Kleine gesloten luidspreker geinspireerd door de beroemde LS3/5a
Moderator: Beheerdersteam
Re: LS3/5a klonen
Ach al 50 jaar worden papieren conussen niet meer in house gemaakt in Europa...
En dat allemaal terwijl de originele LS3/5 heel snel in elkaar gerammeld was destijds. Kopieer zo'n ding exact over om nostalgische redenen incl. de 1 kHz kerukel. Het is beslist een charmant ding gehoormatig. Of bouw gewoon een 2-wegje naar keuze. Kun je ook gewoon vuren of grenen latjes nemen i.p.v. beuken
En dat allemaal terwijl de originele LS3/5 heel snel in elkaar gerammeld was destijds. Kopieer zo'n ding exact over om nostalgische redenen incl. de 1 kHz kerukel. Het is beslist een charmant ding gehoormatig. Of bouw gewoon een 2-wegje naar keuze. Kun je ook gewoon vuren of grenen latjes nemen i.p.v. beuken
- AudioDandy
Deze bepreking komt door het volgende:
Sinds KEF in handen is van een Chinees moederbedrijf, is ook meteen een stukje erfgoed als het ware weggevallen
geen Engelse sound meer, geen kosten verlaging doorbereking voor de klant, omdat de productie nu in China is (en dus veel goedkoper)
Ik heb het een beetje gehad met die honger naar steeds meer "marge" voor de fabrikant tenkoste van de kwaliteit van het product voor de koper.
Toen KEF besloot om de B110 woofer en de T27 tweeter niet meer te produceren, omdat deze "te duur" werden
kwam er meteen een gevaar voor de continuiteit van de LS3/5a (omdat KEF de enige was die deze speakers maakte)
Het mooie van de LS3/5a is dat de BBC er voor gekozen heeft om de productie juist niet meer zelf te doen, maar deze uit te besteden dmv licenties
Hierdoor had de BBC nog steeds controle over het eindproduct en waren ze ook niet meer afhankelijk van een leverancier(fabriek)
Nu hebben ze in V2 (van Stirling) blijkbaar SEAS woofer unit en een Scanspeaker tweeter gelicenseerd, maar deze zijn OEM en niet verkrijgbaar voor de eindgebruiker
Wat ik met dit project wil is de eindgebruiker meer macht geven over ZIJN luidspreker
Hij/zij heeft het recht om deze speaker aan te passen, te veranderen,, zelfs het recht om deze commercieel te verkopen (!)
Ik hoop dat de speaker door anderen verder ontwikkelt en verbetert gaat worden, zodat de luidspreker steeds beter gaat klinken
De open hardware licentie maakt dit mogelijk, een voorwaarde is wel dat na een wijziging (verbetering) deze kennis weer gedeeld word met anderen, zo ontstaat er dus een positieve cirkel.
Hierdoor ben ik dus op zoek naar units die over langere tijd verkrijgbaar zullen zijn, en die door iedereen gekocht kunnen worden (ook als je geen eigen bedrijf hebt)
Dat ze uit Europa moeten komen is persoonlijk, omdat ik vind dat wij ook op eigen benen moeten kunnen staan, wij hebben "know how" (knappe koppen) genoeg in ons landje, alleen we doen er te weinig mee....
Dit is mijn persoonlijke mening,
zo dat lucht op
Sinds KEF in handen is van een Chinees moederbedrijf, is ook meteen een stukje erfgoed als het ware weggevallen
geen Engelse sound meer, geen kosten verlaging doorbereking voor de klant, omdat de productie nu in China is (en dus veel goedkoper)
Ik heb het een beetje gehad met die honger naar steeds meer "marge" voor de fabrikant tenkoste van de kwaliteit van het product voor de koper.
Toen KEF besloot om de B110 woofer en de T27 tweeter niet meer te produceren, omdat deze "te duur" werden
kwam er meteen een gevaar voor de continuiteit van de LS3/5a (omdat KEF de enige was die deze speakers maakte)
Het mooie van de LS3/5a is dat de BBC er voor gekozen heeft om de productie juist niet meer zelf te doen, maar deze uit te besteden dmv licenties
Hierdoor had de BBC nog steeds controle over het eindproduct en waren ze ook niet meer afhankelijk van een leverancier(fabriek)
Nu hebben ze in V2 (van Stirling) blijkbaar SEAS woofer unit en een Scanspeaker tweeter gelicenseerd, maar deze zijn OEM en niet verkrijgbaar voor de eindgebruiker
Wat ik met dit project wil is de eindgebruiker meer macht geven over ZIJN luidspreker
Hij/zij heeft het recht om deze speaker aan te passen, te veranderen,, zelfs het recht om deze commercieel te verkopen (!)
