Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Valt mee. Het is geen echt leer, en vrij dum. Wordt in de carhifi gebruikt, en heb bij de Ares de proef op de som genomen om te kijken hoe het ging. Bleek goed te gaan.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ondertussen weer wat verder. Alle platen hout voor de zijkanten zijn binnen.
Dit is 4mm dun triplex en lekker buigzaam is. Door de zijkanten op te bouwen uit verschillende laagjes kun je makkelijk de ronding erin krijgen.
In totaal komen er 5 laagjes op elkaar wat een dikte geeft van 20mm. Voor deze kast genoeg. Leuk bijkomend voordeel van de gebogen constructie is dat het steviger is dan een rechte plaat.

Afbeelding

En omdat nu nog alles lekker open is, alvast begonnen aan een deel van de demping. Kun je nu nog makkelijk bij en wat gedaan is is alvast maar gedaan.....scheelt weer. Ohja, vanwege de smalle achterkant zijn per kast twee wat kleinere BR-pijpjes geplaatst.

Afbeelding



Nu nog het hulpstuk maken om de platen tijdens het drogen goed op z'n plek te houden. Bij de constructie van de Ares heb ik daar wat testjes mee gedaan en een soortgelijke constructie van toen gaat het nu ook weer worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vanmiddag even bij edo langs geweest,hij gaat lekker door.
ze zien er weer prima uit,het ongelooflijk hoe zulke dunne en lichte plaatjes zo een stevig geheel gaan vormen,o nog bedankt voor de spikes...die nog bij je liggen :?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, vandaag laatste dag van de vakantie. Vrouwlief met kind naar Ernst en Bobby, papa lekker in z'n schuur. Tenminste....twee plaatjes verlijmt en lijmklemmen erop gezet. Niet zoveel....alhoewel...ben vandaag met wat anders begonnen.
En dat was het filter. Ik werkte altijd met LspCAD. Lekker programma, maar wat ik ditmaal wilde, een 3-weg serie filter, kan met dat programma maar op 1 manier...en niet op de manier die ik wilde. Dus vandaag aan het stoeien geweest met SpeakerWorkshop. Met dank aan Jeroen_D want die heeft me de goede kant op gewezen met paar tips en wat uitleg over het programma. En ik moet zeggen....erg leuk programma :!:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ondertussen begonnen met het plaatsen van de zijpanelen. Grote delen van de demping zitten erin en nu maar eens beginnen met het dichtmaken.
Er gaan twee platen per keer op, dus twee kasten, 5 platen per kant....is nu nog ongeveer een week plakken en nachtje laten drogen.

Afbeelding

Ik wou twee kasten tegelijk doen, maar de lijmklemmen (die passen) zijn op. Dus dan maar 1 kast per keer.

Zoals ik al schreef ondertussen ook begonnen aan het filter. Mmmm, best lastig een 3-weg seriefilter. In overleg met Tony en Jeroen is het trouwens van 2,5 weg veranderd naar een 3-weg. Ten eerste vanwege de impedantie, ten tweede voor het wat groter uitgevallen mid-deel van de kast.
Daardoor wordt het voor het filter wat krap, zeker kijkende naar de wat grotere spoelen en C's die er nu in komen, en als ik besluit om ook nog eens wat impedantiecorrectie voor de buizenversterker toe te gaan passen wordt het allemaal best fors, dus vrees dat het filter ook hier weer extern komt in een soort mini-Thesis-kast. Beetje dezelfde lijn aanhouden.
Maar goed, daarover later meer.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

edo schreef:
Joost: Jep, de units worden allemaal ingefreest. (en Thanks)
Ja dat begrijp (en zie ) ik, maarrrrrrr.........hoe frees je die platte kantjes aan de woofers?

groet
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Mal?? :roll:

Kees
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, geen mal. Eerst aftekenen allemaal met passer, dan de vlakke kanten uittekenen, en frees erin. Dus eigelijk hetzelfde als een ronde speaker, alleen stop ik met frezen als ik de vlakke lijntjes nader. Op dat moment zitten de rondingen dus op z'n plaats. Dan gaat de frees eraf en maak ik even snel van een plaatje hout en wat lijmklemmen een geleider voor de frees. En daarlangs (tussen de al gemaakte rondingen frees ik de laatste vlakke stukken weg. Gaat vrij snel als je er al een stuk of 12 met deze vorm hebt gedaan. :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, kast 1 is deze week in de lijmklemmen gezet. Elke avond twee plaatjes hout. Nu zitten er 5 lagen op en is voor deze kast voldoende.

Afbeelding

Op naar de volgende kast die in de lijmklemmen mag, en deze netjes afwerken.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Dat ziet er netjes uit Edo! :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En vandaag weer eventjes tijd om wat te doen.
Vanmorgen al het overtollige hout grof met de zaag verwijderd. Daarna met de bandschuurmachine nog wat netter gemaakt en uiteindelijk met de vlakschuurmachine het werk afgemaakt.

Afbeelding

Toen aan de voorkant de frees erin.

