Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

bartarie schreef:
LAAGONDERSTEUNING!? :shock:
Ha ha, in een dergelijke configuratie zal de breedbander in een 80 liter gesloten kamer worden toegepast.
In de huidige transmissielijn is laagondersteuning inderdaad niet zo heel hard nodig .
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door audioholic »

Ja ik stond ook wel versteld van het gemak van een breedbander in combinatie met een TL kast.
Alles klonk gewoon lekker in het gehoor en er was beslist geen sprake van luistermoeheid.
Het is wel zo met een breedbander dat als je audio kennissen op bezoek hebt dat je steeds van stoel
aan het verwisselen blijft. De sweetspot is namelijk echt smal.
Aardige vent trouwens die Barrie! Kon het niet laten om thuis toch het nummer van Roger Waters- Three Wishes te vergelijken.
Wat me opviel is dat het laag van een TL toch echt iets bijzonders is tov bassreflex of gesloten.
Maar een d appolito is toch meer mijn ding. Het was een erg interessante avond en ook weer artiesten gehoord die ik niet kende.

En Olaf het zal zeker anders bij jou thuis klinken he?
Je gaf al aan dat het bij jou wat beter klonk, waar ligt hem het grootste verschil in?
Ik kom graag weer eens luisteren bij jou zodat ik ook daar weer verschil kan waarnemen.

Jullie allebei bedankt voor de leuke avond,
Laatst gewijzigd door audioholic op zo 06 sep 2015, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Barry2001 »

Even kort OT, 'Amused to Death' origineel op vinyl is bijna niet meer te krijgen, als je 'm al ziet is de prijs astronomisch hoog. Een maand geleden is íe opnieuw uitgekomen, 200 gram vinyl. Niet goedkoop, 44 euris bij Bollie. Heb klachten gelezen over te zacht opgenomen, het 'remasteren' schijnt in dit geval te zijn meegevallen. Paar overdenkinkjes alvorens de knip te trekken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Gerrit »

Barry2001 schreef:
Even kort OT, 'Amused to Death' origineel op vinyl is bijna niet meer te krijgen, als je 'm al ziet is de prijs astronomisch hoog. Een maand geleden is íe opnieuw uitgekomen, 200 gram vinyl. Niet goedkoop, 44 euris bij Bollie. Heb klachten gelezen over te zacht opgenomen, het 'remasteren' schijnt in dit geval te zijn meegevallen. Paar overdenkinkjes alvorens de knip te trekken :mrgreen:
Dat het zacht lijkt kan er juist op duiden dat er veel dynamiek in zit en er geen (overmatige)compressie is toegepast. Je moet het gewoon harder zetten.
Ik heb ook net de nieuwe versie binnen maar dan als 5.1 96/24 LPCM op Blu-ray (€19 bij amazon.de), die is ook met erg veel headroom opgenomen en lijkt daardoor iets zachter dan andere opnames. Het is wat mij betreft wel één van de allerbeste producties ooit :kwijl:

Gerrit
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door RobertD »

Erg leuk topic dit. Ik heb nog een setje 9710 liggen. Heeft iemand daar een leuke TL tekening voor?
En een filtertje eventueel?

Ik heb dat setje ooit van Audioot gekregen en kan het niet over mijn hart verkrijgen ze weg te doen. Er moet eens wat mee gedaan worden. Enige nadeel is dat de ene voor montage voor de baffle en de ander voor montage achter de baffle is.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door FR_Aad »

Sorry ook off topc. De Amused to Death cd die ik heb klinkt ook "zachter" dan andere cd's.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door pappaleo »

FR_Aad schreef:
Sorry ook off topc. De Amused to Death cd die ik heb klinkt ook "zachter" dan andere cd's.
Behalve het laatste nummer (Amused to Death) dan. Bij dat nummer begint het gemiddeld volume al toe te nemen en de finale van is snoeihard.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

audioholic schreef:
En Olaf het zal zeker anders bij jou thuis klinken he?
Je gaf al aan dat het bij jou wat beter klonk, waar ligt hem het grootste verschil in?
Ik kom graag weer eens luisteren bij jou zodat ik ook daar weer verschil kan waarnemen.
In dit geval zit het verschil hem voornamelijk in het feit dat Barrie op dat moment nog niet in het bezit was van het RCL filter en dus zijn weergave softwarematig moest beïnvloeden en dat is nu eenmaal niet zo fijn voor de kwaliteit van de weergave, omdat ik wel in het bezit ben van het RCL filter hoef ik mijn weergave niet aan te passen en daardoor klinkt het allemaal nog zuiverder.

Uiteraard ben je altijd van harte welkom om te komen luisteren.

