Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Deze zitten er nu in: http://www.rumoh.eu/capacitors/jantzen- ... -cap-39-uf
En wil deze nog wel eens proberen: http://www.rumoh.eu/capacitors/alumen-z ... umen-z-cap
En wil deze nog wel eens proberen: http://www.rumoh.eu/capacitors/alumen-z ... umen-z-cap
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Troels is in ieder geval erg blij met de Alumen-Z C's. Wel weer prijzige dingetjes...
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Sja...ach...heb er 'maar' twee nodig
en kan t waarschijnlijk toch niet laten 
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
hannesie schreef:Dat kan altijd nog.
Precies, ik heb eerst de Clarity Cap SA genomen die ik nog had liggen...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Klinkt bij jou het boxje helemaal okee dan? Ik vind hem echt fraai maar er zitten nog wel wat finetune opties in denk ik. In de vorm van componentwaarden en/of filtertopologie. Nu heb jij een stenen vloer meen ik, hier vond ik Rene's setje vrij donker afgesteld. Mooi, maar wellicht wat braaf.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Hij is wellicht iets donker nu, daar is nog wat te winnen. Ik heb een stenen vloer en een andere amp. Ik merk zelf dat als ik m wat frisser af stel dat ik na een tijdje wat luister-moe wordt. Ik ben behoorlijk tevreden!wouter schreef:Klinkt bij jou het boxje helemaal okee dan? Ik vind hem echt fraai maar er zitten nog wel wat finetune opties in denk ik. In de vorm van componentwaarden en/of filtertopologie. Nu heb jij een stenen vloer meen ik, hier vond ik Rene's setje vrij donker afgesteld. Mooi, maar wellicht wat braaf.
Maar finetunen kan zeker nog!
Stefan
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Vandaag maar eens de volgende set kastjes in elkaar lijmen. Deze versie is zonder t 'afneembaar front'. Wordt wel even spannend met t frezen uiteraard, als er iets mis gaat dan zijn we de sjaak zeg maar. De bedoeling is dat ze uiteindelijk wit gespoten worden met een zeer knappe lak. Mijn broer werkt bij een producent van lakken met complete spuitstraat etc etc. Kortom, ik hoop dat ze er straks er strak bij staan
Uiteraard een plaatje:
Uiteraard een plaatje:
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Hou een beetje ruimte in de sparingen voor de units over. En monteer ook de units met boutjes in slobgaten en een carrosserieringen.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Nog even terugkomend op de startpost, kun je omschrijven wat je in de idunn miste wat je hierin wel vond? In principe is dat dezelfde tweeter en dezelfde luidspreker, maar dan 6,5" ipv 5" toch?
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Ik kan een poging wagen.André_84 schreef:Nog even terugkomend op de startpost, kun je omschrijven wat je in de idunn miste wat je hierin wel vond? In principe is dat dezelfde tweeter en dezelfde luidspreker, maar dan 6,5" ipv 5" toch?
De iDunn klinkt behoorlijk anders dan dit ontwerp. Met name het mid, en het oplopend karakter van de idunn hebben we nooit echt goed kunnen temmen. Ik heb met forumlid Wouter een paar pogingen gedaan om er chocolade van de maken, maar t is nooit echt goed gelukt. De iDunn bleef altijd erg fris klinken en met name het overname-gebied zat m.i. niet goed. Het geheel mist de rust en homogeniteit. In t ontwerp van de Idunn is de kast ook behoorlijk groot (20 liter), maar dat is natuurlijk eenvoudig aan te passen / af te stemmen.
Waar de U16/DXT combi mijn inziens echt in uitblinkt is de integratie van de U16/DXT, met name het fase-gedrag. Het geluidsbeeld is erg groot en je staat regelmatig versteld hoe zo'n geluidsbeeld uit zo'n kast kan komen. Het geluid staat echt los van de kast, en dat maakt voor mij voor een groot deel een goede speaker. Daarnaast is het laag prettig en goed voor elkaar. Maar t is geen Sub of 25cm woofer uiteraard.
