de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Mini review van de Liionidas Open Baffle , Deze keer met de nieuw verworven buizen set , die ik gekocht heb van Olaf Markus.
Het beste koopje van het jaar.
Alles klinkt nog organischer :)

I was visiting Leon at home today to listen to his Lii units. He has Cristal 10 and 15 inch Lii units in a open baffle enclosure. I was first sitting on a table in another room near the listening room. I heard the amazing bass, powerful and rich of tone! Later I saw the open baffle speaker with the bass unit. That can not be true! Such a deep powerful bass with this enclosure! I thought, there is a 200+ watt amplifier to drive these units. But is was only a 25 watt tube Triode amplifier! Really amazing!
Also the units are not expensive and sound extremely well. No screaming sound when it goes loud. Well balanced sound. You can't hear the crossover network.
Also a simple construction of the enclosure.
Unbelievable good!
The best Harmony of Lii units and Leon Huijgen!

mvgr. Leon
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

gisteren nog een luisteraar gehad die de set over buizen gehoord heeft. e.e.a klinkt nog lekkerder.
Ben zo blij met de buizen set die ik van Olaf Markus heb gekocht.

Nogmaals Olaf , heel erg bedankt !!

De ambient tweeter is er nu uit.
Is met de buizen set niet meer nodig :)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

leonidas schreef:
@ Patrick : de 12 inch woofers worden , in kleine aantallen , speciaal voor mij gemaakt. Ze zijn dus niet te koop. Ze waren bedoeld voor mijn projecten met kinderen maar ik gebruik ze ook voor vrienden om iets goedkoops en goed klinkends te ontwerpen.
@ Architect : sorry , ik kan je niet helpen. Ik meet eigenlijk bijna nooit. Mijn manier van ontwerpen is niet erg conventioneel. Ik heb geen metingen en bij mij moeten mensen zelf komen luisteren om een oordeel te krijgen.
Leon ,
Ik was gewoon benieuwd welke je gebruikte en nu weet ik het .
Zoals je weet gebruik ik 4 stuks SB34NRX-16 speciaal en enkel voor OB bedoelt .
Ik hoop binnekort mijn OB te vergelijken met jou 12 inch ontwerp.
Maar eer het zover is ben ik mss al bij jouw langsgeweest om te luisteren .
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Patrick,

Mijn 12 inch zul je waarschijnlijk niet te horen krijgen.
Wat ik nu bouw is voor een kennis/klant , en is tegen de tijd dat jij komt het huis uit :)

Als je komt : wel je broer een keer meenemen!

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

@Patrick, als ik de F8 weer terug in mijn OB heb zitten dan kun je de woofers hier beluisteren :)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Die verdomde Covid 19 .
Belgenland maakt wel een zootje van grensen open of grensen toch dicht .
Van onduidelijkheid gesproken
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door architect »

leonidas schreef:
@ Architect : sorry , ik kan je niet helpen. Ik meet eigenlijk bijna nooit. Mijn manier van ontwerpen is niet erg conventioneel. Ik heb geen metingen en bij mij moeten mensen zelf komen luisteren om een oordeel te krijgen.
Oh, nou ik was wel benieuwd naar jou favoriete geluid. Ik vermoed dat je een bepaalde curve nastreeft en ben benieuwd hoe die eruit ziet. Maar zo krijg ik daar geen idee bij. Ik kan wel iets inschatten:
Met een fullrange als basis heb je enig grip op wat je krijgt en daarmee een basis. Wellicht wat pieken en dalen hogerop; misschien een wat oplopend hoog rond 8-10khz dat daarboven afvalt.
Onderin levert een passief gefilterde woofer waarschijnlijk minder sublaag maar misschien wat aangezet laag rond 70-120hz; dat klinkt dan als lekkere bas/beat.
Arjen had bij mij meer verwacht van de 18 inch; maar ik denk dat hij vooral minder sublaag zoekt en meer aangezet laag rond 100hz of zelfs iets hoger voor meer kickbass.

Ik zoek enerzijds techniek/data/feiten maar anderzijds tegelijk ook een prettig geluid.

Blijkbaar zijn er 2 benaderingen : de rationele van Jeroen en mij en de gevoelsmatige van jou Leon. Het zou mooi zijn als we voor beide woorden en middelen hadden om een stap verder te komen. De gevoelsmatige benadering laat zich nu en in de gesprekken met Arjen niet goed begrijpen en dat is jammer want die heeft zeker veel waarde.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Dag Architect,

Arjan heeft de , in mijn ogen , verstandige keuze gemaakt om heel Nederland door te reizen om diverse Open Baffle ontwerpen te beluisteren.
Voordat hij zich in een avontuur stort.
Toevallig spreekt mijn ontwerp hem aan.
Het zal ook wel eens omgekeerd zijn toch ?
Er zijn vast ook een heleboel mensen die jouw en Jeroen's ontwerpen meer waarderen.

