Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Ik vind dit er heel netjes uitzien. Geslaagd project zo!
Fijne jaarwisseling!
Fijne jaarwisseling!
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Ik had ook al wel eens met Belgisch Hardsteen gewerkt, een flink tijdje terug ( 1992) al wel.Led schreef:Knip.............Dus leer en leisteen
Ik zou het wel leuk vinden als mijn projectje andere mensen zou inspireren om ook eens iets anders te doen dan dertig keer hun MDF schuren en schilderen
Maar met de nieuwe laagweergever een erg lekkere combinatie.
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
hannesie schreef:Ik had ook al wel eens met Belgisch Hardsteen gewerkt, een flink tijdje terug ( 1992) al wel.Led schreef:Knip.............Dus leer en leisteen
Ik zou het wel leuk vinden als mijn projectje andere mensen zou inspireren om ook eens iets anders te doen dan dertig keer hun MDF schuren en schilderen
Maar met de nieuwe laagweergever een erg lekkere combinatie.
Mooi project!
Ik wou niet de indruk geven dat ik de eerste ben die andere materialen gebruikt ofzo, het is meer dat in het segment waarin deze speakers zitten de mensen soms zelfs tevreden schijnen te zijn met een ongeschuurde en ongeverfde mdf kast.... en ik hoop dat dit mensen kan inspireren dat je zelfs een budget speaker (een aap) nog van een bijzonder uiterlijk (gouden ring
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Dat begrijp ik wel, maar ik heb het destijds gedaan naar aanleiding van een onderzoek.
Er was dan ook een onderzoek naar verschillende materialen, en hoe of wat is dan geschikt voor het maken van een kast zonder negatieve bijeffecten.
Ik ben toen uitgekomen op een combi van 3 lagen materiaal, en dat is het nog steeds, waarbij gezegd kan worden dat de zachtste materialen nu zijn vervangen door loodbitumen i.p.v. Baffletex.
Ik heb dat uiteraard nog nooit kunnen meten, maar het resultaat is wel het beluisteren waard.
Voor wat betreft de mensen die menen het beter te weten en de andere groep die altijd reageert, met "ja maar", laten we maar even buiten beschouwing.
Er zijn mensen die in eerste instantie niet geloven/weten, en dan ook nog dat stevig verdedigen zonder het zelf te onderzoeken.
Zonder vooroordeel iets duiden is voor veel mensen een echt probleem, het echt naar je oren luisteren is ook niet altijd makkelijk zonder dat vooroordeel.
Er was dan ook een onderzoek naar verschillende materialen, en hoe of wat is dan geschikt voor het maken van een kast zonder negatieve bijeffecten.
Ik ben toen uitgekomen op een combi van 3 lagen materiaal, en dat is het nog steeds, waarbij gezegd kan worden dat de zachtste materialen nu zijn vervangen door loodbitumen i.p.v. Baffletex.
Ik heb dat uiteraard nog nooit kunnen meten, maar het resultaat is wel het beluisteren waard.
Voor wat betreft de mensen die menen het beter te weten en de andere groep die altijd reageert, met "ja maar", laten we maar even buiten beschouwing.
Er zijn mensen die in eerste instantie niet geloven/weten, en dan ook nog dat stevig verdedigen zonder het zelf te onderzoeken.
Zonder vooroordeel iets duiden is voor veel mensen een echt probleem, het echt naar je oren luisteren is ook niet altijd makkelijk zonder dat vooroordeel.
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Heh, sorry dat ik hier pas een jaar later weer terugkom....hannesie schreef:Dat begrijp ik wel, maar ik heb het destijds gedaan naar aanleiding van een onderzoek.
Er was dan ook een onderzoek naar verschillende materialen, en hoe of wat is dan geschikt voor het maken van een kast zonder negatieve bijeffecten.
Ik ben toen uitgekomen op een combi van 3 lagen materiaal, en dat is het nog steeds, waarbij gezegd kan worden dat de zachtste materialen nu zijn vervangen door loodbitumen i.p.v. Baffletex.
Ik heb dat uiteraard nog nooit kunnen meten, maar het resultaat is wel het beluisteren waard.
Op welke 3 lagen ben je uiteindelijk uitgekomen? En hoe ben je daartoe gekomen?