@ Barrie, wat mij overigens opvalt is dat de vrouwenstem in het begin van het nummer waters- three wishes bij jou uit de rechter luidspreker kwam, bij mij echter komt deze uit de linker luidspreker.
Dit was voor mij aanleiding om te kijken of ik mijn kanalen per abuis had omgedraaid, dit bleek niet het geval te wezen, zou het kunnen zijn dat dit bij jou misschien het geval is?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door ds23man »

Volgens mij had iemand ook die opmerking bij de Ultrazooom in Breda, heb het idee dat er bij de verschillende Amused uitgaves links en rechts zijn omgedraaid.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door ds23man »

Net even gechecked met drie verschillende Amused versies. Vrouwenstem zit links. Nog even de testcd erin en alles zit bij mij ok. Als iemand nu nog even de vinylversie probeert?

Overigens is de latere, geremasterde versie (en ook de hires uitvoering) is teruggenomen in dynamiek.
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door audioholic »

Bij mij is de vrouwenstem ook inderdaad links.
En via spotify premium is de cd opname opzich erg goed maar ook wat zacht vergeleken met andere cd's
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

In principe is alles op kleur goed aangesloten dacht ik, het meest plausibel lijkt me dat de zielige kinderhandjes in aziazie de draadjes verwisselt hebben. OF dat ik een slechte opname heb, ik pak vaak zomaar opnames van internet... zelf heb ik er ook wel eens aan getwijfelt. maar maakte me verder niet zo veel uit of ie verwisseld zou zijn of niet. t mag de pret niet drukken :)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Nou, als de wind uit de juiste hoek blijft waaien dan ben ik deze week nog eigenaar van twee AD12202/M8 units. Nog geen idee wat het eventuele klankverschil gaat zijn maar daar komen we uiteraard vanzelf achter.
Bijlagen
ad12202m1280.jpg
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op di 18 aug 2015, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door RobertD »

RobertD schreef:
Erg leuk topic dit. Ik heb nog een setje 9710 liggen. Heeft iemand daar een leuke TL tekening voor?
En een filtertje eventueel?

Ik heb dat setje ooit van Audioot gekregen en kan het niet over mijn hart verkrijgen ze weg te doen. Er moet eens wat mee gedaan worden. Enige nadeel is dat de ene voor montage voor de baffle en de ander voor montage achter de baffle is.
Iemand nog een plaatje / ideetje?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb helaas (nog) geen ervaring met de 9710, misschien dat Arjan wat voor je kan betekenen. Al weet ik niet of hij er ervaring mee heeft. Levert een zoekactie op het net niet wat op?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Zo heb je er maar één en zo heb je er vier!
Vier stuks AD12202/M8, dus de vergelijkingstest met de AD12100/M8 kan met de tijd uitgevoerd worden.

Even kijken waar ik nu sta:
Breedbanders: ✓ (12 stuks)
Tweeters: ✓ (> 50 stuks)
Waveguides: ✓
Componenten om RCL circuits en filters te bouwen: ✓
Tijd om dit alles uit te voeren : X

Dat laatste is nog even een probleem maar ik hoop na 1 september af en toe een dagje vrij te hebben, nu is het nog 7 lange dagen per week werken.

Dus ik moet nog even geduld hebben alvorens weer aan de hobby te kunnen.
Bijlagen
2015-08-19 17.51.01.jpg
2015-08-19 17.50.08.jpg
2015-08-19 17.49.49.jpg
2015-08-19 17.48.49.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Vandaag voor het eerst twee tweeters aangesloten. de breedbander laat ik door middel van een serie spoel met 6 db geleidelijk afvallen, dit dus nog op het gehoor.
ik denk dat de overgang ergens rond de 6 khz ligt, in de toekomst hoop ik ook serieuze metingen te kunnen gaan verrichten met het nieuwe meetsysteem wat Rumoh hopelijk op de markt gaat brengen.
Maar tot die tijd blijft het een beetje rommelen op het gehoor, iets wat met een 6 db filter trouwens aardig te doen is, bij een hogere orde filter uiteraard niet. de tweeter is op 12 db gefilterd met bekende filter samenstellingen zoals deze ook voor deze tweeters toe te passen zijn op diverse frequenties.
Vervolgens zorg ik met de spoel waarde van de spoel die in serie met de breedbander staat dat deze op de tweeter aansluit.
Ik ben eerlijk gezegd aangenaam verrast met het eerste resultaat, met alleen de breedbander miste ik toch toch een bepaalde fijnmazigheid in het hoog die een goed gefilterde tweeter geeft.
Het hoog van de breedbander heeft toch een beetje de neiging om rommelig te worden en is dan minder goed te volgen.
Door nu de breedbander het frequentie gebied af te laten handelen waar deze echt goed is en het hoog door de tweeter af te laten handelen is het ineens veel prettiger luisteren.
De bundeling is ook aanzienlijk minder waardoor de sweetspot aanmerkelijk ruimer wordt.
Toch doet het al met al niets af aan het concept van de breedbander, door bijna het hele stemgebied door deze grote unit af te laten handelen en het fijnmazige hoog door een goede tweeter is het echt indrukwekkend om naar te luisteren.
De weergave is nog mooier dan met alleen de breedbanders, met als extra bonus de grotere sweetspot.
Ik heb de ruimte achter de tweeter domes overigens voorzichtig gevuld met watten materiaal.
Ik zoek altijd een set tweeters bij elkaar welke erg op elkaar lijken, matchen dus, dit door met mijn LCR meter de impedantie van de tweeters te meten op 1000 hz zoek ik altijd een stel tweeters bij elkaar die met hun waardes het dichts bij elkaar liggen, de verschillen zijn bij oude tweeters als deze namelijk erg groot.
Tijdens het vullen met watten blijf ik meten met de LCR meter om er voor te zorgen dat ook de vulling van de beide tweeters zo gelijk mogelijk is, bovendien meet je dan ook of er niet te veel wetten in gaan zodat de dome dus belemmerd zou worden. dit lijkt allemaal nogal eng maar dit is in de praktijk dus heel goed te doen, het resultaat is dat het hoog vriendelijker wordt voor de oren, fijnmaziger en tot mijn verbazing duidelijk meer detail laat horen.

