Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Hmm, zojuist het geheel even afgemaakt, maar in eerste instantie nog geen sound :think:

Spanning op beide elco's is 10 volt ongeveer, geen idee of dat de bedoeling is. Wordt wel echt snel warm, koeling is wel degelijk nodig idd!

Kan het zijn dat door die missende mkp's geen geluid hoorbaar is?

Misschien zie ik iets over het hoofd?
Bijlagen
SAVE_20180301_203854.jpeg
SAVE_20180301_203907.jpeg
SAVE_20180301_203918.jpeg
SAVE_20180301_203929.jpeg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

De ingangscondensatoren zijn wel nodig voor geluid (staan in serie met signaal)
Ook moeten de spanningsregelaars en FETs geisoleerd worden gemonteerd. Nu zal er sluiting zijn op de voedingslijnen.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Hmm, hopelijk zijn die FETs niet opgeblazen nu :hide: stom dat ik dat niet heb gezien #-o

Dit weekend even monteren dan :goedzo:

Ik hou je op de hoogte

Bedankt voor je hulp!
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Even wat mica folie tussen de torretjes gedaan. Ook die ingangscondensatoren 470nano erin gebakken :bakkie: ik heb nu in ieder geval geluid!

Helaas bij 1 kanaal gekraak en herrie.. in eerste instantie de dip8 opamp even gewisseld, geen verschil. Toen even de weerstandjes gemeten, daarvan lijkt niks doorgeslagen te zijn.

Van de diodes krijg ik ook rare spanningen gemeten, maar dat zal ongetwijfeld komen omdat ze nog in het circuit zitten gesoldeerd..

Zou toch 1 van die FETs het begeven hebben?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Wat zijn de spanningen op de opamp van het slechte kanaal? Zou +15v en -15v moeten zijn. Heb je ook isolatie ringen gebruikt bij de schroefjes waarmee je de torren hebt vastgezet?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Ik heb kunststof schroefjes gebruikt, dus dat is zeker goed. Geen idee hoe goed die schroefjes tegen hitte kunnen, maar dat is voor latere zorg :)

Spanningen ga ik morgen even meten :)!
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Spanningen zijn identiek op beide opamps. +14.73 en -15.15.

Kan ik die FETs ook uitsluiten op een of andere manier?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Heb je de dc spanningen op de pootjes van beide fet's vergeleken?
Je zou ook de goede naar het andere kanaal kunnen omzetten ter controller
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Morgen hier even meten. Ik zal van te voren even moeten inlezen op de werking van de componenten, ben er nog niet zo bekend mee moet ik toegeven. Maar begrijp ik goed dat de DC spanning op de Gate en Drain moet meten?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Zojuist alle spanningen even gemeten onder belasting.

Het 'goede' kanaal gaf de volgende spanningen com-poort op linker onderdeel gehad:
Gate Source = -4.23 V
Gate Drain = 10.47 V
Drain Source = -14.72 V

Het krakende kanaal gaf:
Gate Source = -4.17 V
Gate Drain = 10.47 V
Drain Source = -15.49 V

Het goede kanaal ziet er ook enigzins logisch uit, een spanningsverschil van 0.02 V.
Het krakende signaal lijkt minder logisch. Spanningsverschil van 0.85 V.

Wat me ook opviel, als ik met mijn pennetje van de multimeter aan de Gate kwam, dan bromde dat best heftig, dat was niet aan de andere kant het geval :hide:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Thomox schreef:
Zojuist alle spanningen even gemeten onder belasting.

Het 'goede' kanaal gaf de volgende spanningen com-poort op linker onderdeel gehad:
Gate Source = -4.23 V
Gate Drain = 10.47 V
Drain Source = -14.72 V

Het krakende kanaal gaf:
Gate Source = -4.17 V
Gate Drain = 10.47 V
Drain Source = -15.49 V

Het goede kanaal ziet er ook enigzins logisch uit, een spanningsverschil van 0.02 V.
Het krakende signaal lijkt minder logisch. Spanningsverschil van 0.85 V.