Heb je misschien links naar je speakers?
Cheers!
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Die stond er al wel, maar dus niet duidelijk genoeg.
Het rode "Belgisch Hardsteen".
hannesie schreef:Ik had ook al wel eens met Belgisch Hardsteen gewerkt, een flink tijdje terug ( 1992) al wel.Led schreef:Knip.............Dus leer en leisteen
Ik zou het wel leuk vinden als mijn projectje andere mensen zou inspireren om ook eens iets anders te doen dan dertig keer hun MDF schuren en schilderen
Maar met de nieuwe laagweergever een erg lekkere combinatie.
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Belgisch hardsteen is pas 1 laag toch? Wat waren de andere 2?
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Van buiten naar binnen.
1 Belgisch hardsteen 20 mm
2 Loodbitumen en vroeger had ik er Baffletex tussen.
3 18 mm MDF.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
1 Belgisch hardsteen 20 mm
2 Loodbitumen en vroeger had ik er Baffletex tussen.
3 18 mm MDF.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Aight, ik heb ze een beetje aangepast afgelopen week... 
Ik heb sinds kort zowel in de keuken als in de huiskamer Dirac Live, en terwijl ik daarmee aan het spelen was - meten, spelen met de "house curve", spelen met de Dirac 'curtains' om Dirac enkel onder een bepaalde frequentie toe te passen zodat de rest van het signaal onaangetast blijft, etc... bedacht ik me dat ik zoals iedereen aan age-related hearing loss lijd... En zou het niet fijn zijn om mijn speakers daar een beetje op aan te passen..?
Ik heb rear-firing tweeters aangebracht in de Cyburg Needle Deluxe floorstanders, met enkel een 1uF condensator op de HiVi RT1C-A tweeters.
Daardoor een high-pass filter op 32Khz met 6dB drop per octaaf, waardoor ze rond 16Khz ongeveer overeen komen met de gevoeligheid van de 1320sif front drivers.
Ik ben op de 1.0uF waarde uitgekomen door simpelweg te experimenteren met verschillende waardes - ik heb gezocht naar de waarde waar ik nog net absoluut verschil hoorde, en ben toen 1 stapje lager gaan zitten.
Het resultaat is dat het niet op valt, maar als je ze uitschakelt mis je opeens iets.
(Ik heb er schakelaars ingebouwd zodat ik de rear tweeters aan/uit kan schakelen
)
Ik verwachtte er eerlijk gezegd niet veel van, maar het klinkt imho echt beter
Een snelle Dirac Live meting liet ook verbetering in het hoog zien, for whatever that's worth
Zonder: Met:
Ik heb sinds kort zowel in de keuken als in de huiskamer Dirac Live, en terwijl ik daarmee aan het spelen was - meten, spelen met de "house curve", spelen met de Dirac 'curtains' om Dirac enkel onder een bepaalde frequentie toe te passen zodat de rest van het signaal onaangetast blijft, etc... bedacht ik me dat ik zoals iedereen aan age-related hearing loss lijd... En zou het niet fijn zijn om mijn speakers daar een beetje op aan te passen..?
Ik heb rear-firing tweeters aangebracht in de Cyburg Needle Deluxe floorstanders, met enkel een 1uF condensator op de HiVi RT1C-A tweeters.
Daardoor een high-pass filter op 32Khz met 6dB drop per octaaf, waardoor ze rond 16Khz ongeveer overeen komen met de gevoeligheid van de 1320sif front drivers.
Ik ben op de 1.0uF waarde uitgekomen door simpelweg te experimenteren met verschillende waardes - ik heb gezocht naar de waarde waar ik nog net absoluut verschil hoorde, en ben toen 1 stapje lager gaan zitten.
Het resultaat is dat het niet op valt, maar als je ze uitschakelt mis je opeens iets.
(Ik heb er schakelaars ingebouwd zodat ik de rear tweeters aan/uit kan schakelen
Ik verwachtte er eerlijk gezegd niet veel van, maar het klinkt imho echt beter
Een snelle Dirac Live meting liet ook verbetering in het hoog zien, for whatever that's worth
Zonder: Met:
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Ik heb nu geen tijd om zaken voor je uit te zoeken maar bij mij gaan allemaal alarmbelletjes rinkelen ivm het gekozen filter en de ribbon tweeter die toch echt wel een goed filter moet hebben om niet weg te smelten.
