Philips nostalgie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips nostalgie

Bericht door Olaf Analogue »

De originele luidsprekers staan momenteel op marktplaats, deze zie je niet vaak:
http://link.marktplaats.nl/m1077801586
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Philips nostalgie

Bericht door Tom Magchielse »

Echt ouderwets mooi afgewerkt. Als je zo'n serie-balans versterker hebt met 2 x EL86, dan is dit wel een mooie vintage set.
Tom
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Philips nostalgie

Bericht door ds23man »

Zo, daar wordt stevig geboden :shock:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Philips nostalgie

Bericht door Tom Magchielse »

Nu er twee boxen klaar zijn, kan er geluisterd worden.
Het klinkt ongeveer zoals je op grond van de karakteristiek ook zou verwachten: het hoog een beetje te fel, vooral op de as, het laag wat zwak, maar wel diep doorlopend, een beetje wollig in het middengebied. Een proefje met de toongenerator laat horen dat het laag tot 35 Hz goed aanwezig is, dus dat geeft hoop.
Als nu de onregelmatigheden in de karakteristiek recht getrokken kunnen worden, dan is de hoop dat de andere problemen ook verdwijnen.
Om de karakteristiek recht te trekken is een vrij uitgebreid filter nodig. De met ruis gemeten karakteristiek wordt het uitgangspunt voor het ontwerp voor dat filter.
groeten
Tom M.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Philips nostalgie

Bericht door RNacoustics »

Hi Tom, Met welke versie 9710 heb je de test uitgevoerd?
Ik ervaar namelijk dat tussen de 9710AM met alnico magneet en de latere 9710M 7Ohm met keramische magneet nogal verschil uit maakt.
De latere versie vind ik namelijk ook nogal hard is het hoog klinken. De oudere versie klinkt wat evenwichtiger.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Philips nostalgie

Bericht door ds23man »

Tom Magchielse schreef:
Als nu de onregelmatigheden in de karakteristiek recht getrokken kunnen worden, dan is de hoop dat de andere problemen ook verdwijnen.
Om de karakteristiek recht te trekken is een vrij uitgebreid filter nodig. De met ruis gemeten karakteristiek wordt het uitgangspunt voor het ontwerp voor dat filter.
groeten
Tom M.
DSP?
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Philips nostalgie

Bericht door Tom Magchielse »

Hi RN
Ik ken de versies met ferriet magneet niet uit ervaring, maar ik heb begrepen dat er wel meer veranderd is dan alleen de magneet. De versie die ik gebruik is die met Ticonal magneet . Dat is een door Philips bedacht materiaal dat vergelijkbaar is met Alnico. Voor dat soort magneten geldt dat de middenpool van de magneet het feitelijke actieve materiaal is, en de pot eromheen het magnetisch circuit moet sluiten. Net andersom dan bij een ferrietmagneet.
ds23man:
DSP? waarom niet? Voel je uitgedaagd!
vr groet,
Tom
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips nostalgie

Bericht door wouter »

Tom Magchielse schreef:
Als nu de onregelmatigheden in de karakteristiek recht getrokken kunnen worden, dan is de hoop dat de andere problemen ook verdwijnen.
Om de karakteristiek recht te trekken is een vrij uitgebreid filter nodig. De met ruis gemeten karakteristiek wordt het uitgangspunt voor het ontwerp voor dat filter.
groeten
Tom M.
Een poosje geleden heb ik een 5,25" breedbander gefilterd. Eerst de globale bafflestep, zoals bij deze speaker doorgaans gedaan wordt. En daarna heb ik met een dsp nog 3 kleine correcties uitgevoerd. Ik kon met 1 handeling de correcties 'aan' en 'uit' zetten. Met de correcties er in viel als het ware het rauwe randje van de weergave van de breedbander af. Het was daarmee heel positief. Een 4e correctie was meettechnisch nodig maar eigenlijk niet hoorbaar. Uiteindelijk werd het filter dus een sper (BSC) en 3 zuigkringen (kleine correcties). Per passieve LCR is nogmaals geluisterd of het toevoegen positief was, en dat was net zo nodig als met de dsp. Uiteindelijk is dat dus een heel mooi filter geworden, want het was wel uitgebreid maar het greep niet onnodig in.
Ik ben benieuwd waar jij op uit gaan komen, en tof dat je weer aan het bouwen bent geslagen!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Philips nostalgie

Bericht door dre »

ds23man schreef:
Zo, daar wordt stevig geboden :shock:
Inderdaad zeg!

