Design Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Design Open Baffle

Bericht door wouter »

In de basis is het een afgewerkte speaker, maar als dipool komen er 2 rug aan rug.
Dit zal de kamer volgens mij niet heel anders 'laden' dan een open baffle dipool, maar dat moet ik uiteraard testen om zeker te weten.

Het voordeel van dit ontwerp is dat het flexibel is, en ook geschikt is voor bijvoorbeeld onopvallende subwoofers.
Als je op de wand voor je 2 subs hebt van de helft van de kamer hoogte, opgehangen 1/4e boven de vloer dan kun je als je op beide uiteinden van de behuizing een woofer plaatst een DBA maken. De subs hang je dan idealiter op 1/4e van beide (?) zijwanden uit de hoek. Dan heb je op de 4 plekken je 'bronnen zitten'. Dit kunnen gewoon 2 vlakke kolommen zijn met elk 2 woofers in een gesloten behuizing, als je toch met DSP corrigeert hoeft basreflex niet noodzakelijk (daarvoor is minimaal 15 liter per woofer nodig).
richard

Bericht door richard »

wouter schreef: di 05 mar 2024, 16:06
In de basis is het een afgewerkte speaker, maar als dipool komen er 2 rug aan rug.
Dit zal de kamer volgens mij niet heel anders 'laden' dan een open baffle dipool, maar dat moet ik uiteraard testen om zeker te weten.
Als je ze als dipool (+|- > -|+) aansluit zal het niet uitmaken, maar het praktisch nut zie ik dan niet echt. Lijkt me dan ook niet dat je ze met de achterzijde tegen de muur kan monteren, ruimte rondom is dan wenselijk.
Als je ze als bipool (+|+ > -|-) aansluit zal het resultaat wellicht vergelijkbaar zijn met een basreflex kast met groot passief membraan aan de achterzijde van de kast.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

zie topic start - een dipool die nabij de wanden kan, maar ook bij serieus luisteren naar voren kan komen.

Waarom is al geschreven: ik kan niets met een dipool, terwijl dat heel mooi klonk. En zo ontstond het idee, waarom niet variabel. Met een Hypex Fusion is dat ook mooi te combineren, nabij de wand kan gewoon de achterzijde dan 'uit' en evt op het laag na, want dat zou zelfs kunnen 'optellen'. Dus de presets passen bij het gebruik van de speakers, een dipool vlak bij de muur werkt immers niet. Maar vrij opgesteld zou de dipool prima kunnen werken. Het is daarmee geen open baffle meer, maar een extreem vlakke speaker die dubbel uitgevoerd is.

Heb ik zo goed uitgelegd waarom en hoe? Nu alleen nog hopen dat het ook werkt ;-)
richard

Bericht door richard »

wouter schreef: di 05 mar 2024, 16:52
Heb ik zo goed uitgelegd waarom en hoe?
Geschikt voor een variabele opstelling dus.

Zou je vlak voor de muur met de achterste woofer kunnen spelen wat demping betreft. Met de spreekspoelen kortgesloten maximale demping, met een variabele weerstand zou je de demping / resonantie kunnen tunen. Een beetje zoals je met de gewichtjes kan spelen op een passief membraan.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het zijn 2 separate kasten, dus als 1 kast uitgeschakeld is doet die ook niets. Maar de achterste kast kan ook alleen mee doen in het laag, als impulscorrectie en extra oppervlak in het laag.

Bij montage vlak aan de muur kan dit inderdaad niet, dan is die 14cm ook niet hoe ik hem zou doen maar de ca 7cm diepe variant - hier staan de kasten nog een keer als schets:
gbs 2.png
Dit laatste geldt wanneer er geen actieve dipool functie gebruikt gaat worden, en is de kast net als een DBA achtige oplossing gewoon een zo vlak mogelijke on wall speaker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”