Kleine HT subwoofers voor in de woonkamer
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Kleine driver voor HT subwoofer
ik dacht (maar weet t niet zeker meer) dat TB one-way opgaf
- Hans Nootdorp
Dat dacht ook. Maar 12 mm vond ik nogal wat.Henkjan schreef:ik dacht (maar weet t niet zeker meer) dat TB one-way opgaf
Is dan wel een erg interessante woofer: veel SPL voor weinig Euri en in CB van 28 l een nette Qtc = 0.65.
Op zich een mooie driver, maar Qts, Vas en Fs liggen wat te hoog voor mijn toepassing.meanman64 schreef:
Voor een mooie 3-weg vloerstaander lijken die heel geschikt.
Super indrukwekkend voor zo'n kleine en goedkope driver, maar zo'n tapped horn is moeilijk te realiseren in het design dat ik voor ogen heb.
Ik ga het wel in mijn achterhoofd houden...
Ik heb enkele drivers eens in een 37 liter CB gestoken in WinISD en er is eigenlijk weinig dat in zulke applicatie aan de Dayton UM10-22 kan tippen. De SB SW26DBAC76-4 komt in de buurt, maar moet het toch afleggen wat maximale SPL betreft.
Andere Drivers van Dayton (265HF en HO) laten ook mooie dingen zien. Die zijn denk ik wel in het voordeel wat pure klankkwaliteit aangaat.(mijn vermoeden)
Ik ga morgen eens zien of ik tijd vind om wat designs met een PR te simuleren.
Andere Drivers van Dayton (265HF en HO) laten ook mooie dingen zien. Die zijn denk ik wel in het voordeel wat pure klankkwaliteit aangaat.(mijn vermoeden)
Ik ga morgen eens zien of ik tijd vind om wat designs met een PR te simuleren.
Met deze inhoud kan je ook naar de 30W/4558 van Scan-Speak kijken. Rood is de Dayton UM10-22, groen de 30W beide 37l CB. Het mooie is dat de 30W dit doet met 150W tegenover de 500W van de Dayton en een stukje minder geflapper.
Transfer function:
SPL:
Cone displacement:
Transfer function:
SPL:
Cone displacement:
Nice stuff. Een 12" kan enkel in de zijkant, maar het zou moeten passen.
Die komt dus ook in het lijstje.
Die komt dus ook in het lijstje.
Dat is een 10 tegen een 12 dan zou je ook voor dezelfde prijs kunnen kijken naar de um12-22 lagere Vas wel wat hogere Fs zullen elkaar dan uiteindelijk weinig ontlopen denk ik.
Ja, nu ik al naar 12" exemplaren zit te kijken heb ik weer een hele nieuwe doos van pandora open gedaan.
De SB Acoustics SB34SWPL76-4 ziet er ook heel interessant uit in dezelfde 37 liter behuizing.
(heb ff de topic titel gefixt
)
De SB Acoustics SB34SWPL76-4 ziet er ook heel interessant uit in dezelfde 37 liter behuizing.
(heb ff de topic titel gefixt
Re: Driver voor kleine HT subwoofer
Er zijn denk ik alternatieven met die diameter die een lagere Vas hebben en daardoor in een kleinere behuizing een lagere Fs. Maar is denk ik zeker geen slechte driver.Shadow schreef:Css sdx10 geen optie?
Die staat wel degelijk in mijn lijstje, maar er zijn drivers die een beter resultaat tonen in simulatie. Dus hij valt voorlopig toch af.Shadow schreef:Css sdx10 geen optie?
Ik heb wat met WinISD zitten spelen en heb daardoor mijn lijstje wat kunnen inkorten.