Zijn ze zo speciaal dan?
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Philips nostalgie

Bericht door RNacoustics »

dre schreef:
ds23man schreef:
Zo, daar wordt stevig geboden :shock:
Inderdaad zeg!

Zijn ze zo speciaal dan?
Ja, Zijn al gereserveerd. Teller staat nu op 300 euro.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Philips nostalgie

Bericht door Tom Magchielse »

We zijn weer wat verder. Het volgende filter gaf in de simulatie een goede correctie van de responsie van de 9710M, zoals gemeten met ruis. De evidente pieken in het hoog, waarover iedereen altijd schrijft, ( zie Troels Gravesen b.v. ) bij 3.5 kHz en 8.5 kHz worden gladgetrokken, maar niet helemaal. Een luisterproefje met een meerbandsfilter maakt duidelijk dat volledig corrigeren de speaker nogal mat en dof laat klinken. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de bundeling, die er voor zorgt dat de room response in het hoog so wie so zal dalen. Dus hebben we de correctie iets milder gekozen. Verder is een bult bij 400 Hz gecorrigeerd, ook al omdat die altijd een kenmerk van deze driver lijkt te zijn. Hij werd ook gezien in een "echte" meting in de reflectievrije ruimte, met een even grote kast.
Ten slotte is tussen 100 en 200 Hz iets gedaan, wat misschien een kamer effect bestreden heeft, maar de meetkamer is nu ook de luisterkamer, dus..
En het diepe laag moet opgehaald worden vanaf ongeveer 200 Hz, om de gekozen kastconstructie te compenseren.
corrfilt9710.jpg
Het simulatie programma geeft de hier gegeven karakteristiek.
Volgens de simulator zou dat samen een redelijk rechte karakteristiek moeten opleveren.
We moeten het filter nog wel even bouwen...
berekfilt0710.jpg
Tom
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Philips nostalgie

Bericht door Tom Magchielse »

corrfilt9710.jpg
berekfilt0710.jpg
Sorry, nu pas de plaatjes.
Het nieuwe format van dit forum is even wennen..
Tom
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips nostalgie

Bericht door Henkjan »

doe je ook nog iets van een "rumble filter"? want meer dan 20dB boosten in het sublaag zal niet lang goed gaan ,et een breedbander in gepoorte kast ben ik bang...
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Philips nostalgie

Bericht door RNacoustics »

Ik zou wel een subtonic filter toepassen. Een 9710 kan maximaal maar 10 watt aan.
Met een boost van 20dB in het laag, blijft er weinig reserves over.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Philips nostalgie

Bericht door RNacoustics »

Oh ja, Stel dat je voor een redelijke geluidsvolume 1 watt uitstuur, dan krijg de luidspreker in het laag al 100 watt voor z'n kiezen!
20dB betekent 100 keer versterking.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips nostalgie

Bericht door Pjotr »

Nog even afgezien daarvan, de X-max van enkele mm laat dat ook al niet toe. Dat boosten in het laag gaat hem sowieso niet worden. Zonde van die 9710.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Philips nostalgie

Bericht door Tom Magchielse »

IK deel jullie bezorgdheid. De planning is om een IC eindversteker in te bouwen die niet veel meer dan 12 W zal kunnen afgeven. Een TDA 1514 op +/- 18-20V (was nog voorradig)
Opblazen zal dus wel meevallen. Wel is er natuurlijk het risico van oversturen, maar dat hangt vooral af van de laaginhoud van het programma. Voorlopig ben ik uitgegaan van een soort vuistregel die de BBC ooit hanteerde; 10 dB boost bij 50 Hz leidt niet tot een merkbare afname van het dynamisch bereik. Waarbij het een beetje de vraag is wat je bij een dergelijke karakteristiek als 0-niveau beschouwt. Als het nodig is kan de C van 47n in de eerste trap wat vergroot worden om de bas boost wat te verkleinen. Er moet wat te experimenteren overblijven..
vr groet, Tom
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Philips nostalgie

Bericht door Tom Magchielse »

