Onderzoek hoorbaarheid interne resonanties en achterwandreflectie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Onderzoek hoorbaarheid interne resonanties en achterwandreflectie

Bericht door Pjotr »

Jawel Chris, het ging er ook niet om of MFB goed of slecht is maar over deze:
Ik kreeg vorige week tijdens een demo in Limburg de vraag of een motional feedback loop geen last heeft van vertragingen tussen wat de driver elektrisch ingaat en er door de accelerometer aan akoestische output wordt gemeten. Ik heb die vraag toen beantwoord met de opmerking dat MFB systemen - indien goed afgestemd natuurlijk - zich gedragen als minimal phase systemen - het systeem werkt in het gebied waar het verschil in fase tussen de twee niet boven een bepaalde waarde - hoek - komt. En dat het daarbuiten gaat wapperen en/of piepen. De blikken die ik terugkreeg waren nogal wazig
Over dergelijke vertragingen doen in high-end kringen de wildste verhalen de ronde die gewoon niet kloppen met de werkelijkheid en een eigen leven zij gaan leiden. Het is ook een lastig begrip om te doorgronden en fysiek voor te stellen.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Zou Cock de volgordelijkheid in de uitleg van de werking van terugkoppeling verwarren met de werking daarvan: instantaan (behalve bij hoge frequenties wanneer fasedraaing ontstaat)?
satefan

Bericht door satefan »

De andere belangrijke vraag is (zonder gehinderd te worden door fundamentele kennis), wat is 'te laat'? Als de vertraging van de correctie valt binnen de doelstelling, is er niet heel veel aan de hand lijkt me?

De feedback loop van mijn cruise-control mag best 1 of 2 km per uur verschil veroorzaken tov de ingestelde snelheid.

Als de correctie in het audio-signaal de vervorming flink vermindert, binnen de marges van het waarneembare, dan lijkt me dat prima.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

I.d.d. zo kun je het ook stellen. Voor de elektrotechneut: Hoeveel fasemarge sta je toe. Dat valt prima te berekenen en ook uitstekend te simuleren. Binnen een zekere marge is de snelheid groot genoeg opdat er geen "overshoot" en/of slingergedrag ontstaat.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Zonder fasedraaing, zoals in de lagere frequenties, is de terugkoppeling toch instantaan? Er ontstaat niet eerst een fout die dan gecorrigeerd wordt (conform de stappen in de uitleg), de fout kan niet eens optreden ... . De overshoot zit in de hogere frequenties, als het systeem net als ons begrip wat tijd nodig heeft. :-)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nu schiet je een beetje door door naar de andere kant Wieger :D Instantaan is het nooit, bijna instantaan kan wel :D Ga maar na, delay door een draadje is altijd nog zo'n 5 nS/m. Het wordt nooit nul.

Maar speakers, motoren, DT, e.d., het zijn allemaal massa-veer systemen. Alleen is zonder overall actieve terug koppeling de totale loop gain < 1.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 30 okt 2022, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

OK, vrijwel instantaan ...
satefan

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: zo 30 okt 2022, 16:57
Nu schiet je een beetje door door naar de andere kant Wieger :D
:rofl: Om dit soort woordgrappen en kwinkslagen kan ik letterlijk dubbelliggen van t lachen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”