Sub versterker 3 kanalen met dsp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

1,5mm2 is wat klein denk ik?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door pappaleo »

Ja, ik zou awg 3 nemen :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door ray5150 »

Volgens mij hebben we deze discussie al eens eerder gehad ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door ray5150 »

En mijn point of view, stukje FR4 gaatjes print met een rijtje faston´s.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Mooi lomp :P

Deze is ook binnen.
thumbnail_20210413_202337.jpg
Ik wil het front clean houden, statusled en wat tekst. De hypex softstart heeft een standby/ aan led mogelijkheid. Met de trigger er voor zal die het vast niet doen. Is daar een oplossing voor? een "aan" led is makkelijk :P
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Voeding binnen.
20210414_192714.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door pappaleo »

Lekker, drinken erbij :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door ray5150 »

Ziet ernaar uit dat ie 2 primaire wikkelingen heeft ?
Zit er ook een sticker met merk en type op ?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

ray5150 schreef:
Ziet ernaar uit dat ie 2 primaire wikkelingen heeft ?
Zit er ook een sticker met merk en type op ?
Cool heeft een wikkeling toegevoegd, het was een 220v 40 0 40 trafo, op 230 komt dat hoger uit en ik kan niet meer dan 40 0 40 hebben.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Ik wil graag verder en even nalopen of ik alles heb of weet wat ik moet bestellen, heb het geheel even ingedeeld zoals ik denk dat het handig is, als daar andere ideeen over zijn hoor ik het graag :)

U ziet:

230v in met netfilter
Voeding amps
Softstart
3x amp
Minidsp 2x4
3x xlr connector
1x tulp ingang, deze is netter
indeling.jpg
Wat ik nog nodig heb:

Voeding dsp -> Is dit ok?

Deze doet wat ik wil zo te lezen, dat maakt het wel heel makkelijk.

Schakelaar met verlichting. Zoals deze maar dan niet van alie... het idee is de knop als schakelaar voor het geheel te houden en de led gebruiken als statusled wanneer de signaaldetectie de versterker inschakeld.

Zekeringhouder -> Deze bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Lay-out aangepast, m'n idee is alle spanning over links te laten lopen en t signaal over de rechter kant.

Schakelaar wil ik gebruiken tussen 230v in en signaal detectie. Op signaal detectie komt de 12v voeding voor de dsp en de softstart.

In de schakelaar zit een led, deze wil ik vanaf de 230v ingang op de dsp voeding pakken. Dat kleine rode bordje is een 10s delay voor de 12v.

Het idee is dat de dsp bij signaal direct aan gaat en de versterkers door de softstart later dan de dsp en dat de dsp 10s vertraagd uitschakeld. Hopelijk is dat lang genoeg om na de versterkers uit te schakelen en de genoemde plop tegen te gaan.

Schakelaar is wel van Alie, ik heb geen andere kunnen vinden die er zo uit ziet...

Als iemand op of aanmerkingen heeft hoor ik t graag, ik moet nog wat bestellen bij Conrad (of waar dan ook) dus dan kan t mee. Ik ben van plan haakse cinch stekkers te gebruiken voor de aansluiting in en uit op de dsp.

Zo niet ga ik t als mockup bouwen en testen of t werk voordat ik front/ achterpaneel teken enz

-edit- het schakelen van de dsp is wel gerommel in de marge, volgens datasheet doet die 0,15w per uur. Komt op 1,3kw per jaar. Dit had Henkjan al aangegeven maar heb t nooit uitgezocht. Nu ik dit weet denk ik de voeding vd DSP altijd aan te houden met wel de schakelaar er tussen als hoofd switch.
IMG_20210621_203036.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Subs zijn af, wil hiermee graag verder maar ben bang dat ik iets over t hoofd zie.

Heeft iemand nog input vwb lay-out? Moet ik ook hier een anti brom netwerk maken?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Gisteren begonnen met gaatjes boren en bordjes monteren...
IMG_20211020_075218.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

Douwe84 schreef:
Subs zijn af, wil hiermee graag verder maar ben bang dat ik iets over t hoofd zie.

