Paasproject - de Peter Versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Xanadu1234 schreef: za 21 mei 2022, 17:33
Ik ben niet zo snel als jouw dat zie ik al.
Zo'n anderhalf jaar is nou toch ook weer niet zo heel vlot ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door ray5150 »

Jerommel schreef: za 21 mei 2022, 19:05
Alle complimenten voor het nette werk...

....maar het koellichaam heeft geen airflow...?

Dat wil toch wel graag gaten er onder en er boven hebben.
Het zal wel gaan met een rasterbovenplaat, maar dan verzamelt het hele ding stof.

Niet om de betweter uit te hangen, maar het viel me op.
Ach, voor die paar wattjes die het hoeft te leveren bij normaal gebruik is dat niet echt iets om me zorgen over te maken.
Overigens is het bij 19 Inch versterkers wel gebruikelijk om een koeltunnel toe te passen, de lucht word dan van achter horizontaal naar binnen gezogen met een ventilator, en van voren en weer uit. maar dat zijn PA bakken die continu een paar honderd Watt eruit staan te pompen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Jerommel »

Shadow schreef: za 21 mei 2022, 21:30
Hoeft niet, komt weinig warmte af...
Is toch klasse B ?
Rendement van 60% ofzo.
Dus bij 2x 30 Watt uit blijft er 35 Watt binnen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Het is een muziekversterker, geen sinusfabriek. Dus gemiddeld vermogen hooguit iets van 3W.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Jerommel »

ray5150 schreef: za 21 mei 2022, 21:53
Jerommel schreef: za 21 mei 2022, 19:05
Alle complimenten voor het nette werk...

....maar het koellichaam heeft geen airflow...?

Dat wil toch wel graag gaten er onder en er boven hebben.
Het zal wel gaan met een rasterbovenplaat, maar dan verzamelt het hele ding stof.

Niet om de betweter uit te hangen, maar het viel me op.
Ach, voor die paar wattjes die het hoeft te leveren bij normaal gebruik is dat niet echt iets om me zorgen over te maken.
Overigens is het bij 19 Inch versterkers wel gebruikelijk om een koeltunnel toe te passen, de lucht word dan van achter horizontaal naar binnen gezogen met een ventilator, en van voren en weer uit. maar dat zijn PA bakken die continu een paar honderd Watt eruit staan te pompen.
Okay, hij gaat in een rack.
Je kan dan nog de zijkant een stuk uitzagen en er een rooster in zetten.
Daarvoor zit de zwarte heatsink wel handig dicht tegen de rechter wand.

Schiet me ineens te binnen dat ik dezelfde opmerkingen maakte over je eigenbouw voeding voor die grote Soundcraft tafel.

Ik draai thuis overigens met PA bakken met koeltunnels.
Fans met thermostaat.
Slaan normaliter niet aan, maar soms wel, als het effe hard moet of als ik een stugge speaker wat wil los spelen (met toongenerator) of iets wil testen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Jerommel »

Pjotr schreef: za 21 mei 2022, 23:46
Het is een muziekversterker, geen sinusfabriek. Dus gemiddeld vermogen hooguit iets van 3W.
Snap ik, maar een heatsink doet uiteindelijk niets als er geen heat path naar buiten is.
Maar je bouwt toch ook geen 100 Watt versterker om er maar 10 te kunnen gebruiken?

Enfin, het zal wel los lopen allemaal.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Shadow »

Laat ik het zo zeggen, mijn exemplaar heeft op een luisterdag eens bijna de hele dag vol open gestaan en was handwarm terwijl de modules gekoeld werden door de zijkant van een modushop kastje, niks geen koelblok!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Jerommel »

Shadow schreef: zo 22 mei 2022, 0:03
Laat ik het zo zeggen, mijn exemplaar heeft op een luisterdag eens bijna de hele dag vol open gestaan en was handwarm terwijl de modules gekoeld werden door de zijkant van een modushop kastje, niks geen koelblok!
Aan de kast koelen (mits van alumimium (of messing of koper (of zilver...)) is zeer effectief, omdat dat kontakt heeft met de buitenlucht, zeker als het apparaat in vrije lucht staat.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Barry2001 »

Hier koelblokje intern, met alleen boven sleuven in de kast dus niet eens goede convectie. 2 stuks, bi-ampen. Als we thuis zijn staat ‘ie aan, de hele dag, wordt op huiskamerniveau niet meer dan handwarm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paasproject - de Peter Versterker

Bericht door Pjotr »

Ach, zolang je met voluit spelen je vingers niet brandt aan het koelblokje ( < 60 gr.) is er geen reden tot ongerustheid.
Plaats reactie