Restauratie Fender Hot Rod Deville

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
En besteld :rock: Net geen 2 tientjes, je houdt er 1 tegoed Michiel :proost:
:beer:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Barry2001 »

Jack chassis delen vervangen, potmeters vervangen (zijn binnen gekomen), knopjes in de -net-aangeschafte ultrasoonreiniger schoongemaak. 20 jaar zorgvuldig opgespaarde rock 'n roll van het frontje verwijderd nu deze toch vrij ligt. Ik weet niet of de eigenaar daar blij mee is, ik wel :mrgreen: Potmeters verwijderen ging vrij eenvoudig, ben er voorzichtig mee omdat je zo een padje op de print sloopt. Eerst met litze de meeste tin verwijderen, dan hete lucht erop en dan haal je 'm er zo af.
IMG_1682.JPG
IMG_1683.JPG
IMG_1684.JPG
Nog even naar de bias gekeken van de eindbuizen, staat nog goed. Wat mij betreft is het klaar, tenminste wat ik met toongenerator, dummyload en scoop kan zien. Ik ga 'm terugbouwen in het cabinet, en als de eigenaar langskomt met gitaar kunnen we een praktijk testje doen. Ik vind het volume wel wat vreemd regelen, loopt relatief snel op tov een Hifi versterker. Maar goed, ik weet niet hoe ik een gitaarelement moet zien, de praktijk test zal het uitwijzen. Zit in elk geval wel een logaritmische pot in, geen linear, dat zit zeker goed. We gaan het meemaken :relax:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door ray5150 »

Ziet er goed uit, Barry ! :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Jack chassis delen vervangen, potmeters vervangen (zijn binnen gekomen), knopjes in de -net-aangeschafte ultrasoonreiniger schoongemaak. 20 jaar zorgvuldig opgespaarde rock 'n roll van het frontje verwijderd nu deze toch vrij ligt. Ik weet niet of de eigenaar daar blij mee is, ik wel :mrgreen:
Dat heb je zo met restauraties, ziet er te nieuw uit, kan niet echt zijn :shock: :lol:
Potmeters verwijderen ging vrij eenvoudig, ben er voorzichtig mee omdat je zo een padje op de print sloopt. Eerst met litze de meeste tin verwijderen, dan hete lucht erop en dan haal je 'm er zo af.
Nooit zo'n hetelucht ding gehad,lijkt me nogal gevaarlijk voor je vingers.Van een soldeerbout zie je waar ie is en waar je dus beter geen vinger steekt, maar hete lucht 8-[ .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
Ziet er goed uit, Barry ! :goedzo:
Dank u!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Nooit zo'n hetelucht ding gehad,lijkt me nogal gevaarlijk voor je vingers.Van een soldeerbout zie je waar ie is en waar je dus beter geen vinger steekt, maar hete lucht 8-[ .
Anne
Nee die lucht is plaatselijk, geen oven oid. Een 'pen' waar hete lucht uitkomt. Zeker op het laatst als zoals hier de potmeter eruit moet geen fysiek contact meer, grotere kans dat de padjes het overleven. Eerst dus de meeste tin met litze verwijderen, daarna lucht en valt 'ie er zo uit.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door John P »

:lucht: :lucht:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Barry2001 »

En de boel weer in elkaar geschroefd.
IMG_0254.JPG
Kast steekt wel een beetje af bij het frontje, moet maar snel een glas :beer: overheen. Even een jack kabel ingeplugd, geen gitaar om 'm even te proberen, maar als ik met de vingers aan de stekker zit wil dat wel herrie geven met 4 stuks 10" woofers op 60W :mrgreen: dit was in m'n werkplaatsje, vogels in de tuin zijn wel pleitte nu.
M'n collega is nog met vakantie volgens mij, als 'ie terug is kunnen we de gitaar inpluggen en proberen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Kast steekt wel een beetje af bij het frontje, moet maar snel een glas :beer: overheen.
Zonde van 't bier :-& en van het opknapwerk :goedzo:
Misschien de kast ook een beurt geven ? :hide:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Barry2001 »

Wel even over gedacht, maar als de eigenaar dat belangrijk vindt mag 'ie dat zelf doen :D Schoonmaken, ding gaat toch weer de kofferbak in - kofferbak uit, op podia etc. Misschien als 'ie ergens thuis zou komen te staan, in een studio oid dat het de moeite zou lonen. Of de stof vervangen, maar die zal gelijmd zitten op de kast.... nee, vond de versterker zelf leuk om te doen, hij is - als het goed is - elektrisch weer helemaal in orde.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door ray5150 »

Die stof heet Tweed.
In de jaren '50 was dat heel gebruikelijk om voor dit soort zaken te gebruiken, er bestond immers nog geen skai en aanverwante soorten.
Over het algeheel is dat geen probleem als zo'n versterker er goed gebruikt uitziet. zolang die technisch maar in orde is.
Barry kennende zal dat nu helemaal okee zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door ds23man »

Hoho, zo'n gitaarspeaker klinkt pas lekker als de conus meerdere malen in het verleden doordrenkt is met bier... :beer: :proost:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Barry2001 »

M'n klega is langs geweest om te testen, hij is er helemaal happy mee, de DeVille is goed bevonden. Al te lang gespeeld met krakende potmeters en gare chassisdelen, voordat de fasedraaier het begaf en er helemaal geen geluid meer uit kwam. Net op tijd voor de eerste repetitie morgenavond :D


[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door ray5150 »

Zo te zien en te horen hebben zowel gitarist als versterker het errug naar hun zin ! :lol: :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Ah!buis »

Da's mooi gelukt :goedzo:
Gelukkig heb je de kast niet aangepakt, zou zonde zijn van de moeite, is zo weer vuil met een schoen erop. :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Bericht door Barry2001 »

Hij is altijd erg enthousiast ja :D Sprak 'm net nog even, gisteravond met repeteren ging het lekker, zonder uitval en gekraak. Het ging hier thuis al vies hard, zal daar helemaal wel los gaan :rock:
Maar vond zoals gezegd het volume wat vaag regelen op de signaal generator hier, maar blijkbaar gedraagt een gitaar element zich anders. Volgens de gitaarman was het allemaal in orde.

Ja die buitenkant laten we maar zo, niks meer aan doen :rofl:
Plaats reactie