook wel een beetje maar dat enthousiasme blijft gewoon hoor. Een serieus idee blijft bij mij nooit een idee. ‘Just do it!’

Shadow

-VOX 201-

Leuk om te horen. Ik kan trouwens de 201 niet vinden, wel de 200 en deze is als set te koop voor € 1500. In de 253 zit een andere woofer. De set kost € 600 meer.

OWC

Wel, wat goed klinkt en wat niet is puur subjectief. Net zoals ‘kunst’, de een vind het rommel en de ander betaalt grif een miljoen. Ik ga er vanuit uit dat er bij Visaton mensen met vakkennis rondlopen en gedegen componenten ontwikkelen. De individuele drivers hebben veel lof ontvangen en ik kan me niet voorstellen dat ze dan maar een kastje tekenen en een filter onwerpen welke ondermaats is. Maar goed, bewijzen kan ik dat niet.

In ieder geval: laat mij 10 ‘goede’ speakers horen en vertel mij dat ik er een kan uitkiezen. Ik denk dat ik met een paar naar huis ga en daar voor de rest van mijn leven heel tevreden mee ben. Een andere kan mij hetzelfde voorstel doen met 10 andere. Dan zou ik dus een ander stel kiezen en daar net zo tevreden mee zijn. De mooiste vrouw bestaat niet, net zomin als de beste speaker. Wel bestaan mensen die nooit tevreden zijn en altijd, en tevergeefs, op zoek bijven naar de mooiste, de beste, de duurste, de lekkerste etc.

Ik ben nog steeds tevreden met de 40 jaar oude KEFS maar heb gewoon zin in een leuk projekt. Als ik € 2000 uitgeef voor de componenten zal ik er qua geluid vast niet op achteruit gaan maar kan wel de vormgeving realiseren welke IK leuk vind.

Ik ga nu de link (wat staan er daar veel op!) bekijken, mijn dank. Vind het allemaal interessant!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Sofa schreef: di 31 okt 2023, 21:58

Dat kan maar zoals je weet wil ik een uiterst smalle kast met een bol erin en daarvoor heb ik dus echt kleine midjes voor nodig. Veel ontwerpen, ik zou zeggen de meeste (heb erg veel pagina’s bekeken) zijn ontwerpen met grotere midtoners of woofers welke nauwelijks groter zijn dan de midtoners. Juist een paar kleine drivers met een duidelijk veel grotere woffer )of woofers) is wat ik wil.
De schema's zijn openbaar bij Visaton, ik zou de ladylike zuiltjes bouwen, 2x CSS SDX10 impuls gecorrigeerde sub erbij en dan heb je een serieus mooie set! Wat ik zei; het mid en hoog van de Vox200 is echt goed. Het laag is nogal een compromis.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door markbakk »

Boxsim dus…
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door OWC »

Voor een bedrag van 1200 euro (x2) , zou ik liever een Purifi/Seas/Satori zien en als bandtweeters/AMTs je ding zijn, een Mundorf erbij met een mooie 10 inch naar smaak.

Uiteraard verschillen smaken.

Overigens heb ik nooit gezegd dat mensen of bedrijven zomaar wat doen.

Nu je het er wel over hebt, als Erin's Audio Corner al een tijdje volgt, vraag je dat bij sommige merken (niet perse Visaton) weleens af.

Dat sluit ook aan bij mijn eigen ervaring.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

Shadow, vergeet niet dat ik al/ook nog een bakbeest van een subwoofer heb welke een boel geluidsdruk afgeeft. Als ik deze aanzet kijk ik soms naar de ramen welke heen en weer begeven. Ik hoef er dus geen subwoofer bij. Gewoon een strakke bas in een kastje is genoeg. Wat ik erg mooi vind is als een drummer ineens een flinke mep geeft en dat eruit knalt, met geweld uiteraard.

OWC: ik ga deze ook eens Googlen. Kun je een model (naam/nummer) geven welke qua prijs niet boven de MTI 253 uitkomt?
Laatst gewijzigd door Sofa op di 31 okt 2023, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door OWC »

Als er geen subwoofer bij hoeft, snap ik de keuze van deze specifieke combinatie van Visaton niet helemaal?

Dan zijn 1 of twee midwoofers vanaf 80-100Hz voldoende.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

Omdat ik dat ding lang niet altijd aanzet. Die drukgolven zijn wel eens wat vermoeiend. Op laag nivo werkt zo'n ding niet en op hoog nivo krijgt mijn vrouw een zenuwinzinking. Soms ben ik alleen thuis, soms moet mijn dochter vroeg op, etc
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door OWC »

Waarom zou een subwoofer niet werken op een laag niveau?
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

Ik bedoel, luister na een drumstel, dan naar een drumstel op je speakers op hetzelfde nivo. Het geluid op je speakers klinkt dan waarschijnlijk (bijna) zoals het echte drumstel.

Speel dan een CD'tje op het nivo van 'de baby ligt te slapen', dan blijft er toch niks van het drumstel over! En het heeft geen zin om de subwoofer aan te zetten, die krijgt op een laag nivo niet eens de opdracht om adem te halen. Als dat ding wakker wordt gemaakt gebeurt hetzelfde met de baby!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Marp »

Sofa schreef: di 31 okt 2023, 23:35
Gewoon een strakke bas in een kastje is genoeg. Wat ik erg mooi vind is als een drummer ineens een flinke mep geeft en dat eruit knalt, met geweld uiteraard.
Dat pleit meer voor de Concorde, dan voor de Vox MTI 253.
Sofa schreef: di 31 okt 2023, 23:35
...welke qua prijs niet boven de MTI 253 uitkomt?
Dit ook.
Sofa schreef: do 26 okt 2023, 12:13
Ik vind deze combinatie bijzonder fraai.
Dit nog meer, en dan hadden we het nog niet eens over de uitzonderlijk lage vervormingscijfers en goede lineariteit van alle units in de Concorde. Is hij buiten beeld geraakt?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door OWC »

Sofa schreef: wo 01 nov 2023, 1:05
Ik bedoel, luister na een drumstel, dan naar een drumstel op je speakers op hetzelfde nivo. Het geluid op je speakers klinkt dan waarschijnlijk (bijna) zoals het echte drumstel.

Speel dan een CD'tje op het nivo van 'de baby ligt te slapen', dan blijft er toch niks van het drumstel over! En het heeft geen zin om de subwoofer aan te zetten, die krijgt op een laag nivo niet eens de opdracht om adem te halen. Als dat ding wakker wordt gemaakt gebeurt hetzelfde met de baby!
In dat geval zou ik je subwoofer beter inregelen of beter plaatsen.

Die ervaring heb ik namelijk niet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door dre »

Interessant verhaal zo. :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Gaat alle kanten op, maar saai is het niet
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”