Ontwikkeling van EL34-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Ontwikkeling van EL34-Amp

Bericht door Willy_61 »

Nu is het wel zo dat het 2 verschillende UGT's zijn, die van Menno de VDV-GIT80 en die van mij de Edcor CXPP60-MS-6.6K.
Maar hoe dan ook als er verschil in output zou zijn tussen beide trafo's zou het verschil toch evenredig aanwezig moeten zijn bij de VDV-GIT80, dus wat anders dan 1W ;-)
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De schema's zijn uitgerijpt zodat ik de printen kan ontwerpen. De Amp is getekend in UL+CFB maar jumpers bieden de nog andere PP-mogelijkheden. Tevens kan eventueel een extern auto-bias printje worden aangesloten dat overweg kan met CFB.
De voeding voorziet in een negatieve -50V lijn. Verder een stabiele gelijkstroom-gloei die stroombegrensd is bij een ingestelde spannning, een inschakelvertraging voor de HS van ca. 40sec., 370V HS en tenslotte nog een 5V voor bv. een auto-bias.
EL34-AMP 1.5.jpg
EL34-PS 1.5.jpg
Anne, R1 (spanningsverlager t.b.v. ECC82) moet waarschijnlijk nog worden aangepast want het is me niet helemaal duidelijk met hoeveel stroom ik rekening moet houden. Ik heb hier geteld op 20mA.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op wo 14 jan 2015, 9:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wel even waarschuwen voor vertraagd HS inschakelen en auto-bias.
Zonder HS vindt de auto-bias geen stroom en draait de negetieve roosterspanning op minimum.
ls je dan de HS inschakeld gaat er een fikse stroom door de eindbuizen die maar langzaam terugloopt.Niet goed voor de buizen.
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De -55V lijn wordt samen met de HS ingeschakeld, net om dat gevaar uit te sluiten.
Ik kan eventueel nog een elco opnemen in de ADJ-lijn van de 5V naar aarde , daar kan ik gemakkelijk de 5V nog een aantal seconden extra mee vertragen.
Beter nog: de -55V hoeft niet vertraagd te worden als de 5V ook pas inschakelt, samen met de HS of 0,5 sec. na de HS (met C tussen ADJ en aarde).
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Alle printen zijn ontworpen, uitgezonderd die van de eindtrap. Als er nog cruciale opmerkingen zijn die het printontwerp beïnvloeden, hoor ik die graag zo snel mogelijk. Ik hoop deze week te kunnen beginnen met het bestukken ervan.
Anne, jouw SRPP-ingangstrap is er ook in opgenomen, kijk je eens of de implementatie correct is? Kan je me ook een idee geven van de stroom die de trap zal trekken? R1 is berekend voor 20mA.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Alle printen zijn ontworpen, uitgezonderd die van de eindtrap. Als er nog cruciale opmerkingen zijn die het printontwerp beïnvloeden, hoor ik die graag zo snel mogelijk. Ik hoop deze week te kunnen beginnen met het bestukken ervan.
Anne, jouw SRPP-ingangstrap is er ook in opgenomen, kijk je eens of de implementatie correct is? Kan je me ook een idee geven van de stroom die de trap zal trekken? R1 is berekend voor 20mA.
Nulletje teveel, geen 20mA !
ECC82 trekt zo idd ong.2mA. De ECC81 vraagt 40/15 ~2,7mA , samen 4,7mA.Over R2 verlies je 15 x 4,7 ~70V, dan is de 340V die daar staat 300V geworden, kan best.Dan van 300 naar 200V geeft R1=50k, maak 'r 47k van.
Anne
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Je kan beter het HV-relais (incl. diode!) met de transistor aansturen, want nu komt de uitgang van de LM358 boven de voedingsspanning bij het afschakelen en dat overleeft ie waarschijnlijk niet!
Met een LM393 zou het wel kunnen, maar of de stroombron dan nog goed werkt?
Er hoeft niet zoveel stroom door de LED's, 10mA is genoeg en je zou het relais in serie met een LED kunnen zetten, want het relais doet het al vanaf 9V.
Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5&start=30.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Sorry, mijn topics gaan misschien enkele maanden volledig stil liggen. Mijn vrouw heeft vorige maandag op haar werk een heupbreuk opgelopen die alleen kon gerepareerd worden met een heup-prothese. Er volgt nog een revalidatie van een aantal maanden en ondertussen ben ik gepromoveerd tot fulltime "huisman".

De ontwerpen van de printen zijn klaar, meer nog: op het moment dat het ongeval werd gemeld was ik net gestart met de belichting vd printen.
Ik ga nog wel proberen om de definitieve schema's en print-layouts te posten + bouwtekening.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Willy_61 schreef:
Sorry, mijn topics gaan misschien enkele maanden volledig stil liggen. Mijn vrouw heeft vorige maandag op haar werk een heupbreuk opgelopen die alleen kon gerepareerd worden met een heup-prothese. Er volgt nog een revalidatie van een aantal maanden en ondertussen ben ik gepromoveerd tot fulltime "huisman".

De ontwerpen van de printen zijn klaar, meer nog: op het moment dat het ongeval werd gemeld was ik net gestart met de belichting vd printen.
Ik ga nog wel proberen om de definitieve schema's en print-layouts te posten + bouwtekening.
Daar hoef je geen "Sorry" voor te zeggen, Willy. Prioriteiten stellen is heel belangrijk.
Beterschap en veel sterkte met de revalidatie.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Sterkte ermee Willy.
democles

Bericht door democles »

Sterkte ermee Willy. :(
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik heb al een beetje meer tijd kunnen vrij maken zodat het computerwerk gedaan is. De printplaten maken en bestukken moet nog even wachten tot ik mijn werkplaats terug krijg ;-), deze is in beslag genomen voor "ziekenzorg" omdat die gelegen is op gelijkvloers.

