Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door douwebakker »

democles schreef:
Langer.!!
Totdat het papier loslaat.
Ok, het ligt nog in het water. Ik ben wel ongeduldig.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
printer.jpgHet feest kan wat mij betreft beginnen. Ik heb vandaag de nieuwe printer ontvangen en geïnstalleerd.
Zo jij kan ff vooruit :proost:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door douwebakker »

print.JPG
weer mislukt. Zou het dan toch aan het papier liggen? Ik heb bij gebrek aan beter papier gebruikt uit de folder van Peter Hahn .
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door democles »

Stuk beter :goedzo:

Nog niet goed ontvet en te grof geschuurd,moet echt blinken en hier zie ik te veel strepen op het koper :?
En schuur naar 1 kant toe,niet in cirkels!
Stond je strijkbout wel op de warmste stand?
Ik zie weinig verkleuring in het kopervlak,dus waarschijnlijk ook de bout er te kort op gehad :?
Je gebruikt toch wel glossie fotopapier?

Nog even oefen en geduld,gaat je lukken,alle begin is moeilijk :goedzo:
Bijlagen
print.JPG
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door douwebakker »

Ik had niet het juiste schuurpapier moet ik bekennen maar heb wel 5 minuten met de strijkbout op de hoogste stand flink aangedrukt. Na het strijken heb ik de print op het natuurstenen aanrecht laten afkoelen met een pan erop. Vervolgens 45 minuten in het water. Nou ja, ik moet er in ieder geval maar op uit naar Meppel of Wolvega om bij d action het juiste papier te kopen. Bedankt zover demo. En Ray bedankt voor de link naar eoo-bv.
Douwe
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door democles »

Eerst print voorverwarmen met de bout er los op gezet (wordt echt goed heet,niet meer aan te pakken),dan pas strijken.
Zie basis instructie :)

Eigenlijk zit de toner dan al vast op de print,het nastrijken is voor de zekerheid.

Die pan er op hoeft niet,de toner zit al vast,als het goed is :lol:
Dat even laten afkoelen van de print heeft meer te maken met de toner niet te laten schrikken als de print in het,,lauwe,, water gaat om te weken.
Laatst gewijzigd door democles op zo 30 aug 2020, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door Pjotr »

Ik snap dat niet van dat schuurpapier. Lijkt mij eerder te grof. Fijne staalwol of een nieuw schuursponsje, beide samen met een paar druppels Dreft deed het prima. Dat laatste is wel belangrijk om het vet op te lossen en het schuursel zwevend te houden. Ohw ja, een goede manier om het dan na het boenen ook vetvrij te houden is om latex/nitril handschoentjes te gebruiken!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door ray5150 »

douwebakker schreef:
Ik had niet het juiste schuurpapier moet ik bekennen
Nee Douwe, geen schuurpapier gebruiken, maar staalwol, met zo'n doosjes pannensponsjes van de supermarkt krijg je een spiegelglad en brandschoon oppervlak.
Sowieso heeft de supermarkt toch een hoop wat je kunt gebruiken, allesreiniger in zo'n spuitfles, gootsteen ontstopper in witte korrelvorm om mee te ontwikkelen, de genoemde staalwol schuursponsjes. :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
douwebakker schreef:
Ik had niet het juiste schuurpapier moet ik bekennen
Nee Douwe, geen schuurpapier gebruiken, maar staalwol, met zo'n doosjes pannensponsjes van de supermarkt krijg je een spiegelglad en brandschoon oppervlak.
Sowieso heeft de supermarkt toch een hoop wat je kunt gebruiken, allesreiniger in zo'n spuitfles, gootsteen ontstopper in witte korrelvorm om mee te ontwikkelen, de genoemde staalwol schuursponsjes. :lol:
+1
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door ray5150 »

Nog even een opmerking over die transparanten, die hebben een gladde en groffe kant, de laatste is de printzijde, dat is de emulsie die de inkt vasthoud. en je ontwerp in spiegelbeeld printen. (Eagle doet dat min of meer automatisch.)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door douwebakker »

Ik heb nog even een vraagje over foto print. Hoe lang kun je het eigenlijk bewaren. Ik heb nog 10x16 liggen van ongeveer 10 jaar terug.
Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef:
Nog even een opmerking over die transparanten, die hebben een gladde en groffe kant, de laatste is de printzijde, dat is de emulsie die de inkt vasthoud. en je ontwerp in spiegelbeeld printen. (Eagle doet dat min of meer automatisch.)
Hoi Ray, ik heb transparanten binnen van EOO maar ik kan geen verschil ontdekken. Beide kanten zijn glad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door Pjotr »

Kijk nog eens heel goed... Een kant is dan misschien niet mat maar toch wel iets minder glanzend dan de andere kant?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door ray5150 »

douwebakker schreef:
Ik heb nog even een vraagje over foto print. Hoe lang kun je het eigenlijk bewaren. Ik heb nog 10x16 liggen van ongeveer 10 jaar terug.
Douwe
Oh, normaal gesproken word na een paar maanden de gevoeligheid al merkbaar minder.
Denk dat je je er na 10 jaar niets meer aan hebt.
douwebakker schreef:
ray5150 schreef:
Nog even een opmerking over die transparanten, die hebben een gladde en groffe kant, de laatste is de printzijde, dat is de emulsie die de inkt vasthoud. en je ontwerp in spiegelbeeld printen. (Eagle doet dat min of meer automatisch.)
Hoi Ray, ik heb transparanten binnen van EOO maar ik kan geen verschil ontdekken. Beide kanten zijn glad.
Het is me niet duidelijk of je inkjet of laser sheets hebt genomen. ik heb zelf alleen ervaring met de inkjet uitvoering, daar slaat bovenstaande opmerking ook op. geen idee of dat anders is bij laser sheets/transparanten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door Pjotr »

Ja, bij de lasertransparanten die ik gebruikte zit er ook een zichtbare coating op om de toner te laten hechten. Maar of dat met alle zo is zou ik ook niet weten. De transparant sheets voor overheadprojectors die alleen bedoeld zijn om met een stift op te tekenen, hebben geen coating. Maar die kunnen ook beslist niet in een laserprinter. Die zijn niet van polyester maar van PET of PVC en een stuk goedkoper. Stop je die in een laserprinter dan smelten ze meteen aan de fuser vast. Die kun je dan gelijk gaan laten vervangen. Duur grapje! Vrijwel iedere kantoorcopier of laserprinter heeft er mee te maken gehad :D
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak

Bericht door douwebakker »

lasersheet.png
Ik heb deze bij EOO gekocht. Transp-Laser-standaard
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”