Is dat nu niet een beetje short through the corner mister ds23man? Meten zal het ding heusch wel deftig doen maar het is idd wel een gemis aan flexibiliteit. Plus een klein ieniemienieschermpje waar alles opstaat. Geen idee of een & ander makkelijk te exporteren valt..
Waarom willen mensen altijd zo moeilijk doen om alles op hun phone te doen? Kan je in die apps ook een tijdvenster instellen?
Arta is gratis ( in de freeware versie kun je niet de metingen opslaan, wel exporteren voor Boxsim). Bovendien zijn we hier allemaal vertrouwd met dat programma zodat we met raad en daad kunnen bijstaan.
Er bestaan (natuurlijk..) verloopstekkertjes voor zegge 4 uurie 95. Als dat werkt heb ik voor 3 tientjes een meetmicrofoon die gecalibreerd is en das goed te doen
Erg fijn dat iedereen zo meedenkt!!
Op de photoo: baffle, waffle & connectorplenks. Photoos hebben de vreemde neiging om te kantelen maar bij openen staan ze wel weer goed -:)
Is dat nu niet een beetje short through the corner mister ds23man? Meten zal het ding heusch wel deftig doen maar het is idd wel een gemis aan flexibiliteit. Plus een klein ieniemienieschermpje waar alles opstaat. Geen idee of een & ander makkelijk te exporteren valt..
Waarom willen mensen altijd zo moeilijk doen om alles op hun phone te doen? Kan je in die apps ook een tijdvenster instellen?
Arta is gratis ( in de freeware versie kun je niet de metingen opslaan, wel exporteren voor Boxsim). Bovendien zijn we hier allemaal vertrouwd met dat programma zodat we met raad en daad kunnen bijstaan.
Geen idee.. Ik heb een maand geleden mijn eerste smartphone ooit gekocht en ben er nog steeds niet achter waarom de mensen dat zouden willen. Tis vooral onhandig en klein
Maar een betere vraag hier is: waarom willen de mensen de hele tijd alles meten? Even terugkomend op een eerdere vraag. Men kan toch prima luidsprekers bouwen zonder het gemeet? Een wijs man zei ooit: 'bij de meeste mensen ligt dat ding gewoon in de kast' hihi..
Overigens lijkt het me wel heel erg leuk om te doen en inderdaad is je argument 'dezelfde spullen gebruiken als iedereen' van goud waarde en aldus doorslaggevend. De iMM6 gaat terug en de eMM het wordt. Pervasief gezocht in de krochten van mijn zolder (en dientengevolge ook mijn ziel) en voila, een stem uit het verleden
Maar een betere vraag hier is: waarom willen de mensen de hele tijd alles meten? Even terugkomend op een eerdere vraag. Men kan toch prima luidsprekers bouwen zonder het gemeet? Een wijs man zei ooit: 'bij de meeste mensen ligt dat ding gewoon in de kast
Maar die wijze man had wel vele uurtjes luisteren gestoken in afstemming, gaat nu met mic een stuk sneller
Nou ja, stuk sneller. Als je 20 filters mag proberen, omdat de
meetresultaten niet op 1 lijn liggen met mijn gehoor / persoonlijke voorkeur.
Daarbij, ligt de meetset nog steeds in de kast.
Ik zou nog even de waardes van de lcr die je kunt gebruiken posten. Bij deze:
De spoel is 0.68 mH, de condensator is 2.2 µf en de weerstand is 10 ohm.
Op 't web een formule gevonden voor het berekenen van de LRC-kring. Met de opgegeven waarden kom ik uit op een frequentie van 4.114,853 herz... Dit lijkt me heel hoog voor zo een grote kast
Doet die weerstand nog iets drastich? Dit lijkt me nogal onwaarschijnlijk...