Mijn bevindingen tot nu toe:
- Ik zou een sub met een netto inhoud van om en bij de 40 liter kunnen realiseren. Dan wordt ie uit 18mm MDF gebouw, krijgt wat bracing intern en een front van 32mm bamboe (zodat ie esthetisch mooi bij de Bromo's aansluit)
- Een 12" sub geeft in zulke situatie altijd een hogere maximale SPL dan een 10" sub, tenzij ik een Dayton UM10-22 in BR zou toepassen. Maar dat is praktisch niet haalbaar wegens een veel te lange BR pijp.
- Een Dayton RSS315HF-4 komt er net als beste uit. Die heeft net de hoogste maximale SPL bij 20Hz (meeste ruimte om te boosten). Deze reeks van drivers laat volgens mij ook vaak een hele lage THD optekenen in de testen. Hij doet het net ietsje beter dan een SB Acoustics SB34SWPL76-4. Maar die is praktisch dan weer moeilijker onder te brengen wegens de erg brede korfrand. Maar het gaat wel, als is het nipt.
- De ScanSpeak W30/45558T0 is ook een interessante kandidaat. Lijkt mij, afgaande op de faam van het merk, een zeer goed klinkende unit. Maar als ik op WinISD een beetje kan afgaan heeft ie zo'n 3dB minder headroom bij 20Hz.
Als je bij 20Hz kijkt van boven naar onder: Dayton RSS315HF-4, SB Acoustics SB34SWPL76-4, Scan Speak W30/4558T0
Mijn bevindingen tot nu toe:
- Ik zou een sub met een netto inhoud van om en bij de 40 liter kunnen realiseren. Dan wordt ie uit 18mm MDF gebouw, krijgt wat bracing intern en een front van 32mm bamboe (zodat ie esthetisch mooi bij de Bromo's aansluit)
- Een 12" sub geeft in zulke situatie altijd een hogere maximale SPL dan een 10" sub, tenzij ik een Dayton UM10-22 in BR zou toepassen. Maar dat is praktisch niet haalbaar wegens een veel te lange BR pijp.
- Een Dayton RSS315HF-4 komt er net als beste uit. Die heeft net de hoogste maximale SPL bij 20Hz (meeste ruimte om te boosten). Deze reeks van drivers laat volgens mij ook vaak een hele lage THD optekenen in de testen. Hij doet het net ietsje beter dan een SB Acoustics SB34SWPL76-4. Maar die is praktisch dan weer moeilijker onder te brengen wegens de erg brede korfrand. Maar het gaat wel, als is het nipt.
- De ScanSpeak W30/45558T0 is ook een interessante kandidaat. Lijkt mij, afgaande op de faam van het merk, een zeer goed klinkende unit. Maar als ik op WinISD een beetje kan afgaan heeft ie zo'n 3dB minder headroom bij 20Hz.
Als je bij 20Hz kijkt van boven naar onder: Dayton RSS315HF-4, SB Acoustics SB34SWPL76-4, Scan Speak W30/4558T0
+1!
Ik ben een tapped horn aan het bouwen met een nog kleinere driver en ben zéér onder de indruk van hoe dit speelt...
viewtopic.php?f=3&t=29138
Een versie met een 8" staat op de planning en zou voor HT (home theater?) helemaal goed moeten werken, enige 'minpuntje' is het vrij lage rendement, maar daar is versterkertechnisch altijd wel een mouw aan te passen.
Groeten, Jan.
Jan, ik vind dit een zeer interessant design. En het zal voor een 6"woofer best heel indrukwekkende prestaties neerzetten. Zeker als je naar een uitermate geschikte driver op zoek gaat (ik zou niet weten welke dat is voor een tapped horn).pompebled schreef:+1!
Ik ben een tapped horn aan het bouwen met een nog kleinere driver en ben zéér onder de indruk van hoe dit speelt...
viewtopic.php?f=3&t=29138
Een versie met een 8" staat op de planning en zou voor HT (home theater?) helemaal goed moeten werken, enige 'minpuntje' is het vrij lage rendement, maar daar is versterkertechnisch altijd wel een mouw aan te passen.