Hier volgen alle schema's, compositietekeningen en printlay-outs (in bijlage is er ook een zip-file met alle afbeeldingen en ontwerpbestanden inclusief de benodigde viewers):
schema EL34 AMP.jpg
schema EL34 Inputs en TC.jpg
schema EL34 PS.jpg
Compositie top.jpg
Compositie sub-top.jpg
Compositie front-back.jpg
PCB EL34 AMP.jpg
PCB EL34 AMP-top.jpg
PCB EL34 imputs-TC.jpg
PCB EL34 imputs-TC-top.jpg
PCB EL34 PS.jpg
PCB EL34 PS-top.jpg
---
Voor de juiste afmetingen van de composities kan je de meegeleverde viewer gebruiken (zip) om "EL34-V1.2.spl7" te openen. De file bevat verschillende tabbladen (selecteren onderaan) net zoals "EL34-V1.2.lay6" die een tabblad heeft per PCB.
Bijlagen
EL34-1l.zip
(16.42 MiB) 179 keer gedownload
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Net als voor de printen van de CTA 2.1 heb ik op de printen zoveel mogelijk de spacing aangepast, vooral daar waar de netspanning op staat. De secundaire hoge spanningen, waaronder de +370V, hebben de ruimte die voldoet aan IPC-2221: >= 0,76 mm (type B4 = geleiders buitenkant print, onder soldeermasker, max. DC=500V, max. AC=353V).
Na het bestukken/solderen van de onderdelen wordt de print een laatste keer gespoten zodat soldeereilandjes ook opnieuw bedekt zijn.

In bijlage een zip-file met alle files en viewers.

P.S. De naam van de versterker op het frontplaatje: "GOT EL34" staat voor:
"Goeie Ouwe Tijd EL34" of "Good Old Times EL34" of "Good Old Tubes EL34
...What's in a name...

... en mijn werkplaats komt vandaag terug vrij :D , volgende week printen maken :kwijl:
Bijlagen
EL34-2.zip
(16.42 MiB) 162 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Gaat Ontiegelijk Tekeer ? :lol:
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ook ne goeie, Anne! :rock:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De printplaten zijn bestukt en klaar om te testen. De afwerking van deze versterker moet wel nog even wachten tot ik de CTA2.1 klaar heb, die komt eerst aan de beurt.
Ik heb bij het bestukken ervaren dat een spacing van 0,4mm (vooral op de TC-print) niet bepaald leuk is in tegenstelling met 30 jaar geleden, toen had ik daar nog geen probleem mee :? Soit, ben er door geraakt maar ik heb de layout's toch maar aangepast voor wie het nog wil bouwen, er was voldoende ruimte voor. Die layout's post ik wel een volgende keer, na het testen, zodat eventuele printcorrecties zijn opgenomen.
DSC_5058.JPG
... foto toont ook de printen van de CTA2.1
DSC_5063b.jpg
de eindtrap
meanman64

Bericht door meanman64 »

geen updates hier?
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Sorry, nog heel even geduld, t.g.v. het ongeval van mijn vrouw begin dit jaar waren alle andere huis- en tuinwerkzaamheden achterop geraakt. Daar bovenop komt nog eens het geplande isoleren en vervangen van het dak hier, een werk (3 weken) dat normaal de komende week wordt afgerond.
Dan, eindelijk :goedzo: , moeten de testen beginnen van de CTA2.1 gevolgd door de bouw. Mijn dochter zit er trouwens op te wachten, ze heeft er bij de TV al een plaatsje voor voorzien en heeft al een set kleine Bose-boksen aangekocht (wat ik zelf wel wat overkill vind).

Na de CTA2.1 komt (zoals ik hierboven eerder al zei) de EL34 aan de beurt.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik volg het EL34 project met wissel dan wel gelijk spanning O:)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pas op voor de hoogspanning :shock:
Alles lijkt zo wat op z'n effen te zijn gekomen.Dak bijna klaar, dochter voor de TV (lekker rustig), weer vrije tijd(besteding) :D .Maar het belangrijkste, hoe is het met de lijdende MDV :?
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Mijn vrouw is sinds enkele weken terug aan 't werk maar ze is toch wel te vroeg gestart. Zo'n heupoperatie vergt normaal 6 maanden revalidatie om van alle ongemakken verlost te zijn, starten na 4 maanden heeft ze ondertussen al meermaals moeten voelen :-(

Maar het betert, ook voor mij, want we komen beiden stilaan terug in ons oude regime van taakverdeling, dus dat belooft voor de versterkers.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Bedankt voor de update,trouwens je woont ook niet zo ver van Peer kan ik mss eens komen luisteren als het zover is?
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Geen probleem, we spreken dan wel af.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pas op voor de hoogspanning :shock:
Doe ik Anne :D
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Zoals jullie al gemerkt hebben liggen de zaken hier stil. Te veel ander werk, dat achterop was geraakt, buiten en binnenshuis beletten me de (versterker-) draad terug op te pikken. Ik verwacht vanaf december opnieuw actief te zijn hier.
Bedankt voor je geduld...
Plaats reactie