De filosofie van de ontwerper is om (in dit geval) met een eenvoudig filter, een goed resultaat neer te zetten. Op basis daarvan is de combi u16/dxt gekozen. De ontwerper van de U16/DXT combi liet me weten (ik mail af en toe met hem) dat de U18 in feite minder geschikt is om met de DXT te gebruiken (met een eenvoudig filtertopologie dan, of een andere baffle). Hij gaf aan dat hij de combi niet zelf heeft geprobeerd, maar dit was zijn response op mijn vraag wat hij van de U18 vind:
"In my opinion it's not an ideal driver combination. At least if you want to use the waveguide optimally together with a shallow sloped LR2 cross-over. THe DXT tweeter is a very small waveguide and the lowest practical x-over point is about 2.5kHz. Therefor it's not suitable to use with the U18 woofer. The DXT works very fine with mid-woofers from 12-15cm e.g. 4-5.5" drivers. Using the U18, a 15-18cm waveguide would be more optimal. That would also help with the relative acoustic center off-set between the tweeter and mid-woofer. The U18 and the DXT have too large off-set to be practical to use in a LR2 type of x-over without a sloped or stepped baffle."
Ik weet zeker dat anderen hier aanvullingen of meer uitleg bij hebben. Of een geheel ander perspectief
Stefan
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Snelle reactie, dank! Reden voor mijn vraag is dat puur optisch gezien ik een iets grotere monitor en drivers mooier vind om te zien (ook al lijken die van jou geen kleintjes). Maar die rust en homogeniteit is wat ik zoek (als we tenminste hetzelfde bedoelen) en dat staat voorop voor mij.
Mijn huidige Kef zuilen vind ik bij rustige muziek heel mooi helder en ruimtelijk klinken, maar bij b.v. stevigere rockmuziek (Queens of the stone age b.v.) wordt het wat vermoeiender om naar te luisteren. Vriend van me heeft 2 kleine (geen zelfbouw) monitoren die zijn uitgerust met 5" seas drivers, en die klinker heerlijk rustig. dat is wat ik in ieder geval terug wil vinden in het nog te starten project
Mijn huidige Kef zuilen vind ik bij rustige muziek heel mooi helder en ruimtelijk klinken, maar bij b.v. stevigere rockmuziek (Queens of the stone age b.v.) wordt het wat vermoeiender om naar te luisteren. Vriend van me heeft 2 kleine (geen zelfbouw) monitoren die zijn uitgerust met 5" seas drivers, en die klinker heerlijk rustig. dat is wat ik in ieder geval terug wil vinden in het nog te starten project
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Ik heb al 2 keer geprobeerd op deze manier speakers te maken.satefan schreef:Vandaag maar eens de volgende set kastjes in elkaar lijmen. Deze versie is zonder t 'afneembaar front'. Wordt wel even spannend met t frezen uiteraard, als er iets mis gaat dan zijn we de sjaak zeg maar. De bedoeling is dat ze uiteindelijk wit gespoten worden met een zeer knappe lak. Mijn broer werkt bij een producent van lakken met complete spuitstraat etc etc. Kortom, ik hoop dat ze er straks er strak bij staan![]()
Uiteraard een plaatje:
IMG_0317.JPG
1 x met gewoon mdf, en 1 x met v313 watervast mdf.
Bij beide projecten vlogen na afwerking de scheuren in de kopse kanten van het mdf.
Ik ben benieuwd of het bij jou heel blijft.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Vandaag even een tweak gedaan. Ik heb de magneten van de woofers en de tweeters bekleed om reflecties in de kast verder te beperken.
Waarom? Eigenlijk gewoon omdat t kan. Ik heb ook de baspoort aan de buitenkant bekleed...hoor ik verschil? Niet echt denk ik...voel ik me nu beter?
Jazeker!!!