Ik hoop dat de speaker door anderen verder ontwikkelt en verbetert gaat worden, zodat de luidspreker steeds beter gaat klinken
De open hardware licentie maakt dit mogelijk, een voorwaarde is wel dat na een wijziging (verbetering) deze kennis weer gedeeld word met anderen, zo ontstaat er dus een positieve cirkel.
Hierdoor ben ik dus op zoek naar units die over langere tijd verkrijgbaar zullen zijn, en die door iedereen gekocht kunnen worden (ook als je geen eigen bedrijf hebt)
Dat ze uit Europa moeten komen is persoonlijk, omdat ik vind dat wij ook op eigen benen moeten kunnen staan, wij hebben "know how" (knappe koppen) genoeg in ons landje, alleen we doen er te weinig mee....
Dit is mijn persoonlijke mening,
zo dat lucht op
- Lohengrimas
Lacisme.ray5150 schreef:Ik volg ook niet helemaal waarom hijzelf zich zo'n beperking oplegt.
Zo maak je het er allemaal voor jezelf niet makkelijker op...
Ik vind het een nobel streven om er een open hardware licentie-model aan te hangen. Ik snap de gedachte. Echter, je bent nu al beperkingen aan het opleggen om dan uiteindelijk weer te verwachten dat de community het beter gaat maken. Dat voelt een beetje contra-productief. Het feit dat Seas nu in Chinese handen is, betekend natuurlijk niet dat er geen Europeanen aan werken. En je kunt natuurlijk niet voorkomen dat een fabrikant van het chassis dat je kiest voor dit project niet opeens toch in Chinese handen valt. Wij zitten allemaal aan het einde van de waardeketen dus ons vermogen om 'macht te vergroten' is uitermate beperkt. Met name tot eigenlijk alleen de emotie die we er bij hebben...
- AudioDandy
Beste Satefan, ik ben het helemaal met je eens, en je hebt inderdaad een goed punt, ik wil natuurlijk niet te veel beperkingen opleggen, dat heeft de BBC voor mij al gedaan 
Afmetingen kast, materiaal, fixed XO punt bij 3 kHz, etc, etc.
Iedereen mag er natuurlijk (dadelijk) zijn eigen unit in hangen, maar ik moet nu eerst een basis hebben, een eerste model.
waarom dan niet eerst kijken wat er in ons kikkerlandje te koop is? wij kunnen best veel, en in de jaren 80, 90 hadden wij veel
goede Nederlandse luidspreker fabrikanten, is hier helemaal niks van over, maken wij helemaal geen luidspreker units meer?
Het is toch goed om eerst te kijken wat er hier te koop is? pas daarna ga ik verder kijken naar andere landen zoals Franktijk, GB en Duitsland,
pas als aller laatste optie kies ik voor een Chinese unit, want dan kun je als eindgebruiker veel beter een "Mistral LS3/5a kloon" kopen, dan ben je veel goedkoper en misschien ook wel beter uit
http://www.mistralaudio.com/product_view_603.html
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen Made in China, want ik heb zelf ook Audio-Gd spullen, en ik schrijf reviews voor deze producten op mijn website, en die producten zijn ongelofelijk goed van kwaliteit!
Jouw SEAS units klonken ook heel erg goed op de luisterdag, maar dit project is toch iets anders, er komen andere zaken bij kijken
Bijvb: voor dit project is continuiteit, beschikbaarheid ook erg belangrijk, mijn ervaring is dat Chinese producten vaak te snel veranderen
waardoor als een bepaalde unit niet meer verkrijgbaar is, en dan moet je voor een open hardware project als deze alle documentatie weer aanpasen, en daar zit ik niet op te wachten...
Afmetingen kast, materiaal, fixed XO punt bij 3 kHz, etc, etc.
Iedereen mag er natuurlijk (dadelijk) zijn eigen unit in hangen, maar ik moet nu eerst een basis hebben, een eerste model.
waarom dan niet eerst kijken wat er in ons kikkerlandje te koop is? wij kunnen best veel, en in de jaren 80, 90 hadden wij veel
goede Nederlandse luidspreker fabrikanten, is hier helemaal niks van over, maken wij helemaal geen luidspreker units meer?