Om even te checken hoe erg het allemaal is, hierbij de frequentiekarakteristiek en de conusuitwijking van de 9710M in de kast, bij een klemspanning van 2 V, waarmee een geluiddruk op 1 m wordt bereikt van gemiddeld 86 dB. Eén en ander zoals voorspeld door de simulator. Persoonlijk luister ik nooit op drastisch hogere niveau's dan dat. Misschien valt het allemaal wel mee.
9710Mcorr.jpg
9710Mexc.jpg
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips nostalgie

Bericht door Henkjan »

dat valt inderdaad erg mee, maar 2mm bij 20Hz
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Philips nostalgie

Bericht door ds23man »

Als die dingen al 2mm halen met die papieren rolrand. Enige overmatige vorm van compressie zal zeker optreden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips nostalgie

Bericht door Pjotr »

Ach waar hebben we het over? Onder Fb gaat de vervorming sowieso de pan uit vliegen leert de ervaring. We zullen zien.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Philips nostalgie

Bericht door richard »

Vergeet niet dat de gevoeligheid van het oor bij de lage frequenties aanzienlijk lager is. De luidheid in Foon bij 60 Hz en 86 dB wordt als aanzienlijk zachter ervaren.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Philips nostalgie

Bericht door Tom Magchielse »

De 9710 is al eerder onderwerp van onderzoek geweest, b.v. door Troels Gravesen. Hij vond het hoog ook te sterk, en stelde voor een aantal passieve sperfilters te gebruiken om het gepiekte hoog tussen 3 en 9 kHz te dempen. Toen dat naar zijn zin niet voldoende hielp, bracht hij schuimplastic ringen aan om de rand van de binnenconus, omdat het idee was dat de resonanties daarvan de oorzaak van het gepiekte hoog waren.
Je vraagt je af of van zo'n dubbelconusconstructie een model á la Thiele-Small te maken zou zijn...
Lang geleden, nog enthousiast over de simulatiemogelijkheden van AkAbak, heb ik een poging gewaagd. Het te simuleren systeem is in het bijgaande schema afgebeeld.
dblcone.jpg
We zien het ( vertrouwde?) schema van een elektrodynamische luidspreker; het elektrische deel met de spreekspoelimpedantie Ze, de gyrator Bl die de koppeling naar het mechanische domein verzorgt, en de daar opgewekte snelheid, die via koppelaars SD (transformatoren) de snelheid omzetten in de volumesnelheid van de stralers R die de geluiddruk moeten opwekken.
I.p.v. één membraan hebben we er hier 3, de Main Cone (Zm1, Rm), de Whizzer Cone (Zm2, Rw), en een ringstraler (SD_r, Rr). De whizzer cone is via Zm3 elastisch gekoppeld aan de hoofdconus, en de ringstraler vertolkt het gedrag van de vrij trillende rand van de whizzer.
Alle mechanische eigenschappen van de diverse membranen zijn frequentie-afhankelijk gemaakt en zo gekozen dat een karakteristiek ontstaat die overeenkomt met wat gemeten wordt.De grafiek hieronder geeft het resultaat van de simulatie.
dblcgraph.jpg
Dit is bedoeld als voer voor speculatie; hierna worden we weer serieus.
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Philips nostalgie

Bericht door Tom Magchielse »

De elektronica is ingebouwd, het meten en luisteren is begonnen.
9710amp.jpg
De versterker en de correctieschakeling zijn gemonteerd op een lade, die achterin de kast schuift.
De metingen zijn gedaan op de knutselzolder, op een afstand van 50 cm.
9719meting.jpg
Het resultaat van de TEF meting is hieronder te zien.
BoxAcorr.jpg
We zien een karakteristiek die redelijk overeenkomt met de voorspelling. Het hoog is t.o.v. de kale 9710 iets getemperd, en het laag loopt ver ( sommigen zouden zeggen te ver) door.
groeten
Tom
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips nostalgie

Bericht door wouter »

Mooi bezig Tom!!!

Ben benieuwd naar hoe je luisterervaringen zijn. En of je rond 2-3kHz wellicht niet wat te veel hebt zitten, maar dat is natuurlijk afwachten.
Ik heb de Visaton B200 in een SOLO 50 kast zitten, met het originele Visaton filter klonk dat nergens naar. Minder correctie gaf de driver z'n goede kanten weer terug. De keerzijde van een 8" breedbander is ongeacht je correcties toch onoverkomelijk. Maar als er meer plussen dan minnen zijn zit je met een brede grijns te genieten, waar het allemaal om draait.

Ik volg je topic met grote belangstelling, ga zo door!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”