Jij wil een verklaring en doet daarvoor bepaalde aannames.
Mijn uitnodiging geldt ook gewoon voor jou , kom gewoon een keertje luisteren en kijk mar wat je ervan vindt.

De wereld is groot genoeg voor diverse manieren van aanpak.
Mijn ontwerp heeft eigenlijk geen opgepept stukje in de bas.
Wat wel erg lekker is , is wat ze noemen de "chest thump" , je zoekt dan de veiligheidsgordels in mijn bank :)
Ik heb dit zelf nog nooit eerder op die manier beleefd.
En een heel stel luisteraars hier ook niet.
Er zijn maar weinig tracks waar dit op opgenomen is !

En een heel stel luisteraars hier ook niet.

Kom maar een keertje buurten , vind ik gezellig en jij kunt misschien tot een iets meer gefundeerde mening komen.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

muziekfrequenties.jpg
muziekfrequenties.jpg
Plaatje :

Chest thump is van 20 tot pakweg 35 Hz.
Voelbare bas dus , je beleeft het echt :)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Ik wil graag toevoegen dat ik de Liionidas OB ga bouwen met de W15 en F8. De "light" versie dus.
Hij zal in het begin gebouwd worden met de specs van Leon en mijn eigen meer afgewerkte ontwerp van de baffles.
Ik wil daarna wel metingen gaan doen, niet omdat ik de speaker slecht vind klinken zoals Leon hem bedacht heeft!, maar omdat ik op dat vlak ook ervaring op wil doen. Tevens kan ik dan mezelf helpen, mensen hier wat meer inzicht geven in hoe de Liionidas OB presteert, kan ik hem meer tweaken en kan ik de andere Lii-enthusiasts ook op weg helpen met crossovers ontwerpen.
Dus als mijn drivers binnen zijn ga ik ook bouwen en maak ik wel een apart topic aan :goedzo:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Olaf Analogue »

Het is inderdaad een bijzondere set drivers welke Leon nu in gebruik heeft, mijn eigen systemen zijn 134 liter gesloten met een zeer mooie 12 inch met een FS van 18 hz, mijn systemen geven tot de laagste octaven moeiteloos weer, dat is een diepe voelbare bas.
Precies deze bas hoor ik bij Leon terug, en dat is voor een OB, welke niet opgepept is in de bas, echt wel uniek te noemen.
maar wat ook kenmerkend is van mijn gesloten systemen is de grote mate van detail in de bas, het plukken op de snaren van de bas gitaar, de droge thump op een drum, het zeer goed kunnen volgen van bas rimpeltjes, dat alles hoor ik bij Leon ook terug.
Dan die breedbander, ik heb er heel wat gehoord in mijn leven, maar die van Leon maakt alles wel heel erg makkelijk zeg, wat een natuurgetrouwe weergave heeft dat ding, zoals ik al eerder aangaf, het stemgeluid van die dingen is domweg waanzinnig.
de combinatie van die twee drivers zet wel een muzikaal spektakel weer.
Even afgezien van wel of geen rechte meet curve geloof ik er ook beslist in dat er drivers zijn de gewoon een makkelijkere weergave hebben dan andere.
Met andere woorden, ik geloof dat er twee verschillende drieweg systemen met beide een vrijwel gelijke rechte meet curve kunnen bestaan waarvan de ene mij dan veel meer aan zou kunnen spreken dan de andere.

Muzikale beleving is veel meer dan een rechte meet curve alleen, de ruimte alleen al is van meer invloed, de meet curve op de luisterplek kan totaal veranderen als dezelfde luidsprekers in een andere ruimte worden opgesteld en er wordt daar opnieuw op de luisterplek gemeten.

Ook bij live optredens in een cafe of zaal hoef je niet al te hard te rekenen op een rechte meet curve, en ook hier kan het per situatie uiteenlopen van totaal ruk tot het losmaken van emoties, want hoe dan ook, de ruimte, de opstelling, het menselijk gehoor zelf, in de praktijk werkt het allemaal niet echt mee in het behouden van een rechte meet curve, maar wat is dan precies die muzikale beleving ?!?!
Wat maakt luidsprekers uiteindelijk nou echt muzikaal? en wie bepaalt dat ?
De luisteraar zelf in dit geval, en ik ben dan ook blij dat MIJN luidsprekers in MIJN oren heel muzikaal klinken. :)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door architect »

leonidas schreef:
Dag Architect,

Arjan heeft de , in mijn ogen , verstandige keuze gemaakt om heel Nederland door te reizen om diverse Open Baffle ontwerpen te beluisteren.
Voordat hij zich in een avontuur stort.
Toevallig spreekt mijn ontwerp hem aan.
Het zal ook wel eens omgekeerd zijn toch ?
Er zijn vast ook een heleboel mensen die jouw en Jeroen's ontwerpen meer waarderen.

