iemand nog meer bronnen voor deze vorm van opstelling van dipoles?
OB omdraaien/aanpassen
Moderator: Beheerdersteam
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: OB omdraaien/aanpassen
Dat met die 90°gedraaide woofers heeft me bezig gehouden - eens een kans om een dipole wat meer aan de muur te krijgen met behoud van kwaliteit, en de slankere vorm kan ook mooi zijn... Afijn, een andere luidspreker die dat ook gebruikt is de Gradient Helsinki. https://www.gradient.fi/en/loudspeakers ... ki-15.html Ik ben eens verder gaan kijken en vond de Gradient Revolution, die blijkbaar al decennia bestaat. In deze luidspreker zijn de dipole units in een driehoek verwerkt, en deze driehoek kan gedraaid worden tov de mid/hoog (of omgekeerd
. Hun uitleg is veel beter, dus de link (revolution user guide). https://www.gradient.fi/fi/kaiuttimet/5 ... ution.html
iemand nog meer bronnen voor deze vorm van opstelling van dipoles?
iemand nog meer bronnen voor deze vorm van opstelling van dipoles?
Re: OB omdraaien/aanpassen
Gaaf geworden zo!
Hoe bevalt het geluid nu na een tijdje geluisterd te hebben?
Het is een interessant concept zo, dit zou het veel makkelijker maken om bijvoorbeeld 15" of 18" woofers te verwerken in een smalle OB.
Hoe bevalt het geluid nu na een tijdje geluisterd te hebben?
Het is een interessant concept zo, dit zou het veel makkelijker maken om bijvoorbeeld 15" of 18" woofers te verwerken in een smalle OB.
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: OB omdraaien/aanpassen
Smal en diep EN tegen de achterwand zou idd veel meer mensen aanspreken als breed en ondiep, en in de ruimte - denk ik.
Via diyaudio kwam ik nog op bijgevoegd pdf, vond ik ook erg interessant. Enige discussie over dit systeem vanaf post 250 in dit draadje
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... er-13.html
Via diyaudio kwam ik nog op bijgevoegd pdf, vond ik ook erg interessant. Enige discussie over dit systeem vanaf post 250 in dit draadje
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... er-13.html
- Bijlagen
-
- Brochure-Wharedale-OptionOne.pdf
- (6.23 MiB) 46 keer gedownload
Re: OB omdraaien/aanpassen
Je moet een open baffle nooit strak tegen de achterwand aanzetten. Voor alle speakers geldt wil je een mooi vrijstaand en diep audiobeeld hebben, dan zet je de speakers op minimaal 70cm en het liefst 1 meter. Maak je de afstand korter dan wordt het beeld in mijn beleving meer 2-dimensionaal. Dat de woofers dwars staan helpt wellicht voor het uiterlijk maar dat is smaak gebonden.
Re: OB omdraaien/aanpassen
Interessant, zelfs het midhoog wordt dwars gezet. Ik zal het eens gaan doorlezen. Leuke aanleiding om nog eens wat te gaan experimenteren.erikdebest schreef:Smal en diep EN tegen de achterwand zou idd veel meer mensen aanspreken als breed en ondiep, en in de ruimte - denk ik.
Via diyaudio kwam ik nog op bijgevoegd pdf, vond ik ook erg interessant. Enige discussie over dit systeem vanaf post 250 in dit draadje
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... er-13.html
Re: OB omdraaien/aanpassen
Alle speakers behalve cardioides natuurlijkjeroen_d schreef:Je moet een open baffle nooit strak tegen de achterwand aanzetten. Voor alle speakers geldt wil je een mooi vrijstaand en diep audiobeeld hebben, dan zet je de speakers op minimaal 70cm en het liefst 1 meter. Maak je de afstand korter dan wordt het beeld in mijn beleving meer 2-dimensionaal. Dat de woofers dwars staan helpt wellicht voor het uiterlijk maar dat is smaak gebonden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: OB omdraaien/aanpassen
als de woofer die je dwars hebt staan maar groot genoeg is, komt t met die afstand ook wel goed 
Re: OB omdraaien/aanpassen
Of in-wall/on-wall speakers. Echter, in mijn beleving geven ook speakers, inclusief cardioides, die specifiek ontworpen zijn om dicht tegen de wand te plaatsen een 2-dimensionaal beeld. Ik heb in mijn contacten met luisteraars wel gemerkt dat dit erg persoonlijk is, voor de een speelt dit veel meer dan voor de ander. Dat meer 2-dimensionale beeld kan namelijk wel heel zuiver en gestoken zijn en als je daarvan houdt is dat ook heel mooi.Ronkel schreef:Alle speakers behalve cardioides natuurlijkjeroen_d schreef:Je moet een open baffle nooit strak tegen de achterwand aanzetten. Voor alle speakers geldt wil je een mooi vrijstaand en diep audiobeeld hebben, dan zet je de speakers op minimaal 70cm en het liefst 1 meter. Maak je de afstand korter dan wordt het beeld in mijn beleving meer 2-dimensionaal. Dat de woofers dwars staan helpt wellicht voor het uiterlijk maar dat is smaak gebonden.