Wat me ook opviel, als ik met mijn pennetje van de multimeter aan de Gate kwam, dan bromde dat best heftig, dat was niet aan de andere kant het geval :hide:
Heb je al eens geprobeerd de opamps te wisselen, of de FETs te wisselen?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Thomox schreef:
.....in eerste instantie de dip8 opamp even gewisseld, geen verschil.......
De FETs zal ik dan moeten uitsolderen, dat is altijd een ***klusje (zonder de eilandjes af te breken :rofl: ). Ik kan in ieder geval Twee nieuwe FETs bestellen en de oude eraf knippen, dan kan ik elk pinnetje afzonderlijk uitsolderen :mrgreen: breek ik in ieder geval de eilandjes er niet af :hide:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Zojuist de FET eruit gesoldeerd, voorzichtig met desoldeerlitze aan het stoeien geweest :lol: Nu opnieuw aangesloten en YEEEY, lekker geluid! :yeah:
Klinkt erg dynamisch, heel anders dan je vorige headphone amp (die is heel klinisch/kil). Deze klinkt vol/warm/aangenaam :proost:

Nu lekker luisteren via wat FLACs in volumio op de hifiberry DAC, genieten :mrgreen:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Thomox schreef:
Zojuist de FET eruit gesoldeerd, voorzichtig met desoldeerlitze aan het stoeien geweest :lol: Nu opnieuw aangesloten en YEEEY, lekker geluid! :yeah:
Klinkt erg dynamisch, heel anders dan je vorige headphone amp (die is heel klinisch/kil). Deze klinkt vol/warm/aangenaam :proost:

Nu lekker luisteren via wat FLACs in volumio op de hifiberry DAC, genieten :mrgreen:
Super =D>
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Thomox schreef:
Zojuist de FET eruit gesoldeerd, voorzichtig met desoldeerlitze aan het stoeien geweest :lol: Nu opnieuw aangesloten en YEEEY, lekker geluid! :yeah:
Klinkt erg dynamisch, heel anders dan je vorige headphone amp (die is heel klinisch/kil). Deze klinkt vol/warm/aangenaam :proost:

Nu lekker luisteren via wat FLACs in volumio op de hifiberry DAC, genieten :mrgreen:
Plaatje?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Ben nu in Bulgarije, maar zal volgende week een plaatje schieten als ik daar aan denk :foto:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

SAVE_20180330_222149.jpeg
Kijk u eens :lagge:

Vanavond weer lekker alle muziek opnieuw aan het ontdekken!

PS. Die heatsink zorgt ervoor dat de verwarming uit mag :lagge:
+/- 65 °C, gemeten met een IKEA vleesprobe :bakkie:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Heb hem nu in een kastje gebouwd.
Bijlagen
IMG_20180516_194902188.jpg
IMG_20180516_194917061.jpg
IMG_20180516_191015.jpg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door VintageHarry »

Netjes! Genoeg ventilatie voor die heatsink van 65gr?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

VintageHarry schreef:
Netjes! Genoeg ventilatie voor die heatsink van 65gr?
Zit een ventilator achter, kan hem ook na lange tijd makkelijk aanraken.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

Leuk! Wat zijn de geschatte kosten? Komt er nog een groupbuy of in ieder geval printen te koop?
Is inderdaad leuk voor op kantoor.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Vinculum schreef:
Leuk! Wat zijn de geschatte kosten? Komt er nog een groupbuy of in ieder geval printen te koop?
Is inderdaad leuk voor op kantoor.
Ik heb nog 4 printen beschikbaar voor 5 Euro per stuk incl. verzenden.

Totale kosten:

Print 5 Euro
Onderdelen 20 Euro Zie pdf vorige pagina
Koelblok ? Iets van 3°C/W of groter
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Thomox schreef:
+/- 65 °C, gemeten met een IKEA vleesprobe :bakkie:
Ikea is erbij :goedzo: Leuke versterker geworden zo Michiel, maar die ventilator .... :hide: groter koelblok geen optie?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Thomox schreef:
+/- 65 °C, gemeten met een IKEA vleesprobe :bakkie:
Ikea is erbij :goedzo: Leuke versterker geworden zo Michiel, maar die ventilator .... :hide: groter koelblok geen optie?
Misschien nog wel, maar dan moet deze wel door de achterwand of iets dergelijks.
Plaats reactie