Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ondertussen weer wat verder. Alle platen hout voor de zijkanten zijn binnen.
Dit is 4mm dun triplex en lekker buigzaam is. Door de zijkanten op te bouwen uit verschillende laagjes kun je makkelijk de ronding erin krijgen.
In totaal komen er 5 laagjes op elkaar wat een dikte geeft van 20mm. Voor deze kast genoeg. Leuk bijkomend voordeel van de gebogen constructie is dat het steviger is dan een rechte plaat.

En omdat nu nog alles lekker open is, alvast begonnen aan een deel van de demping. Kun je nu nog makkelijk bij en wat gedaan is is alvast maar gedaan.....scheelt weer. Ohja, vanwege de smalle achterkant zijn per kast twee wat kleinere BR-pijpjes geplaatst.

Nu nog het hulpstuk maken om de platen tijdens het drogen goed op z'n plek te houden. Bij de constructie van de Ares heb ik daar wat testjes mee gedaan en een soortgelijke constructie van toen gaat het nu ook weer worden.

Dit is 4mm dun triplex en lekker buigzaam is. Door de zijkanten op te bouwen uit verschillende laagjes kun je makkelijk de ronding erin krijgen.
In totaal komen er 5 laagjes op elkaar wat een dikte geeft van 20mm. Voor deze kast genoeg. Leuk bijkomend voordeel van de gebogen constructie is dat het steviger is dan een rechte plaat.

En omdat nu nog alles lekker open is, alvast begonnen aan een deel van de demping. Kun je nu nog makkelijk bij en wat gedaan is is alvast maar gedaan.....scheelt weer. Ohja, vanwege de smalle achterkant zijn per kast twee wat kleinere BR-pijpjes geplaatst.

Nu nog het hulpstuk maken om de platen tijdens het drogen goed op z'n plek te houden. Bij de constructie van de Ares heb ik daar wat testjes mee gedaan en een soortgelijke constructie van toen gaat het nu ook weer worden.

- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zo, vandaag laatste dag van de vakantie. Vrouwlief met kind naar Ernst en Bobby, papa lekker in z'n schuur. Tenminste....twee plaatjes verlijmt en lijmklemmen erop gezet. Niet zoveel....alhoewel...ben vandaag met wat anders begonnen.
En dat was het filter. Ik werkte altijd met LspCAD. Lekker programma, maar wat ik ditmaal wilde, een 3-weg serie filter, kan met dat programma maar op 1 manier...en niet op de manier die ik wilde. Dus vandaag aan het stoeien geweest met SpeakerWorkshop. Met dank aan Jeroen_D want die heeft me de goede kant op gewezen met paar tips en wat uitleg over het programma. En ik moet zeggen....erg leuk programma
En dat was het filter. Ik werkte altijd met LspCAD. Lekker programma, maar wat ik ditmaal wilde, een 3-weg serie filter, kan met dat programma maar op 1 manier...en niet op de manier die ik wilde. Dus vandaag aan het stoeien geweest met SpeakerWorkshop. Met dank aan Jeroen_D want die heeft me de goede kant op gewezen met paar tips en wat uitleg over het programma. En ik moet zeggen....erg leuk programma
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ondertussen begonnen met het plaatsen van de zijpanelen. Grote delen van de demping zitten erin en nu maar eens beginnen met het dichtmaken.
Er gaan twee platen per keer op, dus twee kasten, 5 platen per kant....is nu nog ongeveer een week plakken en nachtje laten drogen.

Ik wou twee kasten tegelijk doen, maar de lijmklemmen (die passen) zijn op. Dus dan maar 1 kast per keer.
Zoals ik al schreef ondertussen ook begonnen aan het filter. Mmmm, best lastig een 3-weg seriefilter. In overleg met Tony en Jeroen is het trouwens van 2,5 weg veranderd naar een 3-weg. Ten eerste vanwege de impedantie, ten tweede voor het wat groter uitgevallen mid-deel van de kast.
Daardoor wordt het voor het filter wat krap, zeker kijkende naar de wat grotere spoelen en C's die er nu in komen, en als ik besluit om ook nog eens wat impedantiecorrectie voor de buizenversterker toe te gaan passen wordt het allemaal best fors, dus vrees dat het filter ook hier weer extern komt in een soort mini-Thesis-kast. Beetje dezelfde lijn aanhouden.
Maar goed, daarover later meer.
Er gaan twee platen per keer op, dus twee kasten, 5 platen per kant....is nu nog ongeveer een week plakken en nachtje laten drogen.

