Cirkelzaag of invalzaag?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door markbakk »

MechanicalAnimal schreef:
andere rails verkopen ze helaas niet, ik zou de 2100 graag willen
136 Euries bij Gotools.de... ik zou nu trouwens meer geld hebben uitgegeven voor de 1600 RA32-versie.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

RensV schreef:
MichaelB schreef:
Nou, ik heb een Scheppach besteld.
Kijken of ‘ie gaat bevallen. (Dat zou mooi zijn, want dan heb ik er meteen meer).
Ben benieuwd hoe de Scheppach jou bevalt. Ben zelf nog altijd aan het twijfelen erover.

Ga je hem wel gebruiken met een andere (langere) rail? Of koppel je de twee deelstukken aan elkaar?
Ik heb de delen ook gewoon aan elkaar gekoppeld. Zaagt gewoon prima, als je die veer maar even aanpakt. Die zorgt voor de meeste ellende, omdat je te hard moet duwen op de machine.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

RensV schreef:
MichaelB schreef:
Nou, ik heb een Scheppach besteld.
Kijken of ‘ie gaat bevallen. (Dat zou mooi zijn, want dan heb ik er meteen meer).
Ben benieuwd hoe de Scheppach jou bevalt. Ben zelf nog altijd aan het twijfelen erover.

Ga je hem wel gebruiken met een andere (langere) rail? Of koppel je de twee deelstukken aan elkaar?
Ik ga hem gebruiken met de 2 gekoppelde rails. Dat is in ieder geval wel de bedoeling.
Hij komt vandaag aan, dus dit weekend ga ik hem voor het eerst gebruiken.

Jullie horen zeker nog van me. :wink:

EDIT: machine komt net binnen en uiteraard heb ik hem even uit de verpakking gehaald.

Wat me opvalt is dat het naar beneden duwen totaal geen kracht kost. Gaat heel soepel en makkelijk.
Geen idee of het alsnog te zwaar gaat, maar het lijkt veel lichter te zijn dan wat ik op Youtube gezien heb (of ik ben gewoon een echte man, dat kan natuurlijk ook :lol: )
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

Misschien hebben ze bij scheppach zelf ook het filmpje op youtube gezien? :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

Nou, de eerste stukken zijn gezaagd.
Ben ik er blij mee? Verdeeld.

Positief:
- je kan er mooi recht mee zagen

Neutraal:
- Er moet toch wel teveel neerwaartse kracht op gezet worden, dat ga ik dus zoals al voorgesteld aanpassen.

Minder dan Neutraal:
- Je wil echt 1 lange rail hebben, want de 2 delen koppelen resulteert in een oneven oppervlak tussen de delen waar de glijplaat van de zaag blijft steken.
- De rails schuiven te veel. Ze moeten eigenlijk vastgezet worden om zeker te zijn dat het niet gaat schuiven. Da's juist hetgeen wat een invalzaag zo makkelijk zou moeten maken.

Het zijn dingen die ik wel ga oplossen en het was ook van te voren bekend.
Voor het geld is het echt wel een prima zaag.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Leeuwarden »

Daarom zitten er klemmen bij de rails...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Henkjan »

toch wel een geruststelling als festool bezitter dat ik van geen van die dingen last heb... kost wat, maar......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Hier in het blauwe kamp ook niet die problemen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

Leeuwarden schreef:
Daarom zitten er klemmen bij de rails...
Nope, die moet je er los bij kopen (wat ik ook gedaan heb).

Maar als je, net als ik, even snel een plaat op de grond met iets er onder wil zagen, dan kun je de klemmen niet plaatsen.
Laatst gewijzigd door MichaelB op za 19 dec 2020, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
toch wel een geruststelling als festool bezitter dat ik van geen van die dingen last heb... kost wat, maar......
Dank u voor uw waardevolle bijdrage :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door dre »

MichaelB schreef:
Leeuwarden schreef:
Daarom zitten er klemmen bij de rails...
Nope, die moet je er los bij kopen (wat ik ook gedaan heb).

Maar als je, net als ik, even snel een plaat op de grond met iets er onder wil zagen, dan kun je de klemmen niet plaatsen.
Als je even wat meer tijd er in investeert ,dan zal je zien dat je er prima mee kan zagen. :wink:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Shadow »

Ja, ik moet zeggen dat ik de klemmen wel een zegen vind, maar de Bosch en Festool rails blijven zonder ook prima liggen hoor.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Leeuwarden »

Eventueel (andere) rubber strips eronder plakken...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Henkjan »

zo zomaar kunnen dat je bij Bosch of Festool die strips kan nabestellen
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door kuiperik »

Deze kun je inderdaad nabestellen:
https://www.toolstation.nl/festool-fs-h ... rip/p49140

Ben zelf in ieder geval erg tevreden met de Festool geleiders, ook qua grip / niet schuiven.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

Vandaag heb ik wat meer gezaagd en aangezien de plaatjes nu wat kleiner waren met de klemmen :wink:
Dat ging van een leien dakje.

Ik heb 22mm MDF en 15mm multiplex gezaagd, beiden geen probleem.

De tweaks uit de geposte Youtube zal ik nog eens goed bekijken en wellicht kijken voor een andere rail.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Leeuwarden »

Waarom zou je nu een andere rail willen...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

MichaelB schreef:
Vandaag heb ik wat meer gezaagd en aangezien de plaatjes nu wat kleiner waren met de klemmen :wink:
Dat ging van een leien dakje.

Ik heb 22mm MDF en 15mm multiplex gezaagd, beiden geen probleem.

De tweaks uit de geposte Youtube zal ik nog eens goed bekijken en wellicht kijken voor een andere rail.
Pak dan eerst even die veer aan. Als je minder hard op de machine hoeft te duwen, verschuift de rail ook minder gauw, en haakt ook niet in de overgang van de 2 rails. Ook de machine niet te strak afstellen in de rail.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door pappaleo »

Onlangs de Bosch GKT 55 GCE asngeschaft. Ik kwam er vandaag pas voor het eerst aan toe om hem eens uit te proberen. Liniaal op een stuk hout gelegd, zaag er op en de ontgrendeling en het invallen eens nader bekeken.
IMG_20201230_142509~2.jpg
Daar heb ik direct maar een plaatje van geschoten. Zoals het er nu uitziet zou hij de rubberrand van de liniaal er finaal afzagen. #-o
Waarschijnlijk moet er nog het een en ander aan ingesteld worden.

Dus de boel de boel maar weer gelaten en de gebruiksaanwijzing er maar bijgepakt. ](*,)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door dre »

Die rand hoor je er toch af te zagen?
Dan heb je geen splinters.
Tenminste bij FESTOOL wel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door John P »

Volgens mij is het de bedoeling dat je de eerste keer het rubber "pas" zaagt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Dat hoort zo bij een maagdelijke geleider. Het rubber heeft overmaat en dien je er eerst af te zagen. Daarna heb je een perfect gekalibreerd systeem.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door pappaleo »

Oh, dat had ik me niet gerealiseerd. Ik heb de liniaal al wel een paar keer gebruikt, maar dan met de bovenfrees. Dan raak je het rubber niet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door dre »

Stop maar met zweten Leo! :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Oh, dat had ik me niet gerealiseerd. Ik heb de liniaal al wel een paar keer gebruikt, maar dan met de bovenfrees. Dan raak je het rubber niet.
En daarom klopt je instelling van je frees ook niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”