Het is toch goed om eerst te kijken wat er hier te koop is? pas daarna ga ik verder kijken naar andere landen zoals Franktijk, GB en Duitsland,
pas als aller laatste optie kies ik voor een Chinese unit, want dan kun je als eindgebruiker veel beter een "Mistral LS3/5a kloon" kopen, dan ben je veel goedkoper en misschien ook wel beter uit
http://www.mistralaudio.com/product_view_603.html
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen Made in China, want ik heb zelf ook Audio-Gd spullen, en ik schrijf reviews voor deze producten op mijn website, en die producten zijn ongelofelijk goed van kwaliteit!
Jouw SEAS units klonken ook heel erg goed op de luisterdag, maar dit project is toch iets anders, er komen andere zaken bij kijken
Bijvb: voor dit project is continuiteit, beschikbaarheid ook erg belangrijk, mijn ervaring is dat Chinese producten vaak te snel veranderen
waardoor als een bepaalde unit niet meer verkrijgbaar is, en dan moet je voor een open hardware project als deze alle documentatie weer aanpasen, en daar zit ik niet op te wachten...
- SSassen
- Contacteer:
Ik zie dat jouw benadering er één is van functie volgt vorm, in plaats van vorm volgt functie, succes daarmee, in de regel werkt het beter andersom want nu leg je jezelf onnodig veel beperkingen op.
- AudioDandy
Ik weet het niet, wellicht dat iemand anders dit weet?Henkjan schreef:hoe is t met Visaton?
Ze maken wel leuke units e kits, de fullrange B 100 - 6 Ohm
http://www.visaton.de/en/high_end/breitband/b100_6.html
zou een kandidaat kunnen zijn, hij loopt hoog genoeg door voor de Mundorf AMT (3 kHz 1 orde XO)
- Leeuwarden
Het gaat over iemand die speakers wil maken en de moeilijke weg kiest. Voor de rest is er nog weinig te vertellen. Snap je het nu weer?
- SSassen
- Contacteer:
Dat was me inmiddels wel duidelijk, da's netzoiets als een bankstel kopen voordat je een nieuw huis hebt gekocht, grote kans dat 't niet pastLeeuwarden schreef:![]()
Het gaat over iemand die speakers wil maken en de moeilijke weg kiest. Voor de rest is er nog weinig te vertellen. Snap je het nu weer?
- AudioDandy
ik hak de knoop door, want anders gaat het hop naar haar....
Het word dus de Audax HM130C0 (mid/woofer)
en de Mundorf 23CM1.1R (tweeter) het XO punt moet rond de 3 kHz komen te liggen
Ik zou het liefste een minimalitisch fase correct XO willen op basis van 1e orde 6db) MCoil Foil coils
het mag op het concept van: http://karma-audio.dk/Delefilter-uden-kondensator.html
kan iemand mij helpen met het bereken van de waardes?
Het word dus de Audax HM130C0 (mid/woofer)
en de Mundorf 23CM1.1R (tweeter) het XO punt moet rond de 3 kHz komen te liggen
Ik zou het liefste een minimalitisch fase correct XO willen op basis van 1e orde 6db) MCoil Foil coils
het mag op het concept van: http://karma-audio.dk/Delefilter-uden-kondensator.html
kan iemand mij helpen met het bereken van de waardes?
Laatst gewijzigd door AudioDandy op ma 20 nov 2017, 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Contacteer:
Ben je de draad kwijt?SARK schreef:Ik snap echt niets meer van dit hele draadje
Dat is het enige dat we nog wel hebben!pappaleo schreef:Ben je de draad kwijt?SARK schreef:Ik snap echt niets meer van dit hele draadje
satefan schreef:Dat is het enige dat we nog wel hebben!pappaleo schreef:Ben je de draad kwijt?SARK schreef:Ik snap echt niets meer van dit hele draadje
Beste Maarten ,
Het Kharma filter heet ARSXO en ik werk hier zelf best veel mee. (Mijn Krill AMT heeft dit XO en het kost mij , met al mijn ervaring , best nog veel tijd !!)
Je kunt het niet berekenen maar moet het 'tweaken".
Ik durf vreemde en rare dingen met XO's te doen maar een AMT ZONDER condensator in serie is zelfs mij te riskant.