Groeten, Jan.
Maar ergens betwijfel ik toch of je met een 6" drivertje de prestaties van een 12" driver met een veel grotere Vd kan evenaren ls het om laagweergave voor een HT gaat. Het zal waarschijnlijk efficiënter zijn. Maar versterkervermogen is tegenwoordig niet zo uur meer. Qua SPLmax en F3 (mits boost) en THD op stevige volumes gaat ie het toch moeten afleggen denk ik.
Daarbij is het ontwerp voor de 6"driver al groter dan wat ik kan/wil plaatsen. Dat gaat er voor de 8" versie niet op verbeteren denk ik.
Ik heb nog wel een driver waar ik eens een testje mee kan doen. Dus voor de lol wat multiplex aanschaffen en er gewoon eentje bouwen kan ik wel eens doen. Maar voor dit project denk ik toch echt dat een geboostte 12" iets beter werkt.
Als i het compleet verkeerd zie lees ik dat graag.
Hoe hard moet het eigenlijk.
Ik speel nu al een paar jaar met een paar xls 10 woofers, ieder in een eigen kast van 22 liter.
Was altijd al onder de indruk van wat ze konden, maar sinds kort met een Lt transform is het echt serieus.
Ik gebruik zelf een hypex psc2.400. Maar zou ik nu niets hebben, zou ik voor de behringer nx3000dsp kiezen.
Ik speel nu al een paar jaar met een paar xls 10 woofers, ieder in een eigen kast van 22 liter.
Was altijd al onder de indruk van wat ze konden, maar sinds kort met een Lt transform is het echt serieus.
Ik gebruik zelf een hypex psc2.400. Maar zou ik nu niets hebben, zou ik voor de behringer nx3000dsp kiezen.
Wat versterkervermogen niet oplost is vervorming, misschien wel het tegendeel. Dat is in principe waar je of een hoorn of een grotere (en/of efficiëntere) driver voor kiest.rho schreef:versterkervermogen
Edit: MFB eigenlijk ook vanwege de lagere vervorming en niet voor het verlagen van Fs.
Als je naar 12" kijkt en een passieve radiator kwijt kunt: Mivoc XAW 320 HC(pdf)? Leuke bouwdoos met gewichtjes. (Kun je ook een mfb sensor in plakken.)
1) Zoek eens naar de TH ontwerpen van Tom Danley, als je wilt weten welke drivers geschikt zijn.rho schreef:1) Zeker als je naar een uitermate geschikte driver op zoek gaat (ik zou niet weten welke dat is voor een tapped horn).
2) Maar ergens betwijfel ik toch of je met een 6" drivertje de prestaties van een 12" driver met een veel grotere Vd kan evenaren ls het om laagweergave voor een HT gaat. Het zal waarschijnlijk efficiënter zijn. Maar versterkervermogen is tegenwoordig niet zo uur meer. Qua SPLmax en F3 (mits boost) en THD op stevige volumes gaat ie het toch moeten afleggen denk ik.
3) Daarbij is het ontwerp voor de 6"driver al groter dan wat ik kan/wil plaatsen. Dat gaat er voor de 8" versie niet op verbeteren denk ik.
4) Ik heb nog wel een driver waar ik eens een testje mee kan doen. Dus voor de lol wat multiplex aanschaffen en er gewoon eentje bouwen kan ik wel eens doen. Maar voor dit project denk ik toch echt dat een geboostte 12" iets beter werkt.
2) Dat is natuurlijk waar; deze kleine TH komt onder een bureau waar twee kleine breedbanders het stereo signaal voor een PC gaan weergeven. Momenteel staan daar twee melkpakken (zonder sub), dus het wordt altijd beter, en het hoeft niet zó hard...
Een 12" sub neemt zoveel beenruimte in beslag.
3) Nee, een 8"versie is natuurlijk breder en de 25Hz versie is ook nog hoger en dieper. Wil je nog lager, dan worden het monsters, zo groot.
