136 Euries bij Gotools.de... ik zou nu trouwens meer geld hebben uitgegeven voor de 1600 RA32-versie.MechanicalAnimal schreef:andere rails verkopen ze helaas niet, ik zou de 2100 graag willen
Cirkelzaag of invalzaag?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Ik heb de delen ook gewoon aan elkaar gekoppeld. Zaagt gewoon prima, als je die veer maar even aanpakt. Die zorgt voor de meeste ellende, omdat je te hard moet duwen op de machine.RensV schreef:Ben benieuwd hoe de Scheppach jou bevalt. Ben zelf nog altijd aan het twijfelen erover.MichaelB schreef:Nou, ik heb een Scheppach besteld.
Kijken of ‘ie gaat bevallen. (Dat zou mooi zijn, want dan heb ik er meteen meer).
Ga je hem wel gebruiken met een andere (langere) rail? Of koppel je de twee deelstukken aan elkaar?
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Ik ga hem gebruiken met de 2 gekoppelde rails. Dat is in ieder geval wel de bedoeling.RensV schreef:Ben benieuwd hoe de Scheppach jou bevalt. Ben zelf nog altijd aan het twijfelen erover.MichaelB schreef:Nou, ik heb een Scheppach besteld.
Kijken of ‘ie gaat bevallen. (Dat zou mooi zijn, want dan heb ik er meteen meer).
Ga je hem wel gebruiken met een andere (langere) rail? Of koppel je de twee deelstukken aan elkaar?
Hij komt vandaag aan, dus dit weekend ga ik hem voor het eerst gebruiken.
Jullie horen zeker nog van me.
EDIT: machine komt net binnen en uiteraard heb ik hem even uit de verpakking gehaald.
Wat me opvalt is dat het naar beneden duwen totaal geen kracht kost. Gaat heel soepel en makkelijk.
Geen idee of het alsnog te zwaar gaat, maar het lijkt veel lichter te zijn dan wat ik op Youtube gezien heb (of ik ben gewoon een echte man, dat kan natuurlijk ook
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Misschien hebben ze bij scheppach zelf ook het filmpje op youtube gezien? 
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Nou, de eerste stukken zijn gezaagd.
Ben ik er blij mee? Verdeeld.
Positief:
- je kan er mooi recht mee zagen
Neutraal:
- Er moet toch wel teveel neerwaartse kracht op gezet worden, dat ga ik dus zoals al voorgesteld aanpassen.
Minder dan Neutraal:
- Je wil echt 1 lange rail hebben, want de 2 delen koppelen resulteert in een oneven oppervlak tussen de delen waar de glijplaat van de zaag blijft steken.
- De rails schuiven te veel. Ze moeten eigenlijk vastgezet worden om zeker te zijn dat het niet gaat schuiven. Da's juist hetgeen wat een invalzaag zo makkelijk zou moeten maken.
Het zijn dingen die ik wel ga oplossen en het was ook van te voren bekend.
Voor het geld is het echt wel een prima zaag.
Ben ik er blij mee? Verdeeld.
Positief:
- je kan er mooi recht mee zagen
Neutraal:
- Er moet toch wel teveel neerwaartse kracht op gezet worden, dat ga ik dus zoals al voorgesteld aanpassen.
Minder dan Neutraal:
- Je wil echt 1 lange rail hebben, want de 2 delen koppelen resulteert in een oneven oppervlak tussen de delen waar de glijplaat van de zaag blijft steken.
- De rails schuiven te veel. Ze moeten eigenlijk vastgezet worden om zeker te zijn dat het niet gaat schuiven. Da's juist hetgeen wat een invalzaag zo makkelijk zou moeten maken.
Het zijn dingen die ik wel ga oplossen en het was ook van te voren bekend.
Voor het geld is het echt wel een prima zaag.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
toch wel een geruststelling als festool bezitter dat ik van geen van die dingen last heb... kost wat, maar......
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Nope, die moet je er los bij kopen (wat ik ook gedaan heb).Leeuwarden schreef:Daarom zitten er klemmen bij de rails...
Maar als je, net als ik, even snel een plaat op de grond met iets er onder wil zagen, dan kun je de klemmen niet plaatsen.