Kijk, dat vind ik nou eens uiterst attent en machtig vriendelijk van je
Het klopt dus inderdaad dat de dip daarzo zit. Had werkelijk verwacht dat deze rond 400 herz zou zitten of nog lager...vandaag de eerste delen verlijmd. Morgen de boven & onderkant passend maken, wol erin en uitproberen. Ze worden mooi -:)
Archie
Het filter zou dan juist minder moeten dempen bij die frequentie toch? Dan zouden spoel en condensator in serie moeten staan en daaraan parallel de weerstand? Het eerder beschreven filter dempt juist bij 4115 Hz terwijl de speaker in de kast volgens de simulatie bij 3300 Hz ook al minder output geeft. Dus dan heb je dubbele demping.
Ksnapputie...
Je zet de spoel, weerstand en (eventueel) de condensator alle drie parallel en het geheel in serie. Zoals jij het voorstelt knijp je het laag én het hoog en blijft alleen midden over.
Zo'n kleine breedbander is wat smal op de borst in het laag, loopt meestal op in het midden, zeker in een smalle kast, en valt weer af in het hoogste hoog. Het midden wil je dempen zodat laag en hoog hiermee weer in evenwicht zijn.
Wellicht kun je de luidsprekers eerst afbouwen, en luisteren zonder filter. Wie weet vind je dat wel prima. Er zijn er wel meer die breedbanders zonder correctie beter vinden klinken dan met correctie.
Dat klinkt inderdaad heel logisch Richard. En je hebt gelijk, misschien wil ik het allemaal wel te graag en te snel snappen en is eerst luisteren de verstandige optie. Het lijkt me geweldig leuk om mijn eigen klank via spoeltjes, elco's en weerstanden te kunnen beinvloeden
In je tekst schrijf je (eventueel) de condensator. Wat gebeurt er klankmatig wanneer men deze achterwege laat? Daar ben ik zeer benieuwd naar! Dank voor den info in alle geval..
Vandaag gaan de zuiltjes dicht. Er kwam een grooote doos binnen met volop beschermende luchtkussens!
Wat zou het toch beschermen dat zo kwetsbaar is???
In je tekst schrijf je (eventueel) de condensator. Wat gebeurt er klankmatig wanneer men deze achterwege laat? Daar ben ik zeer benieuwd naar!
Een condensator laat de hoge tonen door, als je hem weg laat wordt het midden én het hoog iets gedempt door de weerstand.
Maar eigenlijk zou je dat zelf moeten ervaren en beoordelen.
De SC8 klonk puur van zichzelf aardig evenwichtig, het beviel het mij daarom beter zonder condensator. Het zijn mijn computer luidsprekers dus ik zit er relatief dicht bij.
Ook is de frequentiecurve van de SC8 blijkbaar niet helemaal te vergelijken met de SC8N. Het kan dus best zijn dat dit in jouw situatie heel anders uitvalt.
Dat ga ik zeker eens proberen met verschillende waarden. Ik neem aan dat jouw pc luidsprekers een stuk kleiner zijn? De frs8 gebruik ik in mini's en die klinken van zichzelf al zeer crispy!
Goeie info wederom, stapje voor stapje -:)
Je bent lekker bezig, dat gaat al bijna muziek maken.
Ik heb die van wouter hier staan. Toch wel erg leuk die
breedbandertjes. Ik ga zelf ook nog wat projectjes ermee doen.
Omdat ik er nog niet uit ben of er een filter op moet zijn ze nog maar voor 1/3e verlijmd (dus zo lek als een mandje. De bovenkant kiert ook nog volop omdat ik niet genoeg tochtband had èn de onderkantjes zitten er nog niet eens op..!! En nu reeds een volwassen geluid hoor
Zo'n kleine breedbander is wat smal op de borst in het laag, loopt meestal op in het midden, zeker in een smalle kast, en valt weer af in het hoogste hoog. Het midden wil je dempen zodat laag en hoog hiermee weer in evenwicht zijn.
Wellicht kun je de luidsprekers eerst afbouwen, en luisteren zonder filter. Wie weet vind je dat wel prima. Er zijn er wel meer die breedbanders zonder correctie beter vinden klinken dan met correctie.
Ze klinken idd een beetje naar kippenborst. Maar het laag gaat mooi diep en ze hebben al best punch. En heel transparant en open! Morgen helemaal verlijmen. Het filter bouw ik daarna wel in een iets dikkere onderkant. De onderdelen daarvoor moet ik nog aanschaffen...