Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Schiet lekker op! Hoop dat die smeltlijm sterk genoeg is.
Dat komt los na verloop van tijd...
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door jvenema »

Vind het lastig om iets te zeggen over hoe iets klinkt van wat je zelf heb gemaakt, want de objectiviteit, is dan snel weg. In het eventjes dat ik heb geluisterd hoorde ik geen vreemde dingen. Ik heb ook de elektrische filter eigenschappen geëxporteerd uit VituixCad en die zo goed mogelijk nagebouwd in SigmaStudio en die in een DSP geladen, om zo wel alvast op een enkele speaker het filter voordat de onderdelen besteld gingen worden beoordeeld kon worden.
Toen hoorde ik gelijk dat het geluid relatief hard was, dus even een meting gedaan en inderdaad hoog was oververtegenwoordigd. Schijnbaar was toch de niveau afstemming tussen woofer en tweeter in de geëxporteerde grafieken niet goed meegekomen. Toen tweeter ongeveer 3 dB zachter gezet en gemeten en toen kwam grafiek heel erg overeen met de voorspelde simulatie. En toen klonk de speaker ook veel meer in balans. Ook de Notch onderdrukking bij 19 kHz deed precies wat ik verwachte en kon meten. Ik vermoed toch een bepaalde interactie met de driver en de passieve componenten die je dus niet heb met een aktief systeem.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door jvenema »

Shadow schreef:
ds23man schreef:
Schiet lekker op! Hoop dat die smeltlijm sterk genoeg is.
Dat komt los na verloop van tijd...
We wachten af, smeltlijm is niet giga sterk, maar als ik er iets mee gedaan had dat na een uur nog vastzat, dan zat het na een paar jaar ook nog vast. Je moet het natuurlijk niet te warm laten worden. Komt het los, dan is de achterwand er zo weer af en gaan we met epoxy of zoiets aan de gang.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door Shadow »

Hangt ook van het oppervlak af.
Mooie speaker :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Schiet lekker op! Hoop dat die smeltlijm sterk genoeg is.
:rofl:
Als je de speakers buiten in de zon zet waarschijnlijk niet.
Als je ze gebruikt om muziek af te spelen... ik heb al jaren professionele speakers in omloop waarvan alles met smeltlijm vast zit.
De vermogens bij huiskamer gebruik zal alles wel meevallen, al ben ik echt afgestapt van de slechte smeltlijm van de action. Die van bison heeft een warmtebestendigheid van plus minus 70 graden (techsheet).

Heb wel eens een TL sub met een stopweerstand van 5Watt (lag met krokodillenbekjes verbonden om de grond) een tijdje flink laten spelen... was half door de vloerbedekking gesmolten zo heet. Ergo, laat een weerstand gerust zweven, de rest komt echt niet los van gebruik. Hooguit van extreme warmte van buitenaf.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door Shadow »

Smeltlijm op plastic blijft prima zitten, op hout wat minder.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door wouter »

Wat is er aan de hand met ZBA, nu gaat het hier een half topic over lijmen, waarvan nu al weer meer dan een pagina over hotglue. Hotglue is een permanente verbinding, zoals een huis een permanent gebouw is - niets is permanent op deze aardbol, so what? Heb laatst speakers uit elkaar gehaald van mijn studenten tijd, wat denk je... die hotglue is nog gewoon goed?! Ik ga hem wel toevoegen in heilige huisjes, en hier verder genieten van het prachtige project van Jimmy!

Dat project waaraan ik refereerde (Visaton Couplet KE) werd trouwens door niemand op gereageerd. Pappaleo zet 2 plankjes aan elkaar en we gaan al hard op weg naar pagina 3. Dat verbaast mij, denk niet dat ik verbitterd ben ofzo :lol:

Ik had het nog niet gezegd maar Jimmy, wat een fantastische toevoeging is jouw deelname op dit leuke forum! :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door ds23man »

Ik gebruik altijd siliconenkit!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door Shadow »

wouter schreef:
Wat is er aan de hand met ZBA, nu gaat het hier een half topic over lijmen, waarvan nu al weer meer dan een pagina over hotglue.
Ik kan me topics herinneren... :mrgreen:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door jvenema »

