Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

RobertD
Contacteer:

Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.

Bericht door RobertD »

Ik vind dit er heel netjes uitzien. Geslaagd project zo!
Fijne jaarwisseling!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Led schreef:
Knip.............Dus leer en leisteen :)

Ik zou het wel leuk vinden als mijn projectje andere mensen zou inspireren om ook eens iets anders te doen dan dertig keer hun MDF schuren en schilderen :P
Ik had ook al wel eens met Belgisch Hardsteen gewerkt, een flink tijdje terug ( 1992) al wel.

Maar met de nieuwe laagweergever een erg lekkere combinatie.
Led

Bericht door Led »

hannesie schreef:
Led schreef:

Ik zou het wel leuk vinden als mijn projectje andere mensen zou inspireren om ook eens iets anders te doen dan dertig keer hun MDF schuren en schilderen :P
Ik had ook al wel eens met Belgisch Hardsteen gewerkt, een flink tijdje terug ( 1992) al wel.

Mooi project!

Ik wou niet de indruk geven dat ik de eerste ben die andere materialen gebruikt ofzo, het is meer dat in het segment waarin deze speakers zitten de mensen soms zelfs tevreden schijnen te zijn met een ongeschuurde en ongeverfde mdf kast.... en ik hoop dat dit mensen kan inspireren dat je zelfs een budget speaker (een aap) nog van een bijzonder uiterlijk (gouden ring :)) kan voorzien :P
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat begrijp ik wel, maar ik heb het destijds gedaan naar aanleiding van een onderzoek.

Er was dan ook een onderzoek naar verschillende materialen, en hoe of wat is dan geschikt voor het maken van een kast zonder negatieve bijeffecten.

Ik ben toen uitgekomen op een combi van 3 lagen materiaal, en dat is het nog steeds, waarbij gezegd kan worden dat de zachtste materialen nu zijn vervangen door loodbitumen i.p.v. Baffletex.

Ik heb dat uiteraard nog nooit kunnen meten, maar het resultaat is wel het beluisteren waard.
Voor wat betreft de mensen die menen het beter te weten en de andere groep die altijd reageert, met "ja maar", laten we maar even buiten beschouwing.
Er zijn mensen die in eerste instantie niet geloven/weten, en dan ook nog dat stevig verdedigen zonder het zelf te onderzoeken.

Zonder vooroordeel iets duiden is voor veel mensen een echt probleem, het echt naar je oren luisteren is ook niet altijd makkelijk zonder dat vooroordeel.
Led

Bericht door Led »

hannesie schreef:
Dat begrijp ik wel, maar ik heb het destijds gedaan naar aanleiding van een onderzoek.

Er was dan ook een onderzoek naar verschillende materialen, en hoe of wat is dan geschikt voor het maken van een kast zonder negatieve bijeffecten.

Ik ben toen uitgekomen op een combi van 3 lagen materiaal, en dat is het nog steeds, waarbij gezegd kan worden dat de zachtste materialen nu zijn vervangen door loodbitumen i.p.v. Baffletex.

Ik heb dat uiteraard nog nooit kunnen meten, maar het resultaat is wel het beluisteren waard.
Heh, sorry dat ik hier pas een jaar later weer terugkom.... :)
Op welke 3 lagen ben je uiteindelijk uitgekomen? En hoe ben je daartoe gekomen?

Heb je misschien links naar je speakers?

Cheers!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:mrgreen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... l#p1584295

Die stond er al wel, maar dus niet duidelijk genoeg.
Het rode "Belgisch Hardsteen".
hannesie schreef:
Led schreef:

Led

Bericht door Led »

Belgisch hardsteen is pas 1 laag toch? Wat waren de andere 2?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Van buiten naar binnen.
1 Belgisch hardsteen 20 mm
2 Loodbitumen en vroeger had ik er Baffletex tussen.
3 18 mm MDF.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Led

Bericht door Led »

Aight, ik heb ze een beetje aangepast afgelopen week... :-)

Ik heb sinds kort zowel in de keuken als in de huiskamer Dirac Live, en terwijl ik daarmee aan het spelen was - meten, spelen met de "house curve", spelen met de Dirac 'curtains' om Dirac enkel onder een bepaalde frequentie toe te passen zodat de rest van het signaal onaangetast blijft, etc... bedacht ik me dat ik zoals iedereen aan age-related hearing loss lijd... En zou het niet fijn zijn om mijn speakers daar een beetje op aan te passen..? :-)

Ik heb rear-firing tweeters aangebracht in de Cyburg Needle Deluxe floorstanders, met enkel een 1uF condensator op de HiVi RT1C-A tweeters.
Daardoor een high-pass filter op 32Khz met 6dB drop per octaaf, waardoor ze rond 16Khz ongeveer overeen komen met de gevoeligheid van de 1320sif front drivers.

Ik ben op de 1.0uF waarde uitgekomen door simpelweg te experimenteren met verschillende waardes - ik heb gezocht naar de waarde waar ik nog net absoluut verschil hoorde, en ben toen 1 stapje lager gaan zitten.
Het resultaat is dat het niet op valt, maar als je ze uitschakelt mis je opeens iets.
(Ik heb er schakelaars ingebouwd zodat ik de rear tweeters aan/uit kan schakelen :-))
rPkQF86.jpeg
5d65p7R.jpeg
Ik verwachtte er eerlijk gezegd niet veel van, maar het klinkt imho echt beter :-)

Een snelle Dirac Live meting liet ook verbetering in het hoog zien, for whatever that's worth :-)

Zonder:
origineel.jpeg
Met:
metrearfiring.jpeg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:rock: Leuk man. 8)
SARK

Bericht door SARK »

Led schreef: wo 23 nov 2022, 0:38
.... HiVi RT1C-A ....
.... high-pass filter op 32Khz met 6dB drop per octaaf, waardoor ze rond 16Khz ongeveer overeen komen ....

