Oud speaker project afmaken...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Lnsadnoh »

Jan-Peter schreef:
Heren,

Ik heb al enkele jaren een 'oud' project liggen wat ik nu toch wel eens wil afmaken. Het is een DIY clone van Avalon met Accuton drivers. De middrivers is de C44-6 (schijn hernummerd te zijn naar C50-44-8) en de hele fraaie diamanten D20-6 tweeter.

Wat ik nu nog zoek is de bijpassende driver voor het laag en het filter wat er bij hoort.

Is er iemand die mij van advies hierin kan zijn?

Jan-Peter
Mooi project om zeker af te maken.
Ook mooie units.
Mooie bijpassende laagunit zou geen probleem mogen zijn.
Desnoods nog wat freeswerk.
Zou nog wel iets wat afschuinen aan de binnenzijde van de sparing.
Verder waanzinnige kasten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
Aan wie is dit gericht?
Aan JP toch?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
.
Maareh... ik zie een kast met een gat voor iets dat meer een c79 korfmaat wil dan een c44. Al gemeten?
Als ik zo zie is het gat veel te groot, de tweet is 86mm en de C44/50 106mm breed. De C90 is 130mm.

Zou dan toch de Soup kunnen zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door hannesie »

SSassen schreef:
satefan schreef:
Even een retorische vraag. Waar ga je ze mee aansturen? :rofl:
Ik gok op een Mola-Mola set, incl. de bijbehorende DAC.
+1, zeker als je die DAC kent of gehoord hebt. :kwijl: :kwijl:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Ik heb nu maar de maten van gaten opgemeten voor de drivers en het blijkt dat voor midden ik een 130x130mm nodig heb en voor laag dia 222mm. Hoog met de Accuton D20 is keurig passend.

Dus ik heb nu niet alleen een laag driver maar ook een passende mid driver ook nog... :rol:

De gebruikte elektronica is inderdaad uit het eigen huis, setje Mola Mola's Kaluga met de Makua DAC. Door de DAC keuze moet ik het wel passief doen. An sich ook niet een drama, ik heb vaak geweldige passieve speakers gehoord op diverse beurzen. Goed passief doen heeft wel een prijskaartje, maar blijft hobby... :lol:

P.S., dus nu een setje Accuton's C44 (=nu de C50-44-8) over.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Dus toch de Soep van Tony, dat scheelt weer. Filterontwerp is dus bekend. Zal nog even kijken naar eventuele verschillen in de tweeters. Zit er al een poort in?
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Yep, dat lijkt erop. Inderdaad er zit een poort in aan de achterkant.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Maar hoe komt het nou eigenlijk dat je verkeerde mid's hebt? :think: :think:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Goede vraag, geen flauw idee. Ik weet alleen dat de woofers toen niet meer goed waren en weer terug zijn gegaan naar de leverancier. Het is ook allemaal te lang geleden. Maakt niet meer uit, ik heb nu een prachtige set D20 diamanten tweeters maar mooie kasten. Nu zaak om het een keer af te maken. Trouwens we hadden voor deze tweeters gekozen omdat ze ook in de grote Kharma's zaten. Echt een prachtig zijdezacht en goed gedetailleerd hoog.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Weet niet of dat wel zo verstandig is. Buiten de speakers moet er ook een filter komen. Aangezien het al een bestaand ontwerp is, van blijkbaar Tony Gee, dan wil ik er niet teveel van afwijken. Als alles werkt dan natuurlijk meten en kan ik tzt nog wel wat aanpassen indien gewenst.

Echter zou Accuton nu, gebaseerd op de oude lijn, nu beter drivers hebben dan is dit zeker het overwegen waard.

Ha...ik reageer nu op iets waarvan het bericht verdwenen is. Apart...!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Zit nog even naar de tweets te kijken. Die diamond is 3/4 inch en de C25 in de Soep is 1". Rendement is hetzelfde maar de C25 loopt recht door vanaf de 2K en de d20 vanaf 3k. Het filterontwerp van Gee gaat uit van een xover van 3,5K. Kans bestaat dat er een dipje ontstaat.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

Zoals ik al schreef, Tony Gee even contacten, bijzonder sympatieke kerel met ontzettend veel vakkennis, een goed eindresultaat is dan gegarandeerd.

http://www.humblehomemadehifi.com/

Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »


Het kan nog duurder, hoor.
https://www.rumoh.eu/accuton/accuton-bd ... order=DESC
SSassen schreef:
Zoals ik al schreef, Tony Gee even contacten, bijzonder sympatieke kerel met ontzettend veel vakkennis, een goed eindresultaat is dan gegarandeerd.

http://www.humblehomemadehifi.com/
Ik denk dat dat geen slecht idee is.
Hij kan een pasklaar pakket van oplossingen bieden van advies, metingen, eventuele aanpassingen van de kast, tot levering van filter onderdelen, luidspreker units en dergelijke.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 17 dec 2017, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door hannesie »

eton.JPG
Het zou ook wel een combi met de Eton kunnen zijn.
Bijlagen
Humble Homemade Hifi_Soup Sandwich.pdf
(355.22 KiB) 230 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Die Eton is een halve mm te groot Hans.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

Dat is met een freesmachine toch wel op te lossen ?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Lnsadnoh »

Met een hulpstukje geen probleem.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Mooi suggesties. Ik zal eerst maar Tony Gee mailen, zien waar hij mee komt. Er moet ook een filter, misschien heeft die nog wat liggen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Lnsadnoh »

Succes met dit mooie project.
Ik zie dit graag binnen afzienbare tijd af.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Dat is met een freesmachine toch wel op te lossen ?
Ja en dan gelijk even wat van de spoelen en condensatoren afhalen zeker? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Lnsadnoh »

Qua filterparts zou ik niet bezuinigen.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Ik ga helemaal niet bezuinigen...!

Hobby mag wat kosten... :yeah:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Lnsadnoh »

Dit hoor ik graag.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Lnsadnoh »

Wat is de actuele planning?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”