Shadow schreef:
Smeltlijm op plastic blijft prima zitten, op hout wat minder.
Bij mij als ik het wil verwijderen komt de toplaag van het MDF los, dus ik denk echt dat je ooit een keer een slechte action batch gehad heb.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door wouter »

Ik vind die van de Action vooral te traag hard worden (opentijd). Ik maak best nog wel eens wat filters dus dan wil je niet hoeven wachten.
Qua sterkte klopt wat je zegt, ik trek de splinters van de multiplex deklaag zo mee als ik het er af trek. Ik pak daarom altijd even de verffohn als het te vast zit en los moet.
Shadow schreef:
wouter schreef:
Wat is er aan de hand met ZBA, nu gaat het hier een half topic over lijmen, waarvan nu al weer meer dan een pagina over hotglue.
Ik kan me topics herinneren... :mrgreen:
Ik ook :lol: en ik wil wel een beetje zuinig(er) worden op goede topics. Als er mensen vertrekken die echt veel kunnen toevoegen dan schrik ik daar van. Maar ik merk dat ik zelf ineens ook ga nadenken wat ik er allemaal van vind.
Laatst gewijzigd door wouter op vr 17 apr 2020, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door Shadow »

jvenema schreef:
Shadow schreef:
Smeltlijm op plastic blijft prima zitten, op hout wat minder.
Bij mij als ik het wil verwijderen komt de toplaag van het MDF los, dus ik denk echt dat je ooit een keer een slechte action batch gehad heb.
Huh :think: dat denk ik zeker dan ja :shock:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door beijert »

Het juiste pistool er bij is ook wel een dingetje. De grote action pistolen vond ik niets, de kleine superfijn.

Ik gebruik voor mezelf zo'n rapid pistool en die redelijk constant met de temperatuur.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
Wat is er aan de hand met ZBA, nu gaat het hier een half topic over lijmen, waarvan nu al weer meer dan een pagina over hotglue. ....
en dan gewoon vrolijk zelf op t onderwerp verder gaan :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Ik gebruik altijd siliconenkit!
Dat verklaart die zure reacties die je vaak geeft! :mrgreen: ...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
wouter schreef:
Wat is er aan de hand met ZBA, nu gaat het hier een half topic over lijmen, waarvan nu al weer meer dan een pagina over hotglue. ....
en dan gewoon vrolijk zelf op t onderwerp verder gaan :rofl:
omdat het ontopic was :goedzo: maar de ruis vloog weer alle kanten op, over dingen die .... nou ja :think: voor mij 'vast' staan :mrgreen:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door jvenema »

[Mierenneuk mode] Siliconenkit daar zit mierenzuur in. Is chemisch verwant aan azijnzuur, is een C atoom minder, maar lijkt in geur wat op azijnzuur. Mierenzuur is ook wat je dan ruikt bij gebruik van siliconenkit. Blijkbaar kunnen we over alles lullen hier, of het nou los of vast zit 8)[/Mierenneuk mode]
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door Hans Nootdorp »

Leuk topic. Alles mooi geillustreerd en het proces goed beschreven. =D> Interessant voor veel soorten forumleden...
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door jvenema »

Wilde even buiten gaan meten met het (voorlopige) eindresultaat om project af te ronden. Bedoeling was onder verschillende hoeken te meten en een plek in de tuin werd uitgezocht waarbij zowel speaker als microfoon ongeveer 2 meter vrije ruimte rondom had. De eerste metingen zagen er goed uit, ik kon een gate window van 7,5 ms toepassen. Was dus bezig om dit allemaal uit te proberen en de preferences goed in te stellen. Door de opslingering boven 20 kHz, overblijfsel van de notch op 19 kHz, had ik nog een melding dat er clipping gedetecteerd was. Ging dus level iets aanpassen zodat die melding verdween en opeens ging hoog zich raar gedragen. Nog een keer meten en nog minder hoog en opeens was heel tweeter weg en zag ik de response van alleen de woofer, die me natuurlijk wel bekend voorkwam.

Nu had ik bij assembleren filter al rare dingen meegemaakt met een 1.8 uF condensator, C5 in het schema, die in het hoog filter sectie gebruikt word. Zoals eerder aangegeven had ik alle componenten vooraf met de impedantie meting in REW gecontroleerd of er geen afwijkende component waardes waren en toen heeft een 1.8 uF condensator zich al vreemd gedragen.

