Commandant 3 tips

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Henkjan schreef: do 30 dec 2021, 0:39
wat je ik vooral lees is
De meningen verschillen over het overschilderen van watergedragen (acryl)verf met terpentinebasis verf.
de meeste zijn t er wel over eens dat acryl over alkyd kan, maar over alkyd over acryl zijn de meningen verdeeld. het gaat dus soms fout, en soms ook goed. ik zou t risico niet nemen, zeker als je zonder problemen met 2k kan verven.
In de link die ik gaf stond juist dat alkyd over acryl kan en andersom niet maar als ik dan meerde sites bekijk dan geven veel vooral schilders aan dat het andersom juist niet kan, hetzelfde dus wat jullie zeggen. Alsnog bedankt voor de tips en moeite , heb ik ook weer wat geleerd en het moet lukken zo denk ik!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Pjotr »

Hier staat 2K blanke lak in blik: https://www.nonpaints.com/nl/mipa-2k-kr ... high-solid

Kun je dus naar believen aanmaken. Zou die leverancier eens bellen over hoe verder te werk te gaan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Henkjan »

ja, je kan met 2k verf prima alleen een deel aanmaken. gewone digitale keuken weegschaal is nauwkeurig genoeg
royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Bedankt, handig voor in de toekomst. Heb nu alkyd in huis gehaald.
royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Weet iemand hoelang je moet wachten voordat je kan schuren en polijsten. Ik heb 4 dagen gewacht en krijg hetzelfde resultaat als met de acryl verf!
royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Iemand tips? Ik ben nu weer 3 a 4 weken verder en heb opnieuw geprobeerd de test stukjes te polijsten. Er blijven krassen in komen en de glans komt niet goed terug. Ik heb nu commandant 3,4 en 5 en vraag me af hoeveel ik nu moet gebruiken. Als ik teveel commandant 3 er op doe dan glij ik er overheen als boter en als ik er een klein beetje op doe dan schuurt het aardig droog en polijst ik er uiteindelijk best veel af, dit schijnt dus wel te werken. Hierna met commandant 5 en krijg het maar niet kras vrij. Ligt dit aan de hoeveelheden die ik er op doe? Is het teveel of te weinig ik heb geen idee, iemand suggesties? De commandant 5 is de versie die ook krassen verwijderd dus mischien is deze te agressief en maakt het krassen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Shadow »

Ik denk dat Dre geen commandant gebruikt voor het polijsten van wat dan ook, ik zou hem eens vragen wat er wel kan...
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Rick76 »

Ik heb zelf geen ervaring met commandant producten en ook niet met het (handmatig?) polijsten van een 1-k spuitbus/lak. Naar mijn idee is het bijna onmogelijk om een 1-k spuitbus/lak (en zwart al helemaal) op te poetsen naar een 100% glans, zie overigens wel projecten voorbij komen waarbij een bewonderingswaardig resultaat behaald word. Dus mijn tip is, ze te laten spuiten met een 2-k lak.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Marp »

royvdgriend01 schreef: vr 04 feb 2022, 4:38
Als ik teveel commandant 3 er op doe dan glij ik er overheen als boter en als ik er een klein beetje op doe dan schuurt het aardig droog en polijst ik er uiteindelijk best veel af, dit schijnt dus wel te werken. Hierna met commandant 5 en krijg het maar niet kras vrij. Ligt dit aan de hoeveelheden die ik er op doe?
Ja, niet te zuinig gebruiken. Als de boel te droog wordt, krijgt de doek harde randen of plekken, en krijg je bovendien samengeklonterde polijstkorreltjes met slijpsel. Daarmee gaat polijsten inderdaad over naar schuren (en krassen).

Als je het goed doet, moet je enkel met commandant 3 al een heel eind tot hoogglans komen. Commandant 4 en 5 zijn dan slechts voor de finishing touch.
royvdgriend01
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 0:48

Re: Commandant 3 tips

Bericht door royvdgriend01 »

Marp schreef: vr 04 feb 2022, 12:12
royvdgriend01 schreef: vr 04 feb 2022, 4:38
Als ik teveel commandant 3 er op doe dan glij ik er overheen als boter en als ik er een klein beetje op doe dan schuurt het aardig droog en polijst ik er uiteindelijk best veel af, dit schijnt dus wel te werken. Hierna met commandant 5 en krijg het maar niet kras vrij. Ligt dit aan de hoeveelheden die ik er op doe?
Ja, niet te zuinig gebruiken. Als de boel te droog wordt, krijgt de doek harde randen of plekken, en krijg je bovendien samengeklonterde polijstkorreltjes met slijpsel. Daarmee gaat polijsten inderdaad over naar schuren (en krassen).

Als je het goed doet, moet je enkel met commandant 3 al een heel eind tot hoogglans komen. Commandant 4 en 5 zijn dan slechts voor de finishing touch.
Bedankt voor de tip. Dus zorgen dat de boel niet opdroogt wat in mijn idee snel gebeurt en hoe haal ik het middel eraf? Om al het polijstmiddel eraf te halen moet ik het toch droog poetsen( in een paar snelle stappen ) zonder krassen er in te laten komen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Commandant 3 tips

Bericht door Pjotr »

Gewoon met water... eventueel met wat afwas om vette vingerafdrukken te voorkomen. Overigens is het mij nooit gelukt om alleen met commandant 3 een mooie "wet look" te krijgen.
Plaats reactie