Heeft iemand nog input vwb lay-out? Moet ik ook hier een anti brom netwerk maken?
Is dit volledig gebalanceerd? Of gewoon a-symmetrisch zoals ik aan de dsp denk te zien?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef:
Douwe84 schreef:
Subs zijn af, wil hiermee graag verder maar ben bang dat ik iets over t hoofd zie.

Heeft iemand nog input vwb lay-out? Moet ik ook hier een anti brom netwerk maken?
Is dit volledig gebalanceerd? Of gewoon a-symmetrisch zoals ik aan de dsp denk te zien?
Que? :P
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

Ik las iets over xlr's maar ik zie ze niet?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef:
Ik las iets over xlr's maar ik zie ze niet?
Ah, foutje van mij dan. ik gebruik neutrik connectors voor uitgangen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

Xlr kan ook neutrik zijn O:)
Maar je bedoelt waarschijnlijk Speakon?
Dus 1x cinch in en dan 3x sub uit?
Ja anti brom netwerkje op ingang is aan te bevelen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef:
Xlr kan ook neutrik zijn O:)
Maar je bedoelt waarschijnlijk Speakon?
Dus 1x cinch in en dan 3x sub uit? dit ja :D

Ja anti brom netwerkje op ingang is aan te bevelen.
zelfde netwerkje als in de LM3886?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

Lijkt me wel idd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

doen we
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Thomox »

Hoe ziet dat eruit :hide:?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Shadow »

Thomox schreef:
Hoe ziet dat eruit :hide:?
Weerstandje van 100 Ohm en capje van 100nF paralel van signaal massa naar kastaarde.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Thomox »

Weet je al hoe je de subs gaat integreren? Gebruik je straks de LFE uitgang van je receiver? De miniDSP config moet dan 1 virtuele subwoofer voorstellen toch?

Ik ben thuis met hetzelfde bezig maar weet niet zo goed hoe aan te pakken. Ik heb drie subs.

miniDSP + umik1
1. Metingen met REW op verschillende plaatsen met steeds maar 1 sub aan.
2. Metingen openen in MSO met allerlei filtertjes, hiervan is een mooie tutorial op miniDSP.nl
3. Resultaat als vele bi-quads inladen via de miniDSP.

Nu komt de onzekerheid.
- Maakt MSO standaard gebruik van een LT als het ziet dat je onderin tekort komt? Ik kon namelijk kiezen uit een LF en HF Shelf LT. Kon niet snel vinden hoe die werken.
- kun je de 'doelcurve' in MSO vergelijken met de auto EQ van REW?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Sub versterker 3 kanalen hoe en wat

Bericht door Douwe84 »

Thomox schreef:
Weet je al hoe je de subs gaat integreren? Gebruik je straks de LFE uitgang van je receiver? De miniDSP config moet dan 1 virtuele subwoofer voorstellen toch?

Ik ben thuis met hetzelfde bezig maar weet niet zo goed hoe aan te pakken. Ik heb drie subs.

miniDSP + umik1
1. Metingen met REW op verschillende plaatsen met steeds maar 1 sub aan.
2. Metingen openen in MSO met allerlei filtertjes, hiervan is een mooie tutorial op miniDSP.nl
3. Resultaat als vele bi-quads inladen via de miniDSP.

Nu komt de onzekerheid.
- Maakt MSO standaard gebruik van een LT als het ziet dat je onderin tekort komt? Ik kon namelijk kiezen uit een LF en HF Shelf LT. Kon niet snel vinden hoe die werken.
- kun je de 'doelcurve' in MSO vergelijken met de auto EQ van REW?
Makkelijk antwoord haha: nee ik heb nog geen idee en heb eigenlijk de zelfde vragen. Ik gebruik gewoon de sub uit van de receiver straks idd.

Plan is wel rew+mso
Plaats reactie