Een 1.8 uF condensator leek niet goed te zijn. Omdat REW af en toe ook misschien wat kuren heeft het opnieuw geprobeerd, met afsluiten van REW en weer vers opstarten. Toen leek de condensator het wel te doen, dus ik nam aan dat er even iets fout gegaan was in de meting met REW.

Filter vervolgens op achterwand van luidspreker gemonteerd en voordat die op box geschroefd werd even met meting controleren of alles goed werkt, ook omdat een noch op 19 kHz met demping weerstand R2 afgesteld moest worden. Zie ik vervolgens alleen de response van de woofer terug in de meting en niets van de tweeter. Gelijk was natuurlijk de 1.8 uF condensator verdacht, omdat daar bij meting vooraf wat raars mee was.

Dus even een 2.2 ohm weerstand over de condensator gehouden en jawel tweeter deed weer mee, response was natuurlijk te hoog vanwege ontbreken C in filter. De condensator los gesoldeerd en een 2.2 uF die ik had even erin en daarmee gemeten. Response zag er beter uit maar duidelijk een bult door hogere waarde. Omdat verdachte C toch los was, die met REW impedantie meting weer gecontroleerd en alles leek ok. Dus 2.2 uF eruit en de 1.8 uF erin en alles was nu goed volgens de meting.

Nu ja vreemd, misschien toch een slechte soldeerverbinding, kan het me niet voorstellen, maar alles deed het. Dat was donderdagavond laat.

Vrijdag niets kunnen doen met vrouw de hele dag naar AVL in Amsterdam.

Vandaag dus alles even nameten en toen dus het staken van de tweeter, voor 99,9999% veroorzaakt door de verdachte 1.8 uF condensator. Dus via webformulier en mail contact opgenomen met Rumoh. Daar dus even druk mee bezig, kijk ik naar buiten , zie ik het beginnen met regenen en de spullen staan daar. Snel linker speaker van statief af, rechter speaker erop en daar snel een sweep over gegooid en toen snel spullen naar binnen.

Dus in figuur in rood een meting van de linker speaker, toen alles goed leek te werken. In groen dezelfde meting wat later op een wat lager niveau vanwege de clipping melding in REW. Ondertussen waren ook de preferences instellingen aangepast, zodat ik niet elke keer window op 7.5 ms hoefde te zetten. Dus level in groen is lager, maar je ziet ook dat response van de tweeter ineens weg is. Speaker is niet aangeraakt, stond nog gewoon op statief buiten, terwijl ik binnen achter PC bezig was.

In paars tijdens begin regen, nog even snel een meting van de rechter speaker. Kortom wordt vervolgd, zal moeten wachten op nieuwe condensator en gunstige weersomstandigheden en dan zal ik nog een update geven met de metingen onder hoeken en de powerresponse.
In rood de linker speaker, in groen zelfde meting met lager level iets later. In paars de rechter speaker, alles met 7.5 ms gate.
In rood de linker speaker, in groen zelfde meting met lager level iets later. In paars de rechter speaker, alles met 7.5 ms gate.
Impuls meting toen alles nog goed was. Duyidelijk is te zien dat een 7,5 ms gate window gebruikt kan worden.
Impuls meting toen alles nog goed was. Duyidelijk is te zien dat een 7,5 ms gate window gebruikt kan worden.
Nu de impulse als tweeter niet mee doet.
Nu de impulse als tweeter niet mee doet.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door jvenema »

