Pagina 3 van 3

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:07
door douwebakker
democles schreef:
Langer.!!
Totdat het papier loslaat.
Ok, het ligt nog in het water. Ik ben wel ongeduldig.

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:10
door OpaBert
douwebakker schreef:
printer.jpgHet feest kan wat mij betreft beginnen. Ik heb vandaag de nieuwe printer ontvangen en geïnstalleerd.
Zo jij kan ff vooruit :proost:

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:38
door douwebakker
print.JPG
weer mislukt. Zou het dan toch aan het papier liggen? Ik heb bij gebrek aan beter papier gebruikt uit de folder van Peter Hahn .

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:47
door democles
Stuk beter :goedzo:

Nog niet goed ontvet en te grof geschuurd,moet echt blinken en hier zie ik te veel strepen op het koper :?
En schuur naar 1 kant toe,niet in cirkels!
Stond je strijkbout wel op de warmste stand?
Ik zie weinig verkleuring in het kopervlak,dus waarschijnlijk ook de bout er te kort op gehad :?
Je gebruikt toch wel glossie fotopapier?

Nog even oefen en geduld,gaat je lukken,alle begin is moeilijk :goedzo:

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:49
door douwebakker
Ik had niet het juiste schuurpapier moet ik bekennen maar heb wel 5 minuten met de strijkbout op de hoogste stand flink aangedrukt. Na het strijken heb ik de print op het natuurstenen aanrecht laten afkoelen met een pan erop. Vervolgens 45 minuten in het water. Nou ja, ik moet er in ieder geval maar op uit naar Meppel of Wolvega om bij d action het juiste papier te kopen. Bedankt zover demo. En Ray bedankt voor de link naar eoo-bv.
Douwe

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:56
door democles
Eerst print voorverwarmen met de bout er los op gezet (wordt echt goed heet,niet meer aan te pakken),dan pas strijken.
Zie basis instructie :)

Eigenlijk zit de toner dan al vast op de print,het nastrijken is voor de zekerheid.

Die pan er op hoeft niet,de toner zit al vast,als het goed is :lol:
Dat even laten afkoelen van de print heeft meer te maken met de toner niet te laten schrikken als de print in het,,lauwe,, water gaat om te weken.

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 22:01
door Pjotr
Ik snap dat niet van dat schuurpapier. Lijkt mij eerder te grof. Fijne staalwol of een nieuw schuursponsje, beide samen met een paar druppels Dreft deed het prima. Dat laatste is wel belangrijk om het vet op te lossen en het schuursel zwevend te houden. Ohw ja, een goede manier om het dan na het boenen ook vetvrij te houden is om latex/nitril handschoentjes te gebruiken!

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 22:30
door ray5150
douwebakker schreef:
Ik had niet het juiste schuurpapier moet ik bekennen
Nee Douwe, geen schuurpapier gebruiken, maar staalwol, met zo'n doosjes pannensponsjes van de supermarkt krijg je een spiegelglad en brandschoon oppervlak.
Sowieso heeft de supermarkt toch een hoop wat je kunt gebruiken, allesreiniger in zo'n spuitfles, gootsteen ontstopper in witte korrelvorm om mee te ontwikkelen, de genoemde staalwol schuursponsjes. :lol:

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 22:42
door OpaBert
ray5150 schreef:
douwebakker schreef:
Ik had niet het juiste schuurpapier moet ik bekennen
Nee Douwe, geen schuurpapier gebruiken, maar staalwol, met zo'n doosjes pannensponsjes van de supermarkt krijg je een spiegelglad en brandschoon oppervlak.
Sowieso heeft de supermarkt toch een hoop wat je kunt gebruiken, allesreiniger in zo'n spuitfles, gootsteen ontstopper in witte korrelvorm om mee te ontwikkelen, de genoemde staalwol schuursponsjes. :lol:
+1

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 22:51
door ray5150
Nog even een opmerking over die transparanten, die hebben een gladde en groffe kant, de laatste is de printzijde, dat is de emulsie die de inkt vasthoud. en je ontwerp in spiegelbeeld printen. (Eagle doet dat min of meer automatisch.)

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: wo 02 sep 2020, 15:29
door douwebakker
Ik heb nog even een vraagje over foto print. Hoe lang kun je het eigenlijk bewaren. Ik heb nog 10x16 liggen van ongeveer 10 jaar terug.
Douwe

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: wo 02 sep 2020, 15:30
door douwebakker
ray5150 schreef:
Nog even een opmerking over die transparanten, die hebben een gladde en groffe kant, de laatste is de printzijde, dat is de emulsie die de inkt vasthoud. en je ontwerp in spiegelbeeld printen. (Eagle doet dat min of meer automatisch.)
Hoi Ray, ik heb transparanten binnen van EOO maar ik kan geen verschil ontdekken. Beide kanten zijn glad.

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: wo 02 sep 2020, 16:10
door Pjotr
Kijk nog eens heel goed... Een kant is dan misschien niet mat maar toch wel iets minder glanzend dan de andere kant?

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: wo 02 sep 2020, 17:12
door ray5150
douwebakker schreef:
Ik heb nog even een vraagje over foto print. Hoe lang kun je het eigenlijk bewaren. Ik heb nog 10x16 liggen van ongeveer 10 jaar terug.
Douwe
Oh, normaal gesproken word na een paar maanden de gevoeligheid al merkbaar minder.
Denk dat je je er na 10 jaar niets meer aan hebt.
douwebakker schreef:
ray5150 schreef:
Nog even een opmerking over die transparanten, die hebben een gladde en groffe kant, de laatste is de printzijde, dat is de emulsie die de inkt vasthoud. en je ontwerp in spiegelbeeld printen. (Eagle doet dat min of meer automatisch.)
Hoi Ray, ik heb transparanten binnen van EOO maar ik kan geen verschil ontdekken. Beide kanten zijn glad.
Het is me niet duidelijk of je inkjet of laser sheets hebt genomen. ik heb zelf alleen ervaring met de inkjet uitvoering, daar slaat bovenstaande opmerking ook op. geen idee of dat anders is bij laser sheets/transparanten.

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: wo 02 sep 2020, 17:32
door Pjotr
Ja, bij de lasertransparanten die ik gebruikte zit er ook een zichtbare coating op om de toner te laten hechten. Maar of dat met alle zo is zou ik ook niet weten. De transparant sheets voor overheadprojectors die alleen bedoeld zijn om met een stift op te tekenen, hebben geen coating. Maar die kunnen ook beslist niet in een laserprinter. Die zijn niet van polyester maar van PET of PVC en een stuk goedkoper. Stop je die in een laserprinter dan smelten ze meteen aan de fuser vast. Die kun je dan gelijk gaan laten vervangen. Duur grapje! Vrijwel iedere kantoorcopier of laserprinter heeft er mee te maken gehad :D

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Geplaatst: wo 02 sep 2020, 18:07
door douwebakker
lasersheet.png
Ik heb deze bij EOO gekocht. Transp-Laser-standaard