De " open" waarde van de grote spoel is een volle (6dB) BSC.
Je zou dit wel kunnen berekenen , aan de hand van je baffle breedte.
Mijn intuitie met dit soort XO's zegt : start eens met 2,2mH.
Zet bij de weerstand een serie cap van 10~ 22uF en neem voor de parallel spoel 0,15 mH met de allerlaagste Rdc die je kunt vinden.
Als waarschuwing : wil je dit soort XO goed/audiofiel krijgen klinken , zorg dan dat je een HEEL grote doos met onderdelen hebt liggen.
Zelf doe ik het meestal "on the fly" , met Fuzzmeasure stand by , zodat ik in ieder geval kan zien wat er in 3D gebeurt.
Ook ik heb al gezegd wat de meesten zeggen : je kunt niet zomaar een "kastje" bouwen en er dan units bij zoeken!!
Het is wat mij betreft de omgekeerde wereld.
Maar ik vind je motieven bewonderenswaardig en nobel
Hopelijk heb ik je een "startpunt" gegeven.
mvgr. Leon
Het Kharma filter heet ARSXO en ik werk hier zelf best veel mee. (Mijn Krill AMT heeft dit XO en het kost mij , met al mijn ervaring , best nog veel tijd !!)
Je kunt het niet berekenen maar moet het 'tweaken".
Ik durf vreemde en rare dingen met XO's te doen maar een AMT ZONDER condensator in serie is zelfs mij te riskant.
De " open" waarde van de grote spoel is een volle (6dB) BSC.
Je zou dit wel kunnen berekenen , aan de hand van je baffle breedte.
Mijn intuitie met dit soort XO's zegt : start eens met 2,2mH.
Zet bij de weerstand een serie cap van 10~ 22uF en neem voor de parallel spoel 0,15 mH met de allerlaagste Rdc die je kunt vinden.
Als waarschuwing : wil je dit soort XO goed/audiofiel krijgen klinken , zorg dan dat je een HEEL grote doos met onderdelen hebt liggen.
Zelf doe ik het meestal "on the fly" , met Fuzzmeasure stand by , zodat ik in ieder geval kan zien wat er in 3D gebeurt.
Ook ik heb al gezegd wat de meesten zeggen : je kunt niet zomaar een "kastje" bouwen en er dan units bij zoeken!!
Het is wat mij betreft de omgekeerde wereld.
Maar ik vind je motieven bewonderenswaardig en nobel
Hopelijk heb ik je een "startpunt" gegeven.
mvgr. Leon
- AudioDandy
Bedankt Leon, je hebt mij zeker een start punt gegeven ik waardeer het zeer!
Een condensator voor de bescherming van de AMT mag natuurlijk wel, ik heb ze er liever niet in, maar
als het moet, moet het...
Ik ga met je gegevens aan de slag!
Een condensator voor de bescherming van de AMT mag natuurlijk wel, ik heb ze er liever niet in, maar
als het moet, moet het...
Ik ga met je gegevens aan de slag!
Maarten,
Misschien toch nog een keertje naar deze komen luisteren
Ben zelf jaren bezig geweest om de LS3/5 a te upgraden naar "echte" bas.
Dit is het beste waar ik op uit kwam.
De andere mini speakers heb je laatst gehoord.
Deze werken ook met een volle BSC.
Wel even laten weten als je komt , ik moet ze even "uitbouwen"
mvgr. Leon.
p.s. ik waardeer je poging dus gewoon als inspiratie
Misschien toch nog een keertje naar deze komen luisteren
Ben zelf jaren bezig geweest om de LS3/5 a te upgraden naar "echte" bas.
Dit is het beste waar ik op uit kwam.
De andere mini speakers heb je laatst gehoord.
Deze werken ook met een volle BSC.
Wel even laten weten als je komt , ik moet ze even "uitbouwen"
mvgr. Leon.
p.s. ik waardeer je poging dus gewoon als inspiratie
p.s. 2
Je moet wel een eigen draadje beginnen !!
We zijn aan het hacken
misschien kan een moderator dit afsplitsen ?
mvgr. Leon
Je moet wel een eigen draadje beginnen !!
We zijn aan het hacken
misschien kan een moderator dit afsplitsen ?
mvgr. Leon
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Soms vraag ik wel eens af waarom mensen een vierkant wiel opnieuw willen uitvinden........
- AudioDandy