Het is inderdaad een bijzondere set drivers welke Leon nu in gebruik heeft, mijn eigen systemen zijn 134 liter gesloten met een zeer mooie 12 inch met een FS van 18 hz, mijn systemen geven tot de laagste octaven moeiteloos weer, dat is een diepe voelbare bas.
Precies deze bas hoor ik bij Leon terug, en dat is voor een OB, welke niet opgepept is in de bas, echt wel uniek te noemen.
maar wat ook kenmerkend is van mijn gesloten systemen is de grote mate van detail in de bas, het plukken op de snaren van de bas gitaar, de droge thump op een drum, het zeer goed kunnen volgen van bas rimpeltjes, dat alles hoor ik bij Leon ook terug.
Dan die breedbander, ik heb er heel wat gehoord in mijn leven, maar die van Leon maakt alles wel heel erg makkelijk zeg, wat een natuurgetrouwe weergave heeft dat ding, zoals ik al eerder aangaf, het stemgeluid van die dingen is domweg waanzinnig.
de combinatie van die twee drivers zet wel een muzikaal spektakel weer.
Even afgezien van wel of geen rechte meet curve geloof ik er ook beslist in dat er drivers zijn de gewoon een makkelijkere weergave hebben dan andere.
Met andere woorden, ik geloof dat er twee verschillende drieweg systemen met beide een vrijwel gelijke rechte meet curve kunnen bestaan waarvan de ene mij dan veel meer aan zou kunnen spreken dan de andere.
Muzikale beleving is veel meer dan een rechte meet curve alleen, de ruimte alleen al is van meer invloed, de meet curve op de luisterplek kan totaal veranderen als dezelfde luidsprekers in een andere ruimte worden opgesteld en er wordt daar opnieuw op de luisterplek gemeten.
Ook bij live optredens in een cafe of zaal hoef je niet al te hard te rekenen op een rechte meet curve, en ook hier kan het per situatie uiteenlopen van totaal ruk tot het losmaken van emoties, want hoe dan ook, de ruimte, de opstelling, het menselijk gehoor zelf, in de praktijk werkt het allemaal niet echt mee in het behouden van een rechte meet curve, maar wat is dan precies die muzikale beleving ?!?!
Wat maakt luidsprekers uiteindelijk nou echt muzikaal? en wie bepaalt dat ?
De luisteraar zelf in dit geval, en ik ben dan ook blij dat
MIJN luidsprekers in
MIJN oren heel muzikaal klinken.