Ik wou twee kasten tegelijk doen, maar de lijmklemmen (die passen) zijn op. Dus dan maar 1 kast per keer.
Zoals ik al schreef ondertussen ook begonnen aan het filter. Mmmm, best lastig een 3-weg seriefilter. In overleg met Tony en Jeroen is het trouwens van 2,5 weg veranderd naar een 3-weg. Ten eerste vanwege de impedantie, ten tweede voor het wat groter uitgevallen mid-deel van de kast.
Daardoor wordt het voor het filter wat krap, zeker kijkende naar de wat grotere spoelen en C's die er nu in komen, en als ik besluit om ook nog eens wat impedantiecorrectie voor de buizenversterker toe te gaan passen wordt het allemaal best fors, dus vrees dat het filter ook hier weer extern komt in een soort mini-Thesis-kast. Beetje dezelfde lijn aanhouden.
Maar goed, daarover later meer.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Nee, geen mal. Eerst aftekenen allemaal met passer, dan de vlakke kanten uittekenen, en frees erin. Dus eigelijk hetzelfde als een ronde speaker, alleen stop ik met frezen als ik de vlakke lijntjes nader. Op dat moment zitten de rondingen dus op z'n plaats. Dan gaat de frees eraf en maak ik even snel van een plaatje hout en wat lijmklemmen een geleider voor de frees. En daarlangs (tussen de al gemaakte rondingen frees ik de laatste vlakke stukken weg. Gaat vrij snel als je er al een stuk of 12 met deze vorm hebt gedaan. 
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
En vandaag weer eventjes tijd om wat te doen.
Vanmorgen al het overtollige hout grof met de zaag verwijderd. Daarna met de bandschuurmachine nog wat netter gemaakt en uiteindelijk met de vlakschuurmachine het werk afgemaakt.

Toen aan de voorkant de frees erin.

Begint ergens op te lijken.....

Vanmorgen al het overtollige hout grof met de zaag verwijderd. Daarna met de bandschuurmachine nog wat netter gemaakt en uiteindelijk met de vlakschuurmachine het werk afgemaakt.

Toen aan de voorkant de frees erin.

Begint ergens op te lijken.....

Laatst gewijzigd door Edo op za 25 nov 2006, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Rho: Het front gaat inderdaad weer van zwart leer worden. Vond het wel netjes eigenlijk. De rest wodt, net als bij de Ares, met 2 soorten fineer afgewerkt. Eiken en wat donkere strookjes. En dat in de lak. Het meubel waar ze bij komen is ook eiken (licht) dus denk dat dat prima gaat werken.
Het meubel heeft alleen aluminium voeten, en hoe ik dat met dit ga doen weet ik nog niet, misschioen wel geheel niet en iets van zwart (zo ook de achterkant waarschijnlijk. Ben ik nog niet helemaal uit allemaal.
Jan: Zeker. Ondat het materiaal gebogen is neemt ook de stijfheid gigantisch toe. Tel daar allen lijm nog bij (ben nu 1 grote pot houtlijm verder) en je hebt een zeer stevige constructie. Is wel wat lastiger af te werken, maar ach...dat komt wel goed denk ik.
Marp: Het front is volledig los (nu nog) om het leer erop te kunnen spannen. Daarna zal dit geheel vast gezet worden op de kast d.m.v. lijm/deuvels. Krijg je niet meer los...
Ondertussen ook wat verder met het (serie-3weg) filter. Maar daar over later meer.
Het meubel heeft alleen aluminium voeten, en hoe ik dat met dit ga doen weet ik nog niet, misschioen wel geheel niet en iets van zwart (zo ook de achterkant waarschijnlijk. Ben ik nog niet helemaal uit allemaal.
Jan: Zeker. Ondat het materiaal gebogen is neemt ook de stijfheid gigantisch toe. Tel daar allen lijm nog bij (ben nu 1 grote pot houtlijm verder) en je hebt een zeer stevige constructie. Is wel wat lastiger af te werken, maar ach...dat komt wel goed denk ik.
Marp: Het front is volledig los (nu nog) om het leer erop te kunnen spannen. Daarna zal dit geheel vast gezet worden op de kast d.m.v. lijm/deuvels. Krijg je niet meer los...
Ondertussen ook wat verder met het (serie-3weg) filter. Maar daar over later meer.
Dat kleintje zag/ziet er zeker niet slecht uit. Alleen weet ik niet of dat effect ook zo gaat zijn bij een vloerstaander.Edo schreef:Rho: Het front gaat inderdaad weer van zwart leer worden. Vond het wel netjes eigenlijk. De rest wodt, net als bij de Ares, met 2 soorten fineer afgewerkt. Eiken en wat donkere strookjes. En dat in de lak. Het meubel waar ze bij komen is ook eiken (licht) dus denk dat dat prima gaat werken.
Het meubel heeft alleen aluminium voeten, en hoe ik dat met dit ga doen weet ik nog niet, misschioen wel geheel niet en iets van zwart (zo ook de achterkant waarschijnlijk. Ben ik nog niet helemaal uit allemaal.
Bij alu past misschien beter een grijs (kunst)leder? Ik heb nog meer dan een m² liggen.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
rho: satijn hoogst waarschijnlijk.
Joost: Klopt, kwam ik ook achter bij een ander project. Ik had toen massief hout (twee verschillende) en resulteerde in flink wat ehm...scheurtjes na verloop van tijd. Maar het deel wat gefineerd was (zie foto paar posts terug) ging goed. Het fineer is 0.7mm dik (dun) dus gelukkig ging dat wat beter.
Joost: Klopt, kwam ik ook achter bij een ander project. Ik had toen massief hout (twee verschillende) en resulteerde in flink wat ehm...scheurtjes na verloop van tijd. Maar het deel wat gefineerd was (zie foto paar posts terug) ging goed. Het fineer is 0.7mm dik (dun) dus gelukkig ging dat wat beter.