Jij wil een verklaring en doet daarvoor bepaalde aannames.
Mijn uitnodiging geldt ook gewoon voor jou , kom gewoon een keertje luisteren en kijk mar wat je ervan vindt.

De wereld is groot genoeg voor diverse manieren van aanpak.
Mijn ontwerp heeft eigenlijk geen opgepept stukje in de bas.
Wat wel erg lekker is , is wat ze noemen de "chest thump" , je zoekt dan de veiligheidsgordels in mijn bank :)
Ik heb dit zelf nog nooit eerder op die manier beleefd.
En een heel stel luisteraars hier ook niet.
Er zijn maar weinig tracks waar dit op opgenomen is !

En een heel stel luisteraars hier ook niet.

Kom maar een keertje buurten , vind ik gezellig en jij kunt misschien tot een iets meer gefundeerde mening komen.
Bedankt voor je aanbod Leon, lijkt me leuk een keer. Ik blijf ook benieuwd naar een meting van je speakers. Een vergelijk op een luisterdag van verschillende open baffles zou ook mooi zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Het is jammer dat er niet meer te vinden is over de Lii driver. Het is bepaald geen goedkope jongen, zit op het prijsniveau van AudioTechnology 10" woofers. Dat hij dan heel gemakkelijk en supergoed klinkt is niet meer dan wat je mag verwachten. Ik denk dat ik ook eens een keertje bij Leon langs moet! :)
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Jeroen,

Ik heb al heel wat FR drivers in handen gehad.
Omdat ik graag zomin mogelijk XO onderdelen gebruik , noem ik deze Lii drivers : a designers dream :)

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Even melden , een audiovriend van mij is dealer geworden van Lui Audio luidsprekers .
Hij heeft mij gevraagd om een eventuele groepskoop te starten hier .
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

meanman64 schreef:
Even melden , een audiovriend van mij is dealer geworden van Lui Audio luidsprekers .
Hij heeft mij gevraagd om een eventuele groepskoop te starten hier .
Afgelopen zondag besteld :lol:
Wie wordt er dealer in NL dan?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Die zelfde vriend .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Het is jammer dat er niet meer te vinden is over de Lii driver. Het is bepaald geen goedkope jongen, zit op het prijsniveau van AudioTechnology 10" woofers. Dat hij dan heel gemakkelijk en supergoed klinkt is niet meer dan wat je mag verwachten.....
de 10" bedoel je? de 8" valt toch wel mee qua prijs? leuke mid :bakkie:

@meanman64 : zou leuk zijn, zo heb je jaren geen GB, zo 2 in een seizoen :goedzo:
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Vrolijke noot »

meanman64 schreef:
Even melden , een audiovriend van mij is dealer geworden van Lui Audio luidsprekers .
Hij heeft mij gevraagd om een eventuele groepskoop te starten hier .
ik moet nog bestellen dus ik ben wel geïnteresseerd
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Zitten nog volop te onderhandelen over de verzendingkosten .
Op dit moment hanteren zij voor elk paartje bestelt betaal je apart de verzendkosten .
Voor de Fast 8 , 2 paartjes 2 x 47,5 euro naar België
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Vrolijke noot »

mijn interesse gaat uit naar de W-15 en de F-15
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

meanman64 schreef:
Zitten nog volop te onderhandelen over de verzendingkosten .
Op dit moment hanteren zij voor elk paartje bestelt betaal je apart de verzendkosten .
Voor de Fast 8 , 2 paartjes 2 x 47,5 euro naar België
gaat op gewicht zeker. en dan met de courier wordt t duur.
maar vanuit daar moeten er betaalbaardere methoden zijn.
is op een pallet en dan per boot naar Antwerpen geen optie?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

De verzendkosten voor een set F8 en W15 is niet mals inderdaad. €213 :shock:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
De verzendkosten voor een set F8 en W15 is niet mals inderdaad. €213 :shock:
Jez......... Dat is erg stimulerend om daar wat te bestellen Kan je het niet ophalen ?
En wat hengelen naar een prijsje contant bij afhalen :mrgreen:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

OpaBert schreef:
hardbats schreef:
De verzendkosten voor een set F8 en W15 is niet mals inderdaad. €213 :shock:
Jez......... Dat is erg stimulerend om daar wat te bestellen Kan je het niet ophalen ?
En wat hengelen naar een prijsje contant bij afhalen :mrgreen:
Ik denk dat ik meer kwijt ben dan €213 Als ik het op ga halen bij het xizi meer in china :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”