Naaldjes met sc8n ~8ohm

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door ds23man »

Archie schreef:
Is dat nu niet een beetje short through the corner mister ds23man? Meten zal het ding heusch wel deftig doen maar het is idd wel een gemis aan flexibiliteit. Plus een klein ieniemienieschermpje waar alles opstaat. Geen idee of een & ander makkelijk te exporteren valt..
Waarom willen mensen altijd zo moeilijk doen om alles op hun phone te doen? Kan je in die apps ook een tijdvenster instellen?

Arta is gratis ( in de freeware versie kun je niet de metingen opslaan, wel exporteren voor Boxsim). Bovendien zijn we hier allemaal vertrouwd met dat programma zodat we met raad en daad kunnen bijstaan.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

\:D/ Er bestaan (natuurlijk..) verloopstekkertjes voor zegge 4 uurie 95. Als dat werkt heb ik voor 3 tientjes een meetmicrofoon die gecalibreerd is en das goed te doen =D>

Erg fijn dat iedereen zo meedenkt!!

Op de photoo: baffle, waffle & connectorplenks. Photoos hebben de vreemde neiging om te kantelen maar bij openen staan ze wel weer goed -:)
Bijlagen
IMG_0215.JPG
image.jpg
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

ds23man schreef:
Archie schreef:
Is dat nu niet een beetje short through the corner mister ds23man? Meten zal het ding heusch wel deftig doen maar het is idd wel een gemis aan flexibiliteit. Plus een klein ieniemienieschermpje waar alles opstaat. Geen idee of een & ander makkelijk te exporteren valt..
Waarom willen mensen altijd zo moeilijk doen om alles op hun phone te doen? Kan je in die apps ook een tijdvenster instellen?

Arta is gratis ( in de freeware versie kun je niet de metingen opslaan, wel exporteren voor Boxsim). Bovendien zijn we hier allemaal vertrouwd met dat programma zodat we met raad en daad kunnen bijstaan.
Geen idee.. Ik heb een maand geleden mijn eerste smartphone ooit gekocht en ben er nog steeds niet achter waarom de mensen dat zouden willen. Tis vooral onhandig en klein :yeah:

Maar een betere vraag hier is: waarom willen de mensen de hele tijd alles meten? Even terugkomend op een eerdere vraag. Men kan toch prima luidsprekers bouwen zonder het gemeet? Een wijs man zei ooit: 'bij de meeste mensen ligt dat ding gewoon in de kast' hihi..

Overigens lijkt het me wel heel erg leuk om te doen en inderdaad is je argument 'dezelfde spullen gebruiken als iedereen' van goud waarde en aldus doorslaggevend. De iMM6 gaat terug en de eMM het wordt. Pervasief gezocht in de krochten van mijn zolder (en dientengevolge ook mijn ziel) en voila, een stem uit het verleden :-({|=
image.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door ds23man »

Wel de toonregeling rechtzetten he! :lol:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Ik zal em calibreren -:))
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door toetertje »

Lijkt mij niet dat die usb heeft.
Als je deze dan weer aansluit op de line in
van je geluidskaart... :-k :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door ds23man »

Hij gebruikt hem als mic preamp. Op zich niets mis mee, wel een hoop gehannes met extra spul en kabels.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door wouter »

Archie schreef:
Maar een betere vraag hier is: waarom willen de mensen de hele tijd alles meten? Even terugkomend op een eerdere vraag. Men kan toch prima luidsprekers bouwen zonder het gemeet? Een wijs man zei ooit: 'bij de meeste mensen ligt dat ding gewoon in de kast
Maar die wijze man had wel vele uurtjes luisteren gestoken in afstemming, gaat nu met mic een stuk sneller ;-)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Daarom, het levert een hoop plezier op ook en daar gaat het om -:)

En daarnaast kan ik met mijn trouwe notepad perfect near-room recording toepassen, denk dat ik daarmee bij de pioniers ga horen..!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door toetertje »

Nou ja, stuk sneller. Als je 20 filters mag proberen, omdat de
meetresultaten niet op 1 lijn liggen met mijn gehoor / persoonlijke voorkeur.
Daarbij, ligt de meetset nog steeds in de kast. :rofl:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

toetertje schreef:
een imm-6 is toch voor op de iphone?

Ik zou nog even de waardes van de lcr die je kunt gebruiken posten. Bij deze:
De spoel is 0.68 mH, de condensator is 2.2 µf en de weerstand is 10 ohm.
Op 't web een formule gevonden voor het berekenen van de LRC-kring. Met de opgegeven waarden kom ik uit op een frequentie van 4.114,853 herz... Dit lijkt me heel hoog voor zo een grote kast :think:
Doet die weerstand nog iets drastich? Dit lijkt me nogal onwaarschijnlijk...
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Niemand een idee..?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door wouter »

Tja, ik heb het met een meting gedaan, niet met een online calculator.
Ik wil het in boxsim wel even voor je invoeren...
voila

Ik had ook 2,7uF nog geprobeerd, was ietsje rustiger geloof ik maar had daarvan volgens mij nog maar 1 liggen.
0,68mH 10ohm 2,2uF
0,68mH 10ohm 2,2uF
Ik was met boxsim uitgekomen op 0,68mH 6,8ohm en 5,6uF. Maar met luisteren en meten dus aangepast
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Kijk, dat vind ik nou eens uiterst attent en machtig vriendelijk van je :dank:

Het klopt dus inderdaad dat de dip daarzo zit. Had werkelijk verwacht dat deze rond 400 herz zou zitten of nog lager...vandaag de eerste delen verlijmd. Morgen de boven & onderkant passend maken, wol erin en uitproberen. Ze worden mooi -:)
Archie
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Het filter zou dan juist minder moeten dempen bij die frequentie toch? Dan zouden spoel en condensator in serie moeten staan en daaraan parallel de weerstand? Het eerder beschreven filter dempt juist bij 4115 Hz terwijl de speaker in de kast volgens de simulatie bij 3300 Hz ook al minder output geeft. Dus dan heb je dubbele demping.
Ksnapputie... :think:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door richard »

Je zet de spoel, weerstand en (eventueel) de condensator alle drie parallel en het geheel in serie. Zoals jij het voorstelt knijp je het laag én het hoog en blijft alleen midden over.

Zo'n kleine breedbander is wat smal op de borst in het laag, loopt meestal op in het midden, zeker in een smalle kast, en valt weer af in het hoogste hoog. Het midden wil je dempen zodat laag en hoog hiermee weer in evenwicht zijn.

Wellicht kun je de luidsprekers eerst afbouwen, en luisteren zonder filter. Wie weet vind je dat wel prima. Er zijn er wel meer die breedbanders zonder correctie beter vinden klinken dan met correctie.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Dat klinkt inderdaad heel logisch Richard. En je hebt gelijk, misschien wil ik het allemaal wel te graag en te snel snappen en is eerst luisteren de verstandige optie. Het lijkt me geweldig leuk om mijn eigen klank via spoeltjes, elco's en weerstanden te kunnen beinvloeden :yeah:

In je tekst schrijf je (eventueel) de condensator. Wat gebeurt er klankmatig wanneer men deze achterwege laat? Daar ben ik zeer benieuwd naar! Dank voor den info in alle geval..

Vandaag gaan de zuiltjes dicht. Er kwam een grooote doos binnen met volop beschermende luchtkussens!
image.jpg
Wat zou het toch beschermen dat zo kwetsbaar is???

Ach ja, natuurlijk #-o
image.jpg
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door richard »

Archie schreef:
In je tekst schrijf je (eventueel) de condensator. Wat gebeurt er klankmatig wanneer men deze achterwege laat? Daar ben ik zeer benieuwd naar!
Een condensator laat de hoge tonen door, als je hem weg laat wordt het midden én het hoog iets gedempt door de weerstand.
Maar eigenlijk zou je dat zelf moeten ervaren en beoordelen.
De SC8 klonk puur van zichzelf aardig evenwichtig, het beviel het mij daarom beter zonder condensator. Het zijn mijn computer luidsprekers dus ik zit er relatief dicht bij.
Ook is de frequentiecurve van de SC8 blijkbaar niet helemaal te vergelijken met de SC8N. Het kan dus best zijn dat dit in jouw situatie heel anders uitvalt.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Dat ga ik zeker eens proberen met verschillende waarden. Ik neem aan dat jouw pc luidsprekers een stuk kleiner zijn? De frs8 gebruik ik in mini's en die klinken van zichzelf al zeer crispy!
Goeie info wederom, stapje voor stapje -:)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Eerste keer ooit gekrimpkousd (shrincksocks..?)Isolatieband, Baf... bijna....!!
Bijlagen
image.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door toetertje »

Je bent lekker bezig, dat gaat al bijna muziek maken.

Ik heb die van wouter hier staan. Toch wel erg leuk die
breedbandertjes. Ik ga zelf ook nog wat projectjes ermee doen.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

In elkaar (geflansd nog maar..) Klinkt echt wel zwaar ok reedsch -:)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

Kiekje
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

toetertje schreef:
Je bent lekker bezig, dat gaat al bijna muziek maken.

Ik heb die van wouter hier staan. Toch wel erg leuk die
breedbandertjes. Ik ga zelf ook nog wat projectjes ermee doen.
Omdat ik er nog niet uit ben of er een filter op moet zijn ze nog maar voor 1/3e verlijmd (dus zo lek als een mandje. De bovenkant kiert ook nog volop omdat ik niet genoeg tochtband had èn de onderkantjes zitten er nog niet eens op..!! En nu reeds een volwassen geluid hoor :rock:

Echt heeel errug leuk :goedzo: =D> :goedzo:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Bericht door Archie »

richard schreef:
Zo'n kleine breedbander is wat smal op de borst in het laag, loopt meestal op in het midden, zeker in een smalle kast, en valt weer af in het hoogste hoog. Het midden wil je dempen zodat laag en hoog hiermee weer in evenwicht zijn.

Wellicht kun je de luidsprekers eerst afbouwen, en luisteren zonder filter. Wie weet vind je dat wel prima. Er zijn er wel meer die breedbanders zonder correctie beter vinden klinken dan met correctie.
Ze klinken idd een beetje naar kippenborst. Maar het laag gaat mooi diep en ze hebben al best punch. En heel transparant en open! Morgen helemaal verlijmen. Het filter bouw ik daarna wel in een iets dikkere onderkant. De onderdelen daarvoor moet ik nog aanschaffen...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”