4) Altijd doen, ik had ook alleen maar gelezen over de TH en dit was een mooie gelegenheid om eens te zien hoe het klinkt.
Ik heb nog twee 12" Peerless op de plank liggen, daar komt ooit een sub (of twee) omheen, maar dan moet ik eerst de directie ervan overtuigen dat het beter zal klinken dan mijn huidige 8"tubular sub, die uit het zicht achter een gordijn staat. Die corner loading zorgt voor een aantal lelijke bulten in de weergave waardoor er op sommige plaatsen in de kamer een misselijkmakende druk (bij gebrek aan een beter woord) ontstaat, op de luisterplek is het gelukkig goed.
Groeten, Jan.
Ja hoe hard moet het kunnen ... Niet heel erg hard, maar liefst wel heel erg diep.toetertje schreef:Hoe hard moet het eigenlijk.![]()
Was altijd al onder de indruk van wat ze konden, maar sinds kort met een Lt transform is het echt serieus.![]()
Waarom geen hypex meer? Te duur t.o.v. wat Behringer biedt voor een lager budget?
Je kan bij de behringer wel enkel een parametrische EQ toepassen om bepaalde frequenties te boosten. Dat staat volgens mj niet echt gelijk aan een LT. Ik dacht dat je in een Hypex DSP wel een LT kan programmeren. Klopt dat niet?
Ja, meer versterker vermogen warmt de boel aanzienlijk op wat de lineariteit van de weergave waarschijnlijk niet zoveel goed doet Maar zoals je zelf zegt kies je daarom een groetere driver. Een 12"is het grootste dat ik fysiek in een want van de behuizing krijg. Dus ik ben al van 8"naar 10, naar12" gegaan. Net om gebruik te kunnen maken van het grotere Vd, wat goed van pas komt bij zeer lage frequenties.Seed7 schreef:Wat versterkervermogen niet oplost is vervorming, misschien wel het tegendeel. Dat is in principe waar je of een hoorn of een grotere (en/of efficiëntere) driver voor kiest.rho schreef:versterkervermogen
Edit: MFB eigenlijk ook vanwege de lagere vervorming en niet voor het verlagen van Fs.
MFB waag ik me voorlopig nog niet aan. Het principe lijkt me wel interessant.
Op zich heel interessant. Ik heb de artikels uit HH hier voor me liggen. Maar oh zo'n spuuglelijke driver ... De korf kan je wegsteken in de kast maar die dustcap blijft zichtbaar. (ik kan er geen stofje voor spannen want onze kattin vindt dat heerlijk om aan te gaan hangen dan.Seed7 schreef:Als je naar 12" kijkt en een passieve radiator kwijt kunt: Mivoc XAW 320 HC(pdf)? Leuke bouwdoos met gewichtjes. (Kun je ook een mfb sensor in plakken.)
Ik ga toch WinISD ens gebruiken om te zien wat ik met die sub kan doen in het beschikbar volume.
@pompebled: Hmmmm, een sub voor onder het bureau ... Daarvoor zou zo'n TH met die 6" driver misschien nog leuk kunnen zijn ja. Die ga ik dus wel eens gewoon voor de grap bouwen denk ik. Maar voor de woonkamer gaat ie het niet worden vrees ik.
Voor dat geld koop je ook een jong gebruikte 12" scan speak met passieve radiator.
Die is minder lelijk en uitbreidbaar met meerdere radiators.
Heb je misschien een linkje?beijert schreef:Voor dat geld koop je ook een jong gebruikte 12" scan speak met passieve radiator.
Die Mivoc is wel wat goedkoper dan in dat gelinkte artikel stond. 145.- Een vroeger waren ze nog lelijker. Wit. Voor die dustcap kun je ook een mooi houten kapje (laten) draaien die helemaal over het plastiek heen valt. 't is toch DIY