Ik ben op de 1.0uF waarde uitgekomen ....
Ik heb nu geen tijd om zaken voor je uit te zoeken maar bij mij gaan allemaal alarmbelletjes rinkelen ivm het gekozen filter en de ribbon tweeter die toch echt wel een goed filter moet hebben om niet weg te smelten.
Als iemand anders tijd heeft om dit te bekijken ... graag! Zou zonde zijn als je ineens een brandlucht ruikt 8-[
Shadow

Bericht door Shadow »

De 1uF zorgt voor een heel hoog -3db punt waardoor hij weinig zal doen maar meer een soort 'presence' geeft, als je vanaf 3,6kKHz wil meespelen moet je op 8,8uF gaan zitten.

http://www.learningaboutelectronics.com ... calculator
SARK

Bericht door SARK »

Shadow schreef: wo 23 nov 2022, 8:15
De 1uF zorgt voor een heel hoog -3db punt waardoor hij weinig zal doen maar meer een soort 'presence' geeft
Da's volgens mij ook wat Led als effect wil/ervaart .... het was mij erom te doen dat de tweet niet na een paar lekkere luistersessies doorfikt.
Shadow

Bericht door Shadow »

SARK schreef: wo 23 nov 2022, 9:50
Shadow schreef: wo 23 nov 2022, 8:15
De 1uF zorgt voor een heel hoog -3db punt waardoor hij weinig zal doen maar meer een soort 'presence' geeft
Da's volgens mij ook wat Led als effect wil/ervaart .... het was mij erom te doen dat de tweet niet na een paar lekkere luistersessies doorfikt.
Nee ze gaan weinig doen zo...beetje ambient en da's wat ie wil dus goed...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mooi resultaat
Shadow

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef: wo 23 nov 2022, 14:41
mooi resultaat
Zeker, jammer dat alle foto's van de eerdere posts weg zijn :(
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Led schreef: do 25 aug 2016, 23:31
Ik heb net geprobeerd de foto's als bijlage bij te voegen maar ze zijn schijnbaar te groot..
Ik werk momenteel vanaf tablet dus ik kan ze nu niet makkelijk resizen, dat moet dus helaas even wachten. Excuses!
...
probeer t nog eens?
Led

Bericht door Led »

SARK schreef: wo 23 nov 2022, 7:05
Ik heb nu geen tijd om zaken voor je uit te zoeken maar bij mij gaan allemaal alarmbelletjes rinkelen ivm het gekozen filter en de ribbon tweeter die toch echt wel een goed filter moet hebben om niet weg te smelten.
Als iemand anders tijd heeft om dit te bekijken ... graag! Zou zonde zijn als je ineens een brandlucht ruikt 8-[
Zoals vermeld heeft ie met die 1uf condensator een -6dB/octave filter op 32Khz, dus -12dB op 16Khz, -18dB op 8Khz, -24dB op 4Khz...
Je hoort ze dus amper en ze doen enkel mee in het heel hoog, ik denk dat het dus wel los zal lopen.

Ze hebben vanavond en gisteravond in ieder geval prima gefunctioneerd met films.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

SARK schreef: wo 23 nov 2022, 7:05
Led schreef: wo 23 nov 2022, 0:38
.... HiVi RT1C-A ....
.... high-pass filter op 32Khz met 6dB drop per octaaf, waardoor ze rond 16Khz ongeveer overeen komen ....

Ik ben op de 1.0uF waarde uitgekomen ....
die datasheet van HiVi zal wel niet kloppen dan, een tweeter die niet overweg kan met 1uF is geen tweeter ;-)

Voor ambient tweeters zit het vaak rond de 1,5uF dus de gekozen 1,0 uF op basis van 1,2uF was nog hoorbaar en dan 1 stapje terug lijkt me prima.
Even stoeien met welke fase je wil, dat kan een meting net echt bevestigen denk ik.

Kortom, lekker bezig en ik geloof dat het lekker was met een filmpje en het idee dat je weer een verbetering gevonden hebt. Dan is het dubbel beter :-)
Led

Bericht door Led »

Yes :-)

Ik ben nu nog een Needle Deluxe Bamboe'tje aan het bouwen om als center speaker te gebruiken, en daar wil ik een up-firing dome tweeter bij zetten (Omdat ie in geval van film direct onder m'n scherm en voor m'n haardschouw komt te staan, dus rear-firing zou dan iets-te-direct reflecteren)..
IMG_20221126_011552.jpg
Dit zijn leuke experimenten die niet te veel kosten en wel veel op leveren tot nu toe - zo hoort de hobby te zijn :-)
Laatst gewijzigd door Led op za 26 nov 2022, 3:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Led

Bericht door Led »

Oh en ik denk dat ik vergeten was te posten dat ik voor de grap ook height-speakers gebouwd heb voor in de boekenkast..
Met dezelfde Tang Band 1320SIF driver, het ontwerp "Cheap Trick 237".

En omdat mijn vrouw niet nog meer speakers wou *zien* in de huiskamer heb ik camouflage toegepast - ik heb ze bekleed met kaften van boeken :-)
IMG_20221110_212959.jpg
IMG_20221110_215034.jpg
IMG_20221110_215528.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Das een mooie truc, de WAF oplossing van het jaar.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gaaf!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi gevonden :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Erg slim bedacht!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”