Laatst gewijzigd door MichaelB op za 19 dec 2020, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Dank u voor uw waardevolle bijdrageHenkjan schreef:toch wel een geruststelling als festool bezitter dat ik van geen van die dingen last heb... kost wat, maar......
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Als je even wat meer tijd er in investeert ,dan zal je zien dat je er prima mee kan zagen.MichaelB schreef:Nope, die moet je er los bij kopen (wat ik ook gedaan heb).Leeuwarden schreef:Daarom zitten er klemmen bij de rails...
Maar als je, net als ik, even snel een plaat op de grond met iets er onder wil zagen, dan kun je de klemmen niet plaatsen.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Ja, ik moet zeggen dat ik de klemmen wel een zegen vind, maar de Bosch en Festool rails blijven zonder ook prima liggen hoor.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
zo zomaar kunnen dat je bij Bosch of Festool die strips kan nabestellen
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Deze kun je inderdaad nabestellen:
https://www.toolstation.nl/festool-fs-h ... rip/p49140
Ben zelf in ieder geval erg tevreden met de Festool geleiders, ook qua grip / niet schuiven.
https://www.toolstation.nl/festool-fs-h ... rip/p49140
Ben zelf in ieder geval erg tevreden met de Festool geleiders, ook qua grip / niet schuiven.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Vandaag heb ik wat meer gezaagd en aangezien de plaatjes nu wat kleiner waren met de klemmen 
Dat ging van een leien dakje.
Ik heb 22mm MDF en 15mm multiplex gezaagd, beiden geen probleem.
De tweaks uit de geposte Youtube zal ik nog eens goed bekijken en wellicht kijken voor een andere rail.
Dat ging van een leien dakje.
Ik heb 22mm MDF en 15mm multiplex gezaagd, beiden geen probleem.
De tweaks uit de geposte Youtube zal ik nog eens goed bekijken en wellicht kijken voor een andere rail.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Pak dan eerst even die veer aan. Als je minder hard op de machine hoeft te duwen, verschuift de rail ook minder gauw, en haakt ook niet in de overgang van de 2 rails. Ook de machine niet te strak afstellen in de rail.MichaelB schreef:Vandaag heb ik wat meer gezaagd en aangezien de plaatjes nu wat kleiner waren met de klemmen
Dat ging van een leien dakje.
Ik heb 22mm MDF en 15mm multiplex gezaagd, beiden geen probleem.
De tweaks uit de geposte Youtube zal ik nog eens goed bekijken en wellicht kijken voor een andere rail.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Onlangs de Bosch GKT 55 GCE asngeschaft. Ik kwam er vandaag pas voor het eerst aan toe om hem eens uit te proberen. Liniaal op een stuk hout gelegd, zaag er op en de ontgrendeling en het invallen eens nader bekeken.
Daar heb ik direct maar een plaatje van geschoten. Zoals het er nu uitziet zou hij de rubberrand van de liniaal er finaal afzagen.
Waarschijnlijk moet er nog het een en ander aan ingesteld worden.
Dus de boel de boel maar weer gelaten en de gebruiksaanwijzing er maar bijgepakt.](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Daar heb ik direct maar een plaatje van geschoten. Zoals het er nu uitziet zou hij de rubberrand van de liniaal er finaal afzagen.
Waarschijnlijk moet er nog het een en ander aan ingesteld worden.
Dus de boel de boel maar weer gelaten en de gebruiksaanwijzing er maar bijgepakt.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Die rand hoor je er toch af te zagen?
Dan heb je geen splinters.
Tenminste bij FESTOOL wel.
Dan heb je geen splinters.
Tenminste bij FESTOOL wel.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Volgens mij is het de bedoeling dat je de eerste keer het rubber "pas" zaagt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Dat hoort zo bij een maagdelijke geleider. Het rubber heeft overmaat en dien je er eerst af te zagen. Daarna heb je een perfect gekalibreerd systeem.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Oh, dat had ik me niet gerealiseerd. Ik heb de liniaal al wel een paar keer gebruikt, maar dan met de bovenfrees. Dan raak je het rubber niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
En daarom klopt je instelling van je frees ook niet meer.pappaleo schreef:Oh, dat had ik me niet gerealiseerd. Ik heb de liniaal al wel een paar keer gebruikt, maar dan met de bovenfrees. Dan raak je het rubber niet.