Later op de zaterdag was het weer droog en heb ik de metingen onder hoeken gedaan. De linker speaker deed het ineens weer wel, dus die is ook gemeten. De condensator is dus al 3 keer in de fout mode gegaan, dus die gaat wel vervangen worden.
Overzicht van de meting van de hoeken.
Overzicht van de meting van de hoeken.
Detail, draaipunt op hoogte van de baffle, zodat de afstand constant blijft met touw.
Detail, draaipunt op hoogte van de baffle, zodat de afstand constant blijft met touw.
Hieronder eerst de metingen van de linker speaker.
De frequentie response on-axis van de linker speaker.
De frequentie response on-axis van de linker speaker.
De group delay en fase verloop van de linker speaker.
De group delay en fase verloop van de linker speaker.
De power response van de linker speaker.
De power response van de linker speaker.
De directivity van de linker speaker.
De directivity van de linker speaker.
Ik heb ook nog een DSP op de plank liggen om voor de eindversterker te zetten. Via simulaties in VituixCad zijn zowel de on-axis response als de power response verder verbeterd, verder is de fase wat vlak getrokken. De settings die in VituixCad bepaald zijn, zijn in de DSP gezet en gemeten.
Simulatie van de frequentie response on-axis van de linker speaker met DSP.
Simulatie van de frequentie response on-axis van de linker speaker met DSP.
Simulatie van group delay en fase verloop van de linker speaker met DSP.
Simulatie van group delay en fase verloop van de linker speaker met DSP.
Simulatie van de power response van de linker speaker met DSP.
Simulatie van de power response van de linker speaker met DSP.
Simulatie van de directivity van de linker speaker met DSP.
Simulatie van de directivity van de linker speaker met DSP.
Meting van linker speaker met DSP, window gate 7,5 ms.
Meting van linker speaker met DSP, window gate 7,5 ms.
En natuurlijk dezelfde set plaatjes voor de rechter speaker.
De frequentie response on-axis van de rechter speaker.
De frequentie response on-axis van de rechter speaker.
De group delay en fase verloop van de linker speaker.
De group delay en fase verloop van de linker speaker.
De power response van de rechter speaker.
De power response van de rechter speaker.
De directivity van de rechter speaker.
De directivity van de rechter speaker.
Simulatie van de frequentie response on-axis van de rechter speaker met DSP.
Simulatie van de frequentie response on-axis van de rechter speaker met DSP.
Simulatie van group delay en fase verloop van de linker speaker met DSP.
Simulatie van group delay en fase verloop van de linker speaker met DSP.
Simulatie van de power response van de rechter speaker met DSP.
Simulatie van de power response van de rechter speaker met DSP.
Simulatie van de directivity van de rechter speaker met DSP.
Simulatie van de directivity van de rechter speaker met DSP.
Meting van rechter speaker met DSP, window gate 7,5 ms.
Meting van rechter speaker met DSP, window gate 7,5 ms.
De speakers in hun opstelling op buro van zoon. Het oude mini setje gaat nog verdwijnen en dan kunnen ze iets verder uit elkaar gezet worden.
De speakers in hun opstelling op buro van zoon. Het oude mini setje gaat nog verdwijnen en dan kunnen ze iets verder uit elkaar gezet worden.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door jvenema »

Het project is afgesloten en staan naar volle tevredenheid op de kamer van zoonlief kabaal te maken. Ik heb alle informatie die hier in dit draadje voorbijkwam in een (PDF) document verwerkt. Op die manier is alles wat gemakkelijker door te nemen ook offline. Het document is te vinden in viewtopic.php?f=59&t=28514
Verder wil ik een ieder hier bedanken voor de nuttige informatie en leuke feedback die gegeven is. Een deel van de uitleg waarom er een dip is tussen 13-14 kHz en waarom dat minder is zonder waveguide heb ik ook overgenomen in het document. Ik vond dat waardevolle achtergrondinformatie en wou die niet verloren laten gaan, SSassen en pappaleo bedankt hiervoor!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door FR_Aad »

Leuk draadje!!
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door de vuilnisman »

super mooi beschreven! bedankt voor de uitwerking.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door Douwe84 »

Mooie uitvoering en top dat verslag zo!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers

Bericht door pappaleo »

Mooi verslag, heel uitgebreid beschreven. :goedzo:

Een ding vraag ik mij nog af: heb je onderzoek gedaan naar het onderdrukken van staande golven in een behuizing zonder parallelle wanden of ben je gaan ontwerpen vanuit de theorie?

Heb je ooit een vergelijking gedaan van een dergelijke complexe behuizing met een normale goed gebracete "schoenendoos"? Zowel meettechnisch als gehoormatig?

Het is gewoon nieuwsgierigheid van mij hoor, omdat ik met mijn eigen mid behuizing nogal verrassende bevindingen deed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”