Goed, al met al ben ik erg content met het eerste resultaat en zit dus tijdens het typen van dit verhaal lekker te luisteren, de volgende stap is dus twee breedbanders per kast met een tweeter er tussen, ik heb de tweeter nu met 3 db gedempt, dat zou dan niet meer nodig moeten zijn, tenzij de spl van de breedbanders door het parallel schakelen juist met 6 db toe neemt dan wordt één enkele tweeter te zwak, maar dat zie ik met de tijd dus wel.


Edit: Oei, tranen, dat zijn emoties, dat kan echt niet... foei......
Bijlagen
2015-08-29 13.52.49.jpg
2015-08-29 13.51.16.jpg
2015-08-29 13.51.40.jpg
2015-08-29 14.27.18.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Gaat lekker Olaf.
Altijd heel leuk dat mensen die ''ouwe meuk'' in leven houden.
Dat philips ouwe meuk is gewoon erg goed in wat het moet doen, muziek weergeven.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Zo, weer een dag verder.
Belachelijk dat die oude troep zo'n geluid kan voortbrengen. en dan staat er hier nog een set dtqwt mkii in perfecte staat.
Wanneer ik deze weer even aansluit dan schiet ik gewoon in de lach.
Wat een directe en open sound, dit klinkt zo open en zo daadwerkelijk in de huiskamer aanwezig, de stemmen zo puur , de saxofoon.... wauw, kippenvel hoor.
Even de filters wat knapper opgebouwd.
En weer lekker luisteren, slurp......

Pfff, de weergave is domweg belachelijk......
Bijlagen
2015-08-30 11.03.47.jpg
2015-08-30 11.03.53.jpg
2015-08-30 11.04.03.jpg
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Olaf Markus schreef:
Zo heb je er maar één en zo heb je er vier!
Vier stuks AD12202/M8, dus de vergelijkingstest met de AD12100/M8 kan met de tijd uitgevoerd worden.

Even kijken waar ik nu sta:
Breedbanders: ✓ (12 stuks)
Tweeters: ✓ (> 50 stuks)
Waveguides: ✓
Componenten om RCL circuits en filters te bouwen: ✓
Tijd om dit alles uit te voeren : X

Dat laatste is nog even een probleem maar ik hoop na 1 september af en toe een dagje vrij te hebben, nu is het nog 7 lange dagen per week werken.

Dus ik moet nog even geduld hebben alvorens weer aan de hobby te kunnen.
Ik zou een "knuffelmuur" van geluid bouwen.....

R.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Hier komt heel duidelijk een winnaar uit. :lol:
Bijlagen
2015-08-30 14.42.02.jpg
2015-08-30 14.42.21.jpg
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Leuk rijtje speakers....and the winner is?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Met kilometers afstand de oude Philipsen.
Eindelijk luidsprekers die een Saxofoon met groot realisme kan weergeven, je voelt um gewon op je huid, geweldig :)
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Ah dat is goed nieuws...en ik zit gelukkig op het goede pad...maar dat maakt ook dat ik aan de gang moet met of een ander ontwerp of met de filters...

En ik moet een paar saxofoon opnames scoren...haha..

R.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door richard »

Olaf Markus schreef:
Met kilometers afstand de oude Philipsen.
Eindelijk luidsprekers die een Saxofoon met groot realisme kan weergeven, je voelt um gewon op je huid, geweldig :)
En als je de tweeters eens combineert met zo'n toeter? Dan kan hij vast met minder moeite spelen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”