Waarom? Eigenlijk gewoon omdat t kan. Ik heb ook de baspoort aan de buitenkant bekleed...hoor ik verschil? Niet echt denk ik...voel ik me nu beter?
Jazeker!!!
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Thuis mag ik van mijn vrouw niet mer het woord "muts" gebruiken als ik een bepaald iemand bedoel.
Dus gebruik ik maar "het warme hoofdeksel" als alternatief, ze weet dan ook direct wie ik bedoel.
Ik moest hier dan direct aan denken.
Een warm hoofddeksel voor een luidspreker.
Dus gebruik ik maar "het warme hoofdeksel" als alternatief, ze weet dan ook direct wie ik bedoel.
Ik moest hier dan direct aan denken.
Een warm hoofddeksel voor een luidspreker.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Nu je het zo zegt...t geluid klinkt veel 'warmer'hannesie schreef:Een warm hoofddeksel voor een luidspreker.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
BBC achtige ontwerpen hebben ook wel eens bekleding van de baspoort. Ik heb goede ervaringen met frontex, echter wat je ook doet is de afstemming omlaag brengen, de Q-verlagen en de werking enigszins afremmen doordat de wanden meer weerstand geven dan een gladde buis. Je doet dus veel meer dan alleen wat bekleden...
De mooiste oplossing om een BR poort te verbeteren is die ik ooit eens zag: 2 helmholz resonantiebuisjes in de BR poort, die alleen de poortresonantie opslokten
De mooiste oplossing om een BR poort te verbeteren is die ik ooit eens zag: 2 helmholz resonantiebuisjes in de BR poort, die alleen de poortresonantie opslokten
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Voor de duidelijkheid, ik heb alleen de buitenkant van de baspoort bekleed om reflecties in de kast wat tegen te gaan. De poort zelf (binnenkant) is nog spiegelglad...of bedoelen we hetzelfde Wouter?wouter schreef:BBC achtige ontwerpen hebben ook wel eens bekleding van de baspoort. Ik heb goede ervaringen met frontex, echter wat je ook doet is de afstemming omlaag brengen, de Q-verlagen en de werking enigszins afremmen doordat de wanden meer weerstand geven dan een gladde buis. Je doet dus veel meer dan alleen wat bekleden...
De mooiste oplossing om een BR poort te verbeteren is die ik ooit eens zag: 2 helmholz resonantiebuisjes in de BR poort, die alleen de poortresonantie opslokten
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Dan niet nee
Je bent wel de eerste die daar een fijn gevoel van krijgt misschien, loodbitumen heb ik er wel eens op gezien. Dat zou best eens effectief kunnen zijn in het gebied waarop de resonantie plaatsvindt, echter, jij gebruikt volgens mij geen rechte pijp toch?
Je bent wel de eerste die daar een fijn gevoel van krijgt misschien, loodbitumen heb ik er wel eens op gezien. Dat zou best eens effectief kunnen zijn in het gebied waarop de resonantie plaatsvindt, echter, jij gebruikt volgens mij geen rechte pijp toch?
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Nou, een fijn gevoel is ook wat waardwouter schreef:Dan niet nee![]()
Je bent wel de eerste die daar een fijn gevoel van krijgt misschien, loodbitumen heb ik er wel eens op gezien. Dat zou best eens effectief kunnen zijn in het gebied waarop de resonantie plaatsvindt, echter, jij gebruikt volgens mij geen rechte pijp toch?
Ik gebruik wel een rechte pijp...standaard BR-50 Vario: https://www.rumoh.eu/bassreflex-tubes/b ... lescopisch
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Een bundel rietjes in de poort werd ook wel gedaan. Geeft ook een grotere stromingsweerstand, maar het gezamenlijk oppervlak van de poort wordt nauwelijks beïnvloed.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Van de week de kastjes terug ontvangen van mn broer. Ze zijn werkelijk prachtig geworden. Blauw/grijze kleur met een matte blanke lak.
