Zo'n anderhalf jaar is nou toch ook weer niet zo heel vlot ?
Paasproject - de Peter Versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Paasproject - de Peter Versterker
Re: Paasproject - de Peter Versterker
Ach, voor die paar wattjes die het hoeft te leveren bij normaal gebruik is dat niet echt iets om me zorgen over te maken.Jerommel schreef: ↑za 21 mei 2022, 19:05Alle complimenten voor het nette werk...
....maar het koellichaam heeft geen airflow...?
Dat wil toch wel graag gaten er onder en er boven hebben.
Het zal wel gaan met een rasterbovenplaat, maar dan verzamelt het hele ding stof.
Niet om de betweter uit te hangen, maar het viel me op.
Overigens is het bij 19 Inch versterkers wel gebruikelijk om een koeltunnel toe te passen, de lucht word dan van achter horizontaal naar binnen gezogen met een ventilator, en van voren en weer uit. maar dat zijn PA bakken die continu een paar honderd Watt eruit staan te pompen.
Re: Paasproject - de Peter Versterker
Het is een muziekversterker, geen sinusfabriek. Dus gemiddeld vermogen hooguit iets van 3W.
Re: Paasproject - de Peter Versterker
Okay, hij gaat in een rack.ray5150 schreef: ↑za 21 mei 2022, 21:53Ach, voor die paar wattjes die het hoeft te leveren bij normaal gebruik is dat niet echt iets om me zorgen over te maken.Jerommel schreef: ↑za 21 mei 2022, 19:05Alle complimenten voor het nette werk...
....maar het koellichaam heeft geen airflow...?
Dat wil toch wel graag gaten er onder en er boven hebben.
Het zal wel gaan met een rasterbovenplaat, maar dan verzamelt het hele ding stof.
Niet om de betweter uit te hangen, maar het viel me op.
Overigens is het bij 19 Inch versterkers wel gebruikelijk om een koeltunnel toe te passen, de lucht word dan van achter horizontaal naar binnen gezogen met een ventilator, en van voren en weer uit. maar dat zijn PA bakken die continu een paar honderd Watt eruit staan te pompen.
Je kan dan nog de zijkant een stuk uitzagen en er een rooster in zetten.
Daarvoor zit de zwarte heatsink wel handig dicht tegen de rechter wand.
Schiet me ineens te binnen dat ik dezelfde opmerkingen maakte over je eigenbouw voeding voor die grote Soundcraft tafel.
Ik draai thuis overigens met PA bakken met koeltunnels.
Fans met thermostaat.
Slaan normaliter niet aan, maar soms wel, als het effe hard moet of als ik een stugge speaker wat wil los spelen (met toongenerator) of iets wil testen.
Re: Paasproject - de Peter Versterker
Snap ik, maar een heatsink doet uiteindelijk niets als er geen heat path naar buiten is.
Maar je bouwt toch ook geen 100 Watt versterker om er maar 10 te kunnen gebruiken?
Enfin, het zal wel los lopen allemaal.
Re: Paasproject - de Peter Versterker
Laat ik het zo zeggen, mijn exemplaar heeft op een luisterdag eens bijna de hele dag vol open gestaan en was handwarm terwijl de modules gekoeld werden door de zijkant van een modushop kastje, niks geen koelblok!
Re: Paasproject - de Peter Versterker
Aan de kast koelen (mits van alumimium (of messing of koper (of zilver...)) is zeer effectief, omdat dat kontakt heeft met de buitenlucht, zeker als het apparaat in vrije lucht staat.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Paasproject - de Peter Versterker
Hier koelblokje intern, met alleen boven sleuven in de kast dus niet eens goede convectie. 2 stuks, bi-ampen. Als we thuis zijn staat ‘ie aan, de hele dag, wordt op huiskamerniveau niet meer dan handwarm.
Re: Paasproject - de Peter Versterker
Ach, zolang je met voluit spelen je vingers niet brandt aan het koelblokje ( < 60 gr.) is er geen reden tot ongerustheid.