Afbeelding

Begint ergens op te lijken.....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edo op za 25 nov 2006, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb het niet helemaal gevolg. Ga je het front weer met leder afwerken?
Satijn zwart lijkt me zeker niet mis in dit geval. De rest zou ik persoonlijk satijn vernissen, misschien eerst een beitsje erop zetten.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Damn Edo, het ziet er erg goed uit! Die zijwanden lijken me idd ontzettend stevig!!

Mooi hoor....


Jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat ziet er inderdaad erg goed uit, en dat inspringende paneel maakt er weer net wat anders van.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Rho: Het front gaat inderdaad weer van zwart leer worden. Vond het wel netjes eigenlijk. De rest wodt, net als bij de Ares, met 2 soorten fineer afgewerkt. Eiken en wat donkere strookjes. En dat in de lak. Het meubel waar ze bij komen is ook eiken (licht) dus denk dat dat prima gaat werken.
Het meubel heeft alleen aluminium voeten, en hoe ik dat met dit ga doen weet ik nog niet, misschioen wel geheel niet en iets van zwart (zo ook de achterkant waarschijnlijk. Ben ik nog niet helemaal uit allemaal.

Jan: Zeker. Ondat het materiaal gebogen is neemt ook de stijfheid gigantisch toe. Tel daar allen lijm nog bij (ben nu 1 grote pot houtlijm verder) en je hebt een zeer stevige constructie. Is wel wat lastiger af te werken, maar ach...dat komt wel goed denk ik.

Marp: Het front is volledig los (nu nog) om het leer erop te kunnen spannen. Daarna zal dit geheel vast gezet worden op de kast d.m.v. lijm/deuvels. Krijg je niet meer los...

Ondertussen ook wat verder met het (serie-3weg) filter. Maar daar over later meer.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Edo schreef:
Rho: Het front gaat inderdaad weer van zwart leer worden. Vond het wel netjes eigenlijk. De rest wodt, net als bij de Ares, met 2 soorten fineer afgewerkt. Eiken en wat donkere strookjes. En dat in de lak. Het meubel waar ze bij komen is ook eiken (licht) dus denk dat dat prima gaat werken.
Het meubel heeft alleen aluminium voeten, en hoe ik dat met dit ga doen weet ik nog niet, misschioen wel geheel niet en iets van zwart (zo ook de achterkant waarschijnlijk. Ben ik nog niet helemaal uit allemaal.
Dat kleintje zag/ziet er zeker niet slecht uit. Alleen weet ik niet of dat effect ook zo gaat zijn bij een vloerstaander.

Bij alu past misschien beter een grijs (kunst)leder? Ik heb nog meer dan een m² liggen. ;) :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zal er eens over denken. Misschien een optie.
Hieronder wat ongeveer de looks zijn op dit moment qua kleurstelling:

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, ik dacht wel dat dat de bedoeling is. ;)

Mja, als je het fineer iets lichter neemt dan bij je Hestia is dat bij zo'n grote waarschijnlijk wel mooier.
Is het donkere of lichte eik, dat meubel?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, jep...da's de bedoeling inderdaad.
Hieronder wat de bedoeling is qua fineer:

Afbeelding

Met meubel (licht eiken):

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Aha! Je gaat ze gewoon bij je thuis neerzetten. Zeg dat dan! ;)

Wel eerst een testje doen met je vernis. Ik heb hier kersen-fineer gebruikt en dat wordt aardig wat donkerder na een laagje vernis. Is wel mooi, maar als je op iets lichts miks zou het wel vervelend kunnen uitvallen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

rho schreef:
Aha! Je gaat ze gewoon bij je thuis neerzetten. Zeg dat dan! ;)
Haha, ja....ze komen gewoon dit keer thuis (voor een tijdje....)
Ik ga inderdaad eerst wat testen doen met verschillende laksoorten. Kijken of de kleur echt blijft...spannend.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ga je hoogglans of satijn gebruiken?
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Seht sehr gut aus! Ik heb bij mij wel gemerkt (bij mijn Dayton projectje) dat de verschillende houtsoorten op elkaar wel minimale verschillen geven op de lijmnaad na een tijdje :(
Als je gaat fineren boeit dat natuurlijk niet zoveel :)

Groet! Joris
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

rho: satijn hoogst waarschijnlijk.

Joost: Klopt, kwam ik ook achter bij een ander project. Ik had toen massief hout (twee verschillende) en resulteerde in flink wat ehm...scheurtjes na verloop van tijd. Maar het deel wat gefineerd was (zie foto paar posts terug) ging goed. Het fineer is 0.7mm dik (dun) dus gelukkig ging dat wat beter.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Het meubel heeft alleen aluminium voeten, en hoe ik dat met dit ga doen weet ik nog niet
ik heb regelmatig nog stukken alu. plaat over wat rond de mm. dik is met een blanke kant en een wit gecoate zijde,als wat wil hoor ik `t wel.
het is zeer goed te buigen.
Gesloten