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: OB omdraaien/aanpassen
Uiteindelijk zou die gezegde met de pudding/vla/dubbelvla hier ook wel van toepassing zijn, en moet testen de uitslag geven
Bij "normale dipoles" is de optimale opstelling zowat in de midden van de ruimte, en, maar dat is puur op t gevoel, ik denk dat de dipole met dwarse woofer ietwat dichter bij de muur kan. Smaken verschillen idd, de smaak voor smal is misschien ook een reden voor de dauido M2?
Maar nu ben ik met andere speakers bezig, waarvan een paar (slechte) fotos. De mid/high is de nieuwe Slim 8" van GRS (Parts express), op de foto nog afgeplakt wegens montage. Een paar 10" woofers, en ik wil mn SB34NRX75-16 nog hergebruiken in een M dipol nearfield subwoofer (waarvan nog geen fotos...)
Groet! Erik
Maar nu ben ik met andere speakers bezig, waarvan een paar (slechte) fotos. De mid/high is de nieuwe Slim 8" van GRS (Parts express), op de foto nog afgeplakt wegens montage. Een paar 10" woofers, en ik wil mn SB34NRX75-16 nog hergebruiken in een M dipol nearfield subwoofer (waarvan nog geen fotos...)
Groet! Erik
Re: OB omdraaien/aanpassen
Inderdaad heel gaaf, alleen dit is een traditionele opstelling, waarbij de akoestische kortsluiting opzij wordt gebruikt om de OB's dicht tegen de muur te plaatsen. Dit kan heel goed werken, extreem goed zelfs. Walter maakt ook van deze eigenschap gebruik in zijn zeer kleine luisterruimte. Je creeert veel ruimte achter de speaker en geeft die aan de zijkant op. Werkt goed.
Echter, de Wharfdale opstelling heb ik zojuist uitgeprobeerd. Dramatisch. Er blijft niets van de bedoeling van de opnametechnicus over. De diepte in de opname verdwijnt volledig, focus is veel minder, en zelfs als je een kleine luisterdriehoek maakt blijf je last hebben van de slechte verhouding direct/indirect geluid. Precies wat Oneworldconcepts (Bart) ook al aangaf.
Nee, de traditionele opstelling is er niet voor niets. Midhoog moet je gewoon op je luisterplek richten, niet naar opzij.
Echter, de Wharfdale opstelling heb ik zojuist uitgeprobeerd. Dramatisch. Er blijft niets van de bedoeling van de opnametechnicus over. De diepte in de opname verdwijnt volledig, focus is veel minder, en zelfs als je een kleine luisterdriehoek maakt blijf je last hebben van de slechte verhouding direct/indirect geluid. Precies wat Oneworldconcepts (Bart) ook al aangaf.
Nee, de traditionele opstelling is er niet voor niets. Midhoog moet je gewoon op je luisterplek richten, niet naar opzij.
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: OB omdraaien/aanpassen
Dank je! na kerst opgebouwd, en ik mis nog een paar woofers, dus ik kan alleen maar mono luisteren
in t weekeinde hopelijk af!
Zolang het traditioneel gaat, is dat denk ik de beste oplossing. Doch leer ik graag over alternatieven mocht ik die ooit nodig hebben. Hier is ook nog een interessante alternatieve dipole opstelling http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-1102.html
Bij t wharfedale systeem is de "top module" zo gemaakt dat ie gedraaid kan worden. Op p4 staat "the dipole is mounted on a rotatable assembly so that the correct part of the dipole directivity can be used. By turning the top module, the sound stage can be positioned to give the correct stereo perspective at any give listening position". Heb je dat gedaan?
Bij de wharfedale begint de "top module" bij 1khz, dat lijkt me een ietwat hoge frequentie (voorheen werd er over 100 tot 200Hz gesproken als kantelpunt)?
Zolang het traditioneel gaat, is dat denk ik de beste oplossing. Doch leer ik graag over alternatieven mocht ik die ooit nodig hebben. Hier is ook nog een interessante alternatieve dipole opstelling http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-1102.html
Bij t wharfedale systeem is de "top module" zo gemaakt dat ie gedraaid kan worden. Op p4 staat "the dipole is mounted on a rotatable assembly so that the correct part of the dipole directivity can be used. By turning the top module, the sound stage can be positioned to give the correct stereo perspective at any give listening position". Heb je dat gedaan?
Bij de wharfedale begint de "top module" bij 1khz, dat lijkt me een ietwat hoge frequentie (voorheen werd er over 100 tot 200Hz gesproken als kantelpunt)?
Re: OB omdraaien/aanpassen
Ja, dat is heel gemakkelijk te doen met onze M1/M2 monitoren ondersteund door gesloten sub systeem. Kun je heel goed het effect op midhoog bepalen.erikdebest schreef:By turning the top module, the sound stage can be positioned to give the correct stereo perspective at any give listening position". Heb je dat gedaan?