Als iemand anders tijd heeft om dit te bekijken ... graag! Zou zonde zijn als je ineens een brandlucht ruikt
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
De 1uF zorgt voor een heel hoog -3db punt waardoor hij weinig zal doen maar meer een soort 'presence' geeft, als je vanaf 3,6kKHz wil meespelen moet je op 8,8uF gaan zitten.
http://www.learningaboutelectronics.com ... calculator
http://www.learningaboutelectronics.com ... calculator
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Zoals vermeld heeft ie met die 1uf condensator een -6dB/octave filter op 32Khz, dus -12dB op 16Khz, -18dB op 8Khz, -24dB op 4Khz...SARK schreef: ↑wo 23 nov 2022, 7:05Ik heb nu geen tijd om zaken voor je uit te zoeken maar bij mij gaan allemaal alarmbelletjes rinkelen ivm het gekozen filter en de ribbon tweeter die toch echt wel een goed filter moet hebben om niet weg te smelten.
Als iemand anders tijd heeft om dit te bekijken ... graag! Zou zonde zijn als je ineens een brandlucht ruikt![]()
Je hoort ze dus amper en ze doen enkel mee in het heel hoog, ik denk dat het dus wel los zal lopen.
Ze hebben vanavond en gisteravond in ieder geval prima gefunctioneerd met films.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
die datasheet van HiVi zal wel niet kloppen dan, een tweeter die niet overweg kan met 1uF is geen tweeterSARK schreef: ↑wo 23 nov 2022, 7:05Ik heb nu geen tijd om zaken voor je uit te zoeken maar bij mij gaan allemaal alarmbelletjes rinkelen ivm het gekozen filter en de ribbon tweeter die toch echt wel een goed filter moet hebben om niet weg te smelten.
Als iemand anders tijd heeft om dit te bekijken ... graag! Zou zonde zijn als je ineens een brandlucht ruikt![]()
Voor ambient tweeters zit het vaak rond de 1,5uF dus de gekozen 1,0 uF op basis van 1,2uF was nog hoorbaar en dan 1 stapje terug lijkt me prima.
Even stoeien met welke fase je wil, dat kan een meting net echt bevestigen denk ik.
Kortom, lekker bezig en ik geloof dat het lekker was met een filmpje en het idee dat je weer een verbetering gevonden hebt. Dan is het dubbel beter
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Yes 
Ik ben nu nog een Needle Deluxe Bamboe'tje aan het bouwen om als center speaker te gebruiken, en daar wil ik een up-firing dome tweeter bij zetten (Omdat ie in geval van film direct onder m'n scherm en voor m'n haardschouw komt te staan, dus rear-firing zou dan iets-te-direct reflecteren)..
Dit zijn leuke experimenten die niet te veel kosten en wel veel op leveren tot nu toe - zo hoort de hobby te zijn
Ik ben nu nog een Needle Deluxe Bamboe'tje aan het bouwen om als center speaker te gebruiken, en daar wil ik een up-firing dome tweeter bij zetten (Omdat ie in geval van film direct onder m'n scherm en voor m'n haardschouw komt te staan, dus rear-firing zou dan iets-te-direct reflecteren)..
Dit zijn leuke experimenten die niet te veel kosten en wel veel op leveren tot nu toe - zo hoort de hobby te zijn
Laatst gewijzigd door Led op za 26 nov 2022, 3:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Oh en ik denk dat ik vergeten was te posten dat ik voor de grap ook height-speakers gebouwd heb voor in de boekenkast..
Met dezelfde Tang Band 1320SIF driver, het ontwerp "Cheap Trick 237".
En omdat mijn vrouw niet nog meer speakers wou *zien* in de huiskamer heb ik camouflage toegepast - ik heb ze bekleed met kaften van boeken
Met dezelfde Tang Band 1320SIF driver, het ontwerp "Cheap Trick 237".
En omdat mijn vrouw niet nog meer speakers wou *zien* in de huiskamer heb ik camouflage toegepast - ik heb ze bekleed met kaften van boeken
Re: Mijn 1e projekt - Cyburg Needle Deluxe.
Das een mooie truc, de WAF oplossing van het jaar.