Het geschikte bereik is tot maximaal 30 graden schuin op de baffle kijken. Met de wharfdale opstelling zit je ergens tussen 45 en 90 graden. Dat gaat echt enorm ten koste van het stereobeeld. Het lijkt op een rondstraler waar je veel te ver vandaan zit. Je moet minuten lang luisteren om te wennen aan het beeld. Als je dan terug gaat naar de normale stand weet je meteen hoeveel je wel niet mist qua plaatsing in het algemeen, en focus en diepte. Bij de normale opstelling staat het beeld volledig vrij in de ruimte en kun je alles volgen, geen enkele luistermoeheid. Mensen die bij me geweest zijn weten waar ik het over heb. Bij de speakers naar opzij gedraaid en dichtbij de muur wordt het helemaal plat, speelt het aan de ene kant zich tussen de speakers af op een lijntje, en aan de andere kant komt de informatie van alle kanten maar heeft het niets met de ruimteakoestiek van de opname te maken. Het enige wat je overhoud is een kunstmatige ruimtelijkheid van je eigen ruimteakoestiek, niet die van de opname. Ik snap niet waar ze het in dat whitepaper over hebben. Pure marketing prietpraat. Werkt alleen overtuigend als je niet beter weet en niet A/B kunt vergelijken met hoe het eigenlijk moet. Het klinkt namelijk wel soft en je kunt er aan wennen. De klank zelf wordt er niet door aangetast, behalve dat het zachter klinkt en minder dynamisch.
Re: OB omdraaien/aanpassen
Is inderdaad een mooie oplossing en valt voldoende binnen het gebied van 'traditioneel' hoewel het op het eerste gezicht niet zo over komt.erikdebest schreef:Zolang het traditioneel gaat, is dat denk ik de beste oplossing. Doch leer ik graag over alternatieven mocht ik die ooit nodig hebben. Hier is ook nog een interessante alternatieve dipole opstelling http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-1102.html
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: OB omdraaien/aanpassen
Hoi Jeroen,
maar die 45 tot 90 graden opstelling is toch alleen maar voor de "bas" (in het geval van wharfedale ligt het kantelpunt bij 1khz)? Voor het midhoog kun je de speakers draaien zodat deze op de luisteraar gepositioneed is. Wat wel blijft is dat, ondanks het draaien, het midhoog nog steeds dicht aan de achterwand is, en dat is suboptimaal. Ook die 1kHz vind ik erg hoog (voorheen werd over 100-200Hz gesproken als overgangsfrequentie).
Ik heb nog wel eens gedacht aan een constructie met bv lagergeleiders (ingetrokken 900mm, uitgetrokken 1800mm) waar de midhoog aan hangt. Wanneer niet in gebruik, of voor achtergrond muziek kunnen ze ingetrokken zijn en het midhoog staat in de hoek (op 90cm van de vloer), en dan voor het echte luisterwerk trek je ze uit en met de 1.8m totale lengte kun je ze best een stukje van de muren afzetten. De bas wordt dan door een "corner dipole" verzorgd. Maar laat ik maar zeggen dat ik erg blij ben dat mijn vrouw het echt prima vindt dat de luisprekers nu op zon 40% diepte van de woonkamer staan, en dat ik idd denk dat dit een heel goed uitgangspunt is. Bij t volgende huis zoeken we wel weer naar een nieuwe oplossing
Groeten, Erik
maar die 45 tot 90 graden opstelling is toch alleen maar voor de "bas" (in het geval van wharfedale ligt het kantelpunt bij 1khz)? Voor het midhoog kun je de speakers draaien zodat deze op de luisteraar gepositioneed is. Wat wel blijft is dat, ondanks het draaien, het midhoog nog steeds dicht aan de achterwand is, en dat is suboptimaal. Ook die 1kHz vind ik erg hoog (voorheen werd over 100-200Hz gesproken als overgangsfrequentie).
Ik heb nog wel eens gedacht aan een constructie met bv lagergeleiders (ingetrokken 900mm, uitgetrokken 1800mm) waar de midhoog aan hangt. Wanneer niet in gebruik, of voor achtergrond muziek kunnen ze ingetrokken zijn en het midhoog staat in de hoek (op 90cm van de vloer), en dan voor het echte luisterwerk trek je ze uit en met de 1.8m totale lengte kun je ze best een stukje van de muren afzetten. De bas wordt dan door een "corner dipole" verzorgd. Maar laat ik maar zeggen dat ik erg blij ben dat mijn vrouw het echt prima vindt dat de luisprekers nu op zon 40% diepte van de woonkamer staan, en dat ik idd denk dat dit een heel goed uitgangspunt is. Bij t volgende huis zoeken we wel weer naar een nieuwe oplossing
Groeten, Erik
Re: OB omdraaien/aanpassen
Bij die wharfdale is het kunnen draaien van de top unit bedoeld om het kloppend te krijgen in fase aansluiting op het laag maar het uitgangspunt is de zelfde als voor het laag, dus met de bundel meer opzij gericht. In dat kader is de 1kHz niet te hoog, want de bedoeling is dat de speaker in zijn geheel meer opzij straalt dan naar voren. Is goed te zien in de figuren in het artikel.
40% is heel mooi, heeft Walter ook.
40% is heel mooi